جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه فلسفه دين
> 1400- دوره 19- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 22 , شماره 1
سال 1402
دوره 21 , شماره 2
دوره 21 , شماره 1
سال 1401
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1400
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1399
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1398
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1397
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1396
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1395
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1394
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1393
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1392
دوره 11 , شماره 1
دوره 10 , شماره 2
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1390
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1389
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1388
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
سال 1387
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1386
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1385
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1384
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1383
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1382
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
چالش میان خودآیینی و مرجعیت معرفتی در معرفتشناسی مدرن
نویسنده:
رضا نقوی ، محمد رضا اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی مدرن
,
مرجعیت معرفتی
,
خود آیینی
,
معرفت شناسی مدرن
,
معرفت شناسی مدرن((انکار تحلیل سنتی معرفت)، اصطلاح وابسته)
,
autonomy خود آیینی (خودمختاری، استقلال) (فولادوند)
,
خودآئینی و مرجعیت
چکیده :
در روایت رایج از مدرنیته، جوهرۀ مدرنیته قول به خودآیینی و نفی هر گونه مرجعیت (از جمله مرجعیت دینی) تلقی میشود. در عین حال، ادعا شده که «گواهی» با «مرجعیت» تفاوت ماهوی دارد. به عبارت دیگر، ادعا شده که پذیرش گواهی، به مثابه یکی از منابع معرفت و توجیه، به معنای موافقت با توسل به مرجعیت و تعبد نیست و منافاتی با عقلانیت مدرن و خودآیینی انسان ندارد. این تلقی دلالتهای مهمی برای معرفتشناسی دینی دارد. در این مقاله ابتدا با رجوع به سخنان فلاسفۀ مدرنِ کلاسیک نشان داده میشود که تفسیر مذکور از مدرنیته ناصواب است. در ادامه تفکیک میان گواهی و مرجعیت نقد و بیان میشود که باور مبتنی بر گواهی ذاتاً ملازم با توسل به مرجعیت منشأ گواهی است، و تفکیک این دو مقوله از یکدیگر ناممکن است. آنگاه، دو نقد عمدۀ دیگر بر ایدۀ خودآیینی که توسط معرفتشناسان معاصر ارائه شده طرح میشود. نتیجه پایانی این است که ایدۀ خودآیینی ایدۀ قابل دفاعی نیست و پذیرش مرجعیت دیگری، با شرایط خاص، منافاتی با عقلانیت ندارد، بلکه مقتضای عقلانیت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی دیدگاه تامس نیگل درباره معنای زندگی با تکیه بر کارکرد زندگی
نویسنده:
محمد مهدی ستوده ، محمدرضا بیات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تامس نیگل، فیلسوف تحلیلی معاصر، با تکیه بر وجود گرایش و تمایل شدید در انسانها به هماهنگی با هستی معتقد است که این گرایش پرسشی واقعی را درباره ربط و نسبت انسانها با هستی پدید میآورد که باید بدان پاسخ داد. زیرا به گمان او اگر بتوان به این پرسش اساسی پاسخ داد میتوان معناداری زندگی انسانها را تبیین کرد و از بیمعنایی در زندگی رهایی یافت. او کوشیده با جستجو در دیدگاههای هیوم، کانت، سیجویک، سارتر، نیچه، افلاطون و آموزههای مشترک ادیان، پاسخ این پرسش را بیابد. او با ارزیابی این پاسخها هیچ یک از آنها را نپذیرفته و به این نتیجه رسیده که پرسش فوق پاسخ درخوری ندارد؛ در نتیجه، زندگی بیمعنا است. در این مقاله، با توضیح دیدگاه نیگل و نقدهای او بر پاسخهای فیلسوفان فوق و ادیان، به چهار مطلب اصلی پرداخته شده است: (1) میتوان با توجه به پرسش اساسی او درباره ربط و نسبت انسان با هستی، نظریهای درباره معنای زندگی ارائه کرد که بر «کارکرد زندگی» انسان استوار است. (2) بر خلاف دیدگاه او، میتوان برخی از پاسخهای فلسفی و دینی را پذیرفت. (3) اگرچه با تکیه بر پاسخهای فلسفی و دینی پذیرفتهشده میتوان کارکرد زندگی نوع انسان در هستی را تبیین کرد، ولی به مدد آنها نمیتوان درباره کارکرد زندگی هر فرد انسانی داوریای انجام داد، زیرا داوری درباره کارکرد زندگی هر فرد انسانی منوط به اتمام زندگی او در این جهان و اشراف کامل بدان است که در توان انسانها نیست. (4) حتی اگر مانند نیگل پاسخها به پرسش از ربط و نسبت انسان با هستی را نپذیریم، باز هم میتوان از معنای زندگی انسانها دفاع کرد، زیرا معنای زندگی هر فرد انسانی لزوماً در گرو پاسخ به پرسش اساسی فوق نیست و با تکیه بر کارکرد زندگی هر فرد انسانی در مجموعههای کوچکتر از هستی که دارای اهداف ارزشمندند نیز میتوان از معنای زندگی وی دفاع کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنویت دینی و معنای زندگی: نگاهی به چالش پوچی
نویسنده:
وحید سهرابی فر ، ابوالقاسم فنائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
معنویت دینی در جهان جدید با چالشهای مختلفی مواجه است. یکی از این چالشها مسئلۀ معناداری یا پوچی زندگی است. در حالی که در جهان سنتی کمتر متفکری پیدا میشد که زندگی را تهی و پوچ بداند، امروزه شاهد نگاههای پوچگرایانۀ مختلف به زندگی هستیم. این نگاهها در تقابل با نگاه معنوی به زندگی هستند. در مقالۀ حاضر به چالشی میپردازیم که نگاه پوچگرایانه به زندگی برای معنویت دینی و نگاه معنوی به زندگی ایجاد میکند. ابتدا رویکردهای مختلف به معنای زندگی -طبیعتگرایی، فراطبیعتگرایی، ناطبیعتگرایی و پوچی- را مرور میکنیم. سپس سه خوانش گوناگون از پوچی را مورد بررسی قرار میدهیم. این خوانشها بر اساس فقدان هدف، فقدان ارزش و آرزوهای دستنیافتنی صورتبندی شده است. راهکارهای مختلفی برای مقابله با پوچی ارائه میشود، از قبیل طغیان، ترک خواستن، بازسازی ارزشها و مواجهۀ طنازانه با هستی. پیشنهاد مقالۀ حاضر در چند محور مطرح میشود: نخست آن که معنای زندگی را باید از جنس «روایت زندگی» بدانیم، و چنین رویکردی به معنای زندگی با رویکردهای صرفاً استدلالی به معنای زندگی تفاوت دارد. دوم این که داوری میان روایتهای مختلف بر اساس عقلانیت نظری و عقلانیت عملی امکانپذیر است. سوم این که معنویت دینی با افزودن عناصری به نظام باورهای ما میتواند روایت ما از زندگی را معنادار سازد و ما را از چالش پوچی رها کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی ایراد کانتوری پاتریک گریم به علم مطلق الهی با تکیه بر دیدگاه پلانتینگا و ملاصدرا
نویسنده:
ملیحه آقائی، سید احمد فاضلی ، زهرا خزاعی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
استدلال کانتوری گریم از جمله براهینی است که در مباحث فلسفی اخیر ناسازگاری مفهوم علم مطلق را مورد هدف قرار داده است. گریم با استناد به اصل ریاضی کانتور و بر مبنای تعریف پذیرفتهشدۀ علم مطلق، یعنی علم به تمامی گزارههای صادق، وجود عالم مطلق را به دلیل عدم امکان وجود متعلق علم او، یعنی «مجموعه گزارههای صادق»، انکار مینماید. در این زمینه پاسخهای متعددی در دفاع از علم مطلق الهی از سوی متفکران مسیحی معاصر ارائه شده که یکی از مهمترین آنها خودمتناقض دانستن این استدلال است که پلانتینگا آن را مطرح کرده است. سنت فلسفه اسلامی از جهت تبیین ماهیت علم مطلق با سنت الهیات مسیحی تفاوت مبنایی دارد. اما با توجه به ظرفیت حکمت متعالیه صدرایی، با استناد به مباحثی چون تعریف و ماهیت مجموع و همچنین شرایط تسلسل محال، میتوان علاوه بر ابطال فرض استدلال گریم مبنی بر وجود حقایق بیشتری از مجموعه تمام حقایق، امکان علم عالم مطلق به سلسله نامتناهی از مجموعه حقایق را اثبات نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معناشناسی فضایل و رذایل اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
حسین احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
معناشناسی اخلاق از مباحث فلسفه اخلاق است. منظور از معناشناسی اخلاق بررسی و ارائه تعریفی از مفاهیم اخلاقی است که به تبیین حقیقت و تعیین قلمروی محکی مفاهیم اخلاقی میپردازد. این تحقیق به روش تحلیلی و با استفاده از تبیینهای عقلانی به این پرسش پاسخ میدهد که معنای فضایل و رذایل اخلاقی و روش فهم آن معانی از منظر علامه طباطبایی چیست؟ علامه رویکرد جامعهشناسانه را برای معناشناسی فضایل و رذایل اخلاقی، به دلیل غیرواقعگرایانه و نسبیگرایانه بودن آن، که سبب هرجومرج میشود، مردود میداند، و رویکردهای فضیلتمدارانه و آخرتمآبانه را کمالگرایانه تبیین میکند. او هدف رویکرد فضیلتمدار را کمال دنیوی و هدف رویکرد آخرتمآبانه را کمال اخروی میداند. این در حالی است که رویکرد توحیدمحور در معناشناسی اخلاق بر حب الهی برای وصول به خدا تأکید دارد. فضایل و رذایل اخلاقی نزد علامه به صورت مقایسهای به دست میآیند، پس از سنخ مفاهیم فلسفیاند. از این رو باید به روش مفاهیم فلسفی معناشناسی شوند. به همین جهت، علامه معنای این مفاهیم را به روش مقایسه میان رفتار اختیاری با هدف اخلاق خاص اسلامی که متناسب با ذات انسانی است انتزاع میکند. به نظر میرسد علامه نقش عرف و شهود را در معناشناسی فضایل و رذایل مشخص نکرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 258
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اِسناد نظریه تکامل برزخی به ابنسینا
نویسنده:
سیده زهرا موسوی بایگی ، سید محمد موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تکامل نفوس پس از مفارقت از بدن یکی از مهمترین مسائل فلسفی است که در چند دهه اخیر در پرتوی آموزههای دینی مطرح شده است. برخی از محققان و پژوهشگران بر این باورند که در آثار حکما، از جمله ابنسینا، اشارات فراوانی مبنی بر پذیرش تحقق تکامل برزخی و اخروی یافت میشود. ابنسینا در چهار اثر فلسفی خود از تعابیری استفاده میکند که به باور محققان مذکور نمایانگر وقوع حرکت و استکمال در نفوس غیرکامل پس از مفارقت از بدن است. به عقیده ایشان، با التفات به گفتار شیخ، این استکمال قابل تعمیم به تمام نفوس است. پژوهش حاضر، که به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد انتقادی نگاشته شده است، میکوشد نشان دهد برداشت مذکور حاصل تفسیر متن شیخ در ساحت پیشفرضهای این محققان بودهاست، نه در چارچوب اندیشه ابنسینا. او نه اصل تحقّق تکامل نفس مجرد را اثبات میکند و نه امکان آن را، بلکه تنها خواهان اثبات بقا و معاد نفوس غیرکامل است. از این رو عبارات موهم معنای استکمال نفس پس از جدایی از بدن عنصری را باید متناسب با نظام و مبانی کلی فلسفه وی و ناظر به مسئله اصلی او تفسیر و تبیین کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 238
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی، عاشقانهترین جهان ممکن و اختفای الهی
نویسنده:
محمدجواد الهی اصل ، عباس یزدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شلنبرگ برای اولین بار در سال 1993 استدلالی با عنوان «اختفای الهی» را علیه خداباوری ارائه کرد. از آن زمان تا کنون استدلال او در کانون نقد و دفاع قرار داشته است. در این نوشتار، که با رویکرد تحلیلی-انتقادی انجام میپذیرد، ضمن تقریر استدلال شلنبرگ، افزون بر مهمترین نقدهای مطرحشده بر استدلال او، دو نقد متفاوت دیگر بر این استدلال مطرح میشود. یکی از این نقدها از طریق معنای زندگی است. شلنبرگ در رابطه با مزیت ارتباط عاشقانه با خداوند معتقد است که چنین رابطهای به بهزیستی انسان کمک میکند. او ارتباط شخصی با خداوند را دارای ارزش ذاتی و مهمترین عامل در معنادار بودن زندگی انسان میداند. اما پرسش اصلی این است که آیا ارتباط شخصی با خداوند، یعنی ارتباطِ آگاهانه، تعاملی و معنادارِ مثبت با او، حقیقتاً مهمترین عامل در معنادار بودن زندگی انسان است؟ نقد دوم از طریق عدم فعلیت عاشقانهترین جهان ممکن است. در این نقد بیان میکنیم که هر جهانی را که در نظر بگیریم، میتوانیم جهانی عاشقانهتر از آن را نیز تصور کنیم و آن جهان نیز امکان فعلیت دارد. بنابراین، اگر عشق کامل الهی مستلزم فعلیت یافتن عاشقانهترین جهان ممکن نباشد، پس با تحققِ ناباوریِ قاصرانه نیز سازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 220
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استدلالهای سوئینبرن در اثبات انسجام نظریۀ شخص مجرد
نویسنده:
طیبه شاددل ، منصور ایمانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ارائه تصویری منسجم از شخص مجرد برای سوئینبرن اهمیت فراوانی دارد، زیرا مبنای پذیرش حقایقی همچون خداوند، فرشتگان و نفس در فلسفه اوست. سوئینبرن با بهرهگیری از آزمایش فکریای مشابه «انسان معلق» ابنسینا، وجود شخص مجرد را امری ممکن و پذیرش چنین موجودی را امری معقول میداند. او در مقابل مخالفان نظریه شخص مجرد معتقد است که میتوان صفاتی همچون امید و طلب را به شخص مجرد نسبت داد، هرچند ممکن است به صورت اوصاف پنهان در شخص مجرد باقی بمانند یا از طریق مداخله در عالم مادی بروز یابند. او نظریاتی که وجود شخص مجرد را با تمسک به عدم امکان تمایز آنها از یکدیگر زیر سؤال میبرند عجولانه میداند و استفاده از حافظه و مغز به عنوان ملاک اینهمانی شخصیت را نادرست میشمارد. به نظر او، هرچند میتوان از حافظه و مغز به عنوان ملاکی معرفتشناختی برای اینهمانی شخصیت استفاده کرد، اما به دلیل مواجهه با مشکلات فراوان، نمیتوان آنها را ملاکهایی متافیزیکی در نظر گرفت. دیدگاه سوئینبرن در معرض انتقاداتی است که از جمله آنها میتوان به مواردی همچون استفاده از مبانی متعارض، تصورناپذیری فرض انسان بدون بدن، و ضرورت وجود مغز برای هر گونه آزمایش فکری درباره حقیقت شخص اشاره کرد. این مقاله، با رویکردی تحلیلی-انتقادی مباحث فوق را مورد بررسی قرار داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اسطوره: تحلیل و نقد رهیافت دینشناختی سوّاح
نویسنده:
رحیم دهقان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش در پی تبیین و بررسی رهیافت دینشناختیِ فراس السواح (ز. 1941 م.) است. این جامعهشناس و دینپژوه سوریتبار با اتخاذ روش پدیدارشناسی، از مدخل اساطیرِ آغازین به مطالعه و شناخت دین پرداخته است. سؤال اساسی این است که رهیافت دینشناختیِ وی با چه چالشهای نظری مواجه است؟ بررسیهای این پژوهش که با روش تحلیلی و استنادی انجام شده، نشان میدهد که تمرکز بر رویکرد تاریخی و اسطورهای، نظریۀ دینشناختیِ وی را با پارهای از نقدها مواجه ساخته است. دنیوی ساختنِ بنیان اعتقادات و خاستگاههای سنّتهای دینی، تن دادن به تأویلگرایی در عینِ نادیده انگاشتن ضوابط تأویل، تقلیل وحی به تجربه دینی، هموار ساختن راه برای قرائتهای مختلف از دین، اتخاذ رهیافت ناواقعگرایانه نسبت به وجود برخی وقایع و شخصیتهای مقدس در تاریخ ادیان، و ارائه تفسیری مبهم از فطرت توحیدی انسان از جمله این نقدها است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی معنای زندگی از گذرگاه تأمل در ایماژهای ابوالعلاء معری
نویسنده:
یداله رستمی ، سهام مخلص
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اَبوالْعَلاءِ مَعَری (363-449 ق.)، شاعر و اندیشمند برجستۀ نابینا و بدبین جهان عرب، در رابطه با چیستی زندگی، از ایماژهای مختلفی استفاده میکند که به واسطه آنها میتوان به بررسی معنای زندگی پرداخت. این ایماژها عبارتاند از رنج، بیماری، زندان، مار زهرآگین، لاشه، دریای تیره و مواج، قاضی ظالم و فاقد قوه تشخیص، مهمان ناخوانده و سراب واهی. بر این اساس زندگی تحمیلی است ناخوشایند که در سه معنای متداول خود که ناظر بر هدف، ارزش و کارکرد هستند فاقد معناست. فرایند جستجوی ما در نوع ایماژهایی که ابوالعلاء به زندگی نسبت میدهد نشان از آن دارد که اندیشه عمیق او هیچ گاه فارغ از دلواپسیهای غایی بشر نبوده است. بیثباتی زمان، از دست دادن قوای جوانی و فرارسیدن پیری، فرارسیدن مرگ، ملال و خستگی از روزمرگیهای مکرر، پوچی، تنهایی و غربت در جهانی که نسبت به دردهای انسان فاقد هر گونه عاطفهای است، عدم آزادی و نداشتن توان مقابله با جبر روزگار، و در رأس همۀ اینها تحمیل زندگی سراسر رنج، عواملی هستند که زندگی را طاقتفرسا کردهاند. فقدان مؤلفههای لذت، عشق و در نهایت خوشبینی کیهانی از مشخصههای نگاه او به زندگی است. دیدگاه ابوالعلاء را در خصوص بیمعنایی زندگی میتوان در ردیف معتقدان به پوچگرایی کیهانی یا وجودی قرار داد و نه اخلاقی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید