جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادیان و عرفان
> 1399- دوره 53- شماره 2
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 57 , شماره 1
سال 1402
دوره 56 , شماره 2
دوره 56 , شماره 1
سال 1401
دوره 55 , شماره 2
دوره 55 , شماره 1
سال 1400
دوره 54 , شماره 2
دوره 54 , شماره 1
سال 1399
دوره 53 , شماره 2
دوره 53 , شماره 1
سال 1398
دوره 52 , شماره 2
دوره 52 , شماره 1
سال 1397
دوره 51 , شماره 2
دوره 51 , شماره 1
سال 1396
دوره 50 , شماره 2
دوره 50 , شماره 1
سال 1395
دوره 49 , شماره 2
دوره 49 , شماره 1
سال 1394
دوره 48 , شماره 2
دوره 48 , شماره 1
سال 1393
دوره 47 , شماره 2
دوره 47 , شماره 1
سال 1392
دوره 46 , شماره 2
دوره 46 , شماره 1
سال 1391
دوره 45 , شماره 2
دوره 45 , شماره 1
سال 1390
دوره 44 , شماره 2
دوره 44 , شماره 1
سال 1389
دوره 42 , شماره 2
دوره 42 , شماره 1
سال 1388
دوره 41 , شماره 1
عنوان :
تحلیل مفاهیم «خود» و «دیگری» براساس مبانی عرفانی ابنعربی
نویسنده:
حسن مهدی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
به اعتقاد برخی وحدتگرایی عرفانی با نفی تمایزات انسانی جایی برای شکلگیری مفاهیم «خود» و «دیگری» و رابطه «من - تو»یی که از لوازم تفکر اخلاقی است، باقی نمیگذارد. ازاینرو، موضوع مقالۀ حاضر چگونگی تکوّن مفاهیم «خود» و «دیگری» با ابتنای بر هستیشناسی وحدت وجودی ابنعربی است و سعی شده تا با روش تحلیلی و بر اساس مبانی عرفانی «وحدت در کثرت»، «مظهریت اسمایی»، «تعدد جهات» و اصل «لاتکرار فیالتجلی» نشان داده شود که در نظریۀ وحدت وجود ابنعربی تمایزات انسانی از بین نمیرود و میتوان از رابطۀ مبتنی بر «من - تو» در ذیل مفاهیم «خود» و «دیگری» سخن گفت که بدینگونه شرط امکان اخلاق تأمین میشود. همچنین، عارف وحدت وجودی هم «خود» را مقدم بر «دیگری» میشناسد و هم «دیگری» را در درون خود مییابد، بدون آنکه دیگری را به خود تقلیل دهد و اصالت و غیریت او را زیر سؤال برد. درضمن، استدلال میشود که قول به وحدت بنیادین انسانها نهتنها اخلاق را ناممکن نمیسازد؛ بلکه از شروط ضروری آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 479 تا 498
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحوه و غایت عروج نفس در فلسفۀ فلوطین
نویسنده:
سارا منوچهری مقدم ، محمدرضا ریخته گران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در نظام فلسفی فلوطین، تنها سعادت ممکن برای انسان، یگانگی با احد با آگاهی و اشراقی معرفتشناختی است. این پژوهش بهروش توصیفی - تحلیلی، روش، اقتضائات و غایت عروج نفس و نحوۀ تحقق آن را تبیین میکند. از جمله یافتههای پژوهش این است که یگانه مسیر عروج نفس در نظر فلوطین، دیالکتیک عقلانی فرارونده از اندیشههای جزئی به ایدههای ناب است و مؤلفههایی چون هدایت، کسب فضایل اخلاقی و ادراک زیبایی به این فرآیند یاری میرسانند. در فرآیند عروج نفسانی، تحقق هر مرتبه از معرفت برای نفس، مساوق با برکشیدهشدن نفس به مرتبۀ وجودی همسطح آن مرتبۀ معرفتی است. نهایت معرفت ممکن در پایان سیر عقلانی نفس، یگانگی ضروری با عقل کل است که بهمثابۀ از قوه بهفعلآمدن بنیان ذاتی انسان تلقی میشود. یگانگی با احد، تبیینناپذیر، پیشبینیناپذیر و مشمول ارادۀ نامعطوف به غایت احد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 459 تا 478
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش حکمت در وساطت فیض(بررسی مقایسهای عرفان یهود و عرفان اسلامی)
نویسنده:
عادل مقدادیان ، ابوالفضل تاجیک
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محبت الهی
,
عرفان تطبیقی
چکیده :
به باور عرفان یهود و عرفان اسلامی، خدای متعال میان خود و مخلوقاتش واسطهای را قرار داده است که در متون مقدس هر دو دین اسمهای مشترکی دارند. یکی از این عناوین «حکمت» است. در این نوشتار بر اساس روش تطبیقی، مفهوم «حکمت» در عرفان یهودی و اسلام تحلیل شده است. مهمترین نوآوری این پژوهش اثبات این فرضیه است که گرچه در یهود «حِسِد» و عشق اصل حیاتبخش است و در عرفان اسلامی نیز حرکت حبّی همان نقش را دارد، اما در هر دو عرفان، پیش از حبّ الهی که باعث تجلی مظاهر شده است، حکمت (حوخمه) نقشآفرین بوده است؛ لذا این شبهه کلامی که اگر خدا همیشه محبّ و در عینِحال، قادر است، پس باید از ازل مخلوق میداشته، در عرفان قبالا و عرفان اسلامی اینگونه پاسخ داده میشود که خدا، مقدم بر حبّ ذاتی، حکیم است و حکمت اوست که حبّش را به جریان میاندازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 441 تا 458
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل مبانی عرفانی بالاترین مرتبۀ توبه (توبه از ماسویالله)
نویسنده:
محمد میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در نگاه عارفان، توبه در بالاترین سطح خود به گذار از همۀ کثرات و حجابها و بهعبارتِدیگر، به توبه از هرچه جز خدا منتهی میشود. نباید چنین پنداشت که این نگاه عارفان بیمبنا و برخاسته از احساسات و ذوقهای عارفانه است. در این پژوهش، آن دسته از مبانی پذیرفتهشده در علم عرفان عملی به روش اسنادی ـ تحلیلی بررسی میشود که میتواند در تحلیل و تبیین این سخن عارفان به کار آید. قاعدۀ عرفانی «روح معنا» از سویی، راه را برای طرح سطوح مترتّب بر همِ توبه باز میکند و از سوی دیگر، اصل «حضور منازل پایینتر در مراحل بالاتر سلوکی» مقتضی آن است که توبه در همۀ مراتب بالاتر ازجمله مرتبۀ فنا که مرتبۀ گذار از ماسوا است، نیز حضور داشته باشد. همچنین، اصل «فناگرایی در سلوک» موجب شده است تا مراتب نهایی توبه نیز رنگورویی از فنا داشته باشد. افزون بر همۀ اینها، شواهد حاکی از آن است که موازین پذیرفتهشده در علم عرفان عملی (میزان شریعت، میزان عقل و میزان مشایخ) نیز بر توبه از ماسویالله بهعنوانِ نهاییترین مرتبۀ توبه صحّه میگذارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 499 تا 516
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامدهای رویکردهای اثباتگرایانه برای مطالعات اسلامی در محیط آکادمیک ایران
نویسنده:
سیدمحمدهادی گرامی ، فاطمه طیبی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اثباتگرایی ـ البته نه دقیقاً در معنای همان پوزیتیویسم عصر روشنگری و مدرنیته ـ رویکرد غالب در مطالعات اسلامیِ آکادمیک ایران است. رویکرد اثباتگرایانه در مطالعات اسلامی ایران با پوزیتیویسم منطقی و فلسفۀ تحلیلی قرابت دارد. البته این شباهت شباهتهای کلی است که مراد از آن، تشابه نحوۀ دستیابی به معرفت از طریق اثبات است و درعینِحال، تفاوتهایی نیز در این میان وجود دارند که نباید نادیده گرفته شود. غلبۀ اثباتگرایی بر مطالعات اسلامی در ایران سبب شده است تا ظرفیتهایی که میتوانند براساس رویکردهای تفسیری - تفهمی و تاریخیِ برخاسته از سنت قارهای فعال شوند، مغفول بمانند؛ ظرفیتهایی مانند منظرگرایی، مطالعه در سطح فرهنگی - اجتماعی و کارکردهای دینی، ارجنهادن تفاوتها و اهمیتدادن به خلاقیت، توجه به دانشهای مبتنی بر نتایج ظنی نظیر تاریخ، مردمشناسی و ... ازجمله این موارد هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 401 تا 420
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش سیاسی - مذهبی مسیحیان نسطوری در زمان خسروپرویز؛ مطالعۀ موردی: نقش پاتریارخ سبریشوع
نویسنده:
جمشید قهرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به اهمیت مسیحیان در روزگار ساسانیان، بررسی وضعیت آنها در آن دوران، به درک بهتر تاریخ مسیحیت و حکومت ساسانی کمک میکند. روزگار خسروپرویز را باید بهعنوانِ یکی از مقاطع مهم تاریخ ساسانی و مسیحیان ایران در نظر داشت. یکی از شخصیتهای مهم مسیحی در زمان خسروپرویز، سبریشوع بود که به مقام پاتریارخی کلیسای نسطوری رسید و نقش سیاسی - مذهبی مهمی را ایفا کرد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سبریشوع با فرمان مستقیم خسروپرویز و بدون رضایت رهبران کلیسای نسطوری در سال 596 م. به مقام پاتریارخی رسید و خسروپرویز در جلب نظر مساعد مسیحیان نسطوری نسبت به خود، تسلط بیشتر بر آنها و مراودات سیاسی خود با امپراتور ماوریکیوس از وی استفاده کرد. همچنین، سبریشوع با حمایت خسروپرویز سعی کرد اختلافات داخلی کلیسا را حل کند و در هنگام آغاز جنگهای خسروپرویز و بیزانس، بهعنوانِ نمایندۀ مسیحیان نسطوری، خسروپرویز و سپاهیان ساسانی را همراهی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 381 تا 400
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مواجهۀ فمینیسم و اگزیستانسیالیسم؛ اسطورهزدایی از تصویر زنان در کتاب مقدس و برسازی چهرۀ نوین از زنان در جوامع مدرن غربی
نویسنده:
راضیه معافی ، مسعود احمدی افزادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله در نظر است تا با تکیه به برخورد نظری دو چهارچوب نظری فمنیسم و اگزیستانسیالیسم در عرصۀ فلسفۀ سیاسی، وجوهی را که در گذار جامعۀ سنتی به جامعۀ مدرن در اروپای غربی در باب خوانشی جدید از جایگاه زن در کتاب مقدس مسیحیت، با تأکید بر تورات (عهد عتیق) و اناجیل چهارگانه (عهد جدید) مطرح شده است، بررسی شود و فرآیند اسطورهزدایی و افسونزدایی که از ویژگیهای عصر روشنگری است، از امر زنانه در غرب نوین واکاوی شود. در این حوزه، ابتدا دیدگاه فمنیستی کسانی چون سیمون دوبوار بررسی شده است و سپس به دیدگاه پدیدارشناختی شلایر ماخر و همچنین دیدگاه اگزیستانسیال و لیبرال بولتمان پرداخته شده است. در یک دیدگاه نهایی، میتوان فهمید که جریان فمنیستی همسو با جریان روشنگری به افسونزدایی از مفهوم سنتی زن پرداخته است؛ و این افسون زداییِ مفهومی در رابطهی معناداری با تجدیدنظرهای فیلسوفان و الاهیاتدانان لیبرال و اگزیستانسیال در الهیات مسیحی قرار دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 421 تا 439
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرآیند آگاهی متعالی در مکتب یوگا و آئین ذن
نویسنده:
علیرضا خواجه گیر ، سوسن ایزدی دستنایی ، علیرضا فهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آدمی با معطوفکردن انرژی خویش به پدیدهای و مشاهده آن در درون به حضوری دست مییابد که جوهر آگاهی است؛ اما هنگامی که یگانگی خویش را با ذهن بگسلد و تماشاگر آن باشد، به مرتبهای فراتر به نام آگاهی متعالی دست مییابد. رسیدن به این آگاهی در عرفانهای شرقی بهمنظورِ آرامش ذهنی بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش، فرآیند رسیدن به این آگاهیِ برتر در مکتب یوگا و ذن به روش تحلیلی ـ توصیفی بررسی میشود. رهرو در مکتب یوگا با بهکاربستن فنون ارائهشده به توقف جریانات ذهنی و در نهایت، به حقیقت برتر درونی و رسیدن به رهایی در پرتو آگاهی متعالی نائل خواهد شد. در مکتب ذن نیز روشنشدگی همراه با ادراک حقیقت وجود از طریق تمرکز و حضور دائمی حاصل میآید که با شهود درونی معنا پیدا میکند. آنچه در این دو مکتب علیرغم اختلاف در روش و مبانی مشترک است، همان هدف نهایی است که رسیدن به این آگاهی متعالی را دربرمیگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 295 تا 316
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موافقان و مخالفان عرفان در حوزۀ علمیۀ قم
نویسنده:
محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از رویکردهای دینی و دانشی در حوزۀ علمیۀ قم، رویکرد عرفانی است که از بدو تأسیس حوزۀ نوین این شهر، در آغاز سدۀ کنونی تا زمان حاضر حیات داشته است. مخالفان این رویکرد در این دوره همواره به نقد جدی این رویکرد پرداختهاند. خاستگاه رویکرد عرفانی قم دو مکتب حکمی تهران و اخلاقیون نجف است و حامیان این رویکرد در پایبندی به میراث عرفانی اسلام و نقد جنبههای خانقاهی تصوف و نیز تطبیق آموزههای صوفیه با کلمات امامان شیعه و نیز ارائۀ تفسیر عرفانی از قرآن و روایات مانند سلف خود عمل کردهاند و همین امور باعث فاصلهگرفتن آنان از تصوف محض شده است و درنتیجه، از اتهام صوفیبودن رهیدهاند. همچنین، آنها از فشار مخالفان خود نیز متأثرند و در استناد به کلمات صوفیه بسیار محتاط عمل میکنند و همواره بر تمایزات و اختلافاتشان با تصوف تأکید دارند. مسیر سومی در میانه نزاع موافقان و مخالفان و متأثر از این نزاع، در دهههای اخیر سر برآورده است که مدعایش گذر از عرفان موجود بهسویِ عرفان ناب، راستین، حقیقی و بدون شائبه است. کوششهای معرفتی این دسته نقش مؤثری در حفظ و بقای گفتمان عرفانی و نیز آشناکردن مخالفان عرفان با این گفتمان داشته است و البته چنین رویکردی در شیعه بدیع نیست و پیشتر در آثار امثال فیض کاشانی بروز داشته است و این عده عملاً در برابر عرفان از جستوجوی عرفانی ناب با عناوینی چون عرفان وحیانی و اهل بیتی سخن میگویند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 339 تا 359
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسیِ مقایسهای تفکراتِ دوروتی زُئِلِه و سیمون وی
نویسنده:
جعفر فلاحی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سیمون وی و دوروتی زئله، متألهانِ مسیحی، هریک تقریری نو از الهیاتِ مسیحی ارائه دادهاند. مقایسۀ آنها نشاندهندۀ تشابهها و تفاوتهای مهمی در تفکراتشان است. مقالۀ حاضر به روش تحلیلی - مقایسهای به مقایسۀ اندیشههای آنها پرداخته است و کوشیده است نشان بدهد که آنها با تکیه بر حساسیتهای عقلانی و اخلاقیِ خود، نگاهی انتقادی به بعضی از آموزههای مهمِ مسیحی دارند. اما از سوی دیگر، دیدگاههای معنوی - عرفانیشان در پیِ رابطهای وجودی با خداوند است. توجهِ عمیقِ آنها به معنویت و عرفان وجهِ جالبِ الهیاتِ آنها است که از سویی، وجهِ انتقادی و سلبیِ نگرشِ آنها را با تأکیدهایی ایجابی متعادل میکند و از سوی دیگر، نقشِ تکیهگاهِ معنوی - عرفانی را برای کنشگری در حوزۀ سیاسی و اجتماعی ایفا میکند. آنها بهواسطۀ زمانۀ پرغوغای خود، به مسائلِ اجتماعی و سیاسی بیاعتنا نیستند. بازنگریِ کامل در تئودیسۀ نظری و اتخاذِ دغدغههای جدی دربارۀ مسائلِ اجتماعی و سیاسی از ثمراتِ این توجه است. با اینحال، به نظر میرسد یکی از مهمترین تمایزهای این دو اندیشمند در تأکیدهای متفاوتِ عرفان و معنویتِ آنها باشد؛ عرفان و معنویتِ سیمون وی سرچشمههای معنویتری دارد و زئله دغدغههای سیاسیتر و رهاییبخشتری را نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 361 تا 380
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید