جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
اندیشه دینی
> 1397- دوره 18- شماره 67
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 24 , شماره 91
دوره 24 , شماره 90
سال 1402
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
دوره 23 , شماره 86
سال 1401
دوره 22 , شماره 85
دوره 22 , شماره 84
دوره 22 , شماره 83
دوره 22 , شماره 82
سال 1400
دوره 21 , شماره 81
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 78
سال 1399
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 74
سال 1398
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
دوره 19 , شماره 70
سال 1397
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
دوره 18 , شماره 66
سال 1396
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
سال 1395
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
دوره 16 , شماره 58
سال 1394
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
دوره 15 , شماره 54
سال 1393
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
دوره 14 , شماره 50
سال 1392
دوره 13 , شماره 49
دوره 13 , شماره 48
دوره 13 , شماره 47
دوره 13 , شماره 46
سال 1391
دوره 12 , شماره 45
دوره 12 , شماره 44
دوره 12 , شماره 43
دوره 12 , شماره 42
سال 1390
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
دوره 11 , شماره 38
سال 1389
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
سال 1388
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
دوره 9 , شماره 30
سال 1387
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1386
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1385
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1384
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1383
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1380
دوره 3 , شماره 9
سال 1379
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 5
سال 1378
دوره 1 , شماره 3
عنوان :
کارکردهای قاعدهی «تحقق مفاهیم گوناگون به وجود واحد» در فلسفهی ملاصدرا
نویسنده:
مصطفی موسوی اعظم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
از مبانی تأثیرگذار در حکمت صدرایی، «تحقق مفاهیم گوناگون به وجود واحد» است که با وجود پژوهشهای فراوان ازسوی صدراپژوهان، به نقش و جایگاه آن پرداخته نشده است. پژوهش حاضر حاکی از آن است که بسیاری از نوآوریهای فلسفی ملاصدرا در گروی فهمِ دقیقِ جایگاه قاعدهی «تحقق مفاهیم گوناگون به وجود واحد» است. بهکارگیری این قاعده ازسوی ملاصدرا و ارائهی دیدگاه نوین و نقد آرای پیشنیان در مسائلی چون رابطه عاقل و معقول، ترکیب اتحادی، اصالت وجود و ماهیت، تبیین ملاکِ حمل شایع صناعی، رابطهی نفس و قوا و رابطهی اسما و صفات با ذات الهی، از یافتههای این پژوهش است که به تفصیل بدان اشاره میشود. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی-تحلیلی است که با مراجعه و استفاده از منابع اصلی صورت گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر نظریهی انسجام صدق یانگ
نویسنده:
محمد علی پودینه، مهرداد اطمینان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه نظریههای بدیل مختلفی برای نظریهی دقیق حداقلگرایی و نیز نظریهی مطابقت صدق مطرحاند که یکی از آنها، نظریهی انسجام صدق است. تقریر یانگ از نظریهی انسجام صدق، مهمترین تقریری است که در سالهای اخیر از این نظریه ارائه و از آن دفاع شده است. وی با استدلالی جدید، به دفاع تمامقد از این نظریه برخاسته است و برای اشکال تعیین که از اصلیترین نقدهای صورتگرفته بر نظریهی انسجام صدق است، راهحل بدیعی مطرح کرده است. این مقاله به تبیین، تحلیل و ارزیابی استدلال و دفاع او از این نظریه میپردازد. در این نوشتار پس از تبیین استدلال وی بر نظریهی انسجام صدق، نشان دادهایم که این تقریر از این نظریه نیز ناتمام است. پس از تحلیل اشکال تعیین نیز خواهیم دید که پاسخ او به این اشکال، نمیتواند مقبول واقع شود.درنهایت به این نتیجه میرسیم که تقریر یانگ از نظریهی انسجام صدق، با تمام بصیرتهایش، نیز نمیتواند تمام باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضیلتگرایی اخلاقی در تفسیر متن مقدس
نویسنده:
علیرضا آرام، احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله طی یک روش تحلیلی- مقایسهای، پس از تشریح معنا، دامنه و مصداق متون مقدس، ابتدا روششناسی تفسیر و در ادامه رویکرد اخلاقی مطلوب در فرایند تفسیر این متون را معرفی میکنیم.نتیجهی بحث این است که: الف) متن مقدس واجد سه وصف رازآمیزی، قدرتمندی و هیبت است؛ ب) بانظربه موفقیت تاریخی و تأثیر ایمانی متن مقدس، تعیین و تحدید مصداق برای آن امکانپذیر خواهد بود؛ ج) تفسیر متن مقدس از پیشفرض مؤمنانهی خوانندگان خود آغاز شده و با طی دو مرحلهی نشانهی ساختاری و بطون معنایی، تا لایههای پایانناپذیری از معانی پیدا و پنهان اثر امتداد مییابد؛ د) اگر خوانندهی مؤمن به متن، بر مدار موازین اخلاق فضیلت سلوک کند، ضمن عبور از مرحلهی تبعیت محض از قواعد و سنتها، بیواهمه از آثار همنشینی خود با متن، نفس متعالی زیستن در جهان اثر مقدس را تجربه میکند که این تعالی با تعالیم عارفان، مشخصاً آموزههای ابنعربی درباب سلوک انسان، مقارن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«انسانِدینی» و «دینِانسانی»
نویسنده:
محمدحسین زارعی محمودآبادی، شهاب الدین وحیدی مهرجردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم «انسان دینی» در گذر تاریخ دچار تحول معنایی شده و به تبع آن، مختصات و شاخصههای آن نیز تغییر کرده است. معنای کلمهی دینی یا دیندار بهعنوان یک صفت برای انسان و وسعت دامنهی مفهومی آن، به تعریفِ خودِ دین بستگی دارد. در دورهی پیشامدرن اعتقاد بر این بود که دین، امری آسمانی، قدسی، جزمی، واقعگرا و بیبدیل است و مصداق آن، ادیانِ نهادین و رسمیِ حاکم بر جامعه بود. اما در دورهی مدرن، مفهوم دین وسیعتر شده و همهی دستگاههای فکری را که بهنوعی کارکرد دارند و به کار معنابخشی جهان میآیند، شامل میشود. از این نوع دین به «دین انسانی» تعبیر میشود. بهدلیل وسیعترشدن دایرهی مفهومی کلمهی دین، هم مفهوم «انسان دینی» وسیعتر شده است و هم شاخصههای آن تغییر کرده است. شاخصههای «انسان دینی» از دورهای به دورهی دیگر و از دینی تا دین دیگر، با یکدیگر تفاوت دارند. اما درعینحال میتوان برخی از شاخصههای مشترک مانند التزام و تعهد، انتخابگری، انگیزهمندی و شعف، انتخابگری و هدفمندی را برای آن نام برد. دین انسانی که عمدتاً محصول دورهی مدرن است، به دینی گفته میشود که معلولِ انسان و نیازمندیهای مختلف اوست و در آن، بر ارزشها، خواستها و نقاط قوت انسان تأکید فراوان میشود. برخی از شاخصههای دین انسانی عبارتاند از: منشأ بشری داشتن، کارکردداشتن، غیرقدسیبودن، اینجهانیبودن، محوریت انسان، تغییرپذیری، فردی و خصوصی بودن، بدیلپذیری و ....
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و توجیه اعمال فراوظیفه در فلسفهی اخلاق
نویسنده:
علی اصغر هاشم زاده، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مباحث اخلاقی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و پرسشها و چالشهای جذابی در فلسفهی اخلاق بهوجود آورده، بحث اعمال فراوظیفه است. اعمالی که بهواسطهی ویژگیهای خاص خود، بهظاهر در هیچیک از تقسیمبندیهای سنتی فعل اخلاقی یعنی ضروری، جایز و ممنوع نمیگنجند. مفهوم فراوظیفه در اصل، ریشه در سنتهای دینی و اخلاقی و رویکردهای فضیلتمحور دارد که فرد را به تعالی معنوی ازطریق هدفگیری قلههای اخلاقی دعوت میکنند. این مقاله درصدد پاسخگویی به سه پرسش مهم در باب این اعمال است. در ابتدا، ضمن اشاره به پیشینه و زمینههای ظهور مفهوم اعمال فراوظیفه، ماهیت و چگونگی تعریف این اعمال را بررسی خواهیم کرد. سپس مهمترین دیدگاهها را دربارهی اینکه آیا اساساً چنین اعمالی وجود دارند یا خیر، مرور و ادلهی موافقان و مخالفان فراوظیفه را نقد میکنیم. سرانجام میکوشیم ضمن تبیین معضلی مشهور به پارادوکس فراوظیفه، راهکارهایی برای توجیه آن ارائه دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت استعاری الهیات از دیدگاه ونسان برومر
نویسنده:
مسعود رهبری، فروغ السادات رحیم پور، قاسم کاکایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
ونسان برومر معتقد است سخنگفتن از امر الوهی تنها در قالب بهرهگیری از تماثیل، استعارات و الگوهای ذهنی صورت میپذیرد. هرکدام از این استعارات، زوایایی از امرِ بیصورتِ الوهی را منعکس میکنند و باید در کنار هم و در پرتو یکدیگر تفسیر و تعبیر شوند. هریک از این استعارات، دامنهای از استلزامات معنایی دارند که بهرغم بازتاباندن جلوههایی از حقیقت امر الوهی، پوشانندهی سایر وجوه این حقیقت هستند. کارویژهی اصلیِ دینشناسی و الهیاتِ نظاممند، برجستهسازیِ یکی از این استعارات بهمثابهی کلان-الگوی الهیاتی و بازتفسیر دیگر استعارات در ذیل آن است. برومر برای یافتن آن کلان-الگو، ملاکهای چهارگانهای معرفی میکند که عبارتاند از: «سازگاری با سنت»، «انسجام فراگیر»، «کفایت برای اقتضائات عصر» و «اعتبار برای شخص». الهیدان بعد از کشف کلان-الگوی مزبور، آن را محور نظریهپردازی و تصویرسازی دربارهی خداوند قرارمیدهد. بهباور برومر، استفاده از کلان-الگوی «خدای شخصوار» نسبت به سایر الگوهای ذهنی، سازگاری بیشتری با متن مقدس دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی حقیقت وجود و مواجهه با آن در آثار عزیز نسفی (با تأکید بر آرای رودلف اتّو)
نویسنده:
عظیم حمزئیان، طناز رشیدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
رودلف اتّومتکلم و دینپژوه آلمانی قرن بیستم، در اثر مشهور خود موسوم به مفهوم امر قدسی، با رویکردی پدیدارشناسانه به بحث دربارهی امر مقدس و مواجههی با آن، بهعنوان نومینوس پرداخته است. او نومینوس را امری فراتراز عقل، متمایز، مقدس و ناشناختی تلقی کرده است. ازایننظر نومینوس نوعی با حقیقت وجود شباهت دارد که موضوع اصلی عرفان اسلامی است. عزیز نسفی عارف نامی قرن هفتم، از حقیقت وجود بهعنوان اولین مرتبهی ذات حق یاد کرده است. این پژوهش به تحلیل و تبیین اندیشههای نسفی دربارهی حقیقت وجود، بر مبنای نظریات اتّو دربارهی امر قدسی و مواجهه با آن پرداخته و شباهتها و تفاوتهای موجود در آنها را موردبررسی قرار داده است. درمجموع اگرچه در ظاهر امر، نومینوس و حقیقت وجود مشابه بهنظر میرسند، اما تفاوت در جایگاه و مبانی فکری نسفی و اتو سبب شده تا در جزئیات اندیشهی این دو دربارهی امر قدسی و مواجههی با آن، تفاوتهایی باقی بماند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید