جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
الهیات تطبیقی
> 1396- دوره 8- شماره 18
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 15 , شماره 31
سال 1402
دوره 14 , شماره 30
دوره 14 , شماره 29
سال 1401
دوره 13 , شماره 28
دوره 13 , شماره 27
سال 1400
دوره 12 , شماره 26
دوره 12 , شماره 25
سال 1399
دوره 11 , شماره 24
دوره 11 , شماره 23
سال 1398
دوره 10 , شماره 22
دوره 10 , شماره 21
سال 1397
دوره 9 , شماره 20
دوره 9 , شماره 19
سال 1396
دوره 8 , شماره 18
سال 1395
دوره 7 , شماره 16
دوره 7 , شماره 15
سال 1394
دوره 6 , شماره 14
دوره 6 , شماره 13
سال 1393
دوره 5 , شماره 12
دوره 5 , شماره 11
سال 1392
دوره 4 , شماره 9
دوره 4 , شماره 10
سال 1391
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
سال 1390
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
سال 1389
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسی کرامت و خوارق عادات از دیدگاه ابنسینا و قشیری
نویسنده:
محمود بهاروند، حسین واعظی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامت
,
پیر (عرفان)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیده مطابق بعضی آموزههای تصوف و عرفان، سالک چون به حق واصل شود به او نیروی دخل و تصرف در طبیعت عطا میشود و اموری را انجام میدهد که دیگران از انجام آن عاجزند. از این امور به «کرامات و خرق عادات» تعبیر شده است. هدف پژوهش حاضر، بیان نظریههای ابنسینا و قشیری در اثبات اینگونه افعال است که با روش کیفی و به شکل تحلیلیتطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانهای به دست آمده است. ابنسینا در کتاب الاشارات و التنبیهات به شیوهای علمی و فلسفی به توجیه و اثبات اعمال غیرعادی عارفان با ریاضت نفس، مبادرت ورزیده و این امور را از مجرای طبیعی دانسته است؛ ولی قشیری در کتاب رسالۀ قشیریه ظهور کرامات و امور غیرمعمول و خرق عادات از ناحیه عرفا را بیان و این مطلب را با استناد به دلایل نقلی مانند قرآن، سخنان پیامبر(ص) و بیان حکایات از سایر عرفا اثبات میکند. او شرط قدم در مسیر سلوک را صدق و تبعیت از پیر و مرشد و انسان کامل دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه انسان در نظام آفرینش از دیدگاه فیلون اسکندرانی و ملاصدرا
نویسنده:
زینب فروزفر، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلافت الهی
,
لوگوس(اصطلاح وابسته)
,
نسبت میان خدا و انسان
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده فیلون اسکندرانی، فیلسوف، متکلم و عارف بزرگ یهودی در قرن اول میلادی است. او اولین کسی است که در نظام فکریفلسفیاش در پی تلفیق و وفقدادن فلسفه با دین برآمد و در سایۀ این رویکرد جدید، مسائل بدیعی را مطرح کرد و اندیشمندان بعد از او تا قرنها از آرای او متأثر بودند. در این مقاله دیدگاه ملاصدرا با دیدگاه فیلون دربارۀ جایگاه انسان در نظام آفرینش و به عبارت دیگر، نسبت میان خدا و انسان، مقایسه و ردپای اندیشههای فیلون در آرای ملاصدرا جسته شده است. با وجود تعلق آنان به دو سنت دینی متفاوت و فاصلۀ تاریخی بسیار بین آنها در آرا و عناصر تشکیلدهندة نظام فکری و فلسفیشان اشتراکاتی ملاحظه میشود؛ زیرا اندیشههای فلسفی هر دوی آنان تلفیقی از عقل، وحی و عرفان است. آنان با اندکی تفاوت معتقدند انسان بهصورت خدا آفریده شده است، مهمترین جزء وجودیش همانا عقل است و جانشین خدا در عالم وجود است. فیلون لوگوس را واسطه بین خدا و عالم میداند و ملاصدرا نیز از آن به حقیقت انسان کامل تعبیر میکند. همچنین هر دو، انسان را مستعد صعود به درجات بالای عرفانی، به تعبیر فیلون اتحاد عرفانی با خدا و به تعبیر صدرا تشبه به خدا میدانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاههای شیطانپرستی و اندیشۀ عینالقضات دربارۀ ابلیس
نویسنده:
محمدرضا عابدی، عقیله آراسته
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرون وسطی
,
یزیدیه ( غلات )
,
آیین ایزدی
,
یزیدیه ( از فرق اسلامی تصوف)
,
آیین گنوسی (ادیان خاموش)
,
عرفان یهودی
,
شیطان پرستی
چکیده :
چکیده عینالقضات، در جایگاه یک مسلمان موحد، خداوند را خالق و مبدأ کل و ابلیس را از آفریدههای او میداند. او بیشتر از همان ابلیسی سخن میگوید که در ادیان توحیدی، مخصوصاً دین اسلام مطرح است؛ یعنی ابلیسِ نافرمان متکبر، دشمنِ خدا و بدخواهِ نوع بشر؛ اما آنگاه که سخن او حالوهوای شطح و طامات به خود میگیرد، از ابلیس، جانبداری و تنزیه و تقدیس میکند. نگاه او، در چنین مواردی، با معتقدات اسلامی و صریح آیات قرآن و روایات همخوانی ندارد. عینالقضات در ارائۀ این اندیشه از صوفیان مدافع ابلیس چون حسن بصری، حلّاج و احمد غزالی و اندیشۀ گنوسی و عرفان قبالای یهود و برخی اندیشههای ایران باستان تأثیر پذیرفته است. همچنین میان دیدگاه عینالقضات در دفاع از ابلیس و احیاناً تقدیس او با اندیشههای شیطانپرستی (از دیرباز تا کنون)، وجوه مشترک و جنبههای تمایزی وجود دارد. وجه مشترک، تلقی مثبت و جانبدارانه از ابلیس است؛ اما تفاوت را باید در موضوعاتی مانند «معیار ارزیابی منزلت ابلیس»، «جایگاه ابلیس در عالم و نسبت او با خدا و انسان» و «ابلیس، موضوع سجده بر آدم و میوه ممنوعه» جستجو کرد. معیار ارزشگذاری منزلت خاصی که عینالقضات برای ابلیس قائل است ـ به گمان او ـ بندگی، تقرب و عشق ابلیس در بارگاه الهی است، نه تقابل ابلیس با خداوند. بر این پایه، ابلیسِ عینالقضات موحّد است و در توحید بر همه سبقت میگیرد؛ اما ابلیسِ شیطانپرستان این کمالات را ندارد و همواره با نیروهای خیر و خدای واحد مطلق تضادّ و تقابل دارد. او ارزش خود را مرهون تکبّر، سرکشی، گستاخی و نافرمانی در مقابل خداوند میداند؛ چنانکه میتواند بر مسند خدا بنشیند و در معرض پرستش قرار گیرد و خود بهوجودآورندۀ دینِ شیطانی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی پیشینۀ یونانی قاعدۀ الواحد و چگونگی انتقال و نقد آن در فلسفۀ اسلامی
نویسنده:
حمید رضا خادمی، مهدی عسگری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فاعل الهی
,
فاعل طبیعی
,
موجود بما هو موجود
,
فلسفه اسلامی
,
اسم واحد
چکیده :
چکیده براساس تصور فیلسوفان مسلمان از فاعل الهی، از واحد جز واحد صادر نمیشود. از لحاظ تاریخ فلسفه، این مسئله به بحث از اصل نخستین نزد پیشاسقراطیان برمیگردد. آنها برآنند از یک چیز، چیزها پدید میآید و آن را دربارۀ فاعلهای طبیعی به کار میبردند؛ اما فیلسوفان مسلمان براساس الهام از آموزههای فلوطین، قاعدۀ الواحد را از فلسفۀ شبه یونانی اخذ کردند و بدون آنکه برای قراردادن آن در زمرۀ مسائل فلسفی، ملاکی تعیین کنند، به فاعل الهی یعنی خداوند نسبت دادند. فیلسوفان مسلمان برای اثبات قاعدۀ الواحد براهینی نیز ارائه کردند که ازنظر نگارنده با برخی مباحث دیگر فلسفۀ اسلامی مثل عینیت صفات با ذات خداوند، ناسازگار و به لحاظ محتوایی درخور نقد است. در این مقاله با توجه به سیر تاریخی این بحث، ضمن بررسی چگونگی انتقال آن از بستر یونانی به فلسفۀ اسلامی، قاعدۀ الواحد ازمنظر فیلسوفان مسلمان نقد و بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناداری وقایع زندگی از دیدگاه قرآن و روان شناسی وحدت مدار: مبنایی برای طراحی تمرین های هنری مؤثر
نویسنده:
علی زاده محمدی، افسانه ناظری، مهدی مطیع، پریسا داروئی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
معناداری وقایع زندگی
,
روان شناسی وحدت مدار
چکیده :
درک و شناسایی معناداری وقایع زندگی، یکی از اساسیترین موضوعات در کیفیت و تحول مثبت زندگی انسان است و همواره در سلامت روانی و رضایتمندی او از زندگی نقش مهمی داشته است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی معناداری وقایع زندگی در قرآن و روانشناسی وحدتمدار، به ساختاری مفهومی برسد تا بر اساس آن، تمرینها و برنامههای هنری مؤثر برای استفاده در مداخلات روانشناختی طراحی شود؛ بنابراین، با بررسی مسئلۀ معناداری وقایع زندگی در قرآن و روانشناسی وحدتمدار، مفهوم نگرش وحدانی در تجربهها و رخدادهای زندگی استنباط شد که بهمنظور عینیسازی، ملموسکردن و انطباق بهتر با رویدادهای زندگی، بهترتیب، سه شاخص شناخت و پذیرش وحدتمدار وقایع زندگی، پیوستگی کثرتهای متضاد و معنابخشیدن به کثرتهای زندگی از آن استخراج شد و هریک مبنای طراحی تمرینهایی هنری قرار گرفت تا با استفاده از هنر وحدتمدار، وقایع زندگی معنادار شوند و با از بین بردن بار منفی برخی وقایع، نقش مثبت آنها در رشد و تعادل زندگی جستجو شوند؛ بهطوریکه فرد باروایت وحدانی زندگی خویش و با انجام تمرینهای هنری وحدتمدار، منطبق با مفاهیم استخراجشده، به همراه تفسیر آن با دیدگاه قرآنی و روانشناسی وحدتمدار، بهخوبی هر آنچه از وقایع زندگی برداشت کرده است، شرح و با مثالهای زندگی خود انطباق دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرینشِ جهان: تعقل یا تصادف؟
نویسنده:
محمد بیدهندی، رهام انصاری مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبیت (انیشتن)
,
عالم خلقت
,
فلسفه اولی
چکیده :
چکیده در نظریههای علمی امروز، جهانهای فیزیکی بیشماری پیشبینی میشوند که در هر کدام، بسته به شرایط آغازین تصادفی خود، ممکن است قانونهای فیزیکی متفاوتی حاکم باشند و مسیر تکاملی متفاوتی پیموده شود. ما نیز بهتصادف در کسر بسیار کوچکی از این جهانها زندگی میکنیم که شرایط مناسب برای پیدایش و تکامل زندگی تا رسیدن به موجودات هوشمند را دارند. این در حالی است که در فلسفة اولی، تصادف در آفرینش جهان هستی راه ندارد. آفرینش بر تعقل موجود مجرد استوار است؛ همچنین اصلِ مادۀ طبیعت بهتبعِ وجود عقلهای مجرد، همواره موجود است. جهان طبیعت سرآغاز زمانی ندارد؛ اما حوادث آن زمانمند هستند و پیدرپی رخ میدهند. با این وصف، مفهوم آفرینش بر اصل جهان نیست؛ بلکه بر حوادث آن بهکار میآید. در این گفتار، دو دیدگاه متمایز علمی و فلسفی یادشده در باب آفرینش جهان به تصویر و نقد کشیده میشود. در جمعبندی نهایی، چارهای برای ربطدادن این دو دیدگاه و پاسخگویی به پرسش عنوان مقاله، اندیشیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافتی نو به بنیادهای هرمنوتیکی علوم انسانی
نویسنده:
علی فتحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افق هرمنوتیکی
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علوم انسانی (سایر)
,
پلورالیزم فلسفی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
چکیده :
چکیده در این جستار کوشش شده است نسبت میان فلسفه و علوم انسانی با نگاهی نو و باتوجهبه بنیادهای هرمنوتیکی آنها بررسی و مطالعه شود. مطابق ادعای این مقاله، هر رشته و شاخۀ معرفت موجود در علوم انسانی نگاهی مابعدالطبیعی و فلسفی دارد که بر مبنای بنیادی هرمنوتیکی ایجاد شده است؛ بنابراین، علومانسانی از فلسفه و مابعدالطبیعه بینیاز نیست. در این پژوهش با در نظر گرفتن نسبتی که انسان با فهم و تفسیر و بهطور عام با «هرمنوتیک» دارد، ضمن سخنگفتن از ضرورت کثرتانگاری در ساحت فلسفه و مابعدالطبیعه، نشان داده است چگونه رشتههای مختلف موجود در حوزه علوم انسانی بهناچار باید نگاهی کلی و کلانی داشته باشند و این موضوع، در حوزۀ برتری از شناخت، یعنی همان معرفت مابعدالطبیعی آشکار میشود. درپایان، باتوجهبه ایدههای ارائهشده در نسبت میان فلسفه و علومانسانی و نکات موجود در نسبت میان متعاطی مابعدالطبیعه و عالمان علوم انسانی نشان داده شده است چگونه بر مبنای این بنیاد هرمنوتیکی از امکان ظهور «مابعدالطبیعههای خاص» سخن گفته میشود و علومانسانی چگونه در چنین بستری (با در نظر گرفتن نیازهای بومی، ملی، دینی و فرهنگی ما) پرورش و کمال مییابد. همچنین، از رهگذر مناسبات احتمالی موجود در میان فلسفه و علومانسانی چگونه میشود برای پژوهشگران بهمنظور مطالعات میانرشتهای راهی را گشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید