جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 27
معنی نسبیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Albert Einstein , Brian Greene
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در سال 1921، پنج سال پس از انتشار مقاله جامع خود در مورد نسبیت عام و دوازده سال قبل از اینکه اروپا را برای پیوستن به مؤسسه مطالعات پیشرفته ترک کند، آلبرت انیشتین از دانشگاه پرینستون بازدید کرد و در آنجا سخنرانی های کوچک استافورد را برای آن سال ایراد کرد. این چهار سخنرانی مروری بر نظریه نسبیت بحث برانگیز او در آن زمان بود. انتشارات دانشگاه پرینستون این سخنرانی ها را تحت عنوان معنای نسبیت، اولین کتاب انیشتین که توسط یک ناشر آمریکایی تولید شد، در دسترس قرار داد. همانطور که چاپ های بعدی توسط مطبوعات ارائه شد، انیشتین مطالب جدیدی را ارائه کرد که این نظریه را تقویت می کرد. نسخه اصلاح شده ضمیمه "نظریه نسبیتی میدان نامتقارن" که به نسخه پس از مرگ سال 1956 اضافه شد، آخرین مقاله علمی اینشتین بود.
نظریه نسبیت خاص و عام [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Albert Einstein (آلبرت انیشتین)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتاب حاضر قصد دارد تا حد امکان بینشی دقیق از نظریه نسبیت به آن دسته از خوانندگانی بدهد که از دیدگاه علمی و فلسفی کلی به این نظریه علاقه مند هستند، اما با ریاضیات آشنا نیستند. دستگاه 1 فیزیک نظری. این اثر دارای استاندارد آموزشی است که مطابق با آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه است، و علیرغم کوتاه بودن کتاب، مقدار کافی صبر و اراده از طرف خواننده. نویسنده در ارائه ایده های اصلی به ساده ترین و قابل فهم ترین شکل و در مجموع به ترتیب و پیوندی که در واقع از آن سرچشمه گرفته اند، از هیچ زحمتی دریغ نکرده است. برای وضوح، به نظرم اجتناب ناپذیر می رسید که باید خود را مکرراً تکرار کنم، بدون اینکه کوچکترین توجهی به ظرافت ارائه داشته باشم. من با جدیت به دستور آن فیزیکدان نظری باهوش، ال. بولتزمن، پایبند بودم، که طبق او مسائل ظرافت باید به خیاط و پینه دوز سپرده شود. من تظاهر نمی‌کنم که از مشکلاتی که در ذاتی موضوع است از خواننده خودداری می‌کنم. از سوی دیگر، من عمداً مبانی فیزیکی تجربی نظریه را به صورت «ناتنی؟» بررسی کرده ام. مد، به طوری که خوانندگان ناآشنا با فیزیک ممکن است مانند سرگردانی که قادر به دیدن جنگل برای درختان نبود احساس نکنند. باشد که این کتاب برای کسی چند ساعت خوش فکری پیشنهادی به ارمغان بیاورد! فهرست مطالب بخش اول: نظریه نسبیت خاص 1. معنای فیزیکی گزاره های هندسی 2. سیستم مختصات 3. فضا و زمان در مکانیک کلاسیک 4. سیستم گالیله مختصات 5. اصل نسبیت (به معنای محدود) 6. Theo
النسبية بين العلم والفلسفة
نویسنده:
عبد القادر بشته
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دارالبیضاء(کازابلانکا) - مراکش(مغرب): المركز الثقافي العربي,
مجلة المعرفة العقلية المجلد 3
نویسنده:
محمد ناصر، سعد غری، فلاح عابدی، عدنان حسینی، محمد علی؛ ناظر: ایمن مصری
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
آفرینشِ جهان‌: تعقل یا تصادف؟
نویسنده:
محمد بیدهندی، رهام انصاری مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده در نظریه‌های علمی امروز، جهان‌های فیزیکی بی‌شماری پیش‌بینی می‌شوند که در هر کدام، بسته به شرایط آغازین تصادفی خود، ممکن است قانون‌های فیزیکی متفاوتی حاکم باشند و مسیر تکاملی متفاوتی پیموده شود. ما نیز به‌تصادف در کسر بسیار کوچکی از این جهان‌ها زندگی می‌کنیم که شرایط مناسب برای پیدایش و تکامل زندگی تا رسیدن به موجودات هوشمند را دارند. این در حالی است که در فلسفة اولی، تصادف در آفرینش جهان هستی راه ندارد. آفرینش بر تعقل موجود مجرد استوار است؛ همچنین اصلِ مادۀ طبیعت به‌تبعِ وجود عقل‌های مجرد، همواره موجود است. جهان طبیعت سرآغاز زمانی ندارد؛ اما حوادث آن زمانمند هستند و پی‌درپی رخ می‌‌دهند. با این وصف، مفهوم آفرینش بر اصل جهان نیست؛ بلکه بر حوادث آن به‌کار می‌آید. در این گفتار، دو دیدگاه متمایز علمی و فلسفی یادشده در باب آفرینش جهان به تصویر و نقد کشیده می‌شود. در جمع‌بندی نهایی، چاره‌ای برای ربط‌دادن این دو دیدگاه و پاسخ‌گویی به پرسش عنوان مقاله، اندیشیده می‌شود.
صفحات :
از صفحه 23 تا 36
بررسی تطبیقی مفهوم زمان در آراء صدرالمتالهین و نظریات نسبیتی فیزیک
نویسنده:
ولی الله خوش طینت، شبنم صفوی زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این تحقیق بر آن است که ماهیت زمان را در آراء ملاصدرا و نظریات نسبیتی موجود در قالب نسبیت خاص و نسبیت عام مورد مداقه قرار داده، به نقاط اشتراک و افتراق میان آنها بپردازد. مساله زمان همواره از منظر وجود مورد اختلاف میان فلاسفه و متکلمین متعددی بوده است. چنانچه عده ای زمان را امری موهومی دانسته و عده ای دیگر رای به وجود زمان داده و به تبع آن خصوصیاتی را برای ماهیت زمان در نظر گرفته اند. به موازات اندیشه های فلسفی محض، رویکرد مشابه ی نسبت به خوانش فلسفی زمان مطرح شده در چارچوب نظریه های فیزیکی، به خصوص فیزیک نسبیتی، به چشم می خورد که این مقاله در صدد است با رویکردی تحلیلی، همچون پلی میان اندیشه فلسفی محض و خوانش فلسفی آراء فیزیکی عمل کرده و به اشتراکات و نقاط افتراق موجود میان دو حوزه بپردازد. هر دو رویکرد به جای ارائه زمان و مکان به عنوان موجوداتی مستقل و مطلق، با یکسان در نظر گرفتن مفهوم امتداد و بعد ، به وجود ساختاری واحد که در برگیرنده هر دوی فضا و زمان است، اذعان دارند. اما دیدگاه ملاصدرا در مورد ماهیت زمان، با آنچه دیدگاه نسبی گرایانه برامده از تفسیر فلسفی نسبیت ارائه می دهد مغایر است.
صفحات :
از صفحه 25 تا 36
گذر از درگاه های کیهانی از نگاه مولوی
نویسنده:
احدفرامرز قراملکی, شهرام محمدپور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
چکیده :
سفر به زمان و ورود به عوالم موازی جهان ماده يكی از مسائل كلان فيزيی مدرن است كه تحقق آن به دنبال تئوری «نسبيت انيشتين» و در سايه عبور از درگاه هايی چون سياه چاله ها و كرمچاله ها رنگ امكان به خود گرفته است، اما قوانين حاكم بر ماده امكان سفر به زمان را تا حد امتناع تنزل می دهند؛ زيرا مولفه مشتری روش های مذكور، رسيدن سرعت جسم به حد سرعت نور است و رسيدن به اين سرعت بر طبق قانون نسبيت مستلزم ميل كردن جرم جسم به بی نهايت و به تبع آن امتناع فيزيكی برای جابه جايی چنين جرمی است. از اين رو سفر به زمان تاكنون در حد يك معمای علمی ذهن نواز باقی مانده است. عبور از زمان از نگاه مولانا فرآيندی است كه در دامنه «معراج» قابل تحقق است و در دو حالت دفعی و تدريجی به وقوع می پيوندد. نكته در خور توجه آن است كه مولانا مانند فيزيک دانان امروز عبور دفعی از حصار زمان را از طريق سياه چاله های آسمانی ممكن می داند اما توجه وی به انضباط ذهنی- روانی مسافر زمان و اينكه عبور از زمان مستلزم داشتن هويت غيرزمانی و حواسی گسترده است، ديدگاه او را از فيزيک دانان متمايز می كند. ابتنا و گره زدن ديدگاه مولانا بر اَبَرنظريه نسبيت در فيزيک می تواند به رخنه پوشی ديدگاه های فلسفی- عرفانی ما و به تبع آن به يك جهش كلامی بينجامد.
صفحات :
از صفحه 112 تا 148
ادله نظريه نسبيت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
علل و عوامل زيادي براي انكار خدا، توسط برخي فلاسفه ي غربي وجود دارد كه برخي از آنها عبارتند از: 1. انكار معرفت عقلي: روشن است كه با انكار معرفت عقلي نمي توان وجود خدا را اثبات كرد؛ چرا که خدا محسوس نیست وبا حس ادراک نمی شود. 2. انكار واقعيت خارج از ذ بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 27