جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های قرآنی
> 1391- شماره 70
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1403
دوره 29 , شماره 110
سال 1402
دوره 28 , شماره 109
دوره 28 , شماره 108
دوره 28 , شماره 107
دوره 28 , شماره 106
سال 1401
دوره 27 , شماره 105
دوره 27 , شماره 104
دوره 27 , شماره 103
دوره 27 , شماره 102
سال 1400
دوره 26 , شماره 99
دوره 26 , شماره 98
دوره 26 , شماره 101
دوره 26 , شماره 100
سال 1399
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 96
دوره 25 , شماره 95
دوره 25 , شماره 94
سال 1398
دوره 24 , شماره 93
دوره 24 , شماره 92
دوره 24 , شماره 91
دوره 24 , شماره 90
سال 1397
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
دوره 23 , شماره 86
سال 1396
دوره 22 , شماره 85 زمستان 1396
دوره 22 , شماره 84 پاییز 1396
دوره 22 , شماره 83 تابستان 1396
دوره 22 , شماره 82 بهار 1396
سال 1395
دوره 21 , شماره 81 زمستان 1395
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 78
دوره 0 , شماره 78
سال 1394
دوره 0 , شماره 77
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
دوره 0 , شماره 74
سال 1392
دوره 0 , شماره 73
سال 1391
دوره 0 , شماره 72
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 70
دوره 0 , شماره 69
سال 1389
دوره 0 , شماره 62
دوره 0 , شماره 61
سال 1388
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 58
دوره 0 , شماره 57
سال 1387
دوره 0 , شماره 56
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
سال 1386
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 49
سال 1385
دوره 0 , شماره 48
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
سال 1384
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
سال 1383
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 37
سال 1382
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
سال 1381
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 29
سال 1380
دوره 7 , شماره 27 - 28 زمستان 1380
دوره 0 , شماره 25
سال 1379
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 21
سال 1378
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 17
سال 1377
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 13
سال 1376
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 11
سال 1375
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 5
سال 1374
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
تئوری رستگاری در قرآن و روایات
نویسنده:
موسی صدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عمل صالح
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
رستگاری اسلامی
,
خلق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
رابطه ایمان و عمل صالح
,
رستگاری در قرآن
,
رستگاری در روایات
کلیدواژههای فرعی :
تدین ,
آیه 195 بقره ,
آیه 276 بقره ,
آیه 225 بقره ,
آیه 132 انعام ,
آیه 15 آل عمران ,
آیه 154 آل عمران ,
خوش خلقی ,
ساحت های وجودی انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
نویسنده مقاله با این پیشفرض که فرمول رستگاری در قرآن با توجه به بسامد موجود آن در آیات عبارت است از ایمان و عمل صالح، این پرسش را مطرح کرده است که چرا در این فرمول از اخلاق بهمثابه صفات و سجایای روحی سخن به میان نیامده است، با اینکه هم در آیات و هم در روایات، باطن مورد تأکید فراوان قرار گرفته است؟ نویسنده کوشیده است فرضیههای ممکن در این مورد را مطرح و بررسی نماید که در این راستا، ده فرضیه را به بحث گرفته و با نقد هشت مورد از آنها، دو فرضیه را مورد تأیید قرار میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 36 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی رویکرد علامه طباطبایی در اختلاف قرائات
نویسنده:
محمد خامه گر، مرتضی ایروانی نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اختلاف قرائات
,
مسایل جدید روش شناسی
,
تفسیر و مفسران
,
قرائت قرآن
,
قرائت صحیح
,
قرائت پیامبر ( ص )
,
قرائت ابو حفص مدنی
,
قرائات سبع
,
قرّاء سبعه
,
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
روش تفسیری علامه طباطبایی
,
اختلاف قرائات و تفسیر
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
روایات تفسیری ,
آیه 113 اعراف ,
اختلافات تفسیری ,
روایات تحریف نما ,
آیه 21 یونس ,
آیه 31 رعد ,
آیه 222 بقره ,
آیه 219 بقره ,
آیه 260 بقره ,
آیه 037 بقره ,
آیه 16 اسراء ,
آیه 46 هود ,
آیه 66 نساء ,
آیه 17 توبه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مفسران در مواجهه با اختلاف قرائات، یکی از رویکردهای سهگانه، یعنی بسنده کردن به قرائت رایج، معتبر دانستن همه قرائتهای معروف یا گرایش به نقد و گزینش قرائات را انتخاب نمودهاند. علامه طباطبایی رویکرد سوم را در تفسیر خود برگزیده است. ایشان در بیشتر مواردی که اختلاف قرائات را گزارش کردهاند، به نقد و بررسی آنها پرداخته و با استناد به مرجحات روایی، قرآنی و ادبی، در نهایت یکی از قرائتها را ترجیح داده است. ایشان برخلاف کسانی که قرائت حفص از عاصم را قرائت معیار دانسته و بر اساس آن مشی تفسیریشان را انجام دادهاند، به این قرائت بسنده نکرده و از قرائتهای دیگری که واجد شرایط اعتبار بودهاند نیز بهره برده است. نقش و تأثیری که این روش در تفسیر علامه از آیات برجا گذاشته است، موضوعی است که در این نوشتار مورد بحث قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان سنجی معرفت شناختی رابطه قرآن و جامعه شناسی
نویسنده:
محمد میرسندسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
رابطه عقل و وحی
,
معرفت وحیانی
,
پوزیتیویسم اگوست کنت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر موضوعی
,
جامعه شناسى قرآن
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
تقریب گرایی تعاملی
,
کمک قرآن به جامعه شناسی
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
سنت گرایان ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
سنخ شناسی اجتماعی ,
جامعه شناسی در ایران ,
سلفی گرایی ,
ضرورت تفسیر قرآن ,
سیطره علم در غرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
چکیده :
نسبت بین معارف وحیانی و علوم بشری از دیرباز مورد توجه اندیشمندان حوزههای مختلف علوم بوده است و یکی از اولین مواجههای آن را شاید بتوان چگونگی تعامل عالمان علوم طبیعی با کلیسا تلقی نمود که در دورههای مختلف، اشکال و نسبتهای متفاوتی را به خود گرفت. موضوع این مقاله بررسی امکان یا امتناع تبادل بین دو حوزه معرفتی قرآن بهعنوان یک منبع وحیانی، و جامعهشناسی بهعنوان یک علم انسانی است. برای پاسخ به این سؤال، محقق به بازخوانی مواجههای تاریخی مختلفی که بین این دو حوزه معرفتی رخ داده است و نقش آنها در شکلگیری چگونگی این تعاملات میپردازد. همچنین، نگاه سنتهای فکری مختلف را در باب این تعامل مرور میکند. سپس با مرور و تصویر سطوح معرفتی مختلف شکلگیری جامعهشناسی، به تعریف رویکرد پیشنهادی خود در این خصوص میپردازد که آن را تحت عنوان تقریبگرایی تعاملی مفهومسازی مینماید. در پایان، دستاوردها و فواید مختلفی را که هر یک از این دو حوزه معرفتی میتوانند برای دیگری داشته باشند، ذکر کرده و شرح میدهد. بهطور خلاصه باید گفت این مقاله کوشیده است فضای ارتباطی بین قرآن و جامعهشناسی را روشن سازد و از امکانها صحبت کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف مفاهیم اخلاقی و ساختارهای قرآنی
نویسنده:
محمد عالم زاده نوری
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفاهیم اخلاقی-دینی در قرآن
,
احکام اخلاقی
,
مفاهیم اخلاقی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تعریف لفظی
,
رسم ناقص
,
تعریف مثالی
,
فلسفه اصول
,
انواع تعریف
,
شرایط تعریف
,
تعریف قراردادی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان حقیقی ,
آیه 104 آل عمران ,
آیه 155 بقره ,
آیه 1 مومنون ,
آیه 2 مومنون ,
آیه 11 مؤمنون ,
آیه 2 مطففین ,
آیه 1 مطففین ,
آیه 3 مطففین ,
آیه 229 بقره ,
آیه 003 بقره ,
آیه 004 بقره ,
آیه 002 بقره ,
آیه 48 انبیاء ,
آیه 4 ماعون ,
آیه5 ماعون ,
آیه 47 مائده ,
آیه 135 آل عمران ,
حد ( معرف ) ,
رسم ( معرف ) ,
تعریف تشبیهی ,
اوصاف دیندار ,
تعریف ایمان ,
ایمان در قرآن ,
آیه 2 انفال ,
آیه 133 آل عمران ,
تعریف به ضد ,
مومن حقیقی ,
تعاریف در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در منابع دینی بهویژه قرآن کریم، گاهی با سیاقها و ساختارهایی مواجه میشویم که به نظر میرسد در صدد تعریف یک مفهوم یا پدیده است. پرسش این است که آیا در حقیقت میتوان از این ساختارها به تعریف دقیق یک مفهوم دست یافت یا خیر؟ اگر پاسخ منفی باشد، اشکالات و چالشهای این ساختارها برای تعریف چیست و چرا نمیتوان برخلاف ظاهر آنها که گویای تعریف است، توقع تعریف به معنای واقعی کلمه از آن داشت؟ این سیاقها و ساختارها گرچه که هم در متون روایی است و هم در قرآن کریم، اما در این مقاله به بررسی برخی سیاقهایی پرداخته میشود که در مورد مفاهیم اخلاقی در آیات بهکار رفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأویل قرآن به مقامات اهل بیت (ع)؛ مبانی و پیش فرض ها
نویسنده:
امین حسین پوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاویل قرآن
,
بطن قرآن
,
آیات ذم
,
آیات فضائل اهل بیت (ع)
,
آیات مدح
,
احادیث فضایل اهل بیت (ع)
,
ولایت اهل بیت(ع)
,
حدیث فضایل آل محمد(ع)
,
فضایل اهل بیت (ع)
,
غایت آفرینش
,
روایات تاویلی
,
قاعده جری و تطبیق
,
روایات مربوط به ظاهر و باطن قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
جایگاه اهل بیت در قرآن
,
وضع الفاظ برای ارواح معانی
کلیدواژههای فرعی :
راسخان در علم ,
آیه 6 نساء ,
آیه 006 فاتحه ,
فضایل حضرت محمد(ص) ,
فضایل امام علی(ع) ,
آیه 7 سوره آل عمران ,
آیه 49 عنکبوت ,
آیه 17 رعد ,
آیه 33 اعراف ,
آیه 68 نحل ,
آیه 55 مائده ,
پیامبر اسلام و قوم یهود ,
آیه 30 ملک ,
آیه 82 یوسف ,
آیه 89 بقره ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
تأویل قرآن از موضوعات پرگفتوگو در فرهنگ اسلامی است. یکی از مباحث چالش برانگیز در این حوزه نیز چگونگی تعامل و تفسیر روایات فراوانی است که آیاتی از قرآن را بر اهل بیت (ع) تطبیق نموده است. برخی دانشوران قرآن پژوه شیعی تلاش نمودهاند تا راهکارهایی در جهت تحلیل این روایات پیشنهاد دهند و روشن سازند که معنای باطنی یاد شده در این روایات چه پیوندی با ظاهر آیه دارند و چگونه از آن ظاهر به این باطن میتوان رسید. «قاعدۀ جری و تطبیق»، «هدف نهایی خلقت و اتحاد ملاک در مصادیق گوناگون»، «قاعدۀ وضع الفاظ برای روح معنا»، «مجاز در اِسناد یا دیگر آرایههای بلاغی» و «هم سنخی طینتها و اتحاد ارادهها» از جملۀ این راهکارهای پیشنهادی است. نوشتار پیش رو به بررسی این راهکارها و ارزیابی آنها میپردازد و در نهایت، نظریۀ برگزیدۀ خود را که مبنای «کنایی بودن تعابیر قرآنی» است، فرادید مینهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربردها و کارکردهای شگرد التفات در قرآن
نویسنده:
محمد آ.س. عبدالحلیم
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اسلوب ادبی قرآن
,
قرآن
,
ضمایر قرآن
,
اسلوب بلاغی قرآن
,
التفات
,
سبک قرآن
,
معنی التفات
,
انواع التفات
,
تغییر مخاطب در قرآن
,
کاربرد التفات
کلیدواژههای فرعی :
آیه 14 غافر ,
آیه 65 غافر ,
آیه 4 رعد ,
آیه 115 بقره ,
آیه 125 بقره ,
آیه 024 بقره ,
آیه 63 اسراء ,
آیه 68 نمل ,
آیه 60 نمل ,
آیه 87 نمل ,
آیه 68 نحل ,
آیه 13 صف ,
آیه 50 احزاب ,
آیه 25 بقره ,
آیه 144 بقره ,
آیه 22 یس ,
آیه 99 انعام ,
چکیده :
عبدالحلیم در این جستار، کارکردها و کاربردهای شگرد التفات را در قرآن بررسی میکند. ابتدا به دیدگاه برخی مستشرقین مانند نولدکه، واتـبل و وانزبرو درباره برداشت اشتباه از این شگرد اشاره میکند. آنگاه در بخش اول و دوم مقاله، ابتدا دربارۀ معنای التفات، واژههای مترادف التفات، توجه جدی به التفات در کتب بلاغت، انواع خاص و عام التفات، و نیز جایگاه التفات در علم بلاغت بحث میکند و در کنار صنعت التفات، مشخصههای تطبیقی آن، از جمله تغییر دستور زبانی در راستای اهداف بلاغی را برشمرده، تحلیل میکند. عبدالحلیم معتقد است گرچه برخی از این مشخصهها در مقولۀ التفات جای نمیگیرند، اما بیش و کم با صنعت التفات در ارتباطند و ازاینرو، در بررسی نمونههای خاص اشاره میکند که این تغییرات کجا حادث میشوند و تلاش میکند تأثیر آنها را توجیه و تبیین کند. سرانجام به کارکرد کلی التفات و مشخصههای مرتبط با آن نیز اشاره میکند. عبدالحلیم امیدوار است تمام این مباحث، ماهیت این مشخصة سبکی را شفاف و کاربرد آن را در قرآن تبیین کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 54 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان شناسی خطاب در قرآن
نویسنده:
شهره شاهسوندی, امید خانه زاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خطاب الهی
,
خطاب های قرآنی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
آیات
,
خطاب تشریف
,
مخاطب قرآن
,
خطاب به پیامبر
,
خطاب عام
,
خطاب خاص
,
خطاب بسط پذیر
,
خطاب بسط ناپذیر
کلیدواژههای فرعی :
آیه 67 مائده ,
آیه 30 ق ,
آیه 15 حجر ,
آیه 033 بقره ,
آیه 128 انعام ,
آیه 44 هود ,
آیه 86 کهف ,
چکیده :
قرآن بهعنوان کتابی آسمانی که برای هدایت بشر نازل شده، از خطاب به شکلی گسترده بهره برده است. از منظر صناعت کلامی، کلام خطابی تأثیر بیشتری ایجاد میکند، زیرا فردیت (فاعلیت) نهفته در کلام و در نتیجه برندگی آن را افزایش میدهد. قرآن از مزیت چنین کلامی برخوردار است و به نظر میرسد برای منظوری که «کلام وحی» در پی آن بوده است، یعنی هدایت، نقش اساسی دارد. به جهت کاربرد گسترده گفتار و عبارات خطابی در قرآن، طیف وسیعی از خطابها (و مخاطبان) در آن یافت میشود که تحت سه مقوله مجزا با عنوان عام، خاص و نبوی قابل بررسی است؛ به نحوی که خطابهای نبوی در مقایسه با دو مقوله دیگر دارای بیشترین فراوانی بوده است. باید یادآور شد که در بسیاری موارد، تفکیک خطابهای عام و خاص اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است و تنها بافت کلام یا زمینه نزول وحی (شأن نزول) است که میتواند تا حدودی به شناخت مقوله صحیح کمک کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 82 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید