جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی
> 1394- دوره 11- شماره 39
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1403
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 74
سال 1402
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
سال 1401
دوره 19 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
دوره 18 , شماره 66
سال 1400
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
دوره 17 , شماره 63
دوره 17 , شماره 62
سال 1399
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
دوره 16 , شماره 58
سال 1398
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
دوره 15 , شماره 54
سال 1397
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
دوره 14 , شماره 50
سال 1396
دوره 13 , شماره 49
سال 1395
دوره 12 , شماره 43
دوره 12 , شماره 42
سال 1394
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
دوره 11 , شماره 38
سال 1393
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
سال 1392
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
دوره 9 , شماره 30
سال 1391
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1390
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1389
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1388
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1387
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1386
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 6
سال 1385
دوره 1 , شماره 3
عنوان :
بررسی کهن الگو در شعر احمد شاملو با نگاه کاربردشناختی
نویسنده:
پروانه دلاور ,محمدعلی گذشتی ,علیرضا صالحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
احمد شاملو
,
آنیما
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
زبان شناسی
,
ادبیات
,
اسطوره و دین
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
انواع کهن الگوها
,
کهن الگو در شعر شاملو
,
نظریه گرایس
,
رنگ در اسطوره
,
اعداد در اسطوره
کلیدواژههای فرعی :
آنیمای منفی ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
رنگ سیاه ,
فرهنگ عامه ,
عناصر اربعه ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
شعر شاملو ,
دیو و پری ,
عدد سه ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
کهن الگوی سایه ,
خورشید در اشعار ,
آب در اساطیر ,
ضحاک در اوستا ,
پری در ادبیات فارسی ,
کهن الگوی سفر ,
آیین های اساطیری ,
کهن الگوی خورشید ,
درخت در اساطیر ,
درخت در ادبیات ,
زمین در اساطیر ,
آیه 20 اعراف ,
کهن الگوی عشق ,
کهن الگوی مار ,
کهن الگوی مرگ ,
کهن الگوی تولد دوباره ,
عدد هفت ,
عدد چهار ,
چکیده :
کهن الگو تمایل ساختاری نهفته ای است که بیانگر محتویات و فرایندهای پویای ناخودآگاه جمعی در سیمای تصاویر ابتدایی است و در همه دوران ها و نژادها مشترک است. کهن الگوها در اشکال نمادین در رویا و اساطیر و دین و ادبیات، موضوع مطالعه اند. معنای کاربردشناختی، بخشی از معنا است که فوق العاده متغیر است و در بافت کلامی مشخص می شود و به عوامل زیادی وابسته است. در این مقاله، برجسته ترین کهن الگوها در شعر شاملو بارویکردی کاربردشناسانه، یعنی درنظر قراردادن لایه ایدئولوژیک شعر به عنوان عاملی برون بافتی بررسی می شوند. برجسته ترین کهن الگوها در شعر وی، آنیما، زمین، شهر/ وطن، آب و... هستند و چنین جلوه ای در معنای کاربردشناختی، لایه اسطوره ای- حماسی شعرهای او را تقویت می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ساختار رمان چراغ ها را من خاموش میکنم، بر اساس کهن الگوی سفر قهرمان
نویسنده:
افسانه حسن زاده دستجردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
سفر قهرمان
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
کهن الگوی قهرمان
,
کهن الگوی سفر قهرمان
,
ادبیات
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
,
اسطوره شناسی کمبل
,
مراحل سفر قهرمان
,
چراغ ها را من خاموش می کنم
,
سفر نویسنده وگلر
کلیدواژههای فرعی :
نقد ادبی ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
قصه اسطوره ای ,
انواع کهن الگوها ,
اسطوره در ادبیات معاصر ,
چکیده :
یکی از ماندگارترین کهن الگوهای موجود در ادبیات مکتوب و شفاهی، کهن الگوی سفر قهرمان است که جوزف کمبل مبتنی بر آرای یونگ درباره کهن الگوی قهرمان، آن را مطرح کرد. به عقیده کریستوفر وگلر، بسیاری از فیلم ها و داستان های سراسر جهان نیز از این الگوی جهان شمول قصه ها و اسطوره ها برخوردار هستند، به عبارت دیگر، در برخی از داستان ها و فیلم ها و اسطوره ها و قصه ها عناصر ساختاری مشترکی یافت می شود و با تحلیلی جزئی تر می توان مراحل کهن الگوی سفر قهرمان را در این آثار دید. مراحل کهن الگوی سفر قهرمان را در رمان چراغ ها را من خاموش می کنم نیز می توان مشاهده کرد که با کاوش در سازکار درونی این رمان آشکار می شود. شخصیت اصلی این رمان، مانند قهرمانان اساطیری سفری به دنیای درون و ذهن در پیش می گیرد و در پایان با اکسیر آگاهی و شناخت خود، به زندگی زناشویی و روابطش با اطرافیان بازمی گردد. پژوهش حاضر به تحلیل این رمان از این منظر اختصاص دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل داستان فریدون بر پایه دوانگاری
نویسنده:
اسماعیل نرماشیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
فریدون
,
ادبیات حماسی ایران
,
اهورایی – اهریمنی
,
جهان بینی ایرانی
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ثنویت زردشتی
,
داستان های شاهنامه
,
فرزندان فریدون در شاهنامه
,
فریدون در شاهنامه
,
تقسیم جهان بین فرزندان فریدون
کلیدواژههای فرعی :
ایرج و شاهنامه ,
نیک و بد ,
جدال خیر و شر ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
شرّ در ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
نیروهای اَنگره مَینیو ,
آیین زروان (ادیان آریایی ایران باستان) ,
اسطوره و دین ,
داستان های شاهنامه ,
سلم و تور ,
چکیده :
ساختار داستان فریدون بیان گر این است که فردوسی آن را با اصلی دو انگاری ولی با شکلی پادشاهی- داستانی پرداخته است. تامل در ژرف ساخت داستان نشان می دهد که فریدون بر پایه سرشتی دو قطبی، یعنی بعد اهورایی و بعدی اهریمنی چون آیین زروانی که زروان را پدیدآورنده اهورا و اهریمن می داند، قرار دارد. سرشت اهورایی او نورانی، عدالت خواه، خردگرا و صلح طلب است که بعدها به ایرج و آن گاه منوچهر که در واقع پایان دهنده عصر اهریمنی سلم و تور است، منتقل می گردد، اما بعد اهریمنی فریدون که به ظاهر بعدی فروخفته و خاموش است، ناگهان در موقعیت سنجش فرزندان بعد از بازگشت از سرزمین یمن ظهور می یابد. این سرشت اهریمنی او که به شکل اژدها نمود پیدا می کند، با صفاتی چون حرص و آز، نابکاری، نابخردی، تباهی و آشفتگی، در سلم و تور متبلور می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 329 تا 350
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیوه های گوناگون دلالت پردازی آفتاب در زبان مولانا
نویسنده:
زهره نجفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
خورشید
,
زبان عرفانی
,
اشعار مولانا
,
نماد در مثنوی
,
عرفان مولوی
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
ادبیات عرفانی
,
زبان مولانا
,
آفتاب معنوی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 014 اعراف ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
اندیشه مولوی ,
آیه 45 فرقان ,
آیه 257 بقره ,
رمز در عرفان ,
خورشید در ادبیات ,
خورشید در اشعار ,
خورشید در اساطیر ,
خورشید در اوستا ,
خورشید در دین زرتشت ,
چکیده :
زبان عرفانی مولانا، زبانی ویژه و متمایز است که بخش عمده این تمایز ناشی از نشانه های زبانی وی است. دال هایی که با شیوه دلالت خاص خود، آنها را به مدلول مورد نظر ارتباط می دهد، بیانگر اندیشه و تجربه عرفانی او است. یکی از مهمترین و پرکاربردترین نشانه ها در زبان مولانا واژه آفتاب است که آن را به عنوان دالی برای مدلول های متفاوت و نیز برای ویژگی های مختلف یک مدلول به کار برده است. اگرچه آفتاب از نشانه های زبانی رایج در متون عرفانی است، شیوه کاربرد مولانا نشان می دهد که وی این نشانه را تحت تاثیر تجربیات عرفانی خویش به کار می برد و به تقلید از شاعران پیش از خود نپرداخته است. به همین سبب این واژه حوزه دلالتی وسیعی را در بر می گیرد و مقاصد گوناگونی را به مخاطب القا می کند. در این پژوهش کوشش شده است شیوه کاربرد واژه آفتاب و چگونگی معنادهی این کلیدواژه در زبان مولوی و نیز ایجاد دلالت های گوناگون از طریق این واژه تبیین و با این روش تفسیر دقیق پاره ای از ابیات وی میسر گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 303 تا 327
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تولد آسمانی با مرگ نفسانی (مرگ اختیاری) به روایت مثنوی معنوی
نویسنده:
محمد محمدپور , محمدنوید بازرگان, امیرحسین ماحوزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
حیات انسانی
,
مرگ ارادی
,
ابوت معنوی
,
عشق در مثنوی مولانا
,
مرگ از نظر مولوی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تولد آسمانی
,
ایمان
,
مرگ در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
جهاد با نفس ,
حیات معنوی ,
حیات مادی انسان ,
درمانگری عشق ,
ادبیات تعلیمی ,
مرگ سرخ ,
عارفان (مسلمان) ,
مقام علم الیقین(قسیم مقام عین الیقین و حق الیقین) ,
پیامبر در مثنوی ,
مرگ در ادبیات فارسی ,
موت ابیض ,
موت اسود ,
موت اخضر ,
چکیده :
صاحبان معرفت برای انسان دو نوع تولد قائلند: یکی تولد صوری و دیگری تولد معنوی یا تولد ثانی که از آن به عنوان «عروسی ابد» یا «تولد آسمانی» یاد می کنند. مرگ نفسانی از مبانی عمیق عرفان و ادب تعلیمی مولانا است. مولانا همچون سایر عرفای اهل بسط و سکر پدیده مرگ دوستی در آثارش تجلی خاصی دارد و مرگ و مرگ نفسانی را در مسیر چرخه تکامل می داند و از آن به عنوان انتقال از عالم کثرت و طبیعت به عالم وحدت و ماوراءالطبیعه تعبیر می کند. این بررسی نشان می دهد مولانا تولد آسمانی را در مرگ نفسانی تحت تاثیر عوامل موثری همچون ایمان، ابوت معنوی و عشق می داند، بنابراین با استناد به حکایات مثنوی، در یک مقدمه و هفت محور انواع ولادت، عوامل موثر در تولد آسمانی، مرگ ها و زایش ها، چگونگی مرگ ارادی و انواع آن، راه های رسیدن به مرگ نفسانی، ویژگی راه یافتگان به مرگ نفسانی (ارادی) و فواید مرگ نفسانی (مرگ اختیاری) بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 263 تا 301
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مقایسه ای دریافت و پاسداشت لحظه در تفکر خیامی و نگره بودایی
نویسنده:
مصطفی گرجی ,فاطمه کوپا ,زهره تمیم داری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زمان
,
گذر زمان
,
خیام نیشابوری
,
اندیشه خیام
,
آموزهی بودا (آموزههای بودایی)
,
بودا
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
ادبیات عرفانی
,
غنیمت شمردن دم
,
شعر خیام
کلیدواژههای فرعی :
ناپایداری جهان ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
خیام شناسی ,
زمان در عرفان ,
زیستن در لحظه ,
مضامین شعری خیام ,
شعر فارسی در دوره سامانیان و غزنویان ,
چکیده :
در میان متفکرانی که درباره مساله «گذر زمان» تامل جدی کرده اند و بر تمرکز بر لحظه تاکید ویژه ای داشته اند، بودا و خیام از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردارند. در این پژوهش ابتدا مبنای اندیشگی این دو متفکر را درباره زمان و جهان بررسی کرده ایم و سپس با توجه به عناصری مانند مرگ، بیماری، زوال، حیات پس از مرگ، رنج و لذت و ... به تبیین دیدگاه بودا و خیام از لحظه پرداخته ایم. در تبیین عوامل رویکرد خیام و بودا به لحظه یا دم و دلایل پاسداشت آن و تفاوت های نگره ای این دو به مساله زمان، باید گفت که خیام به گریز از آگاهی در بستر لحظه باور دارد تا از فکر فرجام لحظه و عاقبت کار آدمی بگریزد، لذا دیدگاه وی با لذت گرایی پیوند می یابد، اما تبیین بودا از لحظه ژرفا و عمق بیشتری دارد و با دیدگاه وی نسبت به آگاهی، شناخت و کلیت هستی پیوند می خورد. همچنین حاصل پژوهش حاضر نشان می دهد که اگرچه هر دو به تقلیل مرارت و کاستن رنج معتقدند، تفاوت نگاه آنها به رنجی که از گذر زمان و ناپایداری آنات ناشی می شود، باعث شده که آنان نسبت به شیوه کاهش این ر نج مواضع متفاوتی اتخاذ کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 262
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعامل زبان و معنا در سوانح احمد غزالی بر پایه نظریه ارتباطی یاکوبسن
نویسنده:
تورج عقدایی,فاطمه بیداخویدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
سوانح العشاق
,
احمد غزالی
,
زبان
,
استعاره
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
حکایت عرفانی
,
تشبیه
,
نقش های زبانی
,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
پارادوکس عرفانی
,
جان بخشی
,
عشق از منظر احمد غزالی
,
اندیشه های احمد غزالی
کلیدواژههای فرعی :
زبان شعر ,
آرایه های ادبی ,
نقش ترغیبی ,
رمزگان ,
ترکیب اضافی ,
استعاره مصرحه ,
فضاسازی ,
نقش ادبی زبان ,
نقش ارجاعی ,
عشق و عرفان ,
استعاره کنایی ,
نقش عاطفی زبان ,
نقش فرازبانی ,
نقش همدلی ,
چکیده :
زبان تنها ابزار انسان برای بیان دقیق جهان تجربی او است. هر کس جهان را به گونه ای خاص در می یابد و آن را با زبانی ویژه گزارش می کند. با توجه به این اصل می پنداریم که زبان در سوانح، بیانگر تجربیات منحصر به فرد احمد غزالی است. در این مقاله برای تعیین دقیق جایگاه پیام زیباشناختی متن سوانح، آن را با توجه به نظریه ارتباط یاکوبسن بررسی و تحلیل می کنیم تا نشان دهیم زبان در این کتاب، اگرچه برای ایجاد ارتباط به کار رفته است، در آن معنا و دریافت آن به تاخیر می افتد. از آن روی که ابزارهای زیبایی شناختی زبان، در به تاخیر انداختن معنا و دریافت آن موثرند، در بررسی نقش ادبی متن به برجسته ترین ابزارهای تبدیل زبان به ادبیات، نظیر حکایت، تمثیل، تشبیه، استعاره و تشخیص به اختصار اشارت رفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چشم اندازهای اومانیستی در عرفان ایرانی
نویسنده:
شریفیان مهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت نفس
,
اومانیسم روشنگری
,
عرفان اسلامی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
اومانیسمِ رنسانس
,
وحدت وجود
,
عارفان (مسلمان)
,
گفتمان اومانیستی
,
اهمیت خودشناسی
,
انواع اومانیسم
,
تاریخچه اومانیسم
,
اومانیسم و دین
,
اومانیسم در اسلام
,
اومانیسم در عرفان
,
یکسان انگاری
کلیدواژههای فرعی :
اراده انسان ,
سوفسطایی ,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 171 اعراف ,
حریت ,
وحدت وجود ابن عربی ,
اصطلاحنامه تصوف ,
آیه 72 احزاب ,
اومانیسم مارکسیستی ,
پرسونالیسم ,
شفقت بر خلق ,
چکیده :
«اومانیسم» مکتبی فلسفی و ادبی است که منشا پیدایش آن را یونان قدیم می دانند. این مکتب بر ارزش و مقام انسان ارج نهاده و او را میزان همه چیز قرار می دهد. اوج تجلی اومانیسم در قرون وسطی بود که راهی نو برای تقابل با استبداد کلیساهای قرون وسطی ایجاد کرد. «آزادی»، «خود مختاری»، «خود رهبری»، «خویشتن شناسی» و شناخت ابعاد مختلف استعدادهای انسان از جمله موضوعات مهمی است که در این مکتب مورد تاکید قرار گرفته اند. بی گمان وجه اشتراک عرفان با اومانیسم نیز در همین موضوعات است. پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی توصیفی، کوششی است در جهت تطبیق برخی از مسائل عرفانی اسلامی با موضوعات اساسی مورد بحث در مکتب اومانیسم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره و بازتاب آن در روانشناسی زنان و علت رویکرد منفی ایزدبانوان و زنان حماسه ساز
نویسنده:
نسرین سعیدی,نرگس محمدی بدر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زن
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
ایزدبانو
,
زنان شاهنامه
,
الهه مادر
,
پهلوان بانو
,
زن در اساطیر
,
اسطوره و روانشناسی
,
زن در شاهنامه
,
عصر مادرسالاری
,
آرتمیز
,
سمیرامیس
,
عصر مردسالاری
کلیدواژههای فرعی :
اشی ,
اساطیر بین النهرین ,
جهی ,
اسپندارمذ ,
ایرمان ,
ارشتاد ,
سوک ,
آبان دخت ,
یوتاب ,
آرتا دخت ,
آزرمی دخت ,
ایزدان ایرانی ,
چکیده :
اسطوره حقیقت ذهنی بشر نخستین است که بازتاب دهنده آرمان ها و آرزوهای وی بوده است و تا زمان کنونی هم در اشکال مختلف بازتاب یافته است. بعد آرمانخواهانه ای که در اسطوره ها متجلی است سبب می شود که قهرمان از صورت موجود بشری عادی خارج شود و به صورت ایزدان و موجودات قدرتمند تجلی پیدا کند. در درون هر زن کهن الگوی خدا بانویی نهفته است که خلق و خو و رفتار او را جهت می دهد و مظهر آرمان های او است. پژوهش حاضر که با روش تحلیلی- توصیفی و مطالعه کتابخانه ای سامان یافته است، تلاش می کند از منظر کاوش اسطوره های مادرشاهی، کهن الگوهای موثر در رفتار زنان قهرمان را بازنماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو فرضیه درباره داستان سیاوش (با توجه به نظر شاهنامه پژوهان ایرانی، تاجیک، روس و اروپایی)
نویسنده:
نسرین بازگیر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوستا
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
سیاوش
,
اسطوره های ایرانی
,
کنگ دژ
,
ادونیس
,
سیاوش و شاهنامه
,
سیاوشگرد
,
ادبیات حماسی ایران
,
اساطیر ملل
,
الهه باروری
,
دیوار
,
ایزد گیاهی
,
کارکردهای اسطوره
,
ازیریس
,
خون سیاوشان
,
اساطیر باروری
کلیدواژههای فرعی :
متون کهن ایرانی (اوستا، متون پهلوی) ,
کیخسرو ,
آتیس ,
داستان سودابه و سیاوش ,
کیخسرو در شاهنامه ,
ایران ویج ,
متون کهن فارسی ,
مرگ سیاوش ,
داستان های شاهنامه ,
فرهنگ ایران و تاجیکستان ,
رستم و سیاوش ,
تاریخ زردشت ,
اساطیر مصر ,
گیاه در اساطیر ,
چکیده :
با توجه به دیرینگی ایران کهن و اوستا، مقایسه داستان سیاوش با اسطوره های محدود که تناسب ساختاری و اخلاقی با آن ندارند واقعیت داستان سیاوش را که پیوندی استوار با شخصیت رستم دارد، خواسته یا ناخواسته، نادیده می گیرد. توجه به قدمت اوستا از دیدگاه برخی پژوهندگان منصف اروپایی و نگاهی نو به پیشگامی ایرانیان در پدیدارشناسی و هستی شناسی علمی، بن مایه های ایرانی داستان سیاوش و ناهمگونی آن با اسطوره های باروری را بهتر می نمایاند. افراسیاب نخستین بار، سیاوش را برای حکمرانی به منطقه ای آباد فرستاد که به نظر می رسد همان گنگ دژ باشد. سیاوش بر آن شهر، دیوار محافظتی بزرگی ساخته است که ساختن آن جز با فر کیان امکانپذیر نبود و طبق روایت بندهش، دارای پانزده دروازه بوده است که از دری تا در دیگر آن به پانزده روز بهاری قابل طی شدن بوده است. سیاوش برای بار دوم به درخواست افراسیاب به منطقه ای نزدیکتر به پایتخت افراسیاب می آید و از خارستان، شارستان سیاوشگرد را می سازد. اشاره نرشخی به قبر سیاوش در دروازه بخارا و وجود دروازه بازسازی شده شهر دوشنبه و احتمال وجود دروازه های دیگر، زمینی بودن گنگ دژ و قرار گرفتن آن با سیاوشگرد در محدوده یک دیوار، پژوهش های نوین باستان شناسی را در منطقه بخارا تا دوشنبه می طلبد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید