جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی
> 1394- دوره 11- شماره 38
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1403
دوره 20 , شماره 75
دوره 20 , شماره 74
سال 1402
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
سال 1401
دوره 19 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
دوره 18 , شماره 66
سال 1400
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
دوره 17 , شماره 63
دوره 17 , شماره 62
سال 1399
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
دوره 16 , شماره 58
سال 1398
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
دوره 15 , شماره 54
سال 1397
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
دوره 14 , شماره 51
دوره 14 , شماره 50
سال 1396
دوره 13 , شماره 49
سال 1395
دوره 12 , شماره 43
دوره 12 , شماره 42
سال 1394
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 40
دوره 11 , شماره 39
دوره 11 , شماره 38
سال 1393
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
دوره 10 , شماره 34
سال 1392
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
دوره 9 , شماره 31
دوره 9 , شماره 30
سال 1391
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
دوره 8 , شماره 26
سال 1390
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
دوره 7 , شماره 22
سال 1389
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
دوره 6 , شماره 18
سال 1388
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
دوره 5 , شماره 15
دوره 5 , شماره 14
سال 1387
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
دوره 4 , شماره 11
دوره 4 , شماره 10
سال 1386
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 7
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 6
سال 1385
دوره 1 , شماره 3
عنوان :
بررسی عناصر داستان «اعرابی و سبوی آب» در مصیبت نامه، مثنوی و دفتر هفتم مثنوی
نویسنده:
عبدالمجید یوسفی نکو ,حسن حیدری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
زاویه دید
,
داستان اعرابی و سبوی آب
,
دفتر هفتم مثنوی
,
عناصر داستان
,
شخصیت پردازی
,
پیرنگ
,
گفتگو در داستان
,
داستانپردازی مولانا
,
مصیبت نامه عطار
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
روایت شناسی ,
شخصیت ,
داستان پردازی ,
ادبیات داستانی ,
حکایت های مثنوی ,
داستان گویی ,
کانونی شدگی ,
تمثیل در مثنوی ,
شخصیت داستان ,
زاویه دید بیرونی ,
چکیده :
داستان «اعرابی و سبوی آب» از جمله داستانهایی است که در متون مختلف منظوم و منثور فارسی آمده است. در میان آثار منظوم، این داستان را در مصیبتنامه عطّار، مثنوی و دفتر هفتم مثنوی میتوان دید. در این مقاله، به منظور شناختن قدرتِ خلّاقیت و داستانپردازی سرایندگان این آثار، برخی از عناصر این داستان چون پیرنگ، شخصیّت، گفتوگو، حقیقتنمایی و زاویه دید بررسی میگردد. تحلیل زاویه دید بر اساس دیدگاه روایتشناسانی چون پرینس و ریمون- کنان، که آن را کانونیشدگی مینامند، نشان میدهد که تعداد شخصیّتهای کانونیشده داستان در مثنوی مولوی بیشتر است. به نظر میرسد مولوی با گسترش دادن پیرنگِ داستان و نیز با افزودن بر تعداد شخصیّتها و ایجاد گفتوگوهای طولانی، داستان و عمل روایت را جذّابتر نموده است. نگارندگان این جُستار میکوشند با بررسی عناصر یادشده نشان دهند کدامیک از این سرایندگان در پرداخت این داستان موفقتر بودهاند. سراینده گُمنام دفتر هفتم، بهرغم آنکه مثنوی را پیشِ رو داشته است، بهره چندانی از شیوههای داستانپردازی مولوی نبرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 301 تا 329
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ژرف ساخت استعاره دختر رز با تاکید بر شعر حافظ
نویسنده:
علیرضا مظفری,پریسا حبیبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
استعاره
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
آنیما
,
حافظ شیرازی
,
دختر رز
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات
,
شراب در ادبیات
,
شراب در عرفان
,
نماد شراب
کلیدواژههای فرعی :
زیبایی شناسی ,
اسطوره های ایرانی ,
ادبیّات فارسی ,
اساطیر یونان ,
اسطوره و ادبیات ,
اشعار حافظ شیرازی ,
ادبیات عرفانی ,
ادبیات و روانشناسی ,
جمشید در اساطیر ,
استعاره اساطیری ,
زبان استعاری ,
دیونیزوس ,
شراب و زن ,
چکیده :
هدف این نوشتار بررسی ژرفساخت استعارۀ دختر رز در اشعار شاعران فارسی زبان بهویژه اشعار حافظ به لحاظ اسطورهشناسی، تاریخی ـ فرهنگی، روانشناسی و زیباییشناسی است. برای نیل به این هدف، توجه به خاستگاه فرهنگی ـ اجتماعی این استعاره در اعصار پیش از تاریخ، نقش اسطوره در شکلگیری آن، و پیوندها و شباهتهایی که بین شراب و عناصر زنانه وجود دارد، ضروری است. این مقاله در چهار بخش تنظیم شده است: بخش اسطورهشناسی، بخش تاریخی- فرهنگی، بخش روانشناسی، و بخش زیباییشناسی. پژوهش ما نشان میدهد که شراب با عناصر مادینه پیوندهایی جدا نشدنی دارد و خاستگاه اصلی این پیوندها به احتمال بسیار زیاد، فرهنگ و ادب ایران است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 235
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بن مایه های اسطوره ای حکایت خیر و شر در هفت پیکر نظامی
نویسنده:
سیداحمد پارسا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نزاع اهریمن و اهورامزدا
,
اسطوره
,
شاهنامه
,
باورهای اسطوره ای
,
حکایت خیر و شر
,
هفت پیکر نظامی
,
جدال خیر و شر
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
شرّ در ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
بررسی هفت پیکر
,
داستان کاوه و ضحاک
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های ایرانی ,
اعتقادات زرتشتی ,
بهرام گور ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
اساطیر زرتشتی ,
عدد هفت ,
چکیده :
بسیاری از باورها و آیینهای باستانی ملل مختلف در حکایتها و افسانههای کهن آنان تجلّی یافتهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی بنمایههای اسطورهای حکایت خیر و شرّ در هفتپیکر نظامی گنجهای و پیوند آن با شاهنامه فردوسی است. در این راستا، با روش توصیفی و کتابخانهای و تحلیل محتوا، ارتباط حکایت خیر و شرّ در هفتپیکر با داستان کاوه و ضحاک در شاهنامه و پیوند این دو با یکی از باورهای بنیادین آریاییان، یعنی باور به اصل خوبی و بدی –که برخاسته ازنبرد اهریمن وهرمزد در اسطوره آفرینش است–بررسی شده است. این پژوهش نشان میدهد که حکایت خیر و شرّ از داستان کاوه و ضحاک تأثیر پذیرفته است؛ به گونهای که حتّی در برخی از موارد میتوان این حکایت را مکمّل داستان شاهنامه به شمار آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی و تطبیقی نخستین زیستگاه و هبوط انسان در کتاب مقدس با دیگر اسطوره های خاورمیانه
نویسنده:
حسین حیدری , علی بهاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
اساطیر بین النهرین
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
باغ عدن
,
آموزههای ادیان
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای یهودیت (آموزههای ادیان)
,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت)
,
آموزه انسان در یهودیت(انسان در ادیان)
,
زن در اساطیر
,
زن در ادیان
,
درخت در اساطیر
,
مار در اساطیر
,
بهشت در تورات
کلیدواژههای فرعی :
وطن اصلی آدمی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
دیلمون ,
درخت معرفت ,
آدم و حواء ,
نماد آب و درخت ,
اساطیر سومر و بابل ,
حماسه گیلگمش ,
درخت حیات ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
نمادشناسی اسطوره ,
آفرینش انسان در اساطیر ,
درخت کیهانی ,
اساطیر مصر ,
اساطیر زرتشتی ,
ابلیس در اساطیر ,
چکیده :
آدمیان از دیرباز، خاستگاه و گوهر خود را برتر از عالم مادی موجود میدانستهاند. اعتقاد به این باور که نیاکان بشر جایگاهی بهشتی داشته و در نتیجه گناه، به این خاکدان درافتادهاند، در غالب اسطورهها و ادیان کهن بازتاب دارد و یکی از عناصر اصلی انسانشناسی ادیان قدیم و زنده را تشکیل میدهد. این مقاله به مرور و تحلیل داستان آفرینش، ویژگیهای نخستین زیستگاه آدم و حوا (عدن) و علت هبوط آنان در کتاب مقدس میپردازد و آنها را با باورهای اسطورههای کهنتر خاورمیانه، از جمله اسطورههای بینالنهرین، ایران و مصر مقایسه میکند؛ همچنین رهیافتهای روانشناسانه و اسطورهای اندیشمندانی چون کمبل، فروید،یونگ،تیلیش و جانگری در تفسیر اسطورههای هبوط بیان میشوند. این بررسی تطبیقی نشان میدهد که در کتاب مقدس و اسطورههای بینالنهرین عناصر و نمادهای مار، درخت، زن، گناه، هبوط (اخراج) از پردیس و اجتناب خدا/خدایان از شراکت انسان در اوصاف الوهیت، بهویژه دارا بودن علم، قدرت و حیات جاودان نقش مهم و مشابهی داشتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در جست و جوی پاره های از یاد رفته اسطوره گرشاسب
نویسنده:
مریم نعمت طاووسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره های ایرانی
,
گرشاسپ
,
پری
,
گرشاسپ نامه
,
سامنامه
,
تومار نقالی سامنامه
,
ادبیات عامیانه
,
سام
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
ازدواج مقدس
,
ادبیات
,
پری در ادبیات فارسی
,
گرشاسب در اوستا
کلیدواژههای فرعی :
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
متون کهن ایرانی (اوستا، متون پهلوی) ,
ایزدبانو ,
روایت اسطوره ای ,
اساطیر هند ,
متون کهن فارسی ,
اساطیر زرتشتی ,
گشتاسب و کتایون ,
بهرام در اوستا ,
پری کامگی ,
چکیده :
پارههایی از زندگی گرشاسپ، پهلوان ایرانی، ابتدا در اوستا و متنهای پهلوی آمده و بعدها در قالب روایات دیگر باز گفته شده است. اصلیترین پارههای زندگی گرشاسپ در متون کهن، به دلاوریها و پاره اندکی به پیوند او با پری اختصاص دارد. با توجه به آنکه ادب عامیانه همواره نگهبان پارههای حذفشده از ادبیات رسمی است، واکاوی سامنامه و تومار نقالی آن شیوه مناسبی برای بازیافت پارههای حذفشده این فرازِ زندگی گرشاسپ/ سام است. در سامنامه و تومار، برابر پیوند پر راز و رمز گرشاسپ/ سام و پری خَنَئثیتی در متون کهن، رابطه سام و یک پری به نام عالمافروز / گلافروز وجود دارد و پری در اینجا در وجهی آسیبرسان پدیدار میشود. در زندگی سام نیزیک پری بارآور به نام پریدخت حضور دارد. دور از نظر نیست که این دو پری را که قهرمان را سوی خود میکشند، دو وجه ایزدبانوی بزرگ، ویرانگر- آفریننده، بدانیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 273 تا 299
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی وحدت وجود در رباعیات بیدل دهلوی
نویسنده:
مسعود روحانی ,سیاوش حق جو ,علی اکبر شوبکلایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان ابن عربی
,
ابن عربی
,
بیدل دهلوی
,
شعر بیدل دهلوی
,
عرفان اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
وحدت وجود ابن عربی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تاریخ تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
اندیشه ابن عربی
,
عرفان بیدل دهلوی
کلیدواژههای فرعی :
ظاهر و باطن ,
زبان تصوف ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
آیه 3 حدید ,
اسلام در شبه قاره هند ,
چشتیه (از صوفیه) ,
وحدت در عین کثرت ,
کثرت اعیان(خارجی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
مرتبه اطلاق((وجود)، مقابل مرتبه تقیید) ,
مرتبه تقیید((وجود)، مقابل مرتبه اطلاق) ,
مرتبه جمع بین تشبیه و تنزیه(قسیم مرتبه تشبیه و مرتبه تنزیه) ,
تاثیر ابن عربی بر تصوف ,
چکیده :
اندیشه وحدت وجود ابن عربی آرامآرام در سراسر سرزمینهای اسلامی بهویژه در ایران و پس از آن در هندوستان، گسترش یافت. یکی از مهمترین راههای گسترش این اندیشه متون ادبی عرفانی مخصوصاً شعر شاعران عارف بوده است. اندیشه وحدت وجود در رباعیات بیدل دهلوی نیز به نحو بارزی تجلی یافته است. موضوعاتی چون وحدت وجود، تشبیه و تنزیه، ظاهر و باطن، وحدت و کثرت و دیگر موضوعات در رباعیات بیدل مطرح شده است و میتوان گفت رباعیات بیدل عرصه بیان اندیشههای عرفانی او است. بیدل به وحدت وجود اعتقادی راسخ دارد و در کلامی محکم و استوار مباحث این اندیشه را تبیین نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اژدها در اسطوره ها و فرهنگ ایران و چین
نویسنده:
راضیه نایب زاده ,صمد سامانیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
اسطوره های ایرانی
,
اسطوره های چینی
,
اژدها
,
قصه های عامیانه
,
اسطوره اژدهاکشی
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
اسطوره و فرهنگ
,
اساطیر زرتشتی
,
اژدها در ایران باستان
,
اژدها در اساطیر چین
,
نماد اژدها در چین
کلیدواژههای فرعی :
ضحاک ,
باورهای اسطوره ای ,
مردوک ,
اساطیر ملل ,
اژدها در شاهنامه ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
اساطیر سومر و بابل ,
اپوش دیو ,
سکاها ,
اسطوره و دین ,
آب در اساطیر ,
ضحاک در اوستا ,
جشن سده ,
تیامات ,
ایران و چین ,
چکیده :
اسطورهها جلوههایی از فرهنگ یک ملت و به تعبیری، خاستگاه هنر و ادبیات هستند. در واقع، فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی ریشه در اسطورههای آن ملت دارد. وقتی سخن از اسطوره به میان میآید، در باور همگان، موجودات عجیب اسطورهای از جمله اژدها نمایان میشوند.اژدها در بسیاری از باورهای اسطورهای و فرهنگی چینیان حضوری جدی دارد. هدف نگارندگان این نوشتار بررسی جایگاه و مفاهیم اژدها در اسطورههای ایران و چین و در داستانهای عامیانه دو ملت است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر مطالعات تطبیقی است. این پژوهش نشان میدهد که بهجز موارد نادر اشتراک، در اسطورههای ایرانی، اژدها در مقابل پهلوانان اسطورهای قرار میگیرد و پیروزی قهرمان منوط به کشتن اژدها است، اما در اسطورههای چین، در نهایت، اژدها رام میشود و صلحی بین قهرمان و اژدها به وجود میآید. اژدها در فرهنگ و باورهای عامیانه ایران باز همان سیر اهریمنی خود را میپیماید، در مقابل در فرهنگ چین اژدها جایگاه ویژه و مثبتی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 237 تا 271
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کهن الگوی قهرمان در منظومه آرش کمانگیر سیاوش کسرایی
نویسنده:
فاطمه کوپا,نرگس محمدی بدر ,مصطفی گرجی ,خیرالنساء محمدپور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آرش کمانگیر
,
سیاوش کسرایی
,
نقد روانشناختی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
کهن الگو در ادبیات فارسی
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
کهن الگوی قهرمان
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات
,
آرش کمانگیر سیاوش کسرایی
,
تحلیل آرش کمانگیر کسرایی
کلیدواژههای فرعی :
اسطورهشناسی (میتولوژی) ,
نقد ادبی ,
اسطوره های ایرانی ,
شعر معاصر فارسی ,
نمادهای کهن الگویی ,
اسطوره و ادبیات ,
کوه البرز ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
فردیت یابی ,
اهمیت خودشناسی ,
ادبیات و روانشناسی ,
اسطوره در ادبیات معاصر ,
کهن الگوی خود ,
کهن الگو و اسطوره ,
چکیده :
آرکیتایپ یا کهنالگو، مهمترین اصطلاح مکتب روانکاوی کارل گوستاو یونگ، شامل صور کهن و افکار و امیال غریزی است که در ناخودآگاه جمعی مشترک انسانها وجود دارند. محتویّات ناخودآگاه جمعی در اسطورهها، مذاهب، رؤیاها، تخیّلات و آثار ادبی رخ مینمایانند. در این میان، اهمیّت آثار حماسی به عنوان تجلّیگاه اسطوره و کهنالگوها غیر قابل انکار است. در پژوهش پیشِ رو، کهنالگوی قهرمان در منظومۀ حماسی آرش کمانگیراثر سیاوش کسرایی بررسی و تحلیل شده است. هر انسانی در درون خود قهرمانی دارد و به سفر قهرمانی خاصّی میپردازد. این سفر درواقع، همان الگویی است که برای طی کردن مسیر خودشناسی و رشد فردیّت انتخاب کرده است. بررسی حاضر نشان میدهد که آرش که کهنالگوی قهرمان در شخصیّت او حاکم است، با طی کردن فراز و فرودهای مختصّ این کهنالگو، مسیر خودشناسی را به سرانجام رسانده و به «خود» واقعیاش پی برده است. در بُعد اجتماعی نیز ایرانیان به شناخت نسبت به هویّت جمعی و خودِ قومی و ملّی خویش رسیدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رمزگشایی آیین قربانی در اسطوره، عرفان و فرهنگ
نویسنده:
نجیمه آزادی ده عباسانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آئین قربانی
,
ذبح کردن اسماعیل (ع)
,
آموزههای ادیان
,
آیین (مراسم)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
قربانی گوسفند
,
قربانی در ادیان
,
هدف از قربانی
,
قربانی کردن در اسلام
,
قربانی در اساطیر
,
قربانی در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
دین اسلام ,
توحید شهودی ,
آیه 32 حج ,
آیه 2 مائده ,
آداب ذبح ,
قربانی انسان (آداب بومیان آمریکا) ,
مراسم قربانی ,
عید قربان ,
هستی شناسی ابن عربی ,
قربانی کردن گاو ,
چکیده :
بین اسطوره، عرفان، و فرهنگ همواره پیوندها و اشتراکاتی گسترده وجود داشته است. آیین قربانی کردن که قدمتی به درازای حیات بشریت دارد، یکی از این اشتراکات است. در پژوهش حاضر، این آیین نمادین در سه سطح اسطورهای، عرفانی و فرهنگی بررسی و رمزگشایی شده است. اصل تطابق ادیان، قربانی کردن انسان یا حیوان، آمیخته شدن خرافات با این آیین مقدس، داستان ذبح اسماعیل و نظرات قاطع قرآن کریم درباره این آیین از جمله موضوعات دیگری است که در پژوهش حاضر به آنها پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره آفرینش از نگاه اسماعیلیه و اصطلاحات آن
نویسنده:
غلامرضا دهبد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ناصر خسرو
,
اخوان الصفا
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
عقاید اسماعیلیه
,
صادر اول
,
آفرینش جهان
,
حدهای روحانی و جسمانی
,
اندیشه های اخوان الصفا
,
عقل و دین
,
فلسفه نوافلاطونی
,
فلسفه فیثاغورث
,
خلق ( ایجاد )
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
فاطمیان(اسماعیلیه)
,
عرفان یهودی
کلیدواژههای فرعی :
واسطه فیض الهی ,
فلوطین ,
01. خداشناسی (کلام) ,
ابداع ,
حدوث عالم جسمانی ,
انبعاث ثانی ,
فیثاغورس ,
تدبر ,
رسائل اخوان الصفا ,
عقل کلی و نفس کلی ,
فلسفه فیثاغورث ,
آفریدگار جهان (اسماء فعل) ,
حد ( معرف ) ,
تاثیر اسماعیلیه بر ناصر خسرو ,
فلسفه اسماعیلی ,
حروف علوی ,
چکیده :
اندیشههای اسماعیلیان درباره آفرینش با توصیفی اسطورهای آغاز میشود و بعدها با بهکارگیری شیوه و زبان فیثاغورسیان، نوافلاطونیان، اصحاب قبالا و اخوانالصفا، به صورت آمیختهای از اعداد رازآمیز، نظریه مُثُل و موازیسازیهای متعدد بین پدیدههای طبیعی و برابرهای آسمانی آنها و سپس یافتن برابرهای آن در دین که مؤید باورهای دینی آنها و حقانیت چهرههای اعتقادیشان است، شکل میگیرد. در این شیوه، مفهوم حدّ یک اصطلاح کلیدی و شامل حدّهای دوگانه، پنجگانه و هفتگانه است. بیشتر از همه حدّهای پنجگانه برای توجیه و توصیف آفرینش به کار گرفته شدهاند. پژوهش حاضر به بررسی آرای اسماعیلیان و دیدگاه ناصرخسرو درباره اسطوره آفرینش اختصاص دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید