جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
سراج منیر ( پژوهشنامه نقد وهابیت )
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 172
سال 1402
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1401
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1400
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1399
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
سال 1398
دوره 8 , شماره 36 زمستان 1398
دوره 8 , شماره 35 پاییز 1398
دوره 8 , شماره 34 تابستان 1398
دوره 8 , شماره 33 بهار 1398
سال 1397
دوره 0 , شماره 32 زمستان 1397
دوره 0 , شماره 31 پاییز 1397
دوره 0 , شماره 30 تابستان 1397
دوره 0 , شماره 29 بهار 1397
سال 1396
دوره 0 , شماره 28 زمستان 1396
دوره 0 , شماره 27 پاییز 1396
دوره 0 , شماره 26 تابستان 1396
دوره 0 , شماره 25 بهار 1396
سال 1395
دوره 0 , شماره 24 زمستان 1395
دوره 0 , شماره 23 پاییز 1395
دوره 0 , شماره 22 تابستان 1395
دوره 0 , شماره 21 بهار 1395
سال 1394
دوره 5 , شماره 20 زمستان 1394
دوره 0 , شماره 19 پاییز 1394
دوره 0 , شماره 18 تابستان 1394
دوره 0 , شماره 17 بهار 1394
سال 1393
دوره 0 , شماره 16 زمستان 1393
دوره 0 , شماره 15 پاییز 1393
دوره 0 , شماره 14 تابستان 1393
دوره 0 , شماره 13 بهار 1393
سال 1392
دوره 0 , شماره 9 بهار 1392
دوره 0 , شماره 12 زمستان 1392
دوره 0 , شماره 11 پاییز 1392
دوره 0 , شماره 10 تابستان 1392
سال 1391
دوره 0 , شماره 7 و 8 (7) پاییز و زمستان 1391
دوره 0 , شماره 6 تابستان 1391
دوره 0 , شماره 5 بهار 1391
سال 1390
دوره 0 , شماره 4 زمستان 1390
دوره 0 , شماره 3 پاییز 1390
دوره 0 , شماره 2 تابستان 1390
دوره 0 , شماره 1 بهار ۱۳۹۰
عنوان :
بررسی جواز "شدّ رحال" بهقصد زیارت قبر پیامبر(ص)، با تکیه بر حدیث «لا ینبغی للمطی أن تشد رحاله ...»
نویسنده:
محمدرضا اسلامی ، رحیم صبور ، حمیدرضا غلامی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با ظهور ابنتیمیه و پس از او، محمد بن عبدالوهاب، شُبهاتی پیرامون مسائل مورد اتفاق در اسلام ایجاد شد. حرمت سفر بهقصد زیارت قبر پیامبر6نیز، از جمله شبهاتی است که توسط وهابیان مطرح میگردد. یکی از دلایل وهابیان بر حرمت سفر برای زیارت، حدیث «لا ینبغی للمطی أن تشد رحاله إلی مسجد تبتغی فیه الصلاة غیر المسجدالحرام و مسجدالأقصی ومسجدی هذا» میباشد؛ بر اساس این حدیث، تنها، سفر بهسوی این سه مسجد (مسجدالحرام، مسجدالاقصی، مسجد پیامبر6) جایز است؛ اما با تتبع در کلام علمای اهلسنت، این نتیجه بهدست میآید که حدیث، بیانگر اجر و ثواب کامل در سفر به این سه مسجد است و برتری این سه مسجد بر باقی مساجد را بیان میکند؛ علاوه بر اینکه طبق قرائن و نظرات بزرگان اهلسنت، "لاینبغی" دلالتی بر حرمت ندارد؛ همچنین، با سایر قرائنی که وجود دارد، میتوان نتیجه گرفت که سفر بهقصد زیارت، امری جایز و دارای پاداش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه عبدالرحمن دمشقیه دربارۀ حدیث «لایحبّک إلّا مؤمن ولا یبغضک إلّا منافق»
نویسنده:
علی علوانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
روایت مشهور «لایحبّک إلّا مؤمن ولایبغضک إلّا منافق» ازجمله روایاتی است که در فضیلت امام علی %، با عبارات مختلفی، نقل شده است و فریقین آن را بهعنوان روایت صحیح تلقّی نمودهاند. در این حدیث پیامبر اکرم $ دوستی و دشمنی با امام علی % را معیار تشخیص مؤمن و منافق قرار داده است. همچنین از مفاد روایت مباحثی نظیر عصمت و افضلیت برداشت میشود و نکتۀ قابل توجه این است که در روایات صحیح فریقین، چنین مضمونی برای کسی از صحابه بیان نشده است، البته در کتب اهلسنت روایت مشابه آن، بدون قید خاصی در منقبت انصار آمده است و اهلسنت تلاش کردهاند که آن را مهمتر از روایت مورد بحث جلوه دهند، درحالیکه از نظر دلالت مورد قبول نیست و با بسیاری از آیات قرآن و حقایق تاریخی ناسازگار است. سلفیهای معاصر، ازجمله عبدالرحمن دمشقیه، با پیروی از ابنتیمیه، سعی در وارد کردن اشکالاتی واهی بر دلالت این روایت داشتهاند که نقل صحیح و متواتر این روایت، راه را بر آنها بسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اختلافات بنیادی و اشتراکات ظاهری محمد بن عبدالوهاب و سید قطب در مسئله جاهلیت
نویسنده:
عطاءالله غفاری ، محسن عبدالملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
جاهلیت از مفاهیم اصیل و منصوص قرآنی و روایی میباشد، که در باب گستره معنایی و تطبیق آن بر مصادیق، تفاسیر مختلفی ارائه شده است. این مفهوم یکی از کلیدواژههای پرتکرار در آثار افرادی مانند محمد بن عبدالوهاب و سید قطب میباشد. بررسی تطبیقی دیدگاه محمد بن عبدالوهاب و سید قطب درباره مفهوم جاهلیت و آثارش این نتیجه را به دست می دهد که اشتراکات ظاهری و اختلافات معنوی مهمی میان این دو دیدگاه وجود دارد. محمد بن عبدالوهاب و سید قطب، مفهوم جاهلیت را اعم و اسع از اعمال کفری و غیرکفری میدانند و جاهلیت در سه حوزه عقیده، قول و عمل تبلور مییابد؛ اما بهلحاظ تفسیر و تطبیق آن بر مصادیق خارجی، اختلافات اساسی با یکدیگر دارند؛ محمد بن عبدالوهاب با برداشتی که از مفهوم عبادت دارد، جاهلیت را بر اعمال صحیحی مانند توسل، استغاثة، استشفاع و تبرک به قبور بار کرده و با شرکی و بدعی قلمداد کردن آنها، مسلمانان را متهم به جاهلیت، شرک و ابتداع کرده است. او حتی شرک مسلمانان اهل استغاثه و استشفاع به ارواح اولیاء الهی را از شرک مشرکین عصر رسالت شدیدتر خوانده است؛ در مقابل، سید قطب نهتنها متذکر بروز جاهلیت در این موارد نشده، بلکه بروز و ظهور آن را در مواردی مانند حکم "بغیر ما انزلالله،" پذیرش حاکمیت طواغیت و حکومتهای سکولار و غیره میداند که سایر مسلمین نیز، معتقد به بروز و ظهور جاهلیت در آن حوزهها میباشند. خلاصه اینکه در منظومه فکری محمد بن عبدالوهاب، اموری ذیل جاهلیت قرار گرفتهاند که جزء مسائل مسلّم شریعت اسلام هستند؛ اما سید قطب، نهتنها یک مسئله جزئی اسلامی را، ذیل جاهلیت وارد نکرده است، بلکه اموری را که او جاهلی خوانده است، از نگاه هر اندیشمند مسلمانی، امور جاهلی هستند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی تطبیقی آرای علمای اهلسنت و وهابیت دربارۀ حجیت خبر واحد در اعتقادات
نویسنده:
مهدی براتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
محلّ نزاع، در اخبار آحادِ روایاتِ واحدی است که فارغ از هرگونه تقویتکننده هستند. در رابطه با اینکه خبر واحد بدون قرینه علمآور یا ظنآور است سه قول اصلی وجود دارد: 1. خبر واحد ثقه، مطلقاً مفید علم است؛ 2. خبر واحد محفوف به قرائن، فقط مفید علم یقینی است؛ 3. خبر واحد ثقه، مطلقاً مفید ظن است. برخی از وهابیان حجیت خبر واحد در اعتقادات را بر اساس اجماعی یقینی میدانند. برای حجیت خبر واحد در اعتقادات و علمآور بودن آن، ادلّۀ مختلفی از سوی آنها ارائه شده است که البانی در دو کتابِ الحدیث حجة بنفسه فی العقائد والأحکام و أشرطة متفرقة به نقل آن پرداخته است. ظاهر کلمات و عبارات علمای شیعه نشاندهندۀ نپذیرفتن حجیت خبر واحد در مسائل اعتقادی، به دلیل ظنّی بودن آن است؛ ولی ابنتیمیه با طرح مبحث تلقّی امّت به قبول، دایرۀ علمآوری خبر واحد را گستردهتر میکند و بسیاری از اخبار آحاد را با این استناد علمآور میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی نو به روایت وهابیان، از نجدِ پیش از وهابیت
نویسنده:
محسن عبدالملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مورخان وهابی، تاریخ نجد را به دو برهه قبل و بعد از قدرت یافتن محمد بن عبدالوهاب تقسیم کردهاند. آنان همواره از نجدِ پیش از وهابیت، تصویری آکنده از شرک و کفر ترسیم میکنند و نجدِ پس از وهابیت را تابناک و توحیدی جلوه میدهند. این پژوهش، تبیین ماهیت روایت وهابیان از نجد است؛ این روایت به ظاهر تاریخی است، اما در حقیقت، مقولهای برآمده از خوانش و باورهای منحصربهفرد آنان در باب توحید و شرک است؛ از اینرو برای وارسی آن باید، روش اعتقادی را برگزید. اثبات اعتقادی بودن این موضوع با گردآوری دادههای کتابخانهای بهروش توصیفیـ تحلیلی، در دو محور امکانپذیر است؛ دقت در قرائن زمانی و مکانی، تامل در علل و معیارهای حاکم بر روایت وهابیان از نجد، نشانگر اعتقادی بودن این مسئله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه وهابیان در باب فطری بودن توحید ربوبی و تلازم آن با ایمان مشرکان، به یکتایی خداوند در ربوبیت
نویسنده:
حسن حسینعلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از باورهای اصلی آیین وهابیت، موحدانگاری مشرکان در توحید ربوبی و محصورسازی شرک مشرکان در الوهیت و عبادت است. فطری بودن توحید ربوبی، یکی از دلایل وهابیان، برای تبرئه و تطهیر مشرکان از ابتلاء به شرک ربوبی است. این دلیل وهابیان، چند مشکل اساسی دارد؛ اول آنکه فطرت و گرایش به توحید، محصور و محدود به ربوبیت نیست؛ بلکه علاوه بر توحید ربوبی، شامل دیگر مراتب توحید مانند توحید ذات، صفات، افعال، الوهیت و عبادت نیز میشود؛ بنابراین تقیید و تخصیص فطرت به توحید ربوبی و نادیده گرفتن فطری بودن یکتایی خداوند در عبادت و الوهیت، سخنی بیاصل و دلیل است؛ دوم آنکه، فطری بودن توحید، بهمعنای مومن و موحد بودن همه انسانها نیست؛ چراکه اگر مجرد فطرت دلیل بر ایمان باشد، وهابیان میبایست اعتراف کنند، از ابتدای آفرینش تا برپایی قیامت، هرگز هیچ مشرکی روی زمین نبوده و نخواهد بود؛ سوم آنکه، با ادعای وهابیت، در تلازم بین فطری بودن توحید با ایمان به توحید، دیگر نیازی به ارسال رُسُل و انزال کُتُب نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تضاد دیدگاه محمد بن عبدالوهاب با دیدگاه مفسران شاخص فریقین، در شرکپنداری تبرک به قبور صالحان (با تاکید بر آیات 20 و 19 سوره نجم)
نویسنده:
مصطفی سندگل قلعه نوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره نجم
,
سوره نجم
,
053- سوره نجم
,
053- سورة النجم
,
آیه 19تا20 سوره نجم
چکیده :
تبرک به قبور صالحان از جمله اموری است که از صدر اسلام در میان مسلمانان رایج بوده و مسلمانان بهجهت بهرهمندی از برکات مادی و معنوی، به قبور اولیاءالله تبرک میجویند؛ اما محمد بن عبدالوهاب (بینانگذار وهابیت)، با استناد به آیات شریفه 20 و 19 سوره مبارکه نجم، فتوا به شرک بودن تبرک داده است؛ وی حدیث «ذات أنواط» را ذیل این آیات ذکر نموده و آن را دلیل بر شرکاصغر بودن تبرک میداند؛ در حالیکه مفسران شاخص فریقین معتقدند، اوّلاً، این آیات درباره بتپرستهایی است که از بتها استمداد میکردند؛ نه مسلمانانی که به قبور اولیاءالله تبرک میجویند؛ ثانیاً مفسران، روایت «ذات انواط» را ذیل آیات 138 سوره اعراف و 108 سوره بقره که مربوط به درخواست جواز پرستش اصنام از سوى بنیاسرائیل است، ذکر نمودهاند؛ بنابراین روایت ذات انواط، ارتباطی با موضوع تبرک جستن مسلمانان به قبور اولیاءالله نداشته و نمیتوان جهت اثبات عدم مشروعیت تبرک، به آن استناد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه وهابیت درباره قسم به غیرخدا
نویسنده:
فرامرز ابراهیمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وهابیت، قسم خوردن به غیر نام خدا را، نوعی شرک میداند. آنها میگویند: قسم به غیر خدا، شرک اصغر است. در این نوشتار قصد داریم، دیدگاه وهابیت را به کتاب و سنت عرضه کنیم و نشان دهیم که این دیدگاه، مخالف کتاب و سنت و اجماع فقهای اسلام است. مسلمانان، بحث قسم را بهعنوان بحثی فقهی و در مسئله یمین مطرح کردهاند؛ اما وهابیت این موضوع را به عقاید وارد کرده و ذیل توحید و شرک از آن بحث میکند و مرتکبِ قسم به غیر خدا را، مشرک به شرک اصغر میپندارد. وهابیت، مسئلهای فقهی را که دایره آن حلال و حرام است، به مسئلهای اعتقادی، که دائر مدار توحید و شرک است، گسترش داده و میخواهد از این طریق، مخالفان خود را به شرک و کفر متهم کند. علمای اسلام، رویکرد وهابیت را مخالف کتاب و سنت میدانند و آن را نقد میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تکفیر از منظر وهابیت و خوارج
نویسنده:
سیدحمزه عبدالله زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وهابیان قریب به سه قرن است که با شعار پیروی از قرآن، سنت و سلف، قرائتی خاص از توحید و شرک ربوبی و الوهی را ترویج می کنند که نتیجه آن کفر انگاری برخی از باورها و رفتاری رایج در میان عالمان و عامیان مسلمان مذاهب مخالف وهابیت است. این در حالی است که این خوانش وهابیان از توحید و تکفیرهای برآمده از آن، نه در سلفِ مشتهر به سلف صالح در میان اهلسنت راه دارند و نه در قرآن. این مقاله، تساوی و یکسانی راه وهابیت با سلف طالح (یعنی خوارج)، را اثبات کرده و ادعای وهابیان را مورد بررسی قرار داده است؛ از اینرو، با توجه به مدعای وهابیت که خود را تابع سلف میدانند، این سوال مطرح است که آیا سلف صالح بهویژه در سه قرن اول، چنین تفکر تکفیریای داشتند؟ اگرچه موضوع کفر و مسئلۀ تکفیر در مباحث کلامی و فقهی سنی و شیعه وجود دارد، ولی اکثر مسلمانان، هیچگاه مخالفین فکری خود را به بهانهی تکفیر مهدورالدم ندانستند؛ اما در اواسط قرن اول هجری، عدهای بهنام خوارج و با شعار «لاحکم الالله» دست به قتل مسلمانان زدند و کشتن آنان را بهسبب کفر و شرک جایز دانستند؛ از اینرو، ریشه تکفیر وهابیت، امروز در میان تاریخ اسلام نهتنها به سلف صالح، بلکه به سلف طالح یعنی خوارج برمیگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه وهابیت، پیرامون موضوع «عبادت» از منظر روایات اهلبیت
نویسنده:
رسول چگینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وهابیت مهمترین چالش جهان اسلام در سه قرن اخیر است که با تکفیر مسلمانان، امت اسلامی را چندپاره کرده و فرصتی برای دستاندازی دشمنان اسلام فراهم نموده است. آنان با شرکانگاری برخی امور از قبیل استغاثه، استشفاع و نذر، مسلمانان را بدتر از مشرکان عصر نزول توصیف میکنند. این سخن وهابیت برگرفته از مبنای فکری آنان در تعریف عبادت است که با دست بردن در آن، قصد و نیت را از تعریف عبادت خارج کرده و بسیاری از امور را بهصرف تشابه ظاهری با افعال مشرکان، در زمره امور شرکی بهشمار آوردهاند. در این مقاله، با مراجعه به روایات اهلبیت(، دیدگاه وهابیت درباره مفهوم عبادت مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و از این رهگذر، ثابت میشود که ائمه معصومین(، عبادت را بر دو رکن استوار دانستهاند؛ اول، خضوع و اطاعت و دوم، قصد و نیت. برای این منظور، روایات اهلبیت( با نگاه تحلیلی مورد پژوهش قرار گرفته و ماهیت عبادت از میان سخنان معصومان(، استخراج گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 172
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید