شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 5 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 5
تالیف السید الشریف علی بن محمد الجرجانی .و معه حاشیتا السیالکوتی والچلبی علی شرح المواقف ضبطه و صححه محمود عمر الدمیاطی
304 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۹۸م = ۱۴۱۹ق = ۱۳۷۷.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 5
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
سیالکوتی, عبدالحکیم بن شمسالدین (منطقى، متکلم؛ شیعى و هندى), ؟؟؟ (سیالکوت) 1067ق./1657م. (سیالکوت)
(حاشيه نويس/تعلیق نویس)
میرسیدشریف جرجانی , علی بن محمد بن علی گرگانی (فیلسوف، متکلم، منطقدان، شارح، حاشیه نویس و ادیب ایرانی نیمه دوم قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری قمری، حنفی مذهب و اشعری مسلک، منسوب به امامیه ؟، نظریه وحدت وجود) , 740ق/1340م. گرگان ۸۱۶ق./1414م. شیراز
(شارح)
دمیاطی, محمود عمر
(مصحح)
چلبی, حسن, 1922- م.
(حاشيه نويس/تعلیق نویس)
قاضی عضدالدین ایجی , عبدالرحمن بن احمد (مکتب اشعری), 700ق./1301م. إیج (شهرى در فارس) 756 ق./1356م.(کرمان)
(نویسنده)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دارالکتب العلمیة ،
۱۹۹۸م = ۱۴۱۹ق = ۱۳۷۷
چکیده :
الموقف الثالث:فى الاعراض مولف مباحث مربوط به اعراض را در يك مقدمه و سه مرصد بيان مىكند كه عبارتند از:المرصد الاول:مباحث كلى اعراض كه در 8 مقصد مطرح شده كه عبارتند از:تعريف عرض،اقسام عرض،عرض از ديدگاه حكماء،اثبات عرض،عدم انتقال اعراض،عدم جواز قيام عرض به عرض،عدم بقاء عرض در دو زمان،عدم بقاء عرض در دو محل. المرصد الثانى:فى الكم مباحث اين موقف در نه مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:خواص كم،اقسام كم،اقسام جسم،ذاتيات و عرضيات كم،انكار متكلمين بر عدد،انكار متكلمين بر مقدار،انكار متكلمين بر زمان،حقيقت زمان،مكانالمرصد الثالث:فى الكيفيات مباحث كيفيات شامل يك مقدمه و چهار فصل مىباشد كه عبارتند از:كيفيات محسوسه در 5 مقصد شامل:حرارت،يبوست،اعتماد،صلابت،ملاسه،الوان،انكار لون،نور،ظلمت قسم ثانى:ضوء در 4 مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:ماهيت نور،مراتب نور،كيفيت و ارتباط هوا با نور،شعاع و طلعلع نور. النوع الثالث:مسموعات در سه مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:ماهيت صوت،كيفيت صوت وجود خارجى صوت.القسم الثانى:حروف در 4 مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:ماهيت حروف اقسام حروف،ابتدا به ساكن،امكان جمع ساكنين.الفصل الثانى:كيفيات نفسانية در سه مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:تعريف حيات،شرط حيات،تعريف مرگ. النوع الثانى:علم در 14 مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:نسبت مخصوص عالم و معلوم،تعلق علم واحد به دو معلوم،جهل مركب،مباحث پيرامون جهل مركب،حواس پنجگانه،صورتهاى عقلى،علم تفصيلى و اجمالى،علم بالفعل و بالقوه،علم فعلى،مراتب عقل،اطلاقات عقل، تعلق دو علم به دو معقول،دگرگونى علم نظرى به علم ضرورى و بالعكس،استناد علم ضرورى به علم نظرى. النوع الثالث:اراده در 7 مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:تعريف اراده،ارادۀ قديم، عدم اشتراط اراده به اعتقاد نفع،مغايرت اراده با شهوت،مغايرت اراده با تمنى،قول اشعرى در اراده،اراده و رابطه او با ذات متعلق. النوع الرابع:مبحث قدرت در 13 مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:تعريف قدرت،مقدور بودن يك شى براى دو قادر، وجودى بودن صفت قدرت،اثبات قدرت،قدرت همراه فعل،قدرت قادر بر فعلى كه از آن منع شده است.تعلق قدرت به ضدين،عجز، تابع علم بودن مقدور،منافات داشتن خواب با قدرت و... النوع الخامس:كيفيات نفسانى در دو مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:بديهى بودن لذت و درد، و مباحث مربوط به صحت.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
16. کلام عقلی
,
فلسفه اسلامی
,
عرض
,
کم
,
13. علم کلام
,
اراده
,
قدرت
کلید واژه فرعی :
مرگ ,
لذت و درد ,
اعراض ,
اراده ,
بقای قدرت ,
قدرت ,
حیات ,
عمومیت قدرت الهی ,
قدرت ازلی ,
قدرت به ضدین ,
حروف ,
کیف نفسانی ,
عرض ,
کم منفصل ,
کم متصل ,
کم متصل حقیقی ,
کم متصل غیر حقیقی ,
زمان ( ماهیت ) ,
کم منفصل غیر حقیقی ,
احکام عرض ,
احکام کم ,
اراده ذاتیه ,
کیف محسوس ,
علم (فضیلت اخلاقی) ,
عالَم قدرت ,
عالَم نور(مقابل عالَم ظلمت) ,
بیشتر
اعلام و شخصیت ها :
ابن سینا, حسین بن عبدالله (Ibn Sina؛ Avicenna؛ شیخ الرئیس، فیلسوف مشهور مشائی، شیعه و ایرانی), ۳۷۰ق/359ش./981م. (افشنه بخارا) ۴۲۸ق/416ش./1038م. (همدان)
ارسطو, معلم اول (Aristotélēs،فیلسوف مشائی یونانی), 384 ق.م 322 ق.م
علاءالدین طوسی, علی بن محمد (متکلم وفقیه حنفی اهل سمرقند، مولف «الذخیرة : فی الرد على الفلاسفة») , -؟؟؟ق.طوس، مشهد 877ق.سمرقند
محمد بن علی شوکانی (متكلم، فيلسوف، منطقى), 1173 ه.ق (هجره شوكان خولان يمن). 1250 ه.ق (صنعاء (يمن) (محل دفن: خزيمه))
رازی, محمد بن زکریا (فیلسوف، منطقى، پزشک، ریاضىدان و ایرانى؛ نویسنده در نقد اسلام), 251 ه.ق (رى) 311 ه.ق (رى)
فخر رازی , محمد بن عمر (فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و حکیم مسلمان ایرانی، مکتب اشعری، متکلم اشاعره متاخر، شافعی، پیش برنده الهیات فلسفی، مخالف؟ فلسفه), 543ق./1149م. ری، تهران، ایران 606ق./1210م. هرات، افغانستان
بیشتر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
قاضی عضدالدین ایجی
نویسنده :
تالیف السید الشریف علی بن محمد الجرجانی .و معه حاشیتا السیالکوتی والچلبی علی شرح المواقف ضبطه و صححه محمود عمر الدمیاطی
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://archive.org/download/Charhmawaqef/Chmaw5.pdf
کد کنگره:
BP۲۰۵/۴/ع۶م۸۰۲۳ ۱۳۷۷
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
عنوان دیگر : المواقف .شرح
توضیحات فیزیکی اثر :
304 صفحه
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
مخاطب :
بزرگسال , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
الموقف الثالث فى الاعراض و فيه مقدمة و مراصد 2
المقدمة 2
(المرصد الاول في ابحاثه الكلية) 6
المقصد الاول في تعريف العرض 6
المقصد الثانى في أقسامه 11
المقصد الثالث فى أقسامه عند الحكماء 13
المقصد الرابع فى اثبات العرض 27
المقصد الخامس فى عدم انتقال الاعراض 27
المقصد السادس عدم جواز قيام العرض بالعرض 32
المقصد السابع فى ان العرض لا يبقي زمانين 37
المقصد الثامن فى ان العرض لا يقوم بمحلين 51
المرصد الثاني فى الكم 55
(المقصد الاول) لكم له خواص ثلاث) 56
المقصد الثاني في أقسامه 61
المقصد الثالث الابعاد الثلاثة الجسمية 64
المقصد الرابع الكم اما بالذات و اما بالعرض 68
المقصد الخامس انكار المتكلمين للعدد 69
المقصد السادس انكار المتكلمين للمقدار 75
المقصد السابع انكار المتكلمين للزمان 79
احتج الحكماء 92
المقصد الثامن في حقيقة الزمان 102
المقصد التاسع فى المكان 114
الاحتمال الاول 122
فروع 127
الاول 127
(الثانى) 128
(الثالث) 128
الاحتمال الثانى 129
الاحتمال الثالث 138
فروع 161
الاول 161
الثانى 161
الثالث 162
المرصد الثالث في الكيفيات 162
المقدمة في تعريفه و أقسامه 162
الفصل الاول في الكيفيات المحسوسة 168
النوع الاول الملموسات 169
المقصد الاول في الحرارة 171
تنبيه 174
المقصد الثانى في الرطوبة و اليبوسة و فيهما مباحث 181
أحدها الرطوبة سهولة الالتصاق) 181
ثانيها) اى ثانى المباحث(ان الرطوبة مغايرة للسيلان 185
ثالثها ان اليبوسة تقابل الرطوبة 186
الرابع هل توجد كيفية متوسطة بين الرطوبة و اليبوسة تنافيهما 188
الخامس ذكر فى المباحث المشرقية 188
المقصد الثالث في الاعتماد اى الميل الجهات الست 191
أحدها 191
(ثانيها) 193
ثالثها 193
(رابعها) 200
خامسها 202
(سادسها) 215
المقصد الرابع الصلابة 230
المقصد الخامس الملاسة 231
النوع الثاني من الكيفيات المحسوسة(المبصرات) 231
القسم * الاول فى الالوان 234
المقصد الاول انكار بعض القدماء للون 234
المقصد الثانى مراتب الضوء 242
المقصد الثالث هل يتكيف الهواء بالضوء 244
فرع 246
القسم الثانى فى الاضواء 247
المقصد الاول زعم بعض الحكماء الاقدمين فى ماهية الضوء 247
فرع 250
المقصد الثانى مراتب الضوء 253
المقصد الثالث هل يتكيف الهواء بالضوء) 255
المقصد الرابع فى الشعاع و البريق 256
النوع الثالث المسموعات 256
القسم الاول في الصوت 257
المقصد الاول فى ماهية الصوت 257
المقصد الثانى الصوت كيفية قائمة بالهواء 260
المقصد الثالث الصوت موجود فى الخارج 263
المقصد الرابع الهواء 267
فرعان 267
القسم الثانى في الحروف و فيه مقاصد 268
المقصد الاول فى ماهية الحرف 268
المقصد الثانى اقسام الحروف 271
المقصد الثالث في أنه(هل يمكن الابتداء بالساكن) 273
المقصد الرابع فى أنه(هل يمكن الجمع بين الساكنين 274
النوع الرابع المذوقات 276
المقصد الاول أصولها 277
المقصد الثانى الطعوم البسيطة 283
النوع الخامس المشمومات 285
الفصل الثانى فى الكيفيات النفسانية 285
النوع الاول في الحياة 288
المقصد الاول فى تعريف الحياة 288
المقصد الثانى فى شرط الحياة 291
المقصد الثالث فى تعريف الموت 294
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت