جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1409
مذهب شیعه چند فرقه دارد و در کجای جهان زندگی می کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه در لغت بر دو معنا اطلاق مي شود، يكي توافق و هماهنگي دو يا چند نفر بر مطلبي، و ديگري پيروي كردن فردي يا گروهي، از فرد يا گروهي ديگر.[1] در اصطلاح به آن عده از مسلمانان گفته مي شود كه به خلافت و امامت بلافصل علي ـ عليه السّلام ـ معتقدند، و بر اين بیشتر ...
نظر شما در مورد تشیّع که در اثر رقابت صفویه با دولت عثمانی در ایران جایگزین و گسترش یافت، چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
من پادشاهي را از براي ترويج دين و لعن دشمنان اهل بيت ميخواهم و غير از آن كاري ندارم .(شاه اسماعيل اول). اين فرضيه كه اعلام مذهب تشيّع ، به دلايل سياسي، و در صدر آنها رقابت با كشور عثماني بوده است، درست نمي‌باشد بلكه سلسله‌اي بوده‌اند كه بر اساس اعتق بیشتر ...
متكلمين معروف شيعه اماميه را با ذكر تعدادي از تأليفات آن ها معرفي كنيد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سه قرن اول هجري را كه عصر ائمه بوده، شاگردان و ياران آنان، متكفل ترويج عقايد حقّه بوده اند كه از بعضي آن ها آثاري به صورت علمي مدون به يادگار مانده و بسياري ديگر در قالب احاديث و روايات از طريق آنان از اهل بيت ـ عليهم السلام ـ به ما رسيده است كه، امر بیشتر ...
تصوف تشیع گرای قرن نهم
نویسنده:
یوسفی محمدرضا, رضایی جمکرانی احمدرضا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
از ویژگی های بارز قرن نهم از نظر مذهبی، رواج مذهب تشیع و اظهار تمایل عمومی مردم نسبت به این مذهب است. سیاست آزادی مذهبی تیموریان که ادامه سیاست مغولان بود، زمینه را برای تضارب آرا مهیا ساخت و در این راستا، مکتب تشیع که از پایه های اعتقادی استواری برخوردار بود، رشد چشمگیری یافت و مقدمات تشکیل یک دولت شیعی در قرن بعد فراهم گردید. از طرف دیگر، آرامش نسبی ایجاد شده بعد از فتوحات تیمور و احترام وی به مشایخ تصوف، موجب رواج و رونق خانقاه ها شد. مشایخ صوفیه در این دوره یا خود شیعه بودند و اساس کار خود را بر پایه تعالیم تشیع استوار می کردند، یا اگر سنی هم بودند، سنی کم تعصب و متمایل به شیعه بودند. ضمن اینکه خصلت ظلم ستیزی و سازش ناپذیری تشیع که متاثر از نهضت کربلاست، زمینه ساز قیام های متعدد صوفیان علیه ظلم و فساد حاکم بر جامعه شد. لذا حکام و سلاطین که از این قدرت مکتوم مطلع بودند سعی بر سازش و مدارا با مشایخ صوفیه داشتند. مقاله حاضر، به بررسی تصوف و نقش آن در قرن نهم هجری می پردازد.
صفحات :
از صفحه 165 تا 183
إمامة و الصیرورة التاریخیة: کیف تغیر مفهوم الإمامة عند الشیعة بمرور الزمن؟
نویسنده:
الشیخ محسن کدیور , مترجم: منال باقر
نوع منبع :
مقاله
وضعیت نشر :
لبنان ،بیروت: موسسة دلتا للطباعة و النشر,
چکیده :
این مقاله معتقد است که در طول تاریخ شیعه مفهوم امامت دچار دگردیسی و تحول شده است. تحول مفهوم امامت در تاریخی شیعه سیری از دیدگاهی معتدل نسبت به ائمه و بشری بودن آنها به سوی اسناد صفات فرابشری به ائمه معصومین و گاه قول به الوهیت آنهاست که متأثر از برخی مباحت مطرح شده در عرفان نظری همچون انسان کامل است . این مقاله در صدد است که این سیر را ترسیم کند.
اصول و مبانی تفکرات متضاد حکومت جهانی صهیونیستی و حکومت جهانی توحیدی تشیع
نویسنده:
ساسان بقایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
فهم مفهوم جهانی شدن و توسعه یافتگی در اندیشه دینی از اهمیت زیادی برخوردار است،بویژه آنکه وقتی دو مکتب ابراهیمی جهان یعنی اسلام شیعی از یک سو و یهودیت از سوی دیگر مدعی آن می باشند.مفهوم قواعد و دامنه و فرآیند آن می تواند نقش تعیین کننده ای در نظام و روابط بین المللی داشته باشد.رساله حاضر با استفاده از الگو و معیار مشخص و مقایسه ای توانسته است به اساسی ترین اصول و قواعد جهانی سازی و جهانی شدن در دو مکتب توحیدی تشیع و مکتب صهیون دست یابد.وجه تفاوت و تعارض دو مکتب را در کاربست واژه جهانی شدن و جهانی سازی در فرآیند و آینده جهان توضیح دهد.بدین ترتیب به سوال پژوهش که عبارتست از توضیح و تبیین چیستی مبانی تفکر و اهداف مکتب شیعی توحیدی و مکتب صهیونیستی نائل آمده است.پژوهشگر با استفاده از باورداشت های اعتقادی و ویژگی های نظری و پروتکل های جامع یهودیت و نیز سیره و روش و اهداف قیام و انقلاب جهانی مهدویت ، به عنوان چهارچوب تئوریک به تبیین فرضیه و یافته های پژوهش مبادرت ورزید.فرضیه تحقیق اینست که مکتب شیعه توحیدی و مکتب صهیون بر اساس آموزه ها و باورداشت های خود در صدد جهانی شدن و جهانی سازی نرم و دست یابی به مقاصد اعتقادی خویش اند.یافته های پژوهشگر حاکی از آنست که مکتب صهیونیسم به دنبال حکومت جهانی واحد مبتنی بر پروتکل جامع خود از طریق تامین اکثریت منافع جهان و تشکیل کشور بزرگ اسرائیل یعنی ارض موعود و رجحان یهود صهیون بر تمام بشریت است.حال آنکه مکتب تشیع با نگاه قانونمند به فرآیند و مسیر تاریخ (سنن الهی)و اراده بشری معتقد به هدفمند بودن تاریخ وسیر تعالی زندگی بشری و کمال آن دارد.از این رو در دیدگاه تشیع حکومت جهانی امام مهدی(عج)مدینه فاضله است یعنی جهان-شهری است.در مجموع نظام جهانی تشیع برارکان حاکمیت الله- امت واحد- قانون الهی و هدف آن اقامه قسط و عدل و کمال بشریت است.
انعکاس مذهب تشیع و علمای شیعه از منظر سفرنامه نویسان عصر صفوی
نویسنده:
میلاد آزادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در پژوهش پیش رو، به بررسی نقش آداب و آیین های شیعی و علمای شیعه در جامعه صفوی از منظر سیاحان خارجی پرداخته شده است.به همین دلیل این تحقیق بر دو پایه آداب و آیین های تشیع و علمای شیعه از دیدگاه سفرنامه نویسان و سیاحان اروپایی استوار گشته است.در کنار انعکاس نظر های سفرنامه نویسان سعی شده است، تا با استفاده از منابع دست اول دوران صفویه و همچنین منابع جدید پژوهشی به بررسی و نقد و تحلیلدیدگاههای سفرنامه نویسان در مورد آیین ها و علما ی شیعه پرداخته شود، تا بدین وسیله بتوان به درک روشنی از حیات مذهبی جامعه ایران در دوران صفویه رسید.برهمین اساس،درقسمت اعتقادات وآیین های شیعی دوره ی صفوی،سفرنامه نویسان وسیاحان مستقردرایران به بیان دیده های خودازمراسم هاواعتقادات شیعی ایرانیان درعصرصفوی پرداخته اند.که دراین تحقیق،مهم ترین مراسم آیینی شیعی یعنی غدیرخم،عاشورا،عیدقربان وبزرگداشت شهادت امام علی(ع)ازدیدگاه سیاحان خارجی نام موردبررسی قرارگرفته است.درکنارتوجه به آیین های شیعی،نظرات سفرنامه نویسان وسیاحان خارجی درمورداعتقادات شیعیان نظیراعتقاد به مهدویت،اعتقاد به امامت ائمه دوازده گانه،تکریم سادات،توجه به زیارت اماکن مقدس شیعیان ومسأله وقف اشاره وموردبررسی وتحلیل قرارگرفته است.درقسمت حضوروعملکرد علمای شیعه دردوران صفوی، به گزارش های سیاحان وسفرنامه نویسان اروپایی ازحضورعلمای شیعه درایران عصرصفوی،درزمینه های همچون مناصب اداری ومناصب غیراداری دردستگاه حکومت صفوی، پرداخته شده است وموردتحلیل قرارگرفته است.دربخشی ازپایانامه،به گزارش برخی ازسیاحان خارجی درزمینه حضورعلمای شیعه درمیان مردم ایران دردوران صفوی اشاره گردیده وبه درستی ونادرستی این گزارش هانیزپرداخته شده است.روش کار این پژوهش از نوع شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و به شکل توصیفی وتحلیلی و با استناد به منابع و مآخذ معتبر،وبانگاه به روش پژوهش درعلم تاریخ می باشد
باطنی گری، اتهام عین القضات همدانی
نویسنده:
فاطمه کیایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
یکی از اتهامات قاضی همدانی، ترویج تعالیم باطنیه، به ویژه باور آنان درباره امام است و مغرضان، ضرورت دستگیری پیر از مریدان را که در آثار قاضی فراوان مورد تاکید قرار گرفته، دستاویز این اتهام نمودند. حقیقت آن است که این دو مفهوم، به لحاظ وجودی مشابهت های فراوانی با یکدیگر دارند، زیرا تصوف و تشیع، هر دو به ساحتی باطنی معتقداند که فراتر از فهم و ادراک ظاهری انسان است و راه یافتن و بهره مندی از آن کار هر کسی نیست. این باور، مستلزم معرفی امام/پیر به عنوان انسان کامل و جانشین پیامبر در هر عصر، و تعلیم حقایق باطنی و تاویل متون مقدس به عنوان مهم ترین منصب امام/پیر ملهم از جانب خداوند، و ضرورت تبعیت کامل از وی از سوی شیعه/مرید می باشد که همگی آنها از سوی اکثریت اهل سنت مردود و غیر قابل پذیرش است.
صفحات :
از صفحه 127 تا 156
تفاوت دیدگاه معتزله و تشیع در مورد اختیار انسان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بيشتر معتزله مى گويند : خداوند به توانايى بر چيزى كه بندگان او بر آن توانا هستند، موصوف نمى گردد؛ زيرا مُحال است كه مقدور واحدى براى دو قادر باشد. از اين سخن معتزله، لازم مى آيد كه خداى سبحان در محدوده توانايى انسان، ناتوان باشد و اين، همان معناى تفو بیشتر ...
قیس ابن سعد بن عباده
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 1409