جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3235
الله شناسی جلد ۱
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مجموعه کتاب سه جلدی «الله شناسی» سلسله مباحثی است که توسط علامه محمد حسین حسینی طهرانی در باب توحید و شناخت خداوند مطرح گشته است. ایشان در مقدمه کتاب خود چنین می نویسد: اصل این مباحث، یک دوره تفسیر آیه مبارکه: الله نورالسموات و الارض است که تا والله بکل شیء علیم در ضمن ابحاثی مذاکره و تحریر شده است. در این کتب از مساله توحید ذاتی و اسمائی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، کیفیت پیدایش عالم آفرینش، ربط حادث به قدیم، نزول نور وجود در مظاهر امکان، حقیقت ولایت و ربط موجودات به ذات باری تعالی، لقاءالله و وصول به ذات مقدس او به فنا و اندکاک هستی مجازی عاریه ای در وجود مطلق و هستی اصیل و حقیقی، بحث می گردد. جلد اول کتاب الله شناسی در 12 مبحث تنظیم شده است که عبارتند از: مبحث 1 و 2: تفسیر آیه نور که در این بخش تفسیر علامه طباطبایی از این آیه مطرح شده است و مباحث فلسفی و معرفتی در این رابطه عنوان گشته است؛ مبحث 3 و 4: خدا را می توان دید که در این بخش آیه «سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم» از دیدگاه معرفتی مورد بحث قرار گرفته است؛ مبحث 5 تا 8: خداوند عاشق ماسوی و ماسوی عاشق اوست که مباحثی راجع به «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک...» مورد بررسی قرار گرفته است و دیدگاه ملاصدرا و بو علی در رابطه با عشق مورد بحث قرار گرفته است؛ مبحث 9 و 10: امکان دیدار و لقاء خداوند برای مومنین خوش کردار که تفسیر آیه «فمن کان یرجوا لقاء ربه» در تفسیر المیزان و سخنی در مباحث مناجات و دیگر مباحث معرفتی مطرح شده است؛ مبحث 11 و 12: خداوند همه جا هست، چشم بگشا و ببین که تفسیر آیه «من کان یرجوا لقاء الله فان اجل الله لآت» مورد بحث قرار گرفته و سخن علامه طباطبایی در این رابطه مورد دقت قرار گرفته و به مباحثی پیرامون شخصیت امام حسین (ع) اشاره شده است.
الله شناسی جلد ۲
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «الله شناسی جلد ۲» تالیف محمد حسین حسینی طهرانی، مباحثی است که علامه طهرانی در باب توحید و شناخت خداوند مطرح کرده است. مولف در مقدمه کتاب خود می نویسد: اصل این مباحث، یک دوره تفسیر آیه مبارکه: «الله نورالسموات و الارض» است که تا «و الله بکل شیء علیم» در ضمن ابحاثی مذاکره و تحریر شده است. در این مباحث از مساله توحید ذاتی و اسمایی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، و کیفیت پیدایش عالم آفرینش، و ربط حادث به قدیم، و نزول نور وجود در مظاهر امکان، و حقیقت ولایت و ربط موجودات به ذات باری تعالی، و لقا الله و وصول به ذات مقدس او به فنا و اندکاک هستی مجازی عاریه ای در وجود مطلق و هستی اصیل و حقیقی، بحث می گردد. این جلد از کتاب شامل مباحث زیر است: مبحث‌ 13 تا 15: منکرین‌ لقاء خدا، زیان‌ بارترین‌ مردمند؛ مبحث 16 تا 18: طرق‌ مختلف «الله‌ شناسی» غیر از طریق‌ «لقاء الله‌» همگی کج‌ و معوج‌ و تاریک‌ است‌؛ مبحث‌ 19 و 20: منطق‌ قرآن‌ هر گونه‌ وجود و آثار وجود را در خدا حصر می کند؛ مبحث‌ 21 تا 24: معنی تشخّص‌ وجود: لا هُوَ إلاّ هُو؛ رسالة‌ الحاقیّه‌: ردّ کتاب‌ «الاخبار الدّخیلة‌» راجع‌ به‌ توقیع‌ وارد در ماه‌ رجب‌ است.
الله شناسی جلد ۳
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مجموعه کتاب سه جلدی «الله شناسی» سلسله مباحثی است که توسط علامه محمد حسین حسینی طهرانی در باب توحید و شناخت خداوند مطرح گشته است. ایشان در مقدمه کتاب خود چنین می نویسد: اصل این مباحث، یکدوره تفسیر آیه مبارکه: «الله نور السموات و الارض» است که تا «والله بکل شیء علیم» در ضمن ابحاثی مذاکره و تحریر شده است. در این کتب از مساله توحید ذاتی و اسمائی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، کیفیت پیدایش عالم آفرینش، ربط حادث به قدیم، نزول نور وجود در مظاهر امکان، حقیقت ولایت و ربط موجودات به ذات باری تعالی، لقاءالله و وصول به ذات مقدس او به فنا و اندکاک هستی مجازی عاریه ای در وجود مطلق و هستی اصیل و حقیقی، بحث می گردد. جلد سوم کتاب الله شناسی در ادامه جلد دوم در 12 مبحث تنظیم شده است که عبارتند از: مبحث 25 تا 30: غیر از عارفان، جمیع مردمان خدا را با دیده دوبین می نگرند؛ مبحث 31 تا 32: آنان که غیر از خدا اثری قائلند، مبتلا به شرک خفی هستند؛ مبحث 33 و 34: حشویه و شیخیه و قشریه از خداوند نصیبی ندارند؛ مبحث 35 تا 36: انحرافات شیخ احمد احسائی و پیروان مکتب او در توحید است.
اصول فلسفه و روش رئالیسم جلد 5
نویسنده:
محمدحسین طباطبایی؛ مقدمه نویس: مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«اصول فلسفه و روش رئالیسم» تألیف محمد حسین طباطبایی به همراه تشریح مرتضی مطهری کتابی است مشتمل بر یک دورهٔ مختصر معرفت‌ شناسی اسلامی و در برگیرندهٔ ۱۴ مقالهٔ با اهمیت و پر ارزش که با سبکی زیبا و قابل فهم نوشته شده است. این کتاب مشتمل بر یک دوره مختصر است، که اساسی ترین مسائل فلسفه اسلامی را بیان می کند و سعی شده است که حتی الامکان ساده و عمومی باشد تا همه اشخاصی که ذوق فلسفی دارند با داشتن اطلاعات مختصری به فراخور حال خود استفاده کنند. کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم مشتمل بر 5 جلد بوده و 14 مقاله دراین مجلدها گنجانده شده است. مقاله مندرج در جلد حاضر عبارتند از: مقاله چهاردهم: خدای جهان و جهان.
اصول فلسفه و روش رئالیسم جلد 4
نویسنده:
محمدحسین طباطبایی؛ مقدمه نویس: مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«اصول فلسفه و روش رئالیسم» تألیف محمد حسین طباطبایی به همراه تشریح مرتضی مطهری کتابی است مشتمل بر یک دورهٔ مختصر معرفت‌ شناسی اسلامی و در برگیرندهٔ ۱۴ مقالهٔ با اهمیت و پر ارزش که با سبکی زیبا و قابل فهم نوشته شده است. این کتاب مشتمل بر یک دوره مختصر است، که اساسی ترین مسائل فلسفه اسلامی را بیان می کند و سعی شده است که حتی الامکان ساده و عمومی باشد تا همه اشخاصی که ذوق فلسفی دارند با داشتن اطلاعات مختصری به فراخور حال خود استفاده کنند. کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم مشتمل بر 5 جلد بوده و 14 مقاله دراین مجلدها گنجانده شده است. مقالات مندرج در جلد حاضر عبارتند از: مقاله دهم: امکان و فعلیت حرکت – زمان، مقاله یازدهم: حدوث و قدم – تقدم و تاخر- معیت، مقاله دوازدهم: وحدت و کثرت، مقاله سیزدهم: مهیت جوهر و عرض.
اصول فلسفه و روش رئالیسم جلد 2
نویسنده:
محمدحسین طباطبایی؛ مقدمه نویس: مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«اصول فلسفه و روش رئالیسم» تألیف محمد حسین طباطبایی به همراه تشریح مرتضی مطهری کتابی است مشتمل بر یک دورهٔ مختصر معرفت‌ شناسی اسلامی و در برگیرندهٔ ۱۴ مقالهٔ با اهمیت و پر ارزش که با سبکی زیبا و قابل فهم نوشته شده است. این کتاب مشتمل بر یک دوره مختصر است، که اساسی ترین مسائل فلسفه اسلامی را بیان می کند و سعی شده است که حتی الامکان ساده و عمومی باشد تا همه اشخاصی که ذوق فلسفی دارند با داشتن اطلاعات مختصری به فراخور حال خود استفاده کنند. کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم مشتمل بر 5 جلد بوده و 14 مقاله دراین مجلدها گنجانده شده است. مقالات مندرج در جلد حاضر عبارتند از: مقاله پنجم: پیدایش کثرت در علم، مقاله ششم: ادراکات اعتباریه.
زندگی جاوید یا حیات اخروی
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ق‍م‌: ص‍درا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «زندگی جاوید یا حیات اخروی» تالیف مرتضی مطهری است. بخش ششم از مجموعه «مقدمه‌ ای بر جهان‌ بینی اسلامی» به موضوع معاد اختصاص دارد. اصل ایمان به زندگی جاوید و حیات اخروی آنگونه که استاد مطهری در ابتدای این کتاب می‌ نویسد: «شرط مسلمانی است؛ یعنی اگر کسی این ایمان را از دست بدهد و انکار کند از زمره مسلمانان خارج است.» استاد مطهری در معرفی منابع و راه های ایمان به معاد، به چهار راه وحی الهی، شناخت خداوند، شناخت جهان و شناخت روح و نفس انسان اشاره می کند. مطهری با الهام از آیات قرآن، فهرستی از مهم ترین مسائل مرتبط با معاد را ذکر می کند که ساختار محتوایی کتاب را نیز بر همین پایه شکل می گیرد: - ماهیت مرگ - زندگی پس از مرگ - عالم برزخ - قیامت کبری - رابطه و پیوستگی زندگی دنیا با زندگی پس از مرگ - تجسم و جاویدانی اعمال و آثار و مکتسبات انسان - وجوه مشترک و وجوه متفاوت زندگی این جهانی و زندگی آن جهان - استدلال های قرآن درباره جهان دیگر. استاد مطهری در تبیین ماهیت مرگ به کاربرد کلمه «توفّی» در قرآن کریم اشاره می کند.یکی دیگر از موضوعاتی که در این کتاب پرداخته شده است، «رابطه و پیوستگی زندگی این جهان و زندگی آن جهان» است. بخش پایانی اثر، شناختی از انواع استدلال های قرآن بر معاد را ارائه می دهد. این استدلال ها که یک سلسله جواب ها به منکران قیامت است در سه دسته قابل دسته بندی است. دسته اول آیات در پاسخ به آنها که حیات دوباره انسان را غیر ممکن و ناشدنی می شمارند. دسته دوم آیات به ذکر نمونه هایی در همین دنیا می پردازد که ممکن بودن معاد را نشان می دهد. و سرانجام دسته سوم از آیات که نه تنها بر امکان معاد بلکه بر ضرورت آن تأکید دارند.
خاتمیت
عنوان :
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «خاتمیت» تالیف مرتضی مطهری، مشتمل بر ده جلسه سخنرانی استاد شهید تحت عنوان «خاتمیت» است که در حدود سال 1347 شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است. کتاب خاتمیت که در واقع مشروح مقاله ای از ایشان است به نام ختم نبوت، البته دارای مطالب دیگری به غیر از مقاله مذکور نیز می باشد. جواب پرسش های زیر را در این کتاب خواهید یافت: چرا نبوت پایان پذیرفت؟ نبی کیست؟ رسول یعنی چه؟ آیا با هم تفاوت دارند؟ سوزنده بودن تعلیمات اسلام چیست؟ با توجه به ختم شریعت چه احتیاجی به وجود امام معصوم علیه السلام است؟ چرا شرایع ختم شد و قوانینی که از جانب خدا برای هدایت و ارشاد بشر آمد به مرحله ای رسید که دیگر متوقف شد؟ چه علتی وجود دارد که شرایع سابق (یهودیت و مسیحیت و...) تغییر کرد و شریعت ختمیه (اسلام) تغییر نخواهد کرد؟
آزادی معنوی
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «آزادی معنوی» تالیف شهید مرتضی مطهری، مجموعه‏ ای است مشتمل بر پانزده سخنرانی استاد شهید مطهری که در زمان‏ ها و مکان ‏های گوناگون ایراد شده و وجه مشترک آنها این است که موضوعشان، مسائل معنوی، خودسازی و تزکیه نفس است. کتاب، گام به گام انسان را به سوی خودسازی و تقوا حرکت می‏دهد و در واقع سلوکی معنوی است. کتاب از هشت فصل تشکیل شده است که عبارتند از: - آزادی معنوی - عبادت و دعا - توبه - هجرت و جهاد - بزرگی و بزرگواری روح - ایمان به غیب - معیار انسانیت - مکتب انسانیت
امامت و رهبری
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «امامت و رهبرى» تالیف مرتضی مطهری، مجموعه اى است در برگیرنده شش سخنرانى استاد شهید مرتضى مطهرى درباره «امامت» در زمستان 1349 در انجمن اسلامى پزشکان. ضمنا در مقدمه کتاب «خلافت و ولایت» که در سال 1349 توسط «حسینیه ارشاد» منتشر شد نوشته اى به قلم استاد شهید در پاسخ به انتقاداتى که ممکن است نسبت به طرح مسئله امامت و خلافت در اذهان پدید آید به چاپ رسیده است. این کتاب در اصل امامت درباره شبهاتى که در زندگانى برخى ائمه علیهم السلام در اذهان موجود است مانند: صلح امام حسن (ع), مسئله ولایتعهدى امام رضا (ع) و علت قیام نکردن امام صادق (ع) در حالى که زمینه ظاهرا مساعد بود.
  • تعداد رکورد ها : 3235