جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
تعداد رکورد ها : 2474
عنوان :
بررسی ابعاد مختلف مسألهمدارا در متون دینی
نویسنده:
محمدعلی پیلتن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
سیره معصومین (ع
,
تربیت
,
قرآن
,
مدارا
,
خشونت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
برهمکنش اجتماعی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
انسانها ناگزیر از زندگی اجتماعی و تعامل با یکدیگر هستند و زندگی اجتماعی نیز همواره همراه با تفاوت ها و اختلافاتی است که اگر کنترل نشوند، تکامل بشر را دچار اختلال و یا انحراف می کنند. ادیان الهی، که منطبق بر فطرت انسان می باشند، از این نیاز بشر غفلت نکرده اند و در اسلام نیز، اصل مدارا یک راهکار دینی برای تسهیل روابط اجتماعی است، که از آیات قران مجید و روایات معصومین(ع) می توان اصولی را در مورد آن استخراج کرد که به برخی از آنها اشاره می شود: حق محور بودن مدارا، اصل بودن مدارا در روابط اجتماعی، رعایت حداقلهای دینی در هر شرایطی، حقشناس، حقگرا و عاملِ به حق بودن مدارا کننده، توجه به عالم یا جاهل بودن مدارا شونده، و نیز توجه به مومن یا مخالف بودن و توان جسمی و مرتبه ایمانی او. همراه با بحث مدارا دو مفهوم خشونت و تولرانس نیز مطرح میشود، با تکیه بر اصول مدارا می توان مرز مدارا را از خشونت و تولرانس مشخص کرد. از دیدگاه اسلام، مادامی که میتوان بدون خشونت و صلابت، عدالت را برقرار کرد، اصل با مدارا و رواداری است؛ در غیر اینصورت نوبت به قاطعیت و شدت در برخورد میرسد. آن دسته از احکام اسلام مانند قصاص و جهاد و اعدام مرتد، که ظاهری خشونتآمیز دارند، در واقع آخرین راه برای برقراری عدالت در میان انسانها هستند. تولرانس نیز اساساً تعهدی نسبت به حقیقت ندارد، در صورتی که مدارا در اسلام ابزاری است برای تعمیق و گسترش حق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قصه موسی (ع) بین القرآن و التوراه (دراسه مقارنه)
نویسنده:
صالح محسن التمیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
کتاب مقدس (عهدین)
,
سنی
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
امکان
,
رجعت
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
معاد(کلام)
,
قرآن
,
معاد(فلسفه)
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
شبهات
,
یهودی
,
امکان (احکام اعیان عرفان نظری)
,
bible
,
bible
چکیده :
نویسنده در این نوشتار به بررسی زندگی و ابعاد شخصیت حضرت موسی( از دیدگاه قرآن کریم و آموزههای تورات پرداخته و بین دو آموزه قرآن و تورات، شخصیت و منزلت و جایگاه آن حضرت را مقایسه کرده است. در فصل اول، پس از بیان روش قرآن و تورات در قصهپردازی؛ تعریف قصه و ویژگیهای آن از دیدگاه قرآن و عهدین (تورات و انجیل) مشخص گردیده است. آن گاه با رویکرد مقایسه ای روش قرآن کریم و تورات (عهد قدیم) در مورد زندگی و شخصیت حضرت موسی(، ترسیم گردیده و بر اساس تحلیل صورت گرفته، روش تورات اسطوره پردازی و روش قرآن کریم بیان حقایق زندگی حضرت موسی( عنوان شده است. در فصل دوم، ابتدا قصههای قرآن کریم از زندگانی حضرت موسی( از زمان ولادت ایشان تا دوران نبوت وی بیان شده و در ادامه تربیت موسی در دربار فرعون، خروج موسی از مصر و ورود وی به شهر مدین، ازدواج وی با دختر حضرت شعیب، آغاز بعثت وی و مواجهه او با فرعون و فرعونیان ترسیم گردیده است. تبیین و بررسی گوشههایی از معجزات حضرت موسی(، بیان برگی از کتاب جنایات فرعون نسبت به بنیاسرائیل، داستان موسی و خضر و نجات قوم بنیاسرائیل از دست فرعون از دیدگاه قرآن کریم، از دیگر مطالب فصل دوم می باشد. فصل سوم، به قصهپردازی تورات از شخصیت و زندگی حضرت موسی( و نیز به بررسی گوشههایی از زندگانی موسی( از زمان ولادت، بعثت، مواجهه او با فرعون، مقابله موسی و هارون با فرعون، خروج بنیاسرائیل با موسی از مصر، پرستش گوساله توسط بنیاسرائیل در غیبت موسی( و در نهایت وفات ایشان از دیدگاه آموزههای تورات، اختصاص دارد. در فصل چهارم، دیدگاه قرآن کریم و دیدگاه تورات در زمینه زندگی و شخصیت حضرت موسی( مقایسه شده و موارد اشتراک و اختلاف بین این دو دیدگاه مشخص گردیده است. در همین جهت نگارنده به تحریف تورات در بیان مسائل غیرواقعی از زندگی حضرت موسی و داستان قوم بنیاسرائیل اشاره کرده و درسها و عبرتهای اخلاقی و اجتماعی از داستان حضرت موسی( را بیان نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبناشناختی جاهلیت از دیدگاه قرآن و انطباق آن با جاهلیت مدرن
نویسنده:
خداوردی عبدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
جهل
,
معاد(کلام)
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
مدرنیت
,
معاد(فلسفه)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
دوران جاهلیت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
امروزه علیرغم پیشرفتهای علمدر شناسایی خواص ماده که موجب پیشرفت تکنولوژی و تسلط بشر بر طبیعت در قرون جدید شده، هنوز جاهلیت به شکلهای مختلف ادامه دارد. این تحقیق در پی آن است که بر اساس تعالیم الهی، مبانی اصلی جاهلیتدر دورههای مختلف را مورد بررسی قرار دهد و علل حیرت و سرگشتگی انسان و دوری او از اهداف اصلی خود را مشخص نمایدبا انطباق دوره های مختلف معلوم می شود که جاهلیت دوره خاصی نیست که تمام شده باشد، بلکه هر جامعه که معیار های جاهلیت در آن مشاهده می گردد مصداق جامعه جاهلی است. در قرآن کریم نیز نمونه های زیادی از آن ذکر شده که پیامبران الهی برای اصلاح آن در دو زمینه عقیده و شریعت که شامل تمام جنبه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و غیره است فرستاده شده اند.در این تحقیق به ابعاد مهم جاهلیت نیز پرداخته شده است که شامل انحراف در عقیده مخصوصاً توحید بصورت ظن جاهلی نسبت به خدا و عدم شناخت واقعی او است و انحراف در روابط اجتماعی که پایه آن حمیت جاهلی و انحراف در اخلاق که نمونه آن تبرج جاهلی است و انحراف در شریعت که بصورت حکم جاهلی در قرآن مطرح شده است.و نتیجه گرفته شده است که جاهلیت از ریشه جهل به معنی جهلی است که شامل تمام رذیلت هااز کفر و نفاق، شر و ظلم و کذب و شک و هوی و خود خواهی، کبر، حمیت، تبرج، و شقاوت و ....می باشد که در مقابل عقلی که در آن تمام فضیلت ها جمع شده است،می باشد که در حدیث جنود عقل و جهل بدان اشاره شده است و علم در مقابل جهل فقط یکی از این فضیلت ها می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدراک به لکن در قرآن
نویسنده:
عارفه عسکری مسینان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
صفات ثبوتیه
,
قرآن
,
کیهان شناسی
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
لکن
,
کیهانشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
توهم
,
توهم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
استدراک
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
استدراک
,
هنر و علوم انسانی
,
استدراک
چکیده :
یکی از روشهای هدایتی قرآن، بر طرف کردن توهمات ناشی از جهل انسانها و اصلاح عقاید آنان است. توهماتی که اگر برطرف نشود به سعادت انسان خدشه وارد میکند. این اصلاح اشتباه به استدراک مشهوراست. از ادوات آن «لکنّ» و «لکن»است که حدودا 130 بار در آیات قرآن کریم بهکار رفته است. پژوهش حاضر به بررسی استدراکات و دفع توهماتی پرداخته است که با «لکنّ» صورت گرفته است. آیاتی که بیانگر اعتقادات اشتباه ناشی از توهم است، موضوعات گوناگونی را دربرمیگیرد که بیشترین آن مربوط به خداشناسی است. انسانشناسی، نبوت، معاد و جهانشناسی به ترتیب در مرتبه بعد قرار میگیرد. مبحث خداشناسی، اصلاح توهمات پیرامون صفات ثبوتی و سلبی خداوند را در برمیگیرد. در مبحث انسانشناسی انسانها بر اساس عقاید و اعمال به سه گروه مومنان، منافقان وکافران تقسیم شدهاند، تا با تصحیح نگرش در این زمینه، انسان خود و خدای خود را بهتر بشناسد. دفع توهمات پیرامون امکان و اثبات وقوع معاد و چگونگی حال افراد هنگام برپایی قیامت به منظور افزایش یقین نسبت به معاد و آمادگی برای سعادت واقعی صورت گرفته است. توهمات پیرامون نبوت عامه شامل مباحث عصمت و علم انبیا، اشتراک و تمایز ادیان و رفتار مردم در برابر دعوت انبیا است. نبوت خاصه مشتمل بر دلایل نبوت پیامبر اسلام (ص)، تایید معجزهی پیامبر اسلام (ص)، آداب معاشرت با پیامبر اسلام (ص) است. تصحیح نگرش نسبت به موضوع نبوت سبب میشود انسان برای گذر سعادتمندانه از مسیر دنیا تا قیامت رهبران الهی را شناخته و در مسیر هدایت به آنان اقتدا کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنا شناسی واژگان مربوط به تفکر در قرآن کریم
نویسنده:
مریم شریقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تدبر
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تذکر
,
تفکر
,
تعقل(معرفت شناسی)
,
تفقّه و بصیرت
چکیده :
قرآن کریم در برنامه رشد و تربیتی خود، شرط اصلی رسیدن به کمال را تفکّر و اندیشیدن میداند. تفکّر، تلاش روشمند برای شناخت مجهول و رسیدن به معلوم با به کارگیری قوهی اندیشه می باشد. خداوندی که انسان را به تفکّر دعوت کرده، ابزار آن را نیز در اختیار انسان قرار داده است که این ابزارها را میتوان به دو نوع بیرونی و درونی تقسیم نمود. حواس(شنوایی، بینایی و لامسه)، عقل و قلب به عنوان ابزارهای درونی، و قصص پیشینیان و گفتههای دیگران، ابزارهای بیرونی تفکّر میباشند. علاوه بر این قرآن کریم، برای راهنمایی انسان به تفکّر و اندیشه، منابعی همچون طبیعت، تاریخ، قرآن و انسان را معرفی نموده است. گرچه تفکّر و اندیشه، همواره هدایتگر انسان بوده و فواید فراوانی را برای او به ارمغان دارد، ولی موانعی نیز در برابر آن وجود دارد. قرآن کریم نیز به این مسئله توجه نموده و عواملى همچون تقلید از پیشینیان، هواوهوس، تکبّر، خیالپردازی و غفلت را به عنوان موانع تفکّر بیان نموده است. در قرآن کریم کلمات متعددی هستند که مفهوم کلی آنها اندیشیدن و فکر کردن است. از جمله این واژگان؛ «تعقّل»، «تدبّر»، «تذکّر» و «تفقّه» میباشند که ارتباط نزدیکی با مفهوم تفکّر دارند. تعقّل به عنوان وجه تمایز انسان و حیوان، جایگاه خاصی در حوزهی معنایی آیات قرآن دارد. تعقّل و تفکّر رابطهی نزدیکی با هم دارند و در حقیقت مىتوان گفت این دو مکمل همدیگرند. تدبّر نیز از آنجا که فعالیتی ادراکی محسوب میشود در حوزهی معنایی مفاهیم مرتبط با تفکّر در قرآن کریم می گنجد. تدبّر به معناى فعالیّت قلب با توجه به عواقب و پیامدهاى امور است، و تفکّر به معناى فعالیت قلب با توجه به دلایل است.کلمهی تذکّر نیز از جمله واژگانی است که ارتباط نزدیکی با تفکّر دارد و به معنای گفتار یا عملی است که انسان به واسطه ی آن، آنچه را از یاد برده یا از آن بی خبر است، نسبت به آن یادآور میشود، و تفکّر، کشف کردن چیزی است که انسان نمیداند و اندیشیدن برای به دست آوردن آنچه نمیداند.از دیگر واژههای مرتبط با مفهوم تفکّر، تفقّه می باشد. تفقّه عمیقتر و شدیدتر از تفکّر است و محصول و نتیجهی آن است. بصیرت، علم، فهم، رویت و نظر نیز از دیگر واژگانی هستند که ارتباط نزدیکی با مفهوم تفکّر دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کعب الاحبار و دوره فی تفسیر القران
نویسنده:
صباح بیضون
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تفسیر
,
قرآن
,
کعب الاحبار
,
حدیث
,
اسرائیلیات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
شاید بتوان گفت که جریان خلافت پیامبر صلی الله و علیه و آله مخرب ترین جریانی بود که به اسلام و امت اسلامی ضربه زد، ولی نباید فراموش کنیم که در همین راستا، جریانی که مخربترین ضربات را بر پیکره متون اسلامی وارد نمود و آثار منفی زیادری را در پی داشت، جریان احادیث جعلی و موضوعه اسرائیلیات و به ویژه احادیث جعلی مربوطه به تفسیر قرآن می باشد. مسلما هر دو جریان ناشی از موضع گیریهای سیاسی آن روزگار می باشد که تاثیر ژرف در تشکیل این دو جریان داشته است. در مورد اسرائیلیات با احادیث موضوعه نام یک عالم یهودی را به وضوح می توان در صفحات تاریخ اسلامی یافت که حتی گرویدن وی به اسلام در تاریخ، محل اختلاف بوده است و نقش وی در تزریق این احادیث جعلی در تفسیر قرآن و نقل اسرائیلیات در هاله ای از ابهام است نام این عالم یهودی کعب الاحبار است. از آنجا که کعب الاحبار در عصر اول و مهم تاریخ اسلام می زیسته است از شهرت خاصی (در روایت احادیث) برخوردار شده است و از آنجا که مورد استقبال و پذیرش برخی از خلفا قرار گرفت و زمینه حضور وی در مجالس و بحث و گفتگوهایشان برای وی مهیا شد حتی در بین مسلمانان از جایگاه والائی برخوردار شد و جزء راویان مطرحی گشت که دیگران از او نقل حدیث می کردند و از آنها نقل حدیث می کرد و بدین وسیله نام وی تحت همین عنوان در تاریخ اسلام ثبت شد. با توجه به خطرات این اسرائیلیات و نقش آن در تحریف عقاید اسلامی ضرورت دارد که در بررسی نحوه نفوذ این احادیث جعلی به حریم روایات تفسیری قرآن کریم، توجه خاصی را به شخصیتهای مشکوک برخی از راویان حدیث مبذول داشت و در مورد آنها دقت و تحقیق و بررسی لازم را بنمائیم. بدون شک شناخت این راویان مشکوک نقش بسزایی در زودن احادیث و روایات جعلی و موضوعه از احادیث و متون اسلامی به خصوص احادیث متعلق به تفسیر قرآن خواهد داشت با توجه به اینکه نقش تخریبی این روایات در عقاید اسلامی واضح و مبرهن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق مصرف به استناد آیات قرآن کریم و روایات اسلامی
نویسنده:
عدنان آشنا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقتصاد
,
آیات قرآنی
,
قرآن
,
مصرف در تعالیم اقتصادی اسلام
,
معارف اسلامی
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
اعتدال
,
ایثار
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
استناد (مرجع)
,
هنر و علوم انسانی
,
استناد (مرجع)
,
هنر و علوم انسانی
,
مصرف
,
استناد (مرجع)
,
مصرف
,
استناد (مرجع)
,
مصرف
چکیده :
دین اسلام به عنوان کاملترین و جامعترین ادیان، برای تمامی مسائل زندگی آدمی، از جزئیترین تا کلّیترین آنها، راهکارهایی ارائه نموده است و یکی از این راهکارها در زمینه مصرف صحیح است که در آیات و روایات بر آن تأکید فراوانی شده است؛ از این رو، با بهرهگیری از دستورالعملهای اخلاقی که در این زمینه وارد گردیده است، میتوان حرکتی جهتدار به مصرف داده و با جلوگیری از الگوهای ضدارزشی در مصرف همچون «اسراف و تبذیر و اتلاف»، «اقتار و بخل و شحّ»، «حرص و طمع» و... جامعه را از بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معنوی حاصل از آنها نجات داده و در عوض با گسترش ارزشهایی چون «اعتدال»، «جود و سخاوت»، «انفاق و ایثار»، «قناعت و زهد» و... جامعه را به مرتبه بالایی از شکوفایی اقتصادی و معنوی رسانید. لذا با توجه به همین ارزشهاست که «رعایت اعتدال در مصرف»، مهمترین اصل اخلاقی اسلام گردیده است و اعتدال در مصرف به معنای بهرهگیری از امکانات زندگی است، به گونهای که مستلزم تلف کردن و هدر دادن مال و نیز مازاد بر نیاز نباشد و کمّ و کیف آن، از نگاه عرف، هماهنگ با شرایط زمانی و مکانی و متناسب با شأن و موقعیت مصرفکننده باشد. از این روست که در فرمایشهای پیشوایان دینی، میانهروی در هزینه کردن، نصف گذران زندگی به شمار آمده است. همچنین علمای مسلمان با بهرهگیری از سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع)، آدابی را برای مصرف استخراج نمودهاند و در کتب اخلاقی خویش ذکر کردهاند که آداب خوردن (مثل زمان، مکان و حالت خوردنِ غذا) و پوشیدن نمونهای از آنهاست. و نیز مصرف در اسلام تابع اصولی اخلاقی همچون «قناعت و ساده زیستی» و «انفاق مازاد بر درآمد» میباشد که با بهرهگیری از این اصول، جامعه اسلامی راه تعادل و صراط مستقیم را در پیش خواهد گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب محمد بن مسلم طائفی
نویسنده:
محمدحسین میرصادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
جهاد
,
ارث
,
روایت
,
محمد بن مسلم
,
علوم انسانی
,
ازدواج
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معاد(کلام)
,
کفر
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
قرآن
,
اخلاق
,
حلال و حرام
,
زینت آلات
,
معاد(فلسفه)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
کتاب
,
حقوق اسلامی
,
حدیث
,
وصیّت
,
حُجّةٌ
,
قرآن
,
قرآن مجید
,
وصیت
,
بیع
,
طلاق
,
حقوق
,
قضاوت
,
آشامیدنی ها
,
غذا
,
زکات
,
روزه
,
نماز
,
طهارت
,
غُسل
,
غُسل
,
کفر
,
غُسل
,
طلاق
,
کفر
,
حجت
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
حج
,
طهارت
,
روزه
,
نماز
,
زکات
,
کفر
,
حقوق
,
طهارت
,
وصیت
,
غسل
,
نماز
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
حقوق
,
عقیقه
,
الهیات و معارف اسلامی
,
اربعماه مساله
,
مجازات های اسلامی
,
عقیقه
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
ایمان
,
الهیات و معارف اسلامی
,
اربعماه مساله
,
مجازات های اسلامی
,
عقیقه
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
اربعماه مساله
,
مجازات های اسلامی
,
عقیقه
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
اربعماه مساله
,
مجازات های اسلامی
,
عقیقه
چکیده :
این رساله از یکسو در صدد معرفی (محمد بن مسلم) میباشد که در زمرهء اصحاب صادقین علیهماالسلام و یکی از بزرگان آنهاست و از سوی دیگر ارائه آثار علمی این دانشمند عالیمقام را بر عهده گرفته است . جهت روشن ساختن اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم در عصر وی، پیشگفتاری در دو بخش تنظیم شد که در بخش نخست به بررسی فشردهای پیرامون تدوین حدیث در میان عامه از زمان خلیفهء اول تا اواخر قرن دوم که همزمان با تدوین مجموعههای حدیثی آنهاست ، پرداختهایم. در بخش دوم، در بارهء گردآوری حدیث در میان شیعیان، که از زمان پیامبر گرامی آغاز گردیده بوسیله امیرالمومنین و سپس ائمهء هدی علیهم السلام ادامه یافته و در زمان صادقین علیهما السلام شکوفاتر شده و نضج یافته بحث شده است . در این دوران بلحاظ باز شدن فضای سیاسی امکان عرضهء معارف دین به طالبان حقیقت بیشتر میشود و امامان به پرورش شاگردانی همانند محمد بن مسلم میپردازند. این دانشمند جایگاهی بسیار بالا در نزد رئیس مذهب داشته تا جائیکه تکریم و تجلیلهای زیادی از جانب امام در بارهء وی صادر شده است . علمای مذهب او را جزو اصحاب اجماع میشمارند. در این رساله سعی شده است تا با مراجعه به منابع و متون اسلامی اولا" تمامی روایات محمد بن مسلم استخراج و ارائه شود، ثانیا" خود وی معرفی گردد و ثالثا الاربعماه مساله وی تجرید و ارائه شود و به این ترتیب یکی از گرانبهاترین میراثهای فرهنگی شیعه احیا شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسه ای فضایل پیامبر اسلام با دیگر پیامبران الهی از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
شاهد حسین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
محمد (ص)
,
معراج
,
علوم انسانی
,
قرآن
,
پیامبر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
فضایل اخلاقی
,
رسول
,
53 قبل از هجرت -11ق.
,
53 قبل از هجرت -11ق.
,
specificity
,
53 قبل از هجرت -11ق.
,
specificity
,
پیامبر اکرم
,
پیامبر اسلام
,
specificity
چکیده :
پایان نامه این جانب با موضوع بررسی مقایسه ای فضایل پیامبر اسلام با دیگر پیامبران الهی از منظر قرآن و حدیث در سه فصل و یک خاتمه تنظیم شده است. فصل اول تحت عنوان کلیات به مباحثی همچون بیان مسئله سوال های اصلی، سوال های فرعی، سابقه تحقیق، فرضیه های تحقیق، مفهوم شناسی فضیلت، معیار فضیلت، معنی نبی و رسول، فرق بین رسول و نبی، معنی اولو العزم وغیرالوالعزم و به چه کسی الوالعزم وغیرالولعزم گفته می شود. در فصل دوم: تحت عنوان ویژگی های مشترک که بایستی دارای همه انبیاء (ع) داشته باشند و اینکه همه پیامبران الهی از طرف خداوند متعال حجت خدا هستند. در فصل سوم هم ویژگی های خاص که فقط پیامبر اکرم (ص) دارای آن هست و دیگر پیامبران الهی (ع) آن ویژگی را ندارند، از جمله امی بودن پیامبر اسلام (ص) ،خاتم النبین، به معراج رفتن، اعطاء کوثر شفاعت، دارای خلق عظیم، رحمت و رأفت، بشارت حضرت مسیح، آفرینش و عظمت در اخلاق. در آخر خلاصه و نتیجه گیری این رساله می باشد که در آن بررسی شده است که پیامبر اکرم (ص) از همه انبیاء پیشین دارای فضیلت و افضل هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواجههی اهل بیت علیهم السلام با اهل حدیث در برداشت از قرآن کریم
نویسنده:
هادی حجت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت
,
علوم انسانی
,
تفسیر
,
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
قرآن
,
بحث
,
حدیث
,
فقیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
الهیات و معارف اسلامی و ادیان
چکیده :
یکی از جریان های فکری فعال و پرنفوذ در قرن های دوم و سوم هجری که تاثیرات ماندگار و ژرفی را در اندیشه های فقهی کلامی و تفسیری مسلمانان برجای نهاد جریان ظاهرگرایی اهل حدیث است. بارز بودن نمودهای تفکر اصحاب حدیث را می توان در تفسیر ایشان از قرآن کریم به ویژه آیات اعتقادی شاهد بود. در این نوشتار با عنوان مواجهه اهل بیت علیهم السلام با اهل حدیث در برداشت از قرآن پس از بیان کلیات در بخش دوم کاربرد اصطلاح اهل حدیث را در حوزه های فقهی و کلامی شیعه و اهل سنت بررسی کرده و معنای مورد نظر خود در این تحقیق را مشخص کرده ایم. سپس در بخش سوم ضمن نگاهی به فعالیت های تفسیری اصحاب حدیث اهل سنت به بررسی مهمترین نمودهای شیوه تفسیری ایشان همچنین مخالفت شدید با تاویل آیات حدیث زدگی و کم رنگ ساختن نقش عقل در تفسیر پرداخته ایم. در بخش چهارم که به بررسی موضع اخل بیت علیهم السلام در مقابل اصحاب حدیث و تفاوتهای تفسیری این دو اختصاص یافته است پس از معرفی بزرگان اصحاب حدیث معاصر هریک از امامان شیعه علیهم السلام تفاوتهای موجود در منابع و روشهای تفسیری این دو جریان بررسی و مباحث اعتقادی محورهای اصلی اختلافات تفسیری معرفی شده است. نمونه های متعددی از مواجهه مستقیم یا غیر مستقیم اهل بیت علیهم السلام با اهل حدیث در حوزه تفسیر آیات در این بخش گردآوری شده است. از آنجا که احادیث و آثار از مهمترین منابع اهل حدیث در تفسیر آیات به شمار می رود اهل بیت علیهم السلام در این زمینه نیز به دو اقدام اصلی دست زدند: یکی انکار اسرائیلیات و روایات مجعولی که مستند برداشت های نادرست اصحاب حدیث از آیات و معارف دینی بود: دوم تصحیح روایات نبوی که در بین اصحاب حدیث به تحریفات لفظی و معنوی دچار گردیده بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
تعداد رکورد ها : 2474
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید