جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
نقش مادر در تربیت فرزندان از دیدگاه علم، قرآن و سنت در دوران کودکی
نویسنده:
اعظم بخشی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آنچه بر کلیه مسائل حیاتی در زندگی انسان مقدم است تربیت فرزندانی شایسته، صالح، خادم اسلام و قرآن و در عین حال مفید به حال جامعه است و بر مادر لازم است راه و رسم تربیت فرزند را بداند تا بتواند وظیفه مقدس خود را به نحو احسن انجام داده و شایسته ترین خدمت را به خانواده و جامعه بنماید. نوشتار ذیل نقش و وظایف مادر در تربیت فرزندان از دیدگاه علم، قرآن، سنت را مورد بررسی قرار داده است. اهمیت تربیت کودک بر هیچ کس پوشیده نیست، چرا که حساس ترین و مهم ترین دوران زندگی، دوران کودکی است. و در اثر کوچکترین انحراف یا سهل انگاری ممکن است به شخصیت آینده کودک لطمه های غیر قابل جبرانی وارد گردد، مخصوصاً دوران سه ساله اول زندگی، بسیار حساس و با ارزش می باشد و در همین دوران ساده است که کودک شکل می گردد و شخصیت اخلاقی اجتماعی و دینی او پایه گذاری می شود و این خود نشان دهنده اهمیت تربیت در دوران کودکی می باشد که این دوران از دیدگاه علم از زما ن تولد تا یازده سالگی و از دیدگاه اسلام از زمان تولد تا هفت سالگی را در بر می گیرد. شیوه تحقیق توصیفی – کتابخانه ای است که جمع آوری اطلاعات با استفاده از منابع اصیل و مهمی مانند: کتابهای علمی در مورد موضوع تحقیق، قرآن و کتب تفسیر و نهج البلاغه و سخنان اهل بیت علیه السلام بوده است. در این پژوهش به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده شده است که عبارتند از: 1-آیا از دیدگاه علم مادر نسبت به دوران شیرخوارگی کودک نقش و وظیفه ای دارد؟ 2- آیا از دیدگاه علم، نقش وظایف مادر در تربیت فرزندان تشویق و تنبیه آنها در دوران کودکی و الگو بودن مادر در کردار و رفتار است؟ 3- آیا از دیدگاه قرآن مادر نسبت به دوران شیرخوارگی کودک نقش و وظیفه ای دارد؟ 4- آیا از دیدگاه قرآن نقش و ظایف مادر در تربیت فرزندان و تشوق و تنبیه آنها در دوران کودکی و الگو بودن مادر در کردار و رفتار است؟ 5- آیا از دیدگاه سنت مادر نسبت به دوران شیرخوارگی کودک نقش و وظیفه ای دارد؟ 6- آیا از دیدگاه سنت نقش و وظایف مادر در تربیت فرزندان و تشویق و تنبیه آنها در دوران کودکی و الگو بودن مادر در کردار و رفتار است؟ 7- تعلیم و تربیت آدمی امری پیچیده، پردامنه و وقتگیر است و در بیان ضرورت آن همین بس که تحقق گوهر آدمی وابسته بدان است. مراقبتهایی که تحت عنوان تربیت در مورد کودک اعمال می شود شرط لازم رسیدن او به مرحله کمال است. مادر به عنوان اولین مربی کودک در تربیت و چگونگی رفتار های او مهمترین وظایف را دارا می باشد و بی توجهی و اهمال در این امر عواقب وخیمی را در زندگی کودک به وجود می آورد. 8-رفتار کودک عکس العملی به عوامل محیطی و خصوصاً نسبت به عملکرد والدینش می باشد، از این رو با توجه به ضروت و اهمیت این بحث، هدف کلی از این تحقیق دستیابی به مهمترین اطلاعات تربیتی در علم روان شناسی در مورد نقش و ظایف مادر در تربیت فرزدنان در دوران کودکی و همچنین جمع آوری اطلاعات از قرآن، کتب تفسیر، نهج البلاغه و سخنان گهربار اهل بیت علیه السلام در رابطه با موضوع تحقیق می باشد.
نقش مادر در تربیت فرزندان در دوران بارداری از سه دیدگاه قرآن، سنت و علم
نویسنده:
بتول نجمی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تربیت را از انتخاب همسر شروع نموده و بر این باوریم که یک مادر شایسته، عاقله و فهیمه می تواند فرزندانی شایسته و برجسته برای خود، شوهر و جامعه بپروراند. هر کودک جدید فرد منحصری است که از ترکیب وراثتی پدر و مادر بوجود آمده. در لحظه لقاح و به هنگام ملاقات تخمک و اسپرم، سلولهای والدین در یک سلول واحد متحد شده و ساختمان وراثتی یا ژنتیک آینده کودک تعیین می گردد. دوره بارداری هم برای مادر و هم برای کودک دوره بسیار پراهمیتی است. برای مادر از آن نظر که یک زندگی محتاطانه و اغلب توام با نگرانی و اضطراب را میگذراند و وظایف و مراقبتهای دشواری را بر عهده دارد. برای کودک از آن نظر که بخشی مهم و اساسی از حیات آینده او و اصولا شکل پذیری او مربوط به رحم مادر است. مادر در این مرحله با کودک هم رابطه فیزیولوژیکی دارد و هم رابطه عاطفی. اساس کار مادری لااقل از لحظه حمل شروع و تا پایان دوره اساسی تربیت فرزند ادامه دارد و در این مدت مادر مسئول پرورش جسمی، عقلی، رشد عاطفی، اخلاقی و بالاخره انسان سازی کودک است. آنچه در این راه برای مادر ضروری است آگاهی از مسائل اسلامی، بهداشتی، تربیت روانی و اجتماعی است. به همین منظور مجموعه ای که در پیش روی دارید پیرامون مطالبی است در رابطه با نقش مادر در تربیت فرزندان در دوران بارداری از سه دیدگاه: علم، قرآن و سنت. زیرا دوران بارداری پدیده آورنده ی حقوق مادر بر فرزند و مهم ترین دوران شکل گیری شخصیت فرزند است. در این مرحله عوامل متعددی در رشد جنین تأثیر می گذارند که بعضی از این عوامل وراثتی است و بعضی دیگر به وضع جسمانی مادر در دوران بارداری و شرایط روحی و روانی وی بستگی دارد. یک خانم باردار گوهر نفیسی را در کانون سینه دارد که اشرف کائنات و برترین موجودات است و درّ ثمینی را در صندوقچه رحم می پروراند که خدایش تاج کرامت بر سر نهاده و به واسطه خلقت او به خود تبریک گفته و خویشتن را '' احسن الخالقین'' نامیده است. بنابراین مادر نه ماه باید مراقب درون و برون خود باشد تا خطر و ضرری متوجه خود و فرزندش نشود تا جنین شکل و قالب انسانی بگیرد و شایسته تکامل و ارتقاء شود.
نقش اعتقاد به معاد در سازندگی انسان و عواقب سوء انکار آن در قرآن و حدیث
نویسنده:
رحیم وفاپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در شش فصل با عناوین ذیل تدوین شده است: ادبیات معاد، اعتقاد، ایمان و یقین، مطالعه تطبیقی معاد در عهدین، معاد در معارف اسلامی،سازندگی و انسان، ماهیت انسان، تأثیر معاد در روابطفردی و اجتماعی. در این پژوهش اعتقاد به معاد عامل ساده زیستی، تخلیه نفس انسان از رذایل اخلاقی،اعراض از تجملات و حب جاه و شهرت و مقام، وآراستگی به فضائل اخلاقی شمرده شده است.
نقش انبیا در تمدن بشر با تأکید بر قرآن کریم و روایات
نویسنده:
محبوبه سعیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث اصلی این پایان نامه از این قرار است: مفهوم تاریخ و فواید مطالعه آن، اثبات انبیاء و رسل از دیدگاه اجتماعی، فرق رسول و نبی، نقش پیامبران صاحب شریعت و جانشینان آنان، مفهوم تمدن و فرهنگ و رابطه میان آن دو، طلوع و افول تمدن ها، رابطه گناه با ویرانی جامعه ها، مغفول ماندن نقش انبیاء در تاریخ تمدن، تقسیم تاریخ به دو دوره قبل از طوفان و بعد از طوفان، تاریخ زندگی حضرت آدم و وجود امدادهای غیبی در زندگی وی، پیامبران بعد از وی، تمدن های سومر و بابل و مصر و روم و عربستان و پیامبران معاصر آنها، مقایسه تمدن های دینی موجود.
نقش اهل بیت(ع) در تفسیر قرآن
نویسنده:
حسین صفره
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پیامبراکرم(ص) در طول دوران رسالت خود، احکام و معارف قرآن کریم را در دوسطح عام و خاص تفسیر و تبیین کرد. ایشان به وحی الهی، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) را به طور ویژه تحت تربیت خود گرفت و علوم قرآن و تفسیر و تأویل آن را در اختیار وی نهاد، وی در اواخر حیات نورانی خود نیز، دو حقیقت جدایی ناپذیر قرآن و اهل بیت(ع) را به جانشینی خویش در میان مردم معرّفی کرد و هدایت را تنها در گرو تمسّک به این دو دانست و اهل بیت(ع) را ضامن تداوم رسالت خاتم و حفظ آن از تحریف و برطرف کننده ی اختلاف میان امّت معرّفی کرد. آیات قرآن و روایات مورد اتّفاق شیعه و اهل سنّت، نیز بر اعلم بودن ائمه اهل بیت(ع) نسبت به دیگران گواهی می دهد و دانشمندان سنّی نیز همه به مقام شامخ علمی امامان اهل بیت(ع) معترفند. با وجود این که مسلمانان به وصیّت پیامبراکرم(ص) عمل نکردند و راه خود را رفتند و کتاب و عترت را مهجور گذاشتند، امام علی(ع) پس از رحلت پیامبراکرم(ص) قرآن را همراه با تفسیر و تأویل آن در یک مجلد گردآورد و وقتی حکومت را به دست گرفت، برخلاف سه خلیفه نخست، عموم مردم را برای پرسش از قرآن و تفسیر آن دعوت کرد و برای آموزش تفسیر قرآن جلسات ویژه ای اختصاص داد و از سوی دیگر به تربیت شاگردان ممتاز پرداخت. و این سیره توسط دیگر امامان معصوم(ع)، آن گاه که شرایط مناسب فراهم می شد، با جدّیّت تمام تداوم یافت. تفسیر اهل بیت(ع) آموزه های متعدّدی را دربردارد: پاره ای از آن بیانگر مبانی تفسیر قرآن مانند: موافقت با قرآن، موافقت با سنّت پیامبر(ص)، قابل فهم بودن قرآن، ذووجوه بودن قرآن و...پاره ای اصول تفسیری اهل بیت(ع) مانند: لزوم جامع نگری به قرآن، محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، مکی و مدنی، و... را بیان می کند. و همچنین در حوزه آموزش روش تفسیر و استنباط از قرآن و استنطاق آن آموزه ها گران بهایی به دست داده اند که تفسیر قرآن به لغت، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر قرآن به سنّت از آن جمله است. گونه های تفسیر اهل بیت(ع) نیز شامل تفسیر مفردات قرآن، تفسیر موضوعی، بیان مصداق آیات، بیان جزئیّات آیات احکام و معاد و قصص قرآن و...است و میراث اهل بیت (ع) در سه حوزه ی اعتقادات، اخلاق و احکام گواه این حقیقت است
نقش اهل بیت(ع) در تفسیر قرآن کریم
نویسنده:
حسین تقی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق طی سه بخش نقش اهل بیت(ع) در تفسیرقرآن بررسی شده است. در بخش اول با عنوان کلیات از مفاهیمی مانند تفسیر، تأویل و اهل بیت، تاریخچه نقش اهل بیت در تفسیر و روش های تفسیری و نقش اهل بیت در تبیین آنها بحث شده است. در بخش دوم با نام اهل بیت(ع) در تفسیر از اهل بیت و حدیث ثقلین، اهل بیت و علم الکتاب، حجیت قول اهل بیت، نمونه های تفسیر اهل بیت، نقش تعلیمی اهل بیت در تفسیر قرآن و جز آنها سخن رفته است. در فصل سوم با نام تفسیر نقلی به بررسی درهم آمیختگی تفاسیر نقلی و جعل حدیث پرداخته شده است.
نقد و بررسی کتاب«الانجیل فی القرآن» اثر از اب یوسف حداد
نویسنده:
رحیم سراجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه پژوهشی است نقا دانه بر کتاب«الانجیل فی القرآن» اثر کشیش یوسف درهّ حداد. پیش گفتار این پایان نامه درباره معرفی نویسنده، محیط زندگی، تألیفات، و موضوع کتاب ونیز می باشد و نیز روش و اسلوب پژوهش را در این زمینه بیان کرده است. بعلاوه اینکه از دو فصل اساسی ذیلاً یاد می کند. فصل اول: این پایان نامه(راقم سطور) شیوة مؤلف را در ده موضوع همراه با بیان اصطلاحات و مفاهیم آن نقد کرده و در هر بحثی مجموعه ای ازمثالها را بعنوان مصادیق آن ذکرو نقد کرده است و در واقع هر مثال بیانگر شبهه یا اشکالی است که یوسف حداد در اثرش عنوان کرده و ناقد بداها پاسخ گفته است. اینک مباحث دهگانه مورد نقد در پی می آید. 1. تفسیر به رأی 2. اعمال سلیقه و پیروی از هوای نفس 3. پیروی از متشابه و نادیده گرفتن محکم 4. کاربرد سلیقه ای آیات و نادیده گرفتن ابتدا و انتهای آیات و آیات دیگر 5. گزافه گویی 6.کلمات را از معنی خود تغییر می داد 7. دروغ بستن به قرآن 8 . برخورد سطحی با مفاهیم قرآن 9. نبود واقع بینی در نتیجه بزرگ نمایی و کوچک نمایی 10. دوگانگی و تناقض در احکام فصل دوم: این فصل به نقد و بررسی موضوع های اساسی کتاب می پردازد که ذیلاً آنها را می آوریم. 1.منبع نصوص قرآنی 2.مصون بودن قرآن از اضافات 3.منبع کتابهای عهدین 4.نسخ 5. لقب های مسیح در مسیحیت و نقد آنها که عبارتند از: الف: پسرخدا ب: خدا بودن یسوع مسیح ج:بره خدا 6.خداوندی عیسی مسیح 7. اعتقاد به تثلیث 8. گناه اصلی و قربانی 9.مسیح در قرآن در پایان نتیجه بحث را می آورد و بی دقتی نویسنده در نقل آیات قرآنی را یادآور می شود. و فهرست آیات و روایاتی که در ضمن تحقیق آمده و نیز منابع تحقیق را در فرجام آورده است.
نقش ایمان در زندگی انسان از نظر قرآن و احادیث
نویسنده:
محمدجواد اسماعیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه مرکب از چهار فصل و مشتمل برمباحث ذیل است: بررسی معنای لغوی و اصطلاحی ایمان، مراتب ایمان، نشانه های ایمان در قرآن، علائم ایمان از دیدگاه حضرت علی (ع)، سیمای مؤمن دراحادیث، علم و ایمان و رابطه آن دو با یکدیگر و اینکه کدامیک از دیگری برتر است، بررسی آثار و نتایج ایمان و نقش آن در روابط اجتماعی.
نقش تاریخ در قرآن
نویسنده:
محمدعلی داستان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق بر آن است تا با توجه به آیات قرآن کریم، و دیگر منابع معتبر اسلامی به بررسی نقش تاریخ در قرآن بپردازد. و برای رسیدن به هدف کلی تحقیق، اهداف ویژه ای شامل بررسی معنا و مفهوم تاریخ از دیدگاه قرآن کریم، بررسی فلسفه تاریخ در قرآن کریم، بررسی شیوة نگارش تاریخ در قرآن کریم، بررسی ابعاد طرح مسائل تاریخی در قرآن کریم، بیان سنت های تاریخ در قرآن کریم و اهداف قصه پردازی در قرآن کریم، طراحی گردید. با توجه به ماهیت، اهداف، و امکانات موجود روش تحقیق، توصیفی، تحلیلی برای انجام پروژه برگزیده شده است. پس از گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها نتایج زیر حاصل شده است. تاریخ در لغت به معنای «زمان چیزی، وقت چیزی» و در اصطلاح «آگاهی از مجموع یا برخی از حادثه ها که زمانی معین پدید آمده است» و فلسفه تاریخ که «قرآن از راه تاریخ به فلسفة تاریخ می نگرد» شیوه نگارش در قرآن در بیان رویدادها «مجموعه ای از سه شیوه یعنی نقلی محض، تحلیلی علمی و فلسفه تاریخ» است و بررسی ابعاد تاریخی در قرآن مجموعه ای از «عبرت ها، انسجام ها، ایجاد قوت قلب و سیمای پیشوایان آزادی» را ترسیم کرده است و بیان سنت ها در تاریخ «بصورت اینکه تاریخ بشر تاریخ امت ها و اقوام و جمعیت ها یک حساب منفع و قطعی و مشخص دارد» و هدف قصه پردازی در قرآن «برای عربت گیری به شیوة قصه و داستان آمده است» باشد که با این دقت و مطالعه از گذشتگان، پند گیریم و عبرت آموزیم و راه آینده را هر چه بهتر بپیماییم. محقق در انجام این پژوهش با محدودیت هایی از جمله عدم دسترسی به کتابخانه مجهز در محل سکونت و عدم دسترسی به منابع دست اول رو به رو بوده است و پیشنهاد می گردد، پژوهشگرانی که قصد انجام تحقیق در این زمینه را دارند به بررسی و تطبیق کتاب هایی که در این زمینه نگاشته شده است، بپردازند.
نقد و بررسی مشکلات اخلاقی و روانی انسان در قرآن مجید
نویسنده:
مجید حسینی جوادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق مشتمل بر پنج فصل به این شرح است: فصل اول: فضایل قرآن مجید، فلسفه ی نزول تدریجی قرآن، احادیث نبوی در زمینه ی قرآن؛ فصل دوم: خود خلاّق فرد، شیوه ی زندگی فرد، شاکله، انگیزه های رفتار در قرآن؛ فصل سوم، تفکر از دیدگاه قرآن، یادگیری در قرآن، منبع الهی و منبع بشری، علم لدّنی در قرآن، سیستم مغز و اعصاب در قرآن؛ فصل چهارم، بررسی شناخت انسان در قرآن، آفرینش انسان، انواع شخصیت در قرآن، قرآن و مکانیسم های دفاعی عقل، سیمای منافقین در قرآن و اجتماع؛ فصل پنجم: روان درمانی در قرآن
  • تعداد رکورد ها : 18137