جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
هدف زندگی در قرآن
نویسنده:
ملیحه سقط فروش خراسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف گذاری برای انجام هر کاری ضروری است و به وسیله آن سود و زیان و ابتدا و انتهای کارها معلوم می گردد . خداوند پیامبران را فرستاد تا صحیح ترین راه زندگی را به انسان ها نشان دهند و قرآن را جهت هدایت آنها نازل فرمود . قرآن حق است و همه را به سمت کمال نهایی دعوت می کند ، پس شناختن محتوای ارزشمند و عمل به مفاهیم آن دو امر مهم است و بی مسئولیتی در مقابل این دو ، مهجور ساختن قرآن است . از نظر قرآن ایمان و توجه ، اصل ذاتی در انسان است و بی ایمانی و غفلت عارضه ای بیش نیست . تقوا نقش بسیار بزرگی در رسیدن به هدف دارد ؛ کسی که تقوا دارد ، خود را از گرفتار شدن در چنگال گناه رهایی می بخشد و راه سعادت را در پیش می گیرد . هدف خدا از آفرینش ، تکامل موجودات و بالاخص انسان است و او موجودات را به جهت رحمت خویش آفریده است . انسان با درک معانی حقیقی زندگی به مطلوب نهایی نائل می گردد . البته به شرط آنکه خود را انسان کاملی ساخته باشد و همه ی ارزش های انسانی را با هم رشد داده باشد . دنیا به تنهایی هیچ ارزشی ندارد و مقدمه ای بیش نیست و توجه همگان باید به عالمی دیگر به نام آخرت معطوف گردد . بنابراین کسی در زندگی هدف داشته باشد ، موقعیت خویش را در جهان هستی می شناسد و از چنگال هوی و هوس خود را رهانیده و چنگ بر ریسمان محکم الهی می اندازد . در این تحقیق به دنبال یافتن هدف زندگی در قرآن می باشیم تا جهت صحیح زندگی را بیابیم و در مسیر آن حرکت کنیم . اهداف مورد بررسی در این موضوع عبارتند از : شناسایی هدف زندگی در قرآن به جهت جلوگیری از گمراهی ، توجه بیشتر به کتاب آسمانی ، آگاهی بخشیدن به افراد مادی گرا و امید بخشیدن به افراد تنگدست و پیر و معنویت . در رساله ی مزبور مطالب از منابع دینی به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است . نتایجی که از این تحقیق به دست آمده به شرح ذیل است : هدف از زندگی در قرآن عبادت خدای تعالی به جهت هدایت بندگان و برخورداری از لطف و رحمت واسعه ی او به وسیله آزمایش های متعدد و شناخت بهترین انسان است ، تا هر چه بیشتر انسان ها خود را مورد شناسایی و ارزیابی قرار دهند و در مسیر صحیح گام بردارند .
هشدارهای قرآن
نویسنده:
طاهره کارگران
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پروژه با عنوان هشدارهای قرآن می باشد که حاوی مسائلی چون روش های تربیت یک انسان کامل که چگونه می توان عوامل رشد و تعالی او را فراهم آورد و چگونه می توان عواملی که مانع ترقی انسان به سوی کمال می شود را از سر راه او برداشت و یک تربیت صحیح انسانی که شایسته آدمیت باشد را برای او فراهم آورد و راه هدایت را برای او هموار ساخت. هشدارهای قرآن یکی از راههای تربیتی صحیح و رسیدن به کمال می باشد. از جمله اهداف این تحقیق در دو جهت نظری و عملی می باشد. از بعد نظری، آشنایی با شیوه های تربیتی قرآن می باشد و از بعد عملی نیز هشدار تأثیر مستقیم بر زندگی روزمره انسان ها دارد و انسان های غفلت زده و فراموشکار را بیدار می سازد. از جمله روش های اجرای این تحقیق با استفاده از جمع آوری آیاتی که دارای هشدار بوده و با استفاده از تفاسیر و دیگر کتب به شرح و توضیح آنها پرداخته شده است. و نتیجه اینکه همه بدبختی ها به غفلت انسان ها بر می گردد. در برخی مواقع ممکن است که این غفلت انسان را به ورطه هلاکت بکشاند که اگر انسان واقع بین باشد و به هشدارهای قرآن توجه کند از آن در امان خواهد بود و می تواند در صراط مستقیم گام بگذارد و رستگار گردد
همتای کرم یافته: ارزشمندی زن از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اکرم علیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از مباحث مهم روز دنیا که همایش ها ، میزگرد ها و متینگهای مختلفی را به خود اختصاص داده است و از مسائل مهم گذشته و حال دنیا می باشد مسأله زن و ارزشمندی جنس زن می باشد و به خاطر اهمیت آن از قرنها قبل مورد توجه دین مبین اسلام و همچنین دیگر ادیان جهان قرار گرفته که هر کدام برحسب آئین خود نظرات و برداشتهای متفاوتی نسبت به آن ارائه داده اند . موضوع این پژوهش « ارزشمندی زن در آیات و روایات » است . این پژوهش سعی دارد با توجه به کلید واژگان ، « ارزشمندی ، زن ، تکوین ، تشریع » ، زن و جامعه را با معنی و مفهوم و مراتب ارزش آشنا سازد و با بیان انواع ارزشمندی زن ، زنان و جامعه را به نائل شدن به ارزش واقعی زن رهنمون باشد . ارزش به معنی ارز ، بها و قیمت است . بنا بر تعریف ارزش ، می توان مفهوم ارزشمندی را به دو قسم ارزشمندی تکوینی و ارزشمندی تشریعی تقسیم نمود و ارزشمندی زن را در این دو قسم مورد بحث و بررسی قرار داد و ثابت کرد که یک زن به صرف زن بودن دارای ارزشمندی تکوینی در مراتب و مراحل مختلف است و این ارزشمندی تکوینی زن برای تمامی زنان جهان اعم از کافر ، مشرک ، ملحد و مسلمان است و هیچ فرقی بین آنان نیست . از قبیل حمل و بارداری ، شیردهی ، همسری و … که تمامی این صفات برای زن گواه بر ارزشمندی تکوینی او می باشد . اما قسم دوم ارزشمندی که ارزشمندی تشریعی نام دارد مربوط به شایستگی برای نیل به پاداش اخروی است . ارزشمندی انسان وابسته به اعمال نیک او که پاداش اخروی دارد می باشد ، و از نظر اسلام زنی می تواند موجودی ارزشمند شود که وظایفی را که شریعت مقدس اسلام بر عهده او گذاشته به طور کامل انجام دهد . فرضیه ها : از مهمترین فرضیه های مربوط به این پژوهش می توان به امور زیر اشاره کرد : 1 ارزشمندی تکوینی زن به فواید ، لیاقتها و بهای وجود زن اعم از مؤمن و کافر مربوط می شود . 2 ارزشمندی تشریعی زن به شایستگی او برای نیل به پاداش جاودان الهی زن مؤمن مربوط می شود . 3 بزرگترین ارزشمندی تشریعی زن آن است که خود پاداش الهی قرار گیرد . این پایان نامه در پنج بخش و 19 فصل به بررسی هر دو قسم ارزشمندی زن از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته است . عمده روش تحقیق کتابخانه ای ، تحلیلی و توصیفی است .
همبستگی و تعاون در قرآن و حدیث
نویسنده:
مهدی سپه وند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث اصلی این تحقیق در پنج گفتار با این عناوین آمده است: گفتار اول، معنا و مفهوم همبستگی و تعاون؛ گفتار دوم، حدود تعاون در قرآن و قوانین اسلام؛ گفتار سوم، احادیث معصومین(ع) درباره همبستگی و تعاون؛ گفتار چهارم، ملاک ها و شاخص های نیل امت اسلامی به همبستگی و تعاون همه جانبه؛ گفتار پنجم، همبستگی و تعاون از نظر رهبران اسلامی و علمای شیعه.
نگاهی به اوصاف قرآن کریم از منظر آیات و روایات ( جلوه ی حق)
نویسنده:
مریم فضائلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق ، تبیین اوصاف قرآن مجید در آیات و روایات می باشد. برای شناخت قابل قبول از قرآن، این نسخه شفابخش الهی، شناخت ویژگی های آن و بررسی پیرامون آن ها ضروری است. هویت و حقیقت هر شئ و شناساندن دقیق آن در گرو آگاهی به خصوصیات آن شئ است. قرآن مجید نیز از این قائده میتثنی نمی باشد. ماهیت و حقیقت کلام الهی در قرآن علمی ( قرآن مجید) و همراهی آن با قرآن عینی ( عترت(ع)) مورد بحث قرار گرفته است. قرآن ، کتاب، ذکر و فرقان از اسامی این کتاب آسمانی است که از اوصاف بی بدیلی برخوردار بوده که عقل هر منصفی را به خود جذب می کند. قرآن ، والاترین مخلوق الهی و بهترین سخن خدا، عزیز، کریم، مبارک، عظیم، مجید و مبین احتیاجات اعتقادی ، اخلاقی و عملی بشریت بوده، و عصاره علم اولین و آخرین در آن موجود می باشد. عبارات ، اشارات، لطائف و حقایق قرآن بی نظیر و پرفایده است. قرآن مجید، مصدق کتب پیشین و مهیمن بر آن هاست. حق است، و از حق تراوش یافته، و فارق بین حق و باطل است، از احکام و اتقانی عجیب برخوردار بوده، لذا قول فصل و مصون از هرگونه شک و ریب است. قرآن حکیم عاری از هر گونه نقص و شک و اختلاف و سستی ، سراسر نور و هدایت بوده، و مظهر اسم هادی و مضل است. صراط مستقیم که تنها راه نجات است در وجود نورانی ثقلین تجلی یافته است. قرآن مجید ، منادی انذار و تبشیر و شافی امراض و آلام جسمی و روحی است، و از مظاهر شاخص رحمت بی کران پروردگار عالم است. قرآن کریم ، جاودانه ای است که تا پایان جهان مادی و برپایی قیامت هدایت گر بشر، و در قیامت شافع دوستانش خواهد بود و جاودانگی آن بر دو پایه استوار است؛ خاتمیت آن و عزتی که آن را از هر گونه تحریف و نقصان مصون می دارد. رسلت قرآن ، جهانی است، پس زبان جهانی دارد و همگان در سیر الی الله و نیل به کمال و آرامش مادی و معنوی به او نیازمندند. بنابراین قرآن مجید، باید از مهجوریت خارج شود، تا در سایه دستورات آن، حکومت جهانی اسلام محقق گشته و بسریت حیران و حسرت زده معاصر ، راه نجات و سعادت را بپیماید. برای دستیابی به مطالب مورد نیاز ، با استفاده از روش کتابخانه ای ، به کتب تفسیری، روایی، علوم قرآنی، اعتقادی و اخلاقی رجوع شده است.
هوای پرستی در قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی
نویسنده:
زهرا فعله شرق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق که به بررسی آن می پردازیم هوی نفس از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن است . هدف از این تحقیق شناخت مفهوم و علل و راه مبارزه با هوی نفس پرستی است، چرا که قلب انسان در آغاز وجود از نورانیت خاصی برخوردار است، با فطرت پاک خود به خلا توجه داد و از انجام کار های خیر لذت می برد و از ارتکاب گناه فوراً متاثر می شود. اگر دعوت فطرت را اجابت نمود و بر طبق آن عمل کرد روز به روز نورانی تر می شود اما اگر احساسات خود را نادیده گرفت و بر خلاف آنها عمل کرد و تابع هواهای نفسانی شد کم کم از یاد خدا غافل و از انجام عمل ناشایست بری او عادی می شود. طبق نظر کارشناسان حقوقی پیروی از هوای نفس در ایجاد جرم و جنایت نقش عمده ای دارد به طوری که گفته شد « در هر جنایتی پیروی از هوای نفس دخیل بوده است.» شاید این تعبیر مبالغه آمیز باشد ولی به یقین منشاء بسیاری از انحرافات و اختلافات طغیان هوی نفس است که طبق بیان آیات و روایات در ضمن تحقیق نتیجه می گیریم روح آدمی را یا یاد خدا پر می کند یا هوا که جمع میان این دو ناسازگار است در پایان هم به دلیل اینکه ضرر هوی پرستی نه تنها به فرد آسیب می رساند بلکه دامنگیر جامعه هم می شود پس ضرورت دارد که آثار آن را در فرد و جامعه بررسی کنیم . امید است که بتوانیم از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آوریم . کتاب های مطالعه شده برای این تحقیق کتاب های اخلاقی بوده و به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است .
نماز در قرآن
نویسنده:
خدیجه محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه عبارتند از: فلسفه خلقت،حقیقت ذکر، واژه شناسی نماز از نظر لغوی و اصطلاحی،ارزش نماز در آیینه قرآن و حدیث، فلسفه عبادت، نمازدر ادیان الهی از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم(ص)، جایگاه نماز در کسب مراتب معنوی و کمال،شرایط نمازگزاری، ابعاد مختلف نماز و آثار نماز بویژه آثار تربیتی آن
هجرت پیامبر اسلام(ص) در قرآن و حدیث
نویسنده:
اسماعیل احمداف
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق هجرت پیامبر اسلام(ص) با استفاده از آیات و روایات در هشت فصل با این عناوین تدوین شده است: فصل اول، کلیات؛ فصل دوم، معانی لغوی و اصطلاحی هجرت؛ فصل سوم، نگاهی به موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی مکه و مدینه؛ فصل چهارم، دعوت علنی؛ فصل پنجم، در جستجوی پایگاه؛ فصل ششم، عوامل و زمینه های هجرت؛ فصل هفتم، آغاز هجرت؛ فصل هشتم، بررسی محتوایی آیات و سور قرآنی نازل شده قبل و بعد از هجرت.
همزیستی پیروان ادیان توحیدی از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
بلال سلمان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
نگرشی بر جنگ های صدر اسلام از دیدگاه قرآن
نویسنده:
علی جعفرزاده دیزآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عالم مادّی، محلّ تعارض و تزاحم است و گاه این تعارض ها به بروز جنگ میان انسان ها می انجامد. علل متعدّدی سبب بروز جنگ در جوامع بشری می شود که از جمله مهم ترین آن ها، برتری جویی و توسعه طلبی است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نیز در طول دوران رسالت خود، برای مقابله با توسعه طلبی مشرکان و اهل کتاب و نیز برای دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام و برطرف کردن موانع رساندن پیام اسلام، با جنگ هایی درگیر شد. به گوشه ای از عوامل و انگیزه های این جنگ ها در قرآن اشاره و صحنه های زیبا یا ناخوشایند برخی جنگ های پیامبر(صلی الله علیه وآله) به تصویر کشیده شده است و این تحقیق، در پی بررسی و تحقیق این دسته از آیات قرآنی است. مؤلّف در مقدّمه، با اشاره به سابقه تاریخی جنگ میان انسان ها، علل بروز این پدیده بین جوامع گوناگون را بررسی کرده است. غزوات و سریّه هایی که در آیات قرآن بدان ها اشاره شده، موضوع بررسی فصل های این رساله است که در آن، سریه عبدالله بن جحش، جنگ بدر کبری، جنگ بنی قینقاع، جنگ اُحد، جنگ حمراء الاسد، غزوه بنی نضیر، غزوه بدر صغری، غزوه احزاب، غزوه بنی قریظه، غزوه خیبر، سریه ذات السّلاسل، غزوه حنین و غزوه تبوک مورد بحث واقع شده است. در این میان، فصل دهم و سیزدهم (به ترتیب) به بحث از صلح حدیبیه و فتح مکّه اختصاص یافته است
  • تعداد رکورد ها : 18137