جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
ولایت فقیهان جامع الشرایط از دیدگاه قرآن، سنت و عقل
نویسنده:
اعظم حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقبق حاضر که در چهار فصل بیان شده است، به بررسی و اثبات حاکمیت وزمامداری فقیه جامع الشرایط درجامعةاسلامی، با ارائة دلائلِ؛ الف. نقلی؛ که عبارت است از قران وروایات وارده از معصومین علیهم السلام و ب. عقلی. می پردازد. فصل اول این تحقیق، به کلیات تحقیق، همانند: تبیین مساله،پیشینةتحقیق،واژگان کلیدی و...اختصاص یافته است. در فصل دوم، به اثبات ولایت فقیه از دیدگاه نقل، که همان ایات شریفه وروایات واردة از معصومین علیهم السلام در این باب می باشد،پرداخته شده است. که ازمیان آیات شریفه شش ایه، واز روایات هفت روایت، بیان گردیده ومورد ارزیابی واقع شده است . در پایان فصل نیز، وجودیاعدم وجود اجماع علماء دین بر مدّعا به عنوان یک دلیل غیر مستقل از روایات، تبیین شده است . فصل سوم، به اقامة دلیل عقلی اعم از دلیل عقلی محض یا غیرمحض بر اثبات ولایت فقیه ، می پردازد. فصل چهارم به تبیین چند شبهة مهم وارده بر زعامت وحاکمیت فقیه، وجمع بندی نهایی از تحقیق حاضر اختصاص یافته است .
ویژگی های اجتماعی سیاسی جامعه مطلوب از دیدگاه قرآن
نویسنده:
محمدباقر قربان زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق با هدف بررسی ویژگی های اجتماعی و سیاسی جامعه آرمانی قرآن به این بحث از این موضوعات پرداخته شده است: جامعه آرمانی، تعریف جامعه، دیدگاه قرآن و علمای اسلامی درباره جامعه آرمانی، جامعه آرمانی از دید افلاطون، ابن سینا، اخوان صفا، غزالی و امام خمینی، طرح جامعه آرمانی در تفاسیر، وعده قرآن در تحقق جامعه آرمانی، اصالت فرد و جامعه از نظر قرآن، اسلام و مفهوم اصالت آزادی، مقایسه آزادی در قرآن و غرب، نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر، عدالت و رابطه آن با مساوات. به نظر نویسنده، مدینه فاضله قرآن دارای این ویژگی هاست: اخوت، علم آموزی، آزادی بیان، استقلال، اجرای قسط و عدل، شورا و نظارت همگانی.
ویژگی های انسان کامل در قرآن
نویسنده:
علی آهنگران
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
توصیفی از ویژگی های انسان کامل در قرآن است. نویسنده سعی کرده با بررسی و بیان ویژگی های انسان های نخبه و با معرفی الگوهای قرآنی به تعریف انسان کامل برسد. وی در بخش اول به تبیین معنای نخبه در لغت و زبان فارسی و مترادف های آن پرداخته است و در ادامه به بحث از انسان کامل، مقام انسان کامل، خلیفه الله، محدودة جانشینی انسان و تصرف انسان کامل در جهان هستی اشاره کرده است. نویسنده در بخش دوم صفت نخبگان را مورد توجه قرار داده و به بررسی نوع زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی نخبگان اشاره می کند، وی در بخش پایانی به بینش ها و منش های نخبگان پرداخته و از جمله بینش توحیدی پیامبر خاتم، عدم سازش در اصول، بیزاری از شرک، احتجاج ابراهیم با غرور و اشاراتی به برخی از اعتقادات و روش های سایر پیامبران را مورد بررسی قرار داده است.
ولایت فقیهان جامع الشرایط از نظر عقل، قرآن و سنت
نویسنده:
اعظم سلمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اسلام دینی جاودانی است. احکام و قوانین آن منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و برای همیشه لازم الاجرا است. در دین مقدس اسلام، زعامت مسلمانان در هیچ زمانی نادیده گرفته نشده، زیرا حفظ مصالح امت و برقراری عدالت اجتماعی اختصاص به زمان حضور ندارد. ولایت فقیه در زمان غیبت، امتداد زعامت پیامبر ( ص) و امامان معصوم ( ع) است، زیرا او شبیه ترین فرد به امام معصوم ( ع) می باشد. آنچه در این رساله شاهد آن هستیم، اثبات ولایت فقیهان جامع الشرایط از نظر عقل و نقل است که تلاشی بسیار ناچیز در این راه می باشد. مطالب جمع آوری شده، شامل کلیات و 3 بخش می باشد، کلیات شامل: مقدمه، ضرورت و اهداف، پیشینه موضوع و سؤالات اصلی و فرعی و تعریف واژه هاست. در بخش اول که متن اصلی تحقیق است ولایت فقیهان جامع الشرایط از نظر عقلی مورد بررسی قرار گرفته که شامل 6 فصل می باشد با این عناوین: فصل اول: سیری اجمالی در معنای عام ولایت است. فصل دوم: حکومت و ولایت، فصل سوم: ضرورت ولایت، فصل چهارم: رسالت فقیهان در دوران غیبت، فصل پنجم: شبهات پیرامون ولایت فقیه، و فصل ششم: ویژگی های فقیه جامع الشرایط. در بخش دوم و سوم که ولایت فقیهان جامع الشرایط از نظر نقلی – قرآن، سنت- مورد بررسی قرار گرفته، هر کدام از سه فصل تشکیل شده، بخش قرآنی با این عناوین: فصل اول: ولایت در قرآن، فصل دوم: انواع ولایت در آیات قرآنی، فصل سوم: نیاز جامعه به والی در دوران امامت و غیبت. و در بخش سنت با این عناوین: فصل اول: ولایت در روایات در دوران قبل از غیبت، فصل دوم: ولایت در روایات در دوران غیبت، فصل سوم: مسأله ولایت از دیدگاه اهل تسنن و شیعه و در پایان چند تذکر داده شده.
واژه نامه تطبیقی قرآن در دو سوره مائده و انعام براساس تفسیرهای طبری، کشف الاسرار و ابوالفتوح
نویسنده:
فاروق فتحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیقی تطبیق واژه های دو سوره مائده و انعام در سه تفسیر طبری، کشف الاسرار و ابوالفتوح رازی است به گونه ای که خواننده معانی کلمات عربی را در سه تفسیر در کنار هم پیش رو دارد و با مقایسه و مطابقت آنها به عمق و غنای زبان و ادب فارسی بهتر پی می برد.این تحقیق در واقع کاری است در جهت نمایاندن ونمایش قدرت و توانمندی و غنای زبان و ادب فارسی ونویسندگان آن در برابر زبان عربی که در حقیقت تجدیدحیات لغات ناب متروک زبان فارسی است. از همین کلمات سره در زبان فارسی می توان استفاده کرد.
ویژگی های قصص قرآن
نویسنده:
زهرا واثق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این تحقیق، ویژگی های قصص قرآن می باشد. قرآن کریم برای هدایت بشر از نقل داستان های گذشتگان و به خصوص داستان زندگی پیامبران الهی نیز بهره گرفته است که موجب پند و اندرز و عبرت انسان ها است. برای درک بهتر قصه های قرآن شناخت ویژگی های آن و بررسی پیرامون آنها ضروری است. مفهوم شناسی قصه های قرآن در گرو آگاهی از حقیقت قصه و همچنین شناخت واژگان مترادف آن می باشد. کاربرد واژه قصص در قرآن مجید به خبرهایی اختصاص یافته است که در گذشته اتفاق افتاده و با بیانی دنباله دار، تصویری هدفمند و عبرت آموز در ذهن مخاطب می سازد که در اصطلاح به آن قصه قرآنی گفته می شود. انواع قصه های قرآن شامل تاریخی، تمثیلی و غیبی می باشد. علم و دین درباره قصه دیدگاه خاصی را ارائه کرده اند. قصه در قرآن ابزاری برای هدایت، تربیت و آموزش، پشتوانه گسترش معرفت دینی، عامل جاذبه و کشش به پیام الهی و عبرت آموزی است. قصص قرآن از سه عنصر برجسته شخصیت، رویداد و گفتگو بهره گرفته است. در قصه های قرآن ویژگی هایی مانند خدامحوری، واقع گرایی، اصالت پیام رسانی، نظم آسمانی و توصیف عینی حوادث موج می زند. یکی از ویژگی های قصص قرآن تکرار است که اهدافی نظیر تبیین واقعیت ها و تکمیل تصویرها و تأکید مفاهیم دینی را دربردارد. اسرائیلیات و روایات نادرست در قصه های قرآنی وارد شده که عوامل پیدایش اسرائیلیات در حوزه اسلام ارتباط و همجواری مسلمانان با اهل کتاب و ممنوعیت نگارش و نقل حدیث نبوی می باشد. در مقایسه قصص در قرآن و عهدین، قصه خواب های یوسف علیه السلام در قرآن و تورات و همچنین قصه حضرت مسیح علیه السلام در انجیل و قرآن مجید مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. با بررسی ویژگی های قصص قرآن به نتایج راهبردی و کاربردی دست خواهیم یافت که این نتایج را به طور خلاصه بیان می کنیم: 1. شناخت کامل تر از قصص قرآن و تاریخ زندگی پیامبران 2. علل استفاده قرآن از قصه 3. استفاده از قرآن به عنوان ابزار آموزش و هدایت برای دستیابی به مطالب مورد نیاز، با استفاده از روش کتابخانه ای، به کتب تفسیری، روایی و علوم قرآنی رجوع شده است.
وفای به عهد در قرآن و سنت و نتایج فردی و اجتماعی آن در جامعه
نویسنده:
صدیقه نظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله تحت عنوان: [وفای به عهد در قرآن و سنت و نتایج فردی و اجتماعی آن در جامعه] می باشد؛ که در ابتدای آن به تعریف و تبین موضوع و ضرورت و اهمیّت تحقیق و فواید و اهداف و بیان جایگاه آن در آیات و روایات و آثار و نتایج آن پرداخته شده است. تحقیقی که اینک در پیش روی خوانندگان عزیز قرار دارد؛ از مهم ترین مسایل اخلاقی در زمینه علاج بسیاری از بیماری های روحی و روانی افراد است؛ این تحقیق بر آن است تا به سئوالات زیر پاسخ می دهد: 1-وفای به عهد یعنی چه؟ 2- دیدگاه قرآن و روایات درباره ی وفای به عهد و عهد شکنی چیست؟ 3- نتایج و آثار وفای به عهد و پیمان شکنی در جامعه چیست؟ تا بدین وسیله بتواند انشاء الله راهکار عملی مناسبی را ارائه دهد و راهگشای خوبی در جهت فرار از خصلتهای شیطانی و دیو نفس باشد. چرا که وفادار بودن به عهود و عقود باعث بوجود آمدن بسیاری از خصلتهای پسندیده در فرد می شود. این تحقیق به روش کتابخانه ای صورت گرفته و از کتابهای ارزشمند اخلاقی، تفاسیر و احادیث اسلامی استفاده شده است که نمونه ای از کتب مطالعه شده در این تحقیق عبارتند از: منشور جاوید قرآن اثر جعفر سبحانی، میثاق در قرآن اثر عبدالکریم بی آزار شیرازی، پیمان در قرآن اثر محمد موسوی زاده، تفسیر نمونه اثر ناصر مکارم شیرازی، و تفسیر المیزان اثر علامه طباطبایی، تفسیر نور اثر محسن قرائتی و میزان الحکمه جلد (1-9) اثر محمدی ری شهری و … استفاده شده است. عهد در لغت به معنای نگهداری یک چیز و رعایت آن به طور مداوم و در همه حال است و در بعضی از فرهنگ لغتها به معنای تعهّد، التزام، دین، ضمانت، وعده و … آمده است. در آیات قرآنی نیز ماهیت وفا کننده و فرجام کار عهدشکنان پرداخته است و صریحاً اعلام کرده که وفا کنندگان در قرآن با چه عناوینی آمده است و در روایاتی که از معصومین ( ع) نقل شده از وفای به عهد به عنوان یکی از صفات برجسته مؤمنین یاد کرده اند و پیمان شکنی و عهدشکنی را یکی از زشت ترین رفتارها معرفی کرده اند. این تحقیق چهار بخش دارد: بخش اول با عنوان شناخت عهد و عقد آمده که این فصل دربردارنده ی معنای لغوی و اصطلاحی عهد، عقد، بیعت و همچنین اشاره کوتاهی نیز به ایقاع شده است. بخش دوم: با عنوان وفای به عهد در قرآن و سنت می باشد که دربردارنده سه فصل می باشد. در این فصل ها واژه یابی درقرآن، بررسی و اقسام عهد و پیمان در قرآن، وفای به عهد در روایات اسلامی، پیمانهای مهم درصدر اسلام و عناوین وفا کنندگان به عهد، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بخش سوم: با عنوان آثار و اهمیّت وفای به عهد آمده که در این فصل اثرات و نتایج وفای به عهد مورد بررسی قرار گرفته است. بخش چهارم: با عنوان آثار و نتایج خلف وعده و پیمان شکنی می باشد. که در این بخش، چهار فصل، با عناوین پیمان شکنی و خلف وعده، علل خلف وعده و عهد شکنی، آثار فردی و اجتماعی خلف و عده و پیمان شکنی و درمان رذیله اخلاقی بی وفایی آورده شده است.
وحی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
بهمن حیدریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق بر آن است که با توجه به آیات قرآن کریم و دیگر منابع معتبر اسلامی به بررسی " وحی از دیدگاه قرآن و سنت " بپردازد . ضمن بیان واضح و روشن از ابعاد مختلف مسأله با استشهاد به آیات و روایات ، ضرورت این تحقیق اثبات گردیده و سؤالاتی به شرح ذیل پیرامون آن مطرح شده است . 1- معنا و مفهوم وحی چیست ؟ 2- ماهیت و سرشت وحی چیست ؟ 3- آغاز وحی به چه صورت بوده است ؟ 4- مفاهیم وحی کدامند ؟ 5- فترت وحی چگونه بوده است ؟ 6- نیاز انسان به وحی چگونه است ؟ 7- محور اندیشه و منطق انکار کنندگان وحی چگونه است ؟ در فصل دوم با عنوان مرور مطالعاتی کتاب هایی مرتبط با موضوع از جمله : " تاریخ قرآن کریم " اثر محمد باقر حجتی ، " وحی و نبوت در قرآن " اثر آیه الله جوادی آملی و " تاریخ قرآن " نوشته ی محمود رامیار مورد نقد و بررسی قرار گرفته تا در راستای پیشینه و زمینه ی مذکور تحقیق حاضر شکل گیرد . با توجه به ماهیت ، اهداف و امکانات موجود روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی برای انجام تحقیق برگزیده شده است . فصل چهارم نیز با توجه به پرسش های تحقیقاتی به چهار بخش با عناوین : 1- معانی لغوی و اصطلاحی وحی ، 2- مباحث عمومی وحی ، 3- نیاز انسان به وحی ، 4- محور اندیشه و منطق منکران وحی ، تقسیم بندی شده است . فصل پنجم این تحقیق به نتیجه گیری ، محدودیت ها و پیشنهادات اختصاص یافته است . که در بحث نتیجه گیری به نتایج ذیل دست یافته ایم : وحی به معنای پیام سریع ، مرموز و پنهان می باشد و در اصطلاح طریقه ی خاصی که خدای تعالی به وسیله ی آن با رسولان و پیامبرانش ارتباط برقرار می کند . برای کسانی که خدار ا با قدرت نامتناهی اش شناخته اند ، امکان وحی امری محال به شمار نمی آید . وحی خداوند به پیامبران به سه طریق انجام می گیرد : 1- بدون واسطه خدا به رسولش وحی می کند ، 2- وحی به رسول از پس حجاب ، 3- وحی به وسیله ی فرشته ی وحی . که سخترین آن همان نوع اول می باشد . وحی دارای مفاهیمی مانند ، وحی به پیامبران، وحی به فرشتگان ، وحی یا الهام به عمل ، وحی به آسمان و زمین ، الهام غریزی به حیوان و القائات شیطانی است . در مورد نیاز انسان به وحی باید گفت : خداوند جهان را بی هدف خلق نکرده است و برای رسیدن به هدف آفرینش همه ی موجودات را با هدایت تکوینمی و تشریعی به سرمنزل مقصد رهنمون می گرداند ، از این رو توجه به حکمت الهی ما را به منبع دیگری از معرفت رهنمون می کند که در منابع دینی از آن به نام وحی یاد شده است . چون انسان علم و آگاهیش به اینده دارای نقص می باشد ، لذا برای همیشه به وحی الهی نیازمند می باشد اندیشه و منطق منکران وحی عبارتند از : پیامبری فرشتگان ، سنجش رسالت با سفارت پادشاهان ، نسبت ناروا به پیامبران ، خواسته های مادی و پیشنهادهای نامعقول ، پیشنهاد عذاب ، درخواست احضار خدا و فرشتگان ، کاخ زرین و افانه انگاری وحی . در مورد ریشه های انکار وحی می توان به این موارد اشاره کرد : پذیرش ولایت غیر خدا ، جهل و غفلت ، تحجر و تعصب و ... . دسیسه های آنان نیز تفرقه افکنی و اختلاف ، غوغاسالاری ، جدال ناحق ، تکیه بر اسباب ظاهری و ... می باشد . در مورد محدودیت های تحقیق تکراری بودن مطالب در کتب مختلف را می توان نام برد و پیشنهاد می شود تا محققان این موضوع را جزئی تر کرده و هر بخش آن را به صورت جداگانه مورد تحقیق قرار دهند .
وحیانیت الفاظ قرآن
نویسنده:
احمدعلی نقی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
وحی و گونه های آن در قرآن و عهدین
نویسنده:
میترا سلیمان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه وحی و انواع آن نظیر وحی مستقیم الهی و وحی با واسطه حضرت جبرئیل (ع) درآیات قرآن، تورات و انجیل بررسی و محتوای آیات قرآن و عهدین با یکدیگر مقایسه شده اند.
  • تعداد رکورد ها : 18137