جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
بررسی و مقایسه‌ی مفهوم توحید در قرآن و دین زرتشت
نویسنده:
مهدیه کشورخواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اعتقاد به وحدانیت خداوند محور و مولفه ی اساسی ادیان توحیدی به شمار می آید. بر این اساس در این پژوهش مفهوم توحید در قرآن و دین زرتشت با روش تحلیل محتوایی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. توحید یعنی خداوند را به «یکتایی» پذیرفتن و برای او شریک قرار ندادن است. قرآن مجید عنایت ویژه ای به توحید دارد و آیات فراوانی در این رابطه موجود است به طوری که می توان قرآن را به عنوان یک کتاب توحید و مبارزه با شرک معرفی کرد. در دین زرتشت هم، زرتشت، پیامبر این دین از میان خدایان متعدد آریایی قدیم، یکی را برگزید و بر روی همه ی خدایان دیگر خط بطلان می کشد؛ و خدای یگانه را اهورامزدا نام می برد. از نظر زرتشت زندگی صحنه ی ستیز خرد نیک (سپندمینو) و خرد خبیث (انگره مینو) می باشد؛ توحیدی که زرتشت تعلیم می داد، پس از وی به ثنویت آلوده شد، به این ترتیب که پس از وی انگره مینو، ابلیسی نیرومند گردید که در برابر اهورامزدا قرار گرفت. در نتیجه توحیدی که در قرآن مطرح است، توحیدی محض است که هیچ شائبه ای از شرک در آن راه ندارد؛ ولی در دین زرتشت وقتی اوستای قدیم مورد بررسی قرار می گیرد، دین زرتشت را دینی توحیدی می یابیم ولی در اوستای متأخر به شرکی می رسیم که بر اساس دوگانه پرستی بسیار مشخص و غیر قابل توجیه استوار است.
خودفراموشی از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
فرحناز حاجی زاده جو پشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این پژوهش نقطه‌های قابل اتکا و حلقه‌های مفقود? اندیشه تا عمل، در فرهنگ اسلامی در تربیت و کنترل نفس با توجه به آیات و روایات مورد بررسی قرار گرفته تا از آفت نسیان جلوگیری گردد، و سعی شده است با تبیین مبانی فکری و پایه‌ای جهان‌بینی توحیدی، به عوامل تحکیم‌بخش رفتار، ضرورت‌ها، ارکان، مراحل، روش‌ها، آموزگاران، و عوامل تقویت و تضعیف خودفراموشی پرداخته شود. کنترل یک حالت درونی است که باعث تعادل رفتار انسان می‌گردد و انسان را به سوی شخصیت سالم راهنمایی می‌کند. کسی که خدا را فراموش کند خدا او را به خودفراموشی دچار می‌سازد و انسانی که دچار نسیان گردد تمام وظایف خود و عهد و پیمانی را که با خدایش بسته است فراموش می‌نماید و آثار خودفراموشی در حوز? اخلاقی، فردی، اجتماعی او آشکار می‌گردد. زینت تقوا و خویشتن‌داری، تقویت‌کنند? حالت ذکر است، اعتقاد انسان به مبدأ و معاد، ثواب و عقاب، کارآمدترین و اثربخش‌ترین وسیله برای دوری از خودفراموشی می‌باشد.
بررسی اعجاز اثر گذاری قرآن در قلوب
نویسنده:
نقی سبلانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اثر گذاری قرآن در قلوب، یکی از مهمترین ویژگی های قرآنکریم است که می توان از آن به عنوان وجهی از وجوه اعجاز یاد کرد. قرآن کریم از دیر باز تا کنون، انسانهایی را به خود جلب کرده است ودر درون آنها اثرات عمیقی بر جای گذاشته است واین اثر گذاری، در قلوب انسانها می تواند به عنوان یکی از شگفتیهای این کتاب آسمانی مورد ارزیابی و وارسی قرار گیرد. در آیات و روایات هم، به اثر گذاری قرآن کریم اشاره شده است مثلاً می گوید: مومنین هنگامی که قرآن برآنان خوانده می شود ایمانشان زیاد می شود و این زیاد شدن ایمان؛ به خاطر اثر گذاری قرآن در دلهای مومنین است.کلمات و حروف در قرآن هم، طوری کنار هم قرار گرفته اند که اوج فصاحت وبلاغتقرآن را نشان می دهد و نقش موثری در اثر گذاری قرآن کریم دارد، مخصوصاً برای کسانی که فصاحت وبلاغت قرآن را درک می کنند و نیز الحان موزون و موسیقی قرآن کریم هم طوری است که انسان نه تنها با شنیدن آن ملول و خسته نمی شود، بلکه شوری در درون انسان می آفریند که احساس شادمانی و نشاطی برای او پدید می آورد.
اهم اهداف اجتماعی دین در قرآن(عدالت، وفای به عهد،احسان)
نویسنده:
سیده‌راضیه علوی‌نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اسلام مکتب عدل و اعتدال است و مهم‌ترین هدف از تعالیم دینی، اصلاح اجتماع بشری است و قرآن به‌عنوان کتاب سعادت بشر، در حوزه نظام اجتماعی، اهداف ارزشمندی همچون عدالت، قسط، وفای به عهد و احسان را مطرح نموده و به‌عنوان مولفه‌های تأثیرگذار بر تحقق جامعه آرمانی، به آن‌ها توجه نموده است. این پایان‌نامه با عنوان اهم اهداف اجتماعی دین (عدالت، احسان، وفای به عهد) باهدف آشنایی هر چه بیشتر با معارف ناب قرآنی و به کار بردن آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی، نگارش یافته است.
عصمت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
افتخار حسین جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در فصل اول: این پایان نامه تاریخچه و سابقه علمیعصمت، ضرورت موضوع، ماهیت و چیستی، مطرح شده‌است. فصل دوم: حقیقت اقسام عصمت به لحاظ منشا، به لحاظ گستره و به لحاظ مصداق بیان شده است. فصل سوم عصمت انبیاء (ع) از جهت عصمتعامه و عصمت خاصه و آن سری آیات شریفه مربوطه مورد بحث قرار گرفته است. فصل چهارم عصمت غیر انبیاء که عصمت ملائکه می باشد مورد بحث واقع شده‌است.
شیوه های رویارویی حضرت ابراهیم (علیه السلام) با مخالفان (با تکیه بر قرآن)
نویسنده:
فرزانه سعیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
قرآن کریم و احادیث معصومان (علیهم السلام) شخصیت کم نظیر حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام)، با زندگی پر فراز و نشیبش را به عنوان اسوه و الگو برجسته ساخته است. از این رو ما با برشی در زندگی و ابعاد شخصییتی آن پیشوای بزرگ آسمانی، شیوه های رویارویی آن حضرت با مخالفان و طاغوتیان را به طور ویژه موضوع اصلی این پژوهش قرار دادیم و با تکیه بر منابع حدیثی و تاریخی و تفسیری در پی به دست آوردن صحنه های بدیع و درس آموز و الگویی برخورد و کشمکش آن حضرت با مخالفان و منحرفان و شیوه های رویارویی وی با آنان بر آمدیم و بر اساس نتایج حاصله در این پژوهش شیوه مبارزه حضرت ابراهیم (علیه السلام) به دو گونه گفتاری و رفتاری قابل تقسیم است، که در شیوه گفتاری از جهات مختلف شامل نوع بیان،که به سه گونه برهان جدال احسن، موعظه و از جهت مخاطب که افراد، خانواده، عموم، و طوایف خاص را تشکیل می داد و از جهتمحتوا، که محتوای کلام ایشان بیم و انذار، ترغیب و تشویق، دعا و نفرین، برائت و از جهت کیفیت بیان نرم گویی، صلابت در گفتار، رعایت ادب، قیاس کردن، طرح سوال و...را به کار می گرفتند و شیوه های رفتاری همچون ترویج عملی خداپرستی صحیح، تهذیب نفس و ستیز با شیطان، تربیت عملی افراد جامعه(خانواده وعموم)، امر به معروف و نهی از منکر که به چند صورت از جمله (بت شکنی، جهاد، هجرت و...) مورد بررسی قرار گرفت و در پایان آموزه های بدست آمده از شیوه مبارزه حضرت ابراهیم (علیه السلام) به سه گونه تقسیم شده است که در حوزه اعتقادی مباحثی چون توحید و یکتا پرستی، اعتقاد به معاد و... و در حوزه اخلاقی مباحثی چون توکل بر خدا، استقامت و بردباری و... و در حوزه رفتاری مباحثی چون اهتمام به اقامه نماز، رفق و مدارا و... و تحلیل هر یک از آن ها در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است و نتایج حاصله، طیف وسیعی از روش ها و منش های حضرت ابراهیم (علیه السلام) در روبرو شدن با مشرکان و دیگر منحرفان سرکش است که هر یک در عصر حاضر و در جایگاه خود آموزنده و شایسته بهره گیری است.
بررسی و نقد دیدگاههای اعجاز علمی قرآن
نویسنده:
فاطمه قایدی وانانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از جنبه‌های اعجاز قرآن که از دو دهه اخیر مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است، اعجاز علمی قرآن است. مفسران و صاحب‌نظران در مورد اعجاز علمی دیدگاه‌های متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. برخی آن‌را به طور کامل پذیرفته‌اند و عده‌ای نیز مخالف اعجاز علمی در قرآن‌اند و صحت آن‌را انکار کرده‌اند. در این پایان‌نامه دیدگاه‌های طرفداران اعجاز علمی در خصوص پنج مورد از مهم ترین آیاتی که درباره آن‌ها ادعای اعجاز علمی شده، بررسی و نقد شده است. این پنج مورد عبارت اند از: حرکت‌های خورشید و جاذبه عمومی موجودات در حوزه کیهان شناسی، و همچنین نقش بادها در لقاح و زوجیت عام در حوزه زیست‌شناسی و تحریم شرابخواری در حوزه پزشکی . در بررسی هر مورد ابتدا آیات مورد استناد موافقانبیان و سپس با ذکرتاریخچه مختصری از آن به بیان دیدگاه‌های موافقان پرداخته شده است و در ادامه اگر نظر مخالفی در موارد ادعایی باشد بیان گردیده و در پایان نقد آن آمده است.در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده‌است که قرآن مجید کتاب علمی نیست؛ بلکه کتاب هدایت و بیان‌کننده‌ احکام و معارفی است که انسان را در رسیدن به کمال و سعادت کمک می‌کند. وجود آیاتی در قرآن که برای مخاطب نا‌مفهوم باشد با ویژگی فصاحت و بلاغت قرآن درتعارض است و همچنین خلاف حکیم بودن خداوند می‌باشد. البته طرفداران اعجاز علمی قرآن ادعا کرده اند، آیاتی از قرآن به حقایقی علمی اشاره دارد که عرب عصر نزول قادر به درک آن‌ها نبوده و بشر معاصر آن‌ها را کشف کرده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آن‌ها تطبیق ناروایدستاوردهای علمی بر قرآن صورت گرفته‌است.
مبانی قرآن و روایی زیارت عاشورا
نویسنده:
هاشم اندیشه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پژوهش پیش رو، تحقیق درباره «مبانی قرآنی و روایی زیارت عاشورا» می‌باشد که سعی شده تعدادی از عناوین وموضوعات مطرح شده در زیارت عاشورااز منظر آیات و روایات مورد تحقیق وبررسی قرار گیرند.این پایان‌نامه دارای شش فصل است که فصل اول آن به کلیات پرداخته است. فصل دوم: شامل مبانی بحث می‌شود که دارای چهار بخش بنامهای: بخش اول: زندگی‌نامه امام حسین(ع)، بخش دوم: توصیف تربت کربلا در روایات، بخش سوم: ثواب زیارت امام حسین(ع) و پاداش گریه بر امام حسین(ع) و اجر زائران و بخش چهارم: زیارت عاشورا در کهن‌ترین کتب و بررسی سند زیارت عاشورا و کیفیت خواندن زیارت عاشورا و فضیلت خواندن زیارت عاشورا و اعتراض شیخ بهایی به فضایل زیارت عاشورا می‌باشد.فصل سوم: عنوان «زیارت عاشورا و ترجمه آن و قطعه بندی آن» است. فصل چهارم: عنوان «سلام و صلوات و رحمت و مغفرت و قدم صدق در آیات و روایات می‌باشد» که دارای پنج بخش می‌باشد. بخش اول: سلام، بخش دوم: صلوات، بخش سوم: رحمت، بخش چهارم: مغفرت و بخش پنجم: قدم صدق. فصل پنجم: عنوانش «حمد و شکر و شفاعت و مقام محمود و شهادت و تولی در آیات و روایات» می‌باشد که دارای شش بخش با عنوانهای: بخش اول: حمد، بخش دوم: شکر، بخش سوم: شفاعت، بخش ششم: مقام محمود، بخش پنجم: شهادت، بخش ششم: تولی، می‌باشد. فصل ششم: عنوانش «لعن و تبری در آیات و روایات» که شامل دو بخش می‌شود: بخش اول: لعن و بخش دوم: تبری و بالاخره نتیجه‌گیری و در انتها از منابع یاد شده است.
معجره به بیان قرآن
نویسنده:
حمید مریخی مطلق
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
هرچند تمامی آفرینش بر پایه قانون مستحکم و پایدار علت و معلول برقرار است اما این بدان معنا نیست که همه حوادث در چارچوب قوانین معدودی که ما می‌شناسیم و محسوس و ملموس ماست رخ دهد چرا که بسیاری از قوانین جهان از دید ما مخفی است و درست بر اساس همین علل مواردی در جهان رخ می‌نماید که به خوارق عادت مشهور است بگذریم از اینکه پاره‌ای از حوادث دیگر نیز بگزاف و تنها به صرف مشابعهت خارق عادت نام گرفته‌اند. باید گفت مهمترین علت انجام خوارق عادات حقیقی وجود یک فاعل دارای اراده قوی و روحی متصل به مبداء غیب است . در این میان معجزه به عنوان سند حقانیت پیامبران و برهان ادعای ایشان از مکانتی خاص برخوردار میباشد. قرآن کریم با ذکر معجزات انبیاء پیشین و حضرت رسول اکرم (ص) اغراض مختلف انجام این معجزات وو برخورد دوگانه مردم - یعنی برخورد منفی مشرکین و برخورد مثبت عامه مردم که حجابهای کفر و شرک هنوز ایشان را کاملا در خود فرو نبرده است - را برای ما بیان میفرماید. پیامبران معجزات را گاه راءسا و گاه به درخواست مردم انجام داده‌اند. اما در بعضی مورد نیز از قبول پیشنهاد آنان سرباز زده‌اند چرا که ایشان معجزه را باذن خداوند و برای اهداف خاصی انجام می‌دهند تا آن حد که حجت را بر مردمان تمام کند. آنها نمایشگاه معجزه سازی دائر نکرده‌اند. اقوام کافر در پایان مبارزه دایمی خود با پیامبران به زعم خود انجام معجزه‌ای محال و انجام ناپذیر را به ایشان پیشنهاد می‌کنند . یعنی درخواست نزول عذاب جمعی و فراگیر که این درخواست به عللی که قبلا بیان گردید پذیرفته شده و این آخرین معجزه آن پیامبر نیز صورت انجام می‌پذیرد. نکته دیگری که میتوان گفت اینکه قرآن مجید در ضمن بیان معجزات از آنها نتایج آموزشی زیادی را متذکر میشود.
بررسی واژه مضطر در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
نویسنده:
محبوبه شرکت قناد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از آیات کاربردی که انسان در هنگام مشکلات به آن متوسل می گردد، آیه 62 سوره نمل معروف به آیه امن یجیب است. در این آیه خدا وعده داده است که دعای مضطرین را هنگامی که به درگاهش استغاثه کنند برآورده کرده و آنها را از گرفتاری نجات خواهد داد. هنگامی که انسان از همه قطع امید می کند، فطرت توحیدی اش بارور می گردد و چنان خدا را می خواند که گویی هیچ توجهی به غیر او ندارد. به این حالت اضطرار و به چنین انسانی مضطر گویند . اضطرار، زمینه‌ساز اخلاص و پالایش قلب است. پژوهش حاضر با هدف مفهوم شناسی واژه مضطر و ارتباط آن با مضطر حقیقی که بر طبق روایات ذکر شده از اهل بیت (ع)، امام زمان مصداق مضطر حقیقی‌اند انجام شده است. از نتایج اضطرار استجابت دعا، برطرف شدن هر‌ گونه گرفتاری و ناگواری از زندگی انسان و تصرف بر زمین است. در آخر این نتیجه بدست آمد که هدایت انسان به سمت رستگاری ، به دست حجت خداست و امام معصوم به عنوان حجت الهی در خیرخواهی به بندگان خدا ، از پدر و مادر به آن‌ها مهربان‌تر است. از آن جایی که مسئولیت حفظ، تبلیغ و ترویج احکام و ارزش‌های الهی و هدایت انسان ها بر عهده حضرت مهدی (عج) است، اما به علت موانعی از جمله بی لیاقتی مردم و بعضی مصالح الهی در غیبت به سر می‌برد. چون ایشان در شرایطی واقع شده که نمی تواند با ایجاد عدالت بر همه انسانها حکومت کند می‌توان ادعا کرد که مصداق واقعی کلم? مضطر ،امام زمان (عج) است که هرلحظه برای ظهورخود ونابودی کفر ونجات بشر از گرفتاری ها دعا می کند.
  • تعداد رکورد ها : 18137