جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
جایگاه مشارکت سیاسی اجتماعی مردم، از منظر دینی ، با تکیه بر آیات قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
ید الله ملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مشارکت سیاسی، و حاکمیت مردم بر مردم (دموکراسی)، یکی از الگوهای جدید و دستاوردهای تمدن امروز برای اداره و نظام مدیریتی جامعه است. پیچیدگی مدیریت جامعه و میزان مطالبات مردم و اجرای توسعه یافته این الگو در جوامع پیشرفته، وظائف ما را در شناخت هر چه بیشتر این حق عمومی از منظر دینی گوشزد می‌کند. جالب است این الگو به نحو کم سابقه و در عین حال متعالی و درخشانی 1400 سال پیش در حکومت امام علی اجرا شده است. در این نوشتار اهمیت و میزان مشارکت سیاسی مردم در سرنوشت اجتماعی خودشان را از منظر قرآن و نهج البلاغه و تفسیر و تحلیل پاره‌ای از محققان اسلامی را بررسی می‌کنیم.
صفحات :
از صفحه 97 تا 118
معناشناسی باب اشتغال با تکیه بر قرآن کریم
نویسنده:
سیدابوالفضل سجادی, مطهره فرجی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
چکیده :
یکی از مباحث پیچیده و در عین حال کامل در نحو زبان عربی بحث اشتغال است. اشتغال را می توان از مباحثی دانست که با قواعد ویژه اش، ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. از آنجاکه قرآن کریم نمونه عالی فصاحت و بلاغت است و در بهره مندی و استفاده از ذخایر و امکانات زبانی به گونه ای بی نظیر عمل کرده است، بنابراین مقاله حاضر تلاش می کند تا با نظر به برخی آیات شریفه قرآن کریم اسلوب اشتغال را معنا یابی کند. این مقاله، در نظر دارد ضمن معرفی باب اشتغال، نمونه هایی از موارد جواز و ترجیح نصب و رفع مشغول عنه را در قرآن کریم بررسی کرده و از این رهگذر تفاوت های معنایی آن ها را بیان کند. نتیجه، نشان می دهد که آنچه نحویان عربی به عنوان موارد تساوی و نیز ارجحیت نصب و رفع مشغول عنه ذکر کرده اند، بدون توجه به معناشناسی بوده است.
صفحات :
از صفحه 33 تا 48
معانی خوف و رجا در قرآن و تأویل آن در مثنوی مولوی
نویسنده:
نسرین کریم پور، محمد کاظم یوسف پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مفهوم خوف و رجا از بعد معرفت‌شناختی و نظام اصطلاح شناسی در قرآن و در آثار عرفانی، به‌ویژه مثنوی معنوی جایگاهی ویژه دارد. از این رو این مقاله ‌کوشیده است ابتدا مفهوم این دو واژه را در قرآن کریم بکاود و سپس تأویلات عرفانی این مفاهیم را در نگاه و اندیشه مولوی بررسی نماید. در این رهگذر، سیر مفهومی و تاریخی این دو مفهوم در اندیشه و کلام متصوفه و عرفا تا عصر مولانا نیز به اختصار بررسی می‌گردد. نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که مولانا با تکیه بر قرآن و آموزه‌های دینی، احادیث و روایات به این دو مقوله مکمل نگریسته‌ و در تبیین مفهوم و حقیقت خوف و رجا با تأثیر از کلیت اندیشه عارفان اهل سکر، اندیشه خاص و تفکر عاشقانه خود را به کار گرفته‌است. مولانا با تلفیق رجا و عشق، رجا را بر خوف برتری می‌دهد تا اندیشه غالب در مثنوی، یعنی عشق و وصال، در اجزای آن نیز تبلور یابد.
صفحات :
از صفحه 91 تا 121
ترجمه و نقد کتاب"قرآن و تفاسیر متقدم شیعه" اثر مایر بار اشر (سه فصل آخر)
نویسنده:
مریم نامی امامیه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پژوهش حاضر ترجمه و نقد یکی از آثار جدید و جدّی مستشرقان در حوز? تفاسیر شیعی با عنوان "قرآن کریم و تفاسیر متقدم شیع? امامیه" تألیف مایر میخائیل بار اَشر (1955)محقق یهودی مراکشی الاصل، از شاگردان کلبرگ و در حال حاضر استاد مطالعات اسلامی دانشگاه حبرو اورشلیم است. در این تحقیق کوشیده‌ایم تا ضمن برگرداندن نیم? دوم کتاب یعنی سه فصل آخر به فارسی، مطالب را ارزیابی کنیم و در پایان اهمّ موضوعاتی که مولف از مصادر یا روایات غیر معتبر و یا به اشتباه استنباط کرده است را از منابع و مصادر متقن و مورد اعتماد شیع? امامیه استخراج و بیان کنیم. مبنای مولف کتب تفسیری پیش از آل بویه به ویژه چهار تفسیر قمی، عیاشی، فرات و نعمانی و نیز منابع محدودی از دوران آل بویه و پس از آن است و بر همین اساس و منابع دیدگاه‌های امامیه را در موضوعات: نهاد امامت و مبانی مرتبط با آن،‌ تفاوت‌های میان امامت و پیامبری، علم و عصمت و شفاعت ایشان، موضع امامیه نسبت به بنی امیه و بنی عباس بر اساس روایات ذکر شده در تفاسیر پیش گفته شده و در نهایت دو روایت غیر متعارف (روایت اسراء وخوشه‌های گندم) و معضلات برخاسته از آن‌ها را مطرح می‌کند.از آنجا که مولف معتقد است "علیرغم محوریت نظری? امامت در شیع? امامیه‎، عالمان امامیه‎ نتوانستند وجود آن را بر اساس مرجع مشخصی در قرآن اثبات کنند چراکه واژ? امامت حتی یکبار هم در قرآن نیامده است. بنابراین روایات تفسیری امامیه‎ دربار? امامت به سرنخ‌های مبهم و غیرمستقیمی‎ در قرآن متوسل می‎‎شوند که هم? آن‌ها با استفاده از تمثیل و سنخیت موضوع تفسیر شده‌اند"، در انتهای تحقیق مستندهای عقلی، ‌قرآنی و روایی امامت و توضیحاتی دربار? آیات امامت و تفاسیر آن‌ها را ارائه کردیم.کلید واژه: امامیه، وجود پیشین، امامت، علم غیب، عصمت، شفاعت، بنی امیه، بنی عباس،‌ روایت اسراء،‌ روایت خوشه‌های گندم
تاثیر امامت باوری از منظر قرآن و حدیث بر سلامت روانی افراد
نویسنده:
محمود توحیدی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
انسان برای دستیابی به شکوفایی نیازمند سلامت روانی است و تحقیق حاضر به تاثیر امامت باوری بر شخصیت انسان با توجه به منابع اسلامی در سه محور شناختی، عاطفی-انگیزشی و رفتاری می پردازد. پرسش اصلی تحقیق این است که تاثیر امامت باوری بر سلامت روانی از منظر آیات و روایات چگونه است؟ برای پاسخگویی این پرسش از روش توصیفی- تحلیلی و شیوه های فهم حدیث و تفسیر آیات قرآن از منظر مکتب اهل بیت(ع) بهره گیری شد. بررسی ها نشان داد که در «امامت باوری» تحولی عمیق در سبک زندگی انسان از جهت فکری، رفتاری و عاطفی و ‌هیجانی ایجاد می کند. همچنین با شکوفاسازی فطرت، او را به سوی حیات طیبه انسانی که همه خوبی ها و زیبایی ها را دارا می باشد، سوق می دهد و نیازهای مختلف انسان را نیز در ابعاد مختلف پاسخ می دهد.یافته دیگرپژوهش حاضر آن‌است که انسان سالم دارای سه نوع رابطه است که می توان تاثیرات امامت باوری را در روابط سه گانه بررسی نمود این روابط عبارتند از: 1. رابطه با خداوند، اولیای وی و نظام هستی 2. رابطه با خود 3. رابطه با جامعه. در رابطه نخست، امامت باوری از آنجا که الگو و معلم کاملی در اختیار فرد قرار می دهد، شناخت وی از خداوند و رابطه او با خدا و پایبندی رفتاری او به دستورات خداوند را تقویت می کند. در رابطه دوم، امامت باوری به درک صحیح انسان از خویشتن و مواجهه مناسب با همه ابعاد خود کمک می کند. دررابطه سوم نیز امامت باوری کمک می کند تا روابط مناسبی با اعضای خانواده، خویشان، دوستان، سایر افراد جامعه و حتی دشمنان برقرار کند.
تبیین و تحلیل قرآنی احتجاجات امیرالمومنین علیه السلام در موضوع امامت در مواجهه با سقیفه
نویسنده:
انسیه مقصودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده:امامت موضوع بسیار مهم و اساسی و البته مورد اختلاف بین فرق اسلامی است، از سویی دیگر تمام فرق اسلامی در قرآن متفق القول هستند، بر همین مبنا بر آن شدیم در تحقیق پیش رو مسئله امامت در قرآن مورد مداقه قرار گیرد.
تجلی قرآن در صحیفه سجادیه (با موضوع نبوت خاصه وامامت) با رویکرد بینامتنی
نویسنده:
فاطمه ادایی خضری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهدوره امامت امام سجاد  مصادف با شرایط سخت سیاسی- اجتماعی عصر اموی است از این رو، امام برای مستحکم نمودن نهال اسلام، جایگاه برجسته پیامبر و اهل بیت ایشان را یادآور می‌شود امام سجاد به عنوان قرآن ناطق با روشی نوین در قالب نیایش، قرآن صامت را در صحیفه سجادیه پیش دید همگان قرار می‌دهد. در این جستار با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی انواع روابط بینامتنی در موضوع نبوت خاصه و امامت بررسی شده است و به این پرسش پاسخ داده است که یادکرد آیات قرآن کریم در مسأله نبوت خاصه و امامت بر اساس روابط بینامتنی چگونه بوده است؟ بنا به مراتب، مباحث نظری چیستی بینامتنیت و اقسام آن ارائه شده است، در ادامه با تکیه بر انسجام موضوعی متن صحیفه و قرآن کریم و بکارگیری سیاق درون متنی، انواع روابط مضمونی و ساختاری در بخش ویژگی-ها و مسئولیت‌های پیامبر و امامان معصوم شناسایی شده است. نتایج پژوهش نشانمی-دهد که بیشترین اثر پذیری از قرآن کریم در صحیفه سجادیه به رابطه مضمونی مرتبط است که نسبت به بینامتنیت ساختاری از بسامد بالاتری برخوردار است. واژگان کلیدی: قرآن، صحیفه سجادیه، روابط بینامتنی، نبوت خاصه،امامت.
عناصر القوه فی الشخصیه الاءسلامیه (دراسه علی ضوء القرآن و الحدیث)
نویسنده:
جاسم ابراهیم السهلانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نویسنده در این نوشتار، طی سه فصل، به بحث درباره "عوامل تقویت کننده شخصیت فرد و اجتماع در جامعه اسلامی"، جایگاه اخلاق و عقیده در این زمینه و همچنین تبیین ارکان فردی، اخلاقی و اجتماعی جامعه اسلامی پرداخته است. در فصل اول، ضمن بیان معنای قوت، قدرت و شخصیت و ترسیم دیدگاه قرآن کریم در این زمینه، نسبت بین اسلام و ایمان بررسی گردیده است. تجزیه و تحلیل اصول و عوامل شخصیت، مانند عقیده، عمل، علم، عبادات و اقتدا به اولیای الهی، اشاره به عوامل تشکیل دهنده شخصیت فرد و جامعه از دیدگاهی عقلی، تربیتی، اخلاقی، قرآنی و روایی، از دیگر نکات مطرح شده در فصل اول می‌باشد. در فصل دوم، پس از تبیین مسأله تکوین شخصیت فرد از منظر نفسانی، عوامل آرامش نفس و موانع آن و معرفت نفس و نقش اعتقاد و عمل در تکوین و تقویت نفس انسانی تحقیق و پژوهش شده و در ادامه، مشکلات و مصایب دنیوی، توجه بیش از حد به مسائل دنیا، عنایت داشتن به مسایل مهم و مصایب بزرگ پیش روی انسان و کسب اجر و ثواب و تأثیر هر یک از آن ها در شخصیت انسان و نیز افزایش یا کاهش آرامش و اطمینان نفس او بحث و بررسی شده است. فصل سوم، از منظری اخلاقی به معرفی شخصیت انسان مسلمان پرداخته و به مفهوم اخلاق، رابطه بین دین و اخلاق، جایگاه اخلاق در دین اسلام اشاره نموده و سپس اهمیت اخلاق در تکوین شخصیت فرد و اجتماع و نقش عقاید در تقویت اخلاق و نیز شخصیت انسانی وی را از منظر قرآن و روایات تجزیه و تحلیل کرده است.
مولفه‌های تربیت دینی در برابر چالش های معاصر با تکیه بر آموزه های قرآنی و روایی
(مطالعه موردی: ترویج سبک زندگی غربی)
نویسنده:
امیرحسین محمدی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده :امروزه رسانه‌های مدرن غرب، با تغییر و تحول در سبک زندگی، چالش‌های فراوانی را فراروی جوامع دینی ایجاد نموده‌اند. دین‌گریزی، دنیاگرایی، فروپاشی نظام خانواده، آسیب‌های جنسی، بحران هویت و شکاف نسل‌ها از جمله آسیب‌هایی است که جوامع امروز به واسطه تغییرات پیش آمده به آنها دچار گردیده‌اند و بی شک، هسته‌ی اصلی ایجاد چنین فضایی، متأثر از روند نامناسب تربیتی و رویگردانی از دین است. در این میان دین اسلام و آموزه‌های تربیتی آن، عناصری حیات بخش‌اند که توانایی حل آسیب‌های تربیتی دوران معاصر را دارا می‌باشند. لکن بایستی با نگاهی روز آمد به آموزه‌‌های آن و بازخوانی دستوراتش، به دنبال ارائه الگویی برای برون رفت از این وضعیت بود.از این منظر پایان نامه حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی ضمن ورود به مطالعه‌ای میان رشته‌ای و با در نظر گرفتن نگاهی به حوزه‌ی تعلیم و تربیت، تعالیم قرآن کریم و معصومین(ع)، اولاً به دنبال ارائه درکی واقع بینانه از وضع کنونی جهان و تأثیر متقابل آن در تربیت دینی بوده و ثانیاً با اشاره به آسیب‌های پیش آمده از مجموع چنین وضعیتی، پیگیر معرفی برخی مولفه‌های روشی و محتوایی، مبتنی بر آموزه های دینی می‌باشد.به اعتقاد نگارنده، طبق آموزه‌های قرآنی و روایی، فراهم آوردن مولفه‌های تقویت باورهای دینی، خود شناسی، تربیت عقلانی، کرامت نفس و تقوای حضور در بعد بینشی؛‌ و توجه به مولفه‌های فطرت‌گرایی‌ و حب و بغض از منظرگرایشی و پرورش مولفه‌های رفتاری تربیت جنسی، خانواده گرایی، تربیت اجتماعی و تفکر انتقادی، موجب رویارویی موثر میان تربیت دینی و چالش‌های ترویج سبک زندگی غربی می شود.کلیدواژه‌ها: تعلیم و تربیت اسلامی،آسیب شناسی تربیت دینی،سبک زندگی غربی،آموزه‌های قرآنی و روایی
لطایف و حکم قرآنی در اشعار حافظ
نویسنده:
حسین درودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رساله دارای 5 فصل است که فصل اول کلیات را بیان نموده و در فصل دوم از اصول اعتقادات بحث می‌شود که شامل بوستان‌هایی می‌باشد. بوستان اول از توحید ذاتی – توحید در پرستش – توحید در تجلی – توحید در عشق – توحید در دعا – توحید در توکل – توحید در عبادت – توحید در اطاعت – توحید در رزّاقیت – توحید در وجود بحث می‌نماید و این بوستان بر آن‌ است که توحید خواجه را زیربنای دیگر نظرات او قرار بدهد. در بوستان دوم از عدل در دور افلاک – عدل قضا و قدری – عدل در رزق – عدل در زمین بحث گردیده است. در بوستان سوم از وظیفه‌ی پیامبران – عصمت پیامبران – معجزه‌ی پیامبر اعظم 9 – معجزه‌ی پیامبران – اخلاق پیامبران – وارث پیامبران – خانواده‌ی پیامبران – وسعت دید پیامبران – اسم اعظم در پیامبران - بحث شده است. در بوستان چهارم سعی شده از صفات به ذات اهل‌البیت : حرکت شود تا از صفات این عزیزان در اشعار خواجه محبت او کشف و تشریح شود. در بوستان پنجم از حسن ممات – معاد یعنی دیدار یار – اهمیت جهان آخرت – اصطلاحات جهان آخرت در اشعار حافظ بحث به‌عمل آمده است.در فصل سوم از فروع دین مانند صلوۀ – طهارت – زکات – حج – امر به‌معروف و نهی از منکر – تولی – تبری در اشعار حافظ بحث گردیده است.فصل چهارم از دیدگاه حافظ درباره‌ی عقل مقابل عشق بحث گردیده و کشف ایشان در عقل مترقّی برای عنوان عشق‌محوری مباحثی مطرح شده است.اصل پنجم لطایف و نکات اخلاقی قرآن در اشعار حافظ را دربردارد که با دو بوستان پیرامون اصول اخلاقی و گرایش‌های آن تحقیقاتی را ارائه داده تا تفاوت حافظ با دیگر شعراء و مکاتب اخلاقی را بیان نماید. این رساله چون درصدد پرده‌برداری از سوءظن و اتهامات به خواجه می‌باشد در پایان هر بوستان مبحثی تحت عنوان سرزنش طرح گردیده تا از یک‌جانبه‌گرایی و قضاوت عاطفی جلوگیری به‌عمل آید و تا حدالامکان منصفانه از اشعار حافظ دفاع گردد و هم‌چنین در کنار ترجمه‌های آیات قرآن طرحی تحت مختصرسازی ترجمه اعمال گردیده تا ارتباط اشعار با آیات را بیشتر در ذهن مخاطبین جاسازی نماید.
  • تعداد رکورد ها : 18137