جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18145
بررسي حقوق زن در قرآن و تطبيق آن با قوانين کشور تاجيکستان
نویسنده:
‫مظهرالدين گدا اف
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫يکي از مباحث مهم حقوقي در اسلام، حقوق زن است. اين پژوهش در سه بخش، حقوق زن را در قرآن بررسي کرده و با حقوق زن در کشور تاجيکستان مقايسه نموده است. منابع اسلامي بين زن و مرد، از جهت انسانيت تفاوتي قائل نيست و عدالت محور است و تفاوت موجود در بعضي موارد هم به خاطر عدالت است. اما در قوانين تاجيکستان، تساوي و تشابه و برابري آن دو، از هر جهت است. بنابراين، اطلاق تساوي در دو رويکرد، اشتراک لفظي است. از نظر قرآن، نفقه زن بر عهده شوهر است؛ اما در قوانين تاجيکستان، پرداخت نفقه وظيفه هرکدام از زن و شوهر است و در صورت معلول بودن شوهر يا عدم امکان فعاليت جسمي شوهر، زن بايد او را تأمين کند. از نظر قرآن، مرد هيچگونه تسلط اقتصادي بر زن ندارد؛ اما طبق قوانين تاجيکستان، زن و مرد بايد با هم کار کرده و حق استفاده از امکانات خود را داشته باشند. در مورد نصف بودن سهمالارث زن، به روشني مواد قوانين ارث تاجيکستان با اسلام مخالفت دارد و اصل در آن، برابري زن و مرد است. بر اساس قرآن، زن در برابر مهر و نفقه، کليه اوقات و استمتاعات خود را در اختيار مرد قرار ميدهد. اما در قوانين تاجيکستان، «برابري» اصل اساسي در روابط ميان زوجين است. بيشتر موارد صحت و ممنوعيت ازدواج در اسلام، در تاجيکستان عملي ميگردد. از نظر اسلام، حق طلاق يک طرفه است؛ ولي در قوانين تاجيکستان، با رضايت دو طرف يا درخواست يکي از آنها، طلاق صورت ميگيرد. براساس قوانين اسلام، اشتغال و خروج زن بايد با موافقت شوهر باشد؛ ولي طبق قانون تاجيکستان، اين گونه نيست. قرآن براي زن، استقلال و مسئوليت سياسي و حق تعيين سياست کشور و جامعه و تعيين رهبري قائل است و به جز چند مسئوليت خاص مردان، زن ميتواند عهدهدار ساير مسئوليتها شود. البته قانون تاجيکستان، بر مبناي برابري زن و مرد، قضاوت نموده است.
قصه‌های قرآن به قلم روان
نویسنده:
محمد‌ مهدی‌اشتهاردی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: مهدی‌یار,
کلیدواژه‌های اصلی :
قصص‌ قرآن‌ یا‌ تا‌ریخ‌ انبیا‌ء، از آدم‌ تا‌ خا‌تم‌النبیین‌
نویسنده:
رسولی‌ محلاتی‌، ها‌شم‌، ۱۳۰۸-
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
آموزه های روان شناختی در قرآن و حدیث (رشد، انگیزش، هیجان)
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
معاد در قرآن تفسيرموضوعي قرآن کريم
نویسنده:
جوادي آملي، عبدالله،-
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد
نویسنده:
اصغر ارشاد سرابی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
نگرش قرآن بر حضور زن در تاریخ انبیاء
نویسنده:
گرجی منیر - 1309
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
اتحاد ملی و انسجام اسلامی از دیدگاه قرآن و حدیث و بررسی از دیدگاه امام و رهبری
نویسنده:
‫رحیمی، رحیم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
‫قم: ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫چکیده و 20 صفحه از متن الکترونیکی در پیوست ها و منابع دیجیتالی قابل رؤیت می باشد
تحليل عصمت حضرت زهرا? در قرآن و سنت
نویسنده:
‫خلص‌نسا فصيحي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
چکیده :
‫يکي از ويژگيهاي حضرت زهرا? در روايات، حجيت است و لازمه حجيت، برخورداري از مقام عصمت است. اين پژوهش در چهار بخش، به تحليل عصمت آن حضرت? در قرآن و روايات پرداخته است. امکان عصمت، از دليل عقلي و نقلي برخوردار است و داراي مراتب و درجاتي است و هيچ منافاتي با اختيار انسان ندارد. عصمت پيامبران و پيشوايان ديني اکتسابي است و در عين حال که صدور گناه از آنان، امتناع ذاتي ندارد، به معناي استمرار ملکه عصمت است. به باور دانشمندان اماميه، صدور گناه کبيره و صغيره در تمام طول عمر، از معصوم ممتنع است. با توجه به روايات معتبر شيعه و اهل سنت، آيه تطهير در شأن اهل بيت? نازل شده است و حضرت زهرا? يکي از آنان است. بنابراين، بر اساس اراده تکويني الهي، آنان از هرگونه رجس و پليدي به دورند. مراد از «قربي» در آيه مودت، بر اساس ديدگاه شيعه و بسياري از دانشمندان اهل سنت، اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و يکي از آنان، حضرت زهرا? مي باشد. اين آيه شريفه، مودت اهل بيت? را به عنوان مزد رسالت قرار داده است. همچنين براي عصمت حضرت زهرا?، به آيه مباهله و اطعام نيز استدلال شده است. نويسنده در پايان، به عصمت حضرت زهرا? به واسطه روايات استدلال کرده است. اين روايات دو دستهاند: دسته نخست، رواياتي چون حديث ثقلين، حديث سفينه و حديث معيار صلح و ثبات هستندکه شامل حضرت زهرا? نيز ميشوند. حديث ثقلين، عترت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را عِدل قرآن دانسته است و اين مسئله بر عصمت آنان دلالت دارد. دسته دوم، رواياتي هستند که به صورت خاص، بر عصمت آن حضرت? دلالت دارند؛ مانند حديثي که در آن، خشم و رضاي زهرا ? خشم و رضاي خداوند دانسته شده، او را بهترين موجودات و سَروَر زنان بهشت دانسته، اذيت او و محبت به او را اذيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و محبت به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم دانسته، اطاعت از حضرت? را واجب دانسته است. همچنين خطبه فدکيه، که حضرت? در آن، عصمت قولي و فعلي را براي خود ثابت نموده است، از روايات دسته دوم است.
انحراف و منحرفین از دیدگاه قرآن
نویسنده:
‫معبودی تمای، علی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫چکیده و 20 صفحه از متن الکترونیکی در پیوست ها و منابع دیجیتالی قابل رؤیت می باشد
  • تعداد رکورد ها : 18145