جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
مبادي الامن الاجتماعي في القرآن الکريم
نویسنده:
‫سلطاني، حسن
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫مبانی امنيت اجتماعی در قرآن کريم عنوان رساله فراروی می باشد که در آن مبانی به اصول وقواعدی تعريف شده که بنای معرفتی امنيت اجتماعی بر آن اصول استوار است. اين اصول عبارتند از: پايه های نظری و فکری، ارزشهای روحی و اخلاقی، روابط اجتماعی و در نهايت عدالت اجتماعی و ارتباط آنها با موضوع امنيت اجتماعی. امنيت اجتماعی در واقع آرامشی است که ترس و نگرانی را از فرد و جامعه در زندگی دنيوی و اخروی برداشته و منجر به تحکيم روابط با خود، خدا و محيط بيرونی و اجتماعی شده و همچنين تامين نيازهای ضروری و حقوق اساسی را به دنبال خود دارد. بر اين اساس رساله دارای يک مقدمه و چهار فصل بوده که در بخش مقدمه دو بحث : 1- مهمترين شاخصه های تفسير ترتيبی و موضوعی و اهميت آنها. 2- مفهوم شناسی واژگان کليدی رساله و بخصوص واژه امنيت در قرآن کريم بررسی شد. اما فصل اول که تحت عنوان پايه های فکری و امنيت آمده است، شامل مباحث ذيل می باشد: 1- اهميت ساختار و شاکله فکری در قرآن کريم. 2- پايه های ساختار فکری در قرآن کريم شامل پايه فطری و پايه علمی. 3 - مهمترين عوامل شکل دهنده فکر در قرآن کريم مانند ايمان به خدا و غيب و معاد و ملائکه و کتابهای آسمانی و انبياء. 4- نقش فکر در تحقق امنيت اجتماعی و آثار آن در اين حوزه. در فصل دوم که تحت عنوان ارزشهای روحی و اخلاقی و امنيت اجتماعی می باشد به پنج مبنای اساسی تقوی- نماز- انفاق - صبر و وفای به عهد اشاره شده و رابطه آنها با مقوله امنيت اجتماعی مورد کنکاش قرار گرفته است. در فصل سوم که با عنوان روابط اجتماعی و امنيت اجتماعی آمده، دو موضوع اساسی مورد بررسی قرار گرفته است: 1- خانواده و نقش آن در تحقق امنيت اجتماعی. 2- روابط عمومی و همگانی در جامعه و اثر آن در تحقق امنيت اجتماعی که از مهمترين آنها می توان از حرمت و کرامت والای انسانی، همياری در نيکی و تقوای الهی، روحيه برادری و اخوت، عفو و چشم پوشی از يکديگر، خيرخواهی و عيب پوشی از يکديگر اشاره نمود. و فصل آخر به موضوع عدالت اجتماعی و نقش آن در برقراری امنيت اجتماعی می پردازد که مهترين مباحث مرتبط با اين حوزه مسئله عدالت اقتصادی و عدالت سياسی است که تبيين خواهد شد که مهمترين شاخصه نظام اسلامی مسئله عدالت بوده و ارکان اقتصادی و سياسی آن بر اين اساس پايه ريزی می شود. واژگان کليدی:مبانی، امنيت اجتماعی، قرآن، فکر، فطرت، عدالت .
برهان واضح بر کم نشدن قرآن
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
مباني كلامي اجتهاد در برداشت از قرآن كريم
نویسنده:
درسهايي از مهدي هادوي تهراني
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
الولاية و دورها في المجتمع من منظور القرآن الکريم
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫در اين نوشتار، ابعاد مختلف ولايت از منظر قرآن کريم، خصوصاً بعد اجتماعي آن تجزيه و تحليل شده است. نويسنده با استناد به آيه هاي مربوط به ولايت اهل بيت( در قرآن کريم؛ کارکردهاي مختلف ولايت را در جامعه اسلامي در عصر غيبت بررسي کرده و با توجه به مباني ولايت فقيه، التزام به ولايت را سرچشمه سعادت دنيوي جامعه اسلامي برشمرده و خصوصيات ولايت و دلايل آن را در قرآن جست و جو نموده است. وي در چهار فصل به تبيين اين موضوع پرداخته است: در فصل اول، بحثي تاريخي و مختصر در مورد ولايت مطرح و طبق آن، تعريفي لغوي، اصطلاحي و قرآني از ولايت ارائه کرده و رابطه وصايت، امامت و نيابت را با ولايت بررسي نموده است. آن گاه اقسام ولايت و مراتب آن را بيان کرده و دلايل ولايت تکويني و تشريعي اهل بيت( را از منظر قرآن و روايات تبيين نموده است. در فصل دوم، آياتي از قرآن کريم را که بر ولايت معصومين(، به ويژه امام علي( دلالت مي‌نمايند، شرح و بررسي نموده و شئون مختلف ولايت اهل بيت( و ولايت رسول خدا( را در هفت آيه از قرآن کريم تشريح کرده است. در فصل سوم، امتداد ولايت رسول خدا( را در اميرالمؤمنين علي( دانسته و در ادامه به اثبات خلافت الهي آن امام( و نيز به ولايت داشتن پيامبر اسلام(ص) و ائمه( در امر تشريع پرداخته و همچنين ولايت شخص فقيه بحث و تحليل شده است. در فصل چهارم، تأثير ولايت بر جامعه تبيين شده و ضمن ارائه تعريفي از جامعه اسلامي و رابطه آن با ولايت، اهميت امامت در عقيده شيعه براي سامان دادن به امور ديني و دنيوي مردم تأکيد گرديده است. نويسنده، اعمال ولايت را در جوامع عامل نجات دهنده انسان ها معرفي کرده و ضرورت ولايت فقيه در عصر حاضر و آثار و برکات زياد آن را بر جوامع بررسي نموده و ديدگاه‌هاي فقهاي اماميه را در اين زمينه به صورت مبسوط همراه با دلايل آن ها ذکر کرده است.
قلمرو قرآن و علم در «نقد قرآن»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بعد از آن که در مبحث مربوطه روشن شد که قرآن و علم، با همديگر رابطه سازگارانه دارند، لازم است که اين مطالب روشن شود که اين رابطه تا چه اندازه است. در اين مورد سه احتمال قابل طرح است:
الف: ديدگاه حداکثری
بر اساس اين ديدگاه همه بیشتر ...
تکامل از دیدگاه علم تجربی و مفسرین قرآن
نویسنده:
نويسنده:بهروز فرهادیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: ارشاد,
کلیدواژه‌های اصلی :
اصول‌الدین فی‌القرآن‌الکریم
نویسنده:
یونس استروشنی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: قم: المنظمه‌العالمیه للحوزات والمدارس‌العلمیه خارج‌البلدان، ۱۴۲۸ق.‏‫=۲۰۰۷م‬.‬،= ۱۳۸۶ -,
کلیدواژه‌های اصلی :
زيبايي های قرآن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

خوب است دانسته شود. زیبایی و زشتی هر دو نسبی اند. تشخیص آنها به صحت و سلامت حس، ذوق، عقل و اندیشه و علم زیبایی و زشتی شناختی افراد و هنرمندی آنها بر می گردد. در راستای کمک به تبیین و تشخیص بهتر این موضوع علوم مختلف مانند هنر، فلسفه هنر، علم زیبا بیشتر ...
مثل‌ها و اندرزها: برگزیده‌ای از تمثیلات، کلمات قصار و حکایات کتاب مقدس (عهد جدید)، همراه با نمونه‌های قرآنی آن
نویسنده:
گردآوری و تالیف سیدمحمد رضوی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد بعثت‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
احکام القرآن امام شافعی
نویسنده:
مترجم:سیداسماعیل حسینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
کردستان - سنندج: محمدی,
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 18137