جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 فرهنگ واژگان قرآن کریم بر اساس تفسیر روض الجنان و روح الجنان(حروف الف و با)
نویسنده:
ربابه قیومی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف این تحقیق مشخص کردن معانی لغات قرآنی است که با حروف الف و با شروع می شوند از روی تفسیر روض الجنان و روح الجنان نوشته ابوالفتوح رازی است که به صورت یک لغت نامه قرآنی و به ترتیب حروف الفبا فارسی آورده شده است همراه با آیه شاهد برای هر لغت و ترجمه آن.
 داستان زندگانی حضرت یونس(ع) در قرآن و تاریخ
نویسنده:
مهدی حسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با سپاس از خداوند منان که مرا دراین راه توفیق عنایت کرد تا بتوانم گامی کوچک در شناخت زندگی انبیاء داشته باشم. پایان نامه ای که پیش رو دارید از چهار فصل تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از: 1)فصل اول: قصه و گزارش تاریخ در قرآن 2) فصل دوم: یونس(ع) 3)فصل سوم: سرگذشت قوم یونس(ع) 4) فصل چهارم: نکته هایی از داستان حضرت یونس(ع) که در این جا به اختصار، توضیح هر کدام می پردازیم در فصل اول که به طور کلی به واژه شناسی قصه، تاریخ، تفاوت قصه و داستان و غیره می پردازیم که برای خواننده ریشه، قصه و استفاده قصه در قرآن روشن شود. در ادامه در فصل دوم به توضیح رسالت یونس(ع) می پردازیم و در فصل سوم مربوط به زندگی نامه حضرت یونس(ع) و در آخر در فصل چهارم به بررسی نکات آموزنده از داستان حضرت یونس(ع) می پردازیم که می تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.
مبانی قرآنی نامه امام علی(ع) به مالک اشتر(رهبری از دیدگاه علی (ع))
نویسنده:
فاطمه غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این رساله ما نخواستیم که کل نامه را بررسی کنیم و یا شرح دهیم بلکه قصد و هدفمان این بود که بتوانیم کلام مولا را با قرآن مجید تطبیق دهیم و بتوانیم ارتباط کلام علی(ع) را با قرآن بدست آوریم. از آن جا که این نامه(نامه 53) یکی از نامه های سیاسی امام است و شیوه حکومت داری را بیان می کنداین رساله فرصتی شد برای ارائه بخشهایی از اندیشه سیاسی حکیمانه و سیره پسندیده امیر مومنان علی(ع) که بر خاسته از قرآن کریم اندیشه و سیره پیامبر اکرم است. این نامه یکی از طولانی ترین نامه ای امام علی(ع) است ما این نامه را طی پنج بخش بررسی کردیم: بخش اول: کلیات که شامل 3 فصل است که هر 3 فصل به موضوع ربط دارد یعنی معرفی مالک، نهج البلاغه وحکومت علی(ع). بخش دوم: اوصاف رهبر، شامل2 فصل است همان ویژگی ها و استعدادهایی است که یک رهبر حکومت باید داشته باشد. بخش سوم: وظایف رهبر است که شامل شایسته سالاری، شناخت طبقه محروم، برقراری امنیت و صلح و... است. شامل 5 فصل است. بخش چهارم: رابطه رهبر با کارگزاران خود به گونه ای که با کارگزاران خود مشورت کند و بر روی کارهایشان نظارت داشته باشد که شامل2فصل است. بخش پنجم: رابطه رهبر با مردم که چگونگی برخورد رهبر با مردم را بیان می کند که شامل 5 فصل است.
کودک و احکام آن در قرآن
نویسنده:
حکیمه یزدان پرست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق تلاش بر این بوده است که نکات و مواردی را که درباره تربیت و اخلاق کودک لازم وضروری است با تطبیق و استناد به آیات قرآنی و همچنین روایات بیان نماییم. در این راستا، پژوهش به صورت فصل ها و قسمت های مختلفی ارائه شده است که در این جا به معرفی آنها می پردازیم: این تحقیق شامل پنج فصل می باشد که هر فصل شامل بخشهایی به شرح زیر می باشد: فصل اول: مربوط به کلیات که شامل: هدف، اهمیت و پیشینه و همچنین به تعریف اصطلاحات می پردازیم. فصل دوم: این فصل پیرامون ساخت تربیتی کودک می باشد که به بررسی نکاتی چون: اهمیت تربیت کودک، وظایف پدر و مادر نسبت به کودک است این قسمت با استناد به آیاتی از قرآن که پیرامون این بحث آمده پرداخته است و نیز نقش دین و خانواده در آموزش و پرورش کودک را ذکر کرده ایم. فصل سوم: در این فصل ویژگی های زمان کودکی را که شامل بازی کردن و پرسش های کودک و... می باشد مورد بررسی قرار داده ایم. فصل چهارم: در این فصل روش های تربیتی راکه در دوران کودکی باید به کار گرفته شود تا کودک آینده ای درخشان داشته باشد مورد بررسی قرارداه یم و همچنین مربوط به راههای پرورش اخلاق در کودکان از جمله شناخت وظایف اخلاقی والدین نسبت به آنها و غیره می باشند. فصل پنجم: در این فصل به بررسی کودکی چند تن از پیامبران الهی که در قرآن از آنها یاد شده است پرداخته ایم.
 ترجمه و تحقیق «القراءات القرآنیه: تاریخ و تعریف
نویسنده:
فیروز حریرچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله شامل دو بخش می باشد: بخش اول در پیشگاه قرآن نگاهی به قرائتهای قرآنی پیدایش قراءات ریشه واژه قراءات پدیده مصاحف امام قرائتهای هفتگانه انواع قراءات علماء شیعه و احرف سبعه است. بخش دوم: پیدایش قراءات و تکامل تدریجی آنها شناخت و تعریف و انواع قراءات تفاوت میان قرائت و قرآن تفاوت میان متواتر و شاذ منابع قراءات اختلاف قرآن و علل آن اختیار و انتخاب در قراءات مقیاس قرائت روایت مربوط به قراءات مطابقت با رسم الخط قرآن قراءات و تجوید است
 تحقیق در واژگان قرآنی کشف الاسرار میبدی
نویسنده:
محمود الهام بخش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مطالب پایان نامه حاضر در چهار بخش تنظیم شده است. بخش نخست نگاهی به میبدی و کشف الاسرار .بخش دوم ترجمه قرآن و بررسی شیوه مترجمی میبدی. بخش سوم ویژگیهای سبکی کشف الاسرار با تکیه بر نوبت اول پیش درآمد و بخش پایانی واژگان کشف الاسرار و اهمیت آن.
جایگاه زنان در قرآن و عهدین
نویسنده:
معصومه امین زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیقی که پیش رو است، پیرامون جایگاه زنان در آیینهای اسلام، یهود و مسیحیت از منابعی چون قرآن و عهدین، کتب تفسیری و سایر کتبی که در این مورد نگارش شده در چهار بخش تنظیم شده است. هدف آن ارایه مقایسه ای، کلی در مورد موقعیت و ارزش زنان بین این سه دین و اثبات ارزش والای زن در دین مقدس اسلام می باشد. در بخش اول با بررسی اصل خلقت زن و همچنین جایگاه زنان در این سه دین، بیان شده که ادیان یهود و مسیحیت خلقت زن را وابسته به مردان می دانند حوا را عامل فریب آدم معرفی می کنند از نظر آنان زن جز در برخی موارد(مثلا در سطح خانواده) از ارزش پایینی برخورد ار است، در حالی که در دین اسلام هیچ گونه تفاوتی در ساختار خلقت زن و مرد نیست و از نظر ارزش انسانی نیز، انسانیت با انوثیت منافاتی ندارد و اسلام ملاک برتری انسانها را تقوا معرفی می کند. بخش دوم به احکام مخصوص زنان اختصاص یافته است در مورد مسأله حیض، یهودیان می گویند: معاشرت مردان با این گونه زنان مطلقاً حرام است حتی غذا خوردن سر یک سفره. در مقابل، مسیحیان معتقدند همه گونه معاشرت، حتی آمیزش جنسی با آنان بی مانع می باشد، اما اسلام راه میانه را در پیش گرفته است و تنها آنها را از اینکه در این مدت بخواهند با زنان از محل ترشح خون نزدیکی کنند منع کرده است. حجاب در این ادیان از جایگاه ارزشمندی بر خوردار بوده است به طوری که تورات بی حجابی را از عوامل نزول عذاب الهی بیان می کند و از دیدگاه مسیحیان نیز اگر زنان به حیا و عفت، آراسته شوند ارزش آن از آرایش ظاهری بیشتر است: در آیات قرآن نیز این دستور به صراحت بیان شده است. در آیینهای اسلام و یهود مهریه وجود دارد، اما در مسیحیت مهریه از ارکان ازدواج نیست، در فرقه کاتولیک مهریه وجود ندارد و درفرقه پروتستان نیز با موافقت طرفین می توان مهریه را تعیین نمود.در هر سه دین به طور کلی نفقه زن بر عهده مرد می باشد با این تفاوت که در اسلام این وظیفه تحت هیچ شرایطی از مرد ساقط نمی شود اما در آیینهای یهود و مسیحیت در صورتی که مرد توان مالی نداشته باشد، در صورت امکان زن می بایست نفقه مرد را تأمین کند. در بخش سوم با اشاره به اهمیت ازدواج در آیینهای سه گانه، از زنا به عنوان پدیده ای زشت که قبح آن در مورد زنان بیشتر است و همچنین مجازاتهای آن سخن به میان آمده است. در بخش چهارم با بازگو کردن برخی شبهات، بیان گردیده که علت اینکه در اسلام سهم الارث زن نصف مرد است وضع خاصی است که زن از لحاظ مهریه و نفقه و سربازی و برخی قوانین جزایی دارد. تعدد زوجات نیز در هر سه دین وجود داشته است: و از طلاق هم به عنوان پدیده ای منفور نام برده شده است و ضمن بیان احکام طلاق در هر سه دین، دلایل حق طلاق مرد در اسلام در سه مورد خلاصه شده است: شدت عواطف زنان، نیاز جنسی مردان، پرداخت مهریه توسط مردان.
 فرهنگ واژگان قرآن حروف(م ی) بر اساس تفسیر روض الجنان و روح الجنان
نویسنده:
علی باز افسری شهرکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آنچه در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، در ده فصل تحت عنوان فرهنگ واژگان قرآن حروف (م-ی) طبق تفسیر ابوالفتوح رازی(روض الجنان و روح الجنان) می باشد. اما پیش از شروع این بحث لازم دانستیم تا پیرامون مواردی از قبیل، زندگی و آثار و احوال ابوالفتوح رازی، تفسیر او و تاریخ ترجمه فارسی قرآن مباحثی را ارایه نماییم. همچنین در ادامه و پس از پایان فرهنگ لغات، حروف (م-ی) که پنج فصل این تحقیق را شامل می شود، پیرامون دو مورد دیگر یعنی اختلاف قرائات و نیز واژگان غیر رایج و نامانوس به کار رفته در تفسیر ابوالفتوح که در دوران اخیر کاربرد ندارند بحث خواهد شد. بنابراین آنچه در ذیل هر یک از مباحث ذکر شده در فوق، در ادامه این نوشتار خواهد آمد به قرار ذیل می باشد: فصل اول مربوط به معرفی ابوالفتوح رازی و شرح حال او و نیز آشنایی اجمالی با آثار او می باشد. فصل دوم درباره مهمترین اثر ابوالفتوح یعنی تفسیر روض الجنان، ابعاد و ویژگیهای آن، سخن بزرگان درباره این تفسیر و مواردی دیگری از این دست خواهد بود. فصل سوم این تحقیق تاریخچه ای است از ترجمه قرآن به زبان فارسی و پیشینه آن. آنچه در ذیل این عنوان آمده به قرار زیر می باشد: نمونه هایی از ترجمه های کهن قرآن به زبان فارسی، ریشه و اصل کلمه ترجمه، معانی و مفاهیم واژه ترجمه و موارد دیگری که بعداً ذکر آن خواهد آمد. فصل چهارم تا هشتم شامل لغاتی از قرآن کریم است که با حروف (م- ی) شروع شده اند. ضمن اینکه برای هر یک از این لغات ترجمه آن بر طبق ترجمه تفسیر ابوالفتوح رازی، و نیز شاهد مثال آن هم از آیات قرآنی همراه با ترجمه آن، به همان شیوه آورده شده است. با این توضیح که چون موضوع این پروژه یک فرهنگ واژگان قرآنی است، بنابراین آنچه در این پژوهش به عنوان مبنا و پایه کار و نیز ترتیب الفبایی واژگان آن مورد استفاده قرار گرفته، فرهنگ نامه قرآنی دکتر محمد جعفر یا حقی می باشد. مساله ای که در فصل نهم مورد بررسی قرار می گیرد این است که ابوالفتوح کدامیک از قرائات مشهور قرآن را مورد قبول دانسته و تفسیر خود را بر اساس آن نوشته است. بنابراین برای روشن نمودن این مساله چند نمونه از آیاتی را که در تفسیر ابوالفتوح دارای اختلاف قرائت هستند را مورد بررسی قرار داده تا از مجموع آنها نتیجه مورد نظر را کسب کنیم. در فصل دهم تعدادی از لغات فارسی قدیمی و غیر رایج که در ترجمه تفسیر روض الجنان مورد استفاده قرار گرفته اند به همراه معنی امروزی آنها ذکر شده است. در پایان نیز نتیجه گیری کلی و نهایی از مباحث ارایه شده در این فصول آورده خواهد شد.
 سیمای گمراهان و معیار گمراهی در قرآن
نویسنده:
رقیه عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق ارایه شده با عنوان «سیمای گمراهان و معیارهای گمراهی در قرآن» می باشد. که به بررسی مباحثی پیرامون گمراهی و گمراهان پرداخته است. و به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده، که کتاب های تفسیری و علوم قرآنی، اخلاقی، لغات، کلامی، روایی از جمله منابع مهم مورد استفاده می باشد. این تحقیق شامل چهار بخش است. بخش اول، شامل مفاهیم و کلیات موضوع است که از دو فصل تشکیل شده است. در فصل اول سعی شده است که در کنار معنای لغوی و اصطلاحی، وجوه مختلفی که برای ضلالت ذکر کرده اند و هم چنین مفاهیم و مترادفاتی را که کم و بیش در همان معنا و از بافت هایی از همان نوع است، مورد بررسی قرار گیرد. در فصل دوم: با عنوان مصادیق گمراهان، به ذکر مواردی که در کتاب و کلام علمای دین به عنوان گمراه معرفی شده است پرداخته شده، تا با شناخت برخی از مصادیق، تعریفی که از گمراهی در فصل پیش به دست آمده، وضوح بیشتری به خود بگیرد. در بخش دوم: عوامل گمراهی ذکر شده است تا روشن شود آنچه که ممکن است افرادی را به گمراهی بکشاند، ضعف و نارسایی معارف اسلامی نیست بلکه اشکال در جای دیگر است که باید بررسی شود. این بخش شامل سه فصل است. فصل اول عوامل درونی گمراهی: که در این فصل عواملی مانند هوای نفس، نفاق، کفر و بی ایمانی، شرک به خدا و سلطه پذیری و.... به عنوان عامل گمراهی معرفی شده اند. فصل دوم عوامل بیرونی گمراهی: که شامل دوست ناباب، زن و فرزند، تربیت غلط، تغذیه، محیط، شیطان و...می شود. فصل سوم معنای واقعی هدایت و ضلالت خداوند؛ که در واقع این فصل قسمت اصلی تحقیق به حساب می آید و در این فصل در مورد این که خداوندد ر بعضی از آیات هدایت و گمراهی را به خود نسبت داده و هدایت و گمراهی انسان ها را بر اساس مشیت خواسته خود معرفی کرده است را مورد بررسی قرار داده ایم. بخش سوم ابزار گمراهی: در این بخش با معرفی ابزاری که کفار و مشرکین بر طبق شرایط زمان و مکان برای گمراه کردن انسان ها انتخاب می کنند آغاز می شود. که عبارتند از: خشونت و جنگ، محاصره اقتصادی، حرکات منافقانه، وسوسه، شبهه افکنی. بخش چهارم: نتایج و پیامدهای گمراهی است که شامل دو فصل می شود و ملاحظه می شود که در قرآن به صورت دقیقی، بسیاری از این نتایج ذکر شده است. فصل اول: پیامدهای دنیوی گمراهی که شامل، قاوت و سنگ دلی، نابینایی و عدم بصیرت در دنیا، زندگی تنگ و سخت و لعنت (دوری از رحمت پروردگار)، یأس از رحمت خداوند و.. است. فصل دوم:پیامدهای اخروی گمراهی که شامل:عدم بصیرت و نابینایی در قیامت، پشیمانی و حسرت رستاخیز، سقوط در جهنم می شود.
 تسبیح موجودات از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
شهلا شاه حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله سعی نا چیزی است در شناساندن «تسبیح موجودات» و نحوه و چگونگی تسبیح از دیدگاه قرآن کریم و اسلام که از طریق تحقیق کتابخانه ای جمع آوری شده است، وطی چهار فصل ارایه می گردد. فصل اول تحت عنوان «مفاهیم و کلیات تسبیح» به مقدماتی نظیر معنی لغوی تسبیح، معنی اصطلاحی تسبیح و نظر مفسران و صاحب نظران در مورد آن می پردازد. فصل دوم که «مبانی تسبیح» نام دارد شامل توضیحاتی برای وارد شدن به بحث اصلی است که از نظر فلسفی-کلامی به شناساندن صفات و اسامی خداوند می پردازد .این مسایل برای بررسی کیفیت و چگونگی تسبیح لازم است. فصل سوم با عنوان«حقیقت تسبیح»به بحث اصلی تسبیح موجودات و کیفیت آن، چگونگی آن و اینکه شامل چه گروههایی می شود؟ مجازی است یا حقیقت- فعلی است یا قولی؟ به بررسی نظر کارشناسان و مفسرین می پردازد. فصل چهارم به نام«تسبیح و مسبح» شامل تسبیح انسان و رابطه آن با ذکر و حمد و... است.
  • تعداد رکورد ها : 18137