جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18145
استفاده بدون جهت (اکل مال به باطل) در قرآن
نویسنده:
داود ایمانزاده ارباطان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بررسی این قاعده که هیچکس نباید به زبان دیگری دارا شود یا استفاده بدون جهت در قرآن و حقوق اسلامی نویسنده می خواهد به این سوالات که وضعیت این قاعده در حقوق دیگر کشورها چه صورت است و چه سیری داشته، ماهیت آن چیست. موارد و مصادیق آن کدام هاهستند و وضعیت آن در حقوق اسلام و ایران پاسخ دهد و قصد دارد آنرا با قاعده کلی بنام اکل مال به باطل در قرآن مقایسه نماید. ابتدا وضعیت قاعده استفاده بدون جهت در حقوق خارجی مثل حقوق روم، فرانسه، انگلیس، امریکا و... بررسی می کند (بیان سیر تاریخی قاعده) و سپس به بررسی وضعیت آن در ایران می پردازد. پس استفاده بدون جهت (اکل مال به باطل) را در حقوق اسلام بررسی می کند که شامل استناد به قرآن، روایات و احادیث و فقه راجع به این قاعده می باشد. در فصل آخر هم مبنا و ماهیت قاعده، بیان شرایط تحقق آن و آثارش و در نهایت تعدادی از موارد و مصادیق آن بررسی می شوند و به این نتیجه می رسد که این قاعده که در قوانین اسلام و ایران به صراحت قوانین حقوقی برای کشورها بیان شده است دارای مصداق اجرایی بهتری می باشد و در کشورهای خارجی، این قاعده علی رغم ذکر صریح آن در قوانین حقوقی با ضعفهای عمده ای همراه است
 بررسی و تحلیل کاربرد واژه اسلام در قرآن
نویسنده:
عبدالهادی شیخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
سیر مطالعات این تحقیق بیانگر این واقعیت می باشد که انسان ها در کمتر زمانی بوده است که وارد اسلام به معنی باطنی آن شده اند و غافل از آن معنا و مفهوم عمیق بوده اند. در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که در آنها واژه اسلام و مشتقات آن بکار رفته و معانی مختلفی از هر یک از این کاربرد ها مد نظر بوده است که در این تحقیق نیز تمامی سعی بر آن شده است تا با استفاده از روش معنی شناسی به شناسایی تمامی آیات و واژگانی که از ریشه «سلم» می باشند پرداخته و تا حد امکان از مقاصد و معانی کاربردی و اصطلاحی این واژه و مشتقات آن بررسی های لازم به عمل بیاید. به نوعی هدف این تحقیق آشنایی به طور نسبی با واژه اسلام هم به صورت ظاهری (مجازی) و هم به صورت باطنی (معنوی) ، که پس از تحقیق و بررسی های لازم از منابع گوناگون دینی و تفاسیر مختلف کتاب آسمانی در طی سه مرحله یعنی سه فصل به ترتیب، کلیات مفاهیم اسلام، مبانی و اصول اسلام و روش ها و اهداف اسلام صورت گرفته است که امید آن دارم که به لطف حق توانسته باشم تا حدودی حق مطلب موضوع مورد نظر را بجا آورده باشم.
 داستان قوم لوط در قرآن
نویسنده:
محمدرسول اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فصل اول: قصه در قرآن، فصل دوم: شمه ای از زندگی حضرت لوط(ع) و ویژگیهای قوم لوط، فصل سوم: بررسی داستان قوم لوط و چگونگی عذاب، فصل چهارم: عواقب همجنس گرایی و کیفرهای آن در اسلام، فصل پنجم: همجنس گرایی در جوامع امروز و اثرات زیانبار آن. فصل اول: در این فصل سابقه اعراب در قصه نویسی و اینکه قصه های قرآن سرمشق قصه نویسان عرب گردید و همچنین انگیزه قرآن از قصه گویی که شامل تربیت و آموزش انسانها، و سر گذشت اقوام و عبرت گرفتن در طول زندگی می شود در این فصل مطرح گردیده است. فصل دوم: حضرت لوط برادر زاده یا به عقیده برخی پسر خاله ابراهیم بود وی پیرو آیین ابراهیم بود. از کارهای زشتی که قوم لوط انجام می دادند لواط بود. که علت اصلی روی آوردن به این عمل عوامل مختلفی از جمله بخل و تنگ دستی بود. فصل سوم: فرشتگان برای نزول عذاب ابتدا بر ابراهیم وارد شدند. حضرت ابراهیم برای جلوگیری از عذاب با فرشتگان محاجه کرد ولی چون عذاب قطعی بود حضرت ابراهیم نتوانست مانع آن شود. و سه نوع عذاب بر آنها نازل شد. فصل چهارم: همجنس گرایی مخالف طبیعت انسان است وعلت تحریم لواط عوامل مختلفی است، از جمله افزایش نسل، همجنس گرایی از لحاظ بهداشتی ضررهای بسیار زیادی دارد. در صورت اثبات عمل لواط، لواط کننده و لواط دهنده با شرایط خاص اعدام ویا تعریز می شوند. فصل پنجم: همجنس گرایی تنها در جامعه لوط نبود در جامعه کنونی نیز رواج پیدا کرده. رایج ترین بیماری همجنس بازی درجوامع امروزی ایدز می باشد. برنامه های آموزشی توسط رسانه های گروهی تا حدی می تواند از بیماری همجنس گرایی جلوگیری کند.
لغات قرآن در تفسیر طبری
نویسنده:
الهه مداح حسین آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از راه های به دست آوردن تفسیر صحیح آیات قرآنی و به تبع آن، فهم مراد خداوند، دانستن معنای دقیق و صحیح واژگان قرآن است. یکی از مفسّران که بدین مهم پرداخته، طبری است . تفسیر وی به علّت نزدیکی او به عصر نزول و شناخت عمیق او از زبان عربی، از منظر لغت شناسی جایگاه ویژه ای دارد. در این تحقیق، تلاش شده است که «بیانات لغوی» و «مستندات طبری» مورد بررسی تطبیقی قرار گیرد. این پایان نامه در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول شامل سه فصل است که در فصل اول ، کلیات آمده است. در فصل دوم، بیانات لغوی طبری ذکر شده است که شامل مفرد و جمع لغات ، توضیح اشتقاق کلمه، فروق لغوی، وجوه معانی لغوی، مجاز، ذکر مصادیق، مبهمات قرآن، تقریب بین معانی واژگان و لغات غیر عربی در قرآن است. در فصل سوم، به گزارش مستندات طبری پرداخته شده است که مشتمل بر استناد به آیه، حدیث، شعر، قرائت و سیاق است. بخش دوم شامل جمع آوری لغات در تفسیر طبری است که به ترتیب حروف الفبا مرتب شده است.
 بررسی و تحلیل خود و علل و آثار خود فراموشی در قرآن
نویسنده:
ابراهیم شاهچراغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
انسان اسرارآمیزترین موجود جهان هستی است؛ موجودی که جهان کوچکی است که جهان بزرگ را در درون دارد، موجودی که علاوه بر داشتن بعد مادی (جسمانی) از بعد معنوی (روحانی) نیز برخوردار است؛ موجودی که هم دارای فطرت توحیدی و گرایشهای متعالی است و هم دارای طبیعت حیوانی و گرایشهای مادی: موجودی که با داشتن اختیار و آزادی (که لازمه کرامت اوست) گرامی داشته شده است؛ هدف از آفرینش چنین موجودی حرکت در مسیر فطرت توحیدی(صراط حق)، تهذیب نفس، آراسته شدن به فضایل اخلاقی و رسیدن به کمال البته با پذیرفتن دعوت و راهنمایی های سعادت ساز پیامبران و سفیران الهی است. بنابراین با توجه به فلسفه و هدف آفرینش انسان و با وجود برخورداری او از چراغ درون (فطرت) و نیز تعالیم انبیاءالهی که یکی از اهداف بعثت آنها آشتی دادن و متوجه کردن انسان ها با خویشتن حقیقی (فطرت توحیدی، استعدادها و گرایشهای متعالی) و حرکت در مسیر تکامل بوده است، از غرق شدن انسان در لذتهای زودگذر مادی و به عبارتی فراموشی خود حقیقی که گاهی مواقع گریبان گیر انسان می شود، می توان به عنوان یک بیماری خطرناک که مانع اصلی سعادت و کمال او (انسان) می شود، نام برد. با توجه به اشاره جامع، ظریف و هوشیارانه قرآن کریم به این موضوع می توان گفت: علل اصلی این معنی هم منشا درونی( صفات و اعمال خود انسان) و هم منشا بیرونی دارند که همه آنها را می توان در زیر سه عنوان «هوای نفس، دنیا و شیطان» که مرتبط با یکدیگرند جای داد. فراموشی نفس انسان را از شناخت صحیح خدا، مبداء و معاد، مسیر بین آن دو، استعدادها، تواناییها و گرایشهای متعالی باز می دارد و آثار زیبانبار و جبران ناپذیر فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... در دنیا و آخرت که نتیجه آن نیز تنزل به مرتبه پایین تر از حیوانات و سقوط در جهنم می باشد را برای او(انسان) به دنبال خواهد آورد. از یافتن خود حقیقی(واقعی) و شناسایی و شکوفایی استعدادها، تواناییها و گرایشهای متعالی، تعبیر به خودیابی می شود. سروش های حیاتبخش و سعادت ساز پیامبران الهی همان عوامل خودیابی و احیای فطرت توحیدی هستند که در دو گروه معارف نظری و دستورات عملی جای می گیرند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که در صورت نهان ماندن و خاموش شدن آگاهی ها، گرایشهای متعالی، استعدادها و تواناییها، انسان در ضلالت و شقاوت خواهد ماند. اینجاست که انسان (به ویژه انسان معاصر) چاره خود را در باز گشتن به دین، معنویت و خداپرستی دیده و کوشش دارد تا در پرتو آن، اصل و اصالت انسانی و هویت واقعی فراموش شده خویش را باز جوید. هر کس کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش
 سیمای گمراهان و معیار گمراهی در قرآن
نویسنده:
رقیه عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق ارایه شده با عنوان «سیمای گمراهان و معیارهای گمراهی در قرآن» می باشد. که به بررسی مباحثی پیرامون گمراهی و گمراهان پرداخته است. و به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده، که کتاب های تفسیری و علوم قرآنی، اخلاقی، لغات، کلامی، روایی از جمله منابع مهم مورد استفاده می باشد. این تحقیق شامل چهار بخش است. بخش اول، شامل مفاهیم و کلیات موضوع است که از دو فصل تشکیل شده است. در فصل اول سعی شده است که در کنار معنای لغوی و اصطلاحی، وجوه مختلفی که برای ضلالت ذکر کرده اند و هم چنین مفاهیم و مترادفاتی را که کم و بیش در همان معنا و از بافت هایی از همان نوع است، مورد بررسی قرار گیرد. در فصل دوم: با عنوان مصادیق گمراهان، به ذکر مواردی که در کتاب و کلام علمای دین به عنوان گمراه معرفی شده است پرداخته شده، تا با شناخت برخی از مصادیق، تعریفی که از گمراهی در فصل پیش به دست آمده، وضوح بیشتری به خود بگیرد. در بخش دوم: عوامل گمراهی ذکر شده است تا روشن شود آنچه که ممکن است افرادی را به گمراهی بکشاند، ضعف و نارسایی معارف اسلامی نیست بلکه اشکال در جای دیگر است که باید بررسی شود. این بخش شامل سه فصل است. فصل اول عوامل درونی گمراهی: که در این فصل عواملی مانند هوای نفس، نفاق، کفر و بی ایمانی، شرک به خدا و سلطه پذیری و.... به عنوان عامل گمراهی معرفی شده اند. فصل دوم عوامل بیرونی گمراهی: که شامل دوست ناباب، زن و فرزند، تربیت غلط، تغذیه، محیط، شیطان و...می شود. فصل سوم معنای واقعی هدایت و ضلالت خداوند؛ که در واقع این فصل قسمت اصلی تحقیق به حساب می آید و در این فصل در مورد این که خداوندد ر بعضی از آیات هدایت و گمراهی را به خود نسبت داده و هدایت و گمراهی انسان ها را بر اساس مشیت خواسته خود معرفی کرده است را مورد بررسی قرار داده ایم. بخش سوم ابزار گمراهی: در این بخش با معرفی ابزاری که کفار و مشرکین بر طبق شرایط زمان و مکان برای گمراه کردن انسان ها انتخاب می کنند آغاز می شود. که عبارتند از: خشونت و جنگ، محاصره اقتصادی، حرکات منافقانه، وسوسه، شبهه افکنی. بخش چهارم: نتایج و پیامدهای گمراهی است که شامل دو فصل می شود و ملاحظه می شود که در قرآن به صورت دقیقی، بسیاری از این نتایج ذکر شده است. فصل اول: پیامدهای دنیوی گمراهی که شامل، قاوت و سنگ دلی، نابینایی و عدم بصیرت در دنیا، زندگی تنگ و سخت و لعنت (دوری از رحمت پروردگار)، یأس از رحمت خداوند و.. است. فصل دوم:پیامدهای اخروی گمراهی که شامل:عدم بصیرت و نابینایی در قیامت، پشیمانی و حسرت رستاخیز، سقوط در جهنم می شود.
 فرهنگ واژگان قرآن حروف(الف ب) بر اساس تفسیر کشف الاسرار و عده الابرار
نویسنده:
محمد فناعیتان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آنچه در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد در 6 فصل به صورت زیر می باشد: فصل اول مربوط به معرفی و شرح حال میبدی و آشنایی با تفسیر کشف الاسرار وعده الابرار می باشد. فصل های دوم و سوم و چهارم شامل لغاتی از قرآن کریم است که با حروف «ا» و «أ» و «ب» آورده شده است. با توجه به این نکته که موضوع این تحقیق یک فرهنگ واژگان قرآنی است. بنابراین ترکیبات قرآنی و هر آنچه در کشف الاسرار به صورت یک ترکیب در نظر گرفته شده و با هم ترجمه شده مورد نظر ما نمی باشد و از محدوده این تحقیق خارج است. مبنای کار ما در این قسمت فرهنگنامه قرآنی دکتر محمد جعفر یاحقی است. مسئله ای که در فصل پنجم مورد بررسی قرار می گیرد این است که میبدی کدام یک از قراءات مشهور قرآن را مورد قبول دانسته و تفسیر خود را بر اساس آن نوشته است. برای مشخص کردن این مسئله چند نمونه از آیاتی که دارای اختلاف قرائت هستند را مورد بررسی قرار می دهیم تا از مجموع آنها نتیجه مورد نظر را کسب کنیم. در فصل ششم تعدادی از لغات فارسی قدیمی غیر رایج که در ترجمه تفسیر کشف الاسرار مورد استفاده قرار گرفته اند به همراه معنی امروزی آنها ذکر شده است.
دفاع مشروع از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
شوکت ابراهیم پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق با رویکردی قرآنی به موضوع دفاع مشروع پرداخته است. از منظر قرآن کریم اگر متجاوزی، تجاوز کرد و مدافع اقدام به دفاع نمود. در این حال آن را دفاع می نامند اما زمانی مشروع است که شرایط و حدود را رعایت کند. چرا که خداوند معتدین را دوست نمی دارد. دفاع خود به معنای دور کردن می باشد و مشروع یعنی آن چه که شرع قبول دارد و بر اساس راه و روش درستی باشد. دفاع مشروع حقی است که فرد مورد تجاوز دارد تا در هنگام ضرورت برای دفع خطراتی که او را تهدید می کند استفاده نماید. اما در دفاع مشروع هدف همیشه باید فی سبیل الله و برای اقامه توحید باشد. باید گفت که دفاع مشروع تاریخچه ای طولانی دارد. چون که دفاع کردن از امور فطری بشر است و قاعدتاً هر فردی که مورد تجاوز قرار بگیرد به حکم فطرت، حق دفاع از خود را دارد. علاوه بر فطرت، از نظر عقلی نیز زمانی که فردی مورد تجاوز قرار بگیرد، به حکم عقل حق دفاع دارد. اما در قرآن کریم و منابع دینی برای این که کسی از حدود خود تجاوز نکند شرایط دفاع را بیان می کنند که عبارتند از:1 ضروری بودن دفاع 2 دفاع باید با خطر و تجاوز متناسب باشد. اصولا موارد دفاعی یا دفاع از نفس است یا عرض و ناموس، یا مال خود و دیگری (در صورتی که فرد قادر به دفاع از خود نباشد) و همچنین دفاع از مرزهای اسلامی می باشند. البته در حین دفاع باید آداب و احکام جنگ را رعایت کرد که ما این آداب و احکام را از نهج البلاغه و آیات قرآن کریم استخراج کرده ایم تا دفاع یک دفاع اسلامی و خدایی باشد. تحقیق شامل مقدمه و سه بخش و هر بخش هم دارای فصولی می باشد که آن ها را معرفی می کنیم: مقدمه (هدف اهمیت پیشینه) بخش اول: مفاهیم و کلیات (فصل اول: دفاع مشروع از نظر لغوی و اصطلاحی، فصل دوم: اهداف دفاع مشروع از منظر قرآن کریم، فصل سوم: تاریخچه دفاع مشروع) بخش دوم: فلسفه مشروعیت و شرایط دفاع (فصل اول: فلسفه مشروعیت دفاع در حقوق اسلامی، فصل دوم: شرایط مشروعیت دفاع) بخش سوم: انواع دفاع و احکام آن (فصل اول: انواع دفاع مشروع در حقوق داخلی،فصل دوم: دفاع مشروع در حقوق بین الملل اسلام، فصل سوم: احکام دفاع) روش تحقیق حاضرکتابخانه ای و به طریق فیش برداری می باشد که به صورت خلاصه، نقل مستقیم یا ترجمه می باشد.
 جمع آوری قرآن از نظر خاورشناسان
نویسنده:
خدیجه هادی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله حاضر، پژوهشی پیرامون جمع آوری قرآن از نظر خاور شناسان می باشد. این پژوهش با تمام موانعی که بر سر راه خود داشته، از قبیل کمبود منابع و... به روش کتابخانه ای تهیه شده و شیوه تدوین بدین گونه بوده است که نظرات خاور شناسان را درباره موضوع مورد بحث، عنوان کرده و برخی از این نظرات در پاورقی پاسخ داده شده است. این رساله مشتمل بر دو بخش است: بخش اول: کلیات و مفاهیم است که شامل چهار فصل می باشد: فصل اول: تعاریف فصل دوم: تاریخ پیدایش خاور شناسی فصل سوم: انگیزه ها و روشهای خاورشناسان فصل چهارم: شبهات و اتهامات خاورشناسان و واکنش مسلمانان در قبال ایشان بخش دوم: جمع آوری قرآن از نظر خاور شناسان می باشد که در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول: جمع آوری قرآن در عهد پیامبر از نظر خاور شناسان فصل دوم: جمع آوری قرآن در عهد ابوبکر و عمر از نظر خاور شناسان فصل سوم: جمع آوری قرآن در عهد عثمان از نظر خاور شناسان و پایان این رساله نوشتار چند صفحه ای ملحقات می باشد.
 لیله القدر در قرآن و احادیث
نویسنده:
عبدالمجید معتمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شده است که مشتمل بر سه بخش می باشد. در این سه بخش مطالب زیر بررسی شده است: بخش اول: مشتمل بر دو فصل می باشد که در فصل اول تاریخچه شب قدر آمده و مطالبی در زمینه شب قدر و نخستین پیامبر، شب قدر و حضرت موسی ذکر شده است. و در فصل دوم مفهوم قدرپرداخته شده و مطالبی در زمینه معنای لغوی و اصطلاحی قدر و اقسام تقدیر بررسی شده است. بخش دوم مشتمل بر دو فصل می باشد که در فصل اول به فضایل شب قدر، اختصاص داشتن به امام زمان، تعیین شب قدر و رقم خوردن سر نوشت انسان آمده است. و در فصل دوم رابطه نزول قرآن و شب قدر بررسی شده است و مطالبی در زمینه شأن نزول سوره قدر، کیفیت نزول قرآن، نزول دفعی و تدریجی قرآن و... عنوان شده است. بخش سوم بر دو فصل می باشد که در فصل اول به اهمیت شب و شب زنده داری پرداخته شده است و مطالبی در زمینه تلقی متفاوت از شب، عاشقان شب و... پرداخته شده است و در فصل دوم به استجابت دعا و شب قدر پرداخته و مطالبی در زمینه شرایط استجابت دعا، دعاهای شب قدر و... آمده است.
  • تعداد رکورد ها : 18145