جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
سنت های الهی در فرد و جامعه در پرتو قرآن و احادیث
نویسنده:
محسن مکارم شیرازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تبیین سنت های خدا در مورد فرد و جامعه با استفاده از آیات و روایات است. پژوهش حاضر در سه بخش تحت عنوان سنن تکوینی، سنن تشریعی مطلق و سنن تشریعی مقید ارائه شده است. نویسنده در بخش اول به بررسی نُه سنت از قبیل سنت خلق، تقدیر، قضا، نظم و اتقان صنع، تدبیر، زوجیت اشیا، هدایت عامه، اجر و رزق پرداخته است. وی در بخش سنن تشریعی مطلق از بعثت انبیا، نصب امام، قبح تکلیف به غیر مقدور، قبح عقاب بدون بیان، سنت اختیار، سنت امتحان، سنت جزا و پاداش و سنت مداوله بین مردم بحث کرده است. بخش پایانی به «سنت های تشریعی مقید» اختصاص دارد و از سنت های فردی، سنت های معنوی و سنت های خدا در اجتماع است. نویسنده هر یک از سنت های فوق را در دو محور پاداش و مجازات مورد بررسی قرار داده است.
سیری در سوگندهای قرآن
نویسنده:
فهیمه رضائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پایان نامه «سیری در سوگندهای قرآن» است و با هدف تبیین سوگندهای خداوند در قرآن که بخش قابل توجهی از آیات را به خود اختصاص داده است و غالبا اصول سه گانه توحید، نبوت و معاد، با پیوندی ظریف بین قسم و جواب آن، مورد اثبات و تاکید قرار گرفته؛ نگاشته شده است. مباحث این تحقیق در سه بخش تنظیم شده است که سرفصل های آن به ترتیب این موارد را در بر می گیرد: معناشناسی واژه قسم و تفاوت آن با حلف و یمین؛ بیان کلیاتی در مورد آن شامل تاریخچه، ارکان، انواع و نهی از سوگند؛ سپس پرداختن به فلسفه سوگندهای قرآن از مباحث مقدماتی این پایان نامه است. پس از آن مخاطب با ویژگی های سوگند درکلام عرب ازنظر اصول بلاغی بکاررفته درسوگندهای قرآن شامل اضافه شدن لا، کلا، کلمه مثبت و إذا به قسم، حذف جمله قسم و حذف جواب قسم؛ همچنین قواعد نحوی آن شامل توالی اقسام، الفاظ جانشین قسم، استعمال حروف قسم و اجتماع قسم و شرط آگاه می شود. در پایان، به تبیین سوگندهای خداوند در قرآن به ذات مقدس خود، به پیامبر ، به قرآن و به مخلوقات شامل فرشتگان، قیامت، شب، ستاره، ماه، اسبان رزمندگان و عصر می پردازیم. از نظر دور نماند، باتوجه به فرضیه این پژوهش که سوگندهای قرآن برای اثبات اصول دین و شامل مباحث استدلالی و نکات اعتقادی در نهایت ایجاز و بلاغت است، به این نکته پی می بریم که این سوگندها می تواند در تفکر در عالم خلقت و پی بردن به آفریننده ای قادر و نیز حق بودن کلام پیامبر ، نقش به سزایی ایفا کند. منابع مورد استفاده در این پژوهش با عنایت به قرآنی بودن بحث؛ کتب تفسیری مانند مجمع البیان، المیزان، الکشاف، تفسیر کبیر، التبیان و کتابهای علوم قرآنی مانند البرهان، الاتقان، معترک الأقران، قواعد التدبر الامثل لکتاب الله عزوجل، دراسات لاسلوب القرآن و کتب نحوی مانند شرح المفصل، شرح الکافیه، همع الهوامع، النحو الوافی و... می باشد
شبکة معنایی اخلاق سیئه در قرآن
نویسنده:
پروین فنایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از روشهای نوین تحقیق وپژوهش درقرآن،معناشناسی واژه های قرآنی است. دراین نگرش،پس ازانتخاب کلمات کلیدی قرآن، میدانهای معناشناسی هر واژه به همراه ارتباط سیستمی میان آنها بررسی شده و برخی از لایه های معنایی آیات ظاهر می گردد. تحقیق حاضر سعی دارد بااستفاده از روش یاد شده،ده واژة کلیدی اخلاق سیئه رادرحوزه های لغت، تفسیر،سیاق و علم وجوه ارزیابی کند وپس از تعیین میدان معناشناسی هر واژه،به ارتباط میان آنها بپردازدومعارف جدیدی را از قرآن کشف نماید تا اندیشة نظام دار بودن آن معارف روشن گردد. آنچه این رساله، بدان اهتمام می ورزد، این است که جهان بینی قرآن،یک جهان بینی خدا مرکزی است یعنی هیچ مفهوم عمده ای در قرآن جدااز مفهوم خداوجودندارد و اخلاقیات انسانی ، بازتاب ضعیف و رنگ باخته و تقلیدی ناقص از صفات پروردگاری است .هرگاه ستروپوششی (کفر)، براین بازتاب قرارگیرد،سر حلقة اخلاق سیئه می گردد که ضلالت، فسق ، شرک ، ظلم ، هوی ، کذب ، ... ، را به دنبال دارد. واژه های مذکور از واژه های اصیل و توصیفی با محتوایی واقعی هستند که به صورت اصطلاحات اخلاقی مهم درسطح اول زبان اخلاقی می باشد و در طبقه بندی نظام ارزشی قرآن ، جایگاه خاصی دارند. از نتایج مهم این پژوهش : ارتباط هماهنگ و سیستماتیک واژه های اخلاقی و معنادار بودن آنها در زیر چتر خدا محوری. تبیین گسترش معنایی واژه ها در بافت و سیاق آیات. از پیامد های سوء و جبران ناپذیرحذف مقولة خدامحوری ، دوری از حق وحقیقت ودوری ازفرهنگ قیامت و در نتیجه از بین رفتن زمینة پیدایش عمل صالح و انتشار آن در سطح جامعه است. کفر سر حلقة اخلاق سیئه است و دیگر مفاسد اخلاقی خطرناک چون فسق ، ظلم ،ضلال ،... را به همراه دارد. پیروی از هوای نفس ، بی عدالتی در سطوح مختلف فکری ، رفتاری و اجتماعی را به دنبال دارد. شرک و دو گانه پرستی ، نابودی و محرومیت از زندگی واقعی را در دنیاوآخرت به دنبال دارد ودر روزقیامت، شیطان نیز از چنین شرکی بیزاری می جوید.
شفاعت از دیدگاه قرآن و سنت و پیامدهای کلامی آن
نویسنده:
علیرضا خسروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش بررسی آیات مربوط به شفاعت اندیشه های کلامی امامیه و بعضی از فرق اسلامی درباره شفاعت و شبهاتی که در مساله شفاعت است و همچنین منشاآ اختلاف فرق اسلامی را مورد بررسی قرار دهد آیات قرآن کریم در مورد شفاعت به عنوان نمونه انتخاب شده و نظرات فرق اسلامی علی الخصوص امامیه و معتزله بیان شده است در این پژوهش با استفاده از شیوه کتابخانه ای و با استعانت از روش فیش برداری ، اطلاعات مورد نیاز از منابع دست اول و دوست دوم جمع آوری شده و روش کلی در تحقیق ، روش توصیفی و تحلیلی است براساس این پژوهش شفاعت که بعنوان یک اصل مسلم در اسلام پذیرفته شده از عرف وارد دین نشده است بلکه با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام ) به آن اعتقاد حاصل شده است . خداوند به پیامبر امر فرمود: "واستغفر لذنبک و للمومنین " یعنی : برای گناه خود و مومنین استغفار کن ، و پیامبر امتثال امر خواهد کرد. خداوند هم درخواست پیامبر را پذیرد "و لسوف یعطیک ربک فترضی ".
صراط مستقیم از دیدگاه عقل و نقل (قرآن و حدیث)
نویسنده:
آیت الله روزبهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر دارای سه بخش با این موضوعات است: بخش اول، صراط مستقیم از دیدگاه عقل: در جستجوی راه سعادت، عقل در آدمی، رابطه و نقش عقل در برابر صراط مستقیم؛ بخش دوم، صراط مستقیم از دیدگاه قرآن کریم و روایات: ترجمه و شرح سوره حمد، معنای لغوی و اصطلاحی صراط مستقیم، مترادفات صراط، تفسیر صراط مستقیم در قرآن کریم، صراط مستقیم در روایات، بررسی نظریه های مفسرین درباره صراط مستقیم، صراط مستقیم و منعمان، مغضوبین و ضالین؛ بخش سوم، هدایت به صراط مستقیم: معنای هدایت، هدایت تکوینی در قرآن، هدایت تشریعی، هدایت خاصه.
بررسی آیات قرآنی در کتاب «شواهد الربوبیة»
نویسنده:
اعلاء تورانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه مقدمه و چهار بخش دارد. در مقدمه به موضوعاتی چون برهان در قرآن، ارتباط قرآن وبرهان، قرآن و معانی آن، تفسیر واقعی و تفسیر به رأی پرداخته شده است. در بخش اول، تعیین و تشخیص وجود، اسماء حسنای الهی، عرش و کرسی در کلام الهی، تقسیمات وجود و علل چهارگانه بررسی شده است. در بخش دوم با عنوان اثبات وجود حق تعالی از وجود خدای تعالی و خلق دنیا و آخرت، اینکه صفات اشیاء از لوازم صفات حق تعالی است و عددملائکه عقلی بحث شده است. بخش سوم درباره معاد ونفس و حاوی مباحث تکون حیوان، ذو مراتب بودن افلاک، سعادت حقیقی انسان و اثبات معاد است. بخش چهارم در خصوص نبوت و شامل موضوعات اوصاف نبی و جایگاه آن در فلسفه الهی، تغییر شرایع، واجبات عام و جز آن است.
بررسی احادیث طلاق با عرضه بر قرآن
نویسنده:
پرویز زلف سیاه لیلان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف تحقیق: عرضه احادیث به قرآن به دلیل اشکالات موجوده در احادیث مثل تعارض، جعل، صدور آنها در شرایط تقیه و ... می باشد. استفاده از احادیث بدون عرضه به قرآن، ما را از شناخت واقعی دین مبین اسلام خصوصاً دریافت فقه، بازداشته و باعث بروز قرائات مختلف از دین به علت اشکالاتی که احادیث دارند می گردد. استنباطات مختلف فقها از احادیث و بروز نظرات متفاوت در فهم احکام ریشه در این دارد که عالمان اسلامی، خصوصاً فقهای عظام با در نظر گرفتن جمله مشهور«الدلیلان اذا تعارضا تساقطا» که از نظر عقل و شرع مورد تایید می باشد، به دلیل مختلف بودن اخبار و احادیث مربوطه به حل تعارض اخبار، دچار اختلاف نظر گردیده که برخی را به تخییر، برخی را به احتیاط و گروهی را به توقف سوق می نماید. روش تحقیق کتابخانه ای، تحلیل آیات و احادیث مربوطه به طلاق با استفاده از آیات قرآن و متون معتبرمی باشد. مهمترین نتیجه به دست آمده، حل تعارض اخبار با استفاده از عرضه آنها به قرآن با در نظر گرفتن عام وخاص، مطلق و مقید، مجمل ومبین و سایر مسائل اصولی، تساوی حقوق زن و مرد به مفهوم عدم مشابهت احکام خاص آنها، احراز معنی طهر برای «قرء» با توجه به اجماع فقها و معنی لغوی آن، استحباب اشهاد در رجعت، نیابت پذیری وکالت در طلاق، جواز اخذ زائد بر مهر در طلاق خلع ، استحاله عقلی و شرعی تعدد طلاق با انحصار آن در یک مجلس و بسیاری مسائل دیگر.
بررسی سر پیوند نماز و زکات در قرآن کریم
نویسنده:
محمدنقی آقامیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش در این پایان نامه آشنایی با آیات روح بخش قرآن مبین و پی بردن به راز پیوند نماز و زکات در قرآن کریم و بیان نقش زکات در بهبود وضع اقتصادی جامعه این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ها صورت گرفته و از منابع مختلف از جمله کتب تفسیری : (الکشاف زمخشری و تفسیر نمونه ) و لغوی : (تاج العروس والمفردات راغب ) و منابع دیگر استفاده شده نتیجه ی کلی اینکه بعد از تحقیق معلوم شد در ۲۶ آیه ی قرآن ، واژه های : صلاة و زکات با هم آمده و مورد تاکید قرار گرفته اند نماز بی زکات ، مقبول درگاه خداوندی نمی باشد از آن جا که زکات ، پاک کننده ی مال است و نماز، پاک کننده ی روح ، می توان نتیجه گرفت که : از نظر خداوند اهمیت اقتصادی برای جامعه ی انسانی ، برابر است با اهمیت روح برای انسان .
بررسی مقام پدر و مادر از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
اسماعیل رضایی طالشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش تبیین جایگاه و مقام پدر و مادر از نظر قرآن و روایات و اهمیت و حفظ احترام ، عظمت و ارزش آنها و حسن روابط میان پدران و مادران و فرزندان است روش نمونه گیری روش پژوهش : کتابخانه ای و راهنمایی های استادان نتیجه کلی : پدر و مادر مایه بقاآ و تربیت نسلهای انسانی و مرکز و بنیاد خانواده هستند، و ما انسانها باید ضمن اهتمام به شناخت جایگاه و حقوق آن در جهت حفظ ارزش و منزلت پدر و مادر در تمامی مسائل و نیز تعمیق و گسترش آن بکوشیم
علم غیب از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
ناهده انصارین
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش : اثبات علم غیب برای پیامبران و امامان علیهم السلام روش نمونه گیری : فیش برداری و خلاصه نویسی متون مرتبط با موضوع رساله روش پژوهش : تحقیق کتابخانه ای است ، ابزار اندازه گیری کتب تفاسیر و احادیث است طرح پژوهش : این تحقیق در پنج بخش اصلی طرح شده است . ابتدا لغت غیب و اقسام و مصادیق آن بررسی شده است ، سپس امکان راهیابی بشر به عالم غیب عنوان گشته است . آنگاه علم غیب انبیاآ و اوصیاآ و ارتباط آنان با جهان غیب مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته است و در انتها موضوع ایمان به غیب نوشته شده است نتیجه کلی : پیامبران و امامان (ع ) با تعلیم الهی و بنابر مصلحت و اذن خداوند عالم به غیب هستند مگر غیب هایی که در انحصار خداوند متعال باشد
  • تعداد رکورد ها : 18137