جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18145
 اولین دانش آموخته ( نگاهی اجمالی بر قصه حضرت آدم ( ع) در قرآن)
نویسنده:
ایران برجی نادرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش « نگاهی اجمالی به قصه حضرت آدم ( علیه السلام ) در قرآن کریم » است0 حضرت آدم( علیه السلام) اولین انسان در روی زمین به عنوان ابوالبشر خطاب شده و این در آیات قرآن هم به آن اشاره شده است که پدر همه ی انسان ها بوده و همه ی انسان های زمین از ذریه و نسل او و همسرش حوّا می باشد0 خداوند متعال آدم را آفرید و او را جانشین خود در زمین قرار داد تا او را آزمایش کند و او خدا را عبادت کند، طبق نص صریح قرآن خلقت اولیه آدم ( علیه السلام) از گل بود و طی مراحلی به جسم تبدیل شد وخداوند از روح خودش در آن دمید و ازاین جا به بعد بود که تکلیف و وظیفه ی آدم ( علیه السلام) شروع شد و آفریدگار یکتا اسماء خود را به آدم ( علیه السلام) تعلیم داد و به ملائکه دستور داد تا بر او سجده کنند0 ، فرشتگان همه بر او سجده تحیت و تکریم کردند0 بهشتی که آدم ( علیه السلام) و همسرش در آن ساکن بود بهشتی بود که سرما و گرما در آن نبود و می توانستند از همه ی میوه های آن بخورند مگر این که طبق نهی پروردگار نباید به شجره منهیه ( درخت گندم) نزدیک می شدند ولی شیطان آن ها را وسوسه کرد تا به شجره نزدیک شدند وقتی آدم ( علیه السلام)به اشتباه خود پی برد پشیمان شد و به درگاه خدا توبه کرد و پروردگار آمرزنده به واسطه محمد و آل محمد ( صلی الله علیه و آله) توبه ی او را پذیرفت ولی اثر وضعی آن خطا هبوط به زمین بود که البته با هبوط آدم ( علیه السلام)به زمین نسل ایشان ادامه یافت و رحمت وسیع الهی بر او وذریه اش فوران پیدا کرد0 این مطالب را در تحقیق حاضر در سه بخش به عناوین بخش اول : خلقت آدم ( علیه السلام) . بخش دوم: آدم ( علیه السلام) در بهشت، بخش سوم : هبوط ، وهشت فصل سامان داده ایم0 منابعی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است علاوه بر قرآن به عنوان اصلی ترین و معتبرترین منبع و نیز نهج البلاغه اکثراً عبارتند از: کتاب های تفسیر شیعه واهل تسنن مانند: المیزان فی تفسیر القرآن، تألیف علامه محمد حسین طباطبائی ، تفسیر التبیان فی التفسیر القرآن ، شیخ طوسی، تفسر کبیر ، امام فخر رازی، تفسیرکشاف تألیف زمخشری ، تفسیر قمی، تألیف علی بن ابراهیم قمی و تفاسیر معتبر دیگر،کتاب های تاریخی مانند : تاریخ طبری تألیف محمد بن جریر طبری ، روضه الصفا تألیف شاه بن محمود ( میرخواند) و 0 0 0 ، و کتاب های روایی مانند عیون اخبار الرضا ( علیه السلام)تألیف علی بن بابویه قمی، بحار الانوار تألیف محمد باقر مجلسی الاختصاص تألیف محمد بن النعمان العکبریّ البغداد ی ، و000 . بررسی مقالات و مجلات، استفاده از شبکه اینترنت نگارنده را در انتخاب مطالب و دیدگاه کاربردی ، یاری کرده است و به اعتبار ماهیت و روش توصیفی و تحلیلی ، به اعتبار موضوع موردی است و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده است0 به این صورت که با مراجعه به کتاب ها ومنابع مورد نظر(که همه را با مراجعه به کتابخانه های مدرسه علمیه نرجس ، دفتر تبلیغات اسلامی ،مرکزی آستان قدس رضوی ( علیه السلام)بخش پژوهش، و000 بدست آوردم) و پیش از فیش برداری و موضوع بندی اقدام به تنظیم و تحلیل آن می کردم0 واژگان کلیدی : آدم ، شیطان ، بشر ، ملائکه ، قصه 0
 اولیاءالله از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه ذبیحی سربالائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
انسان از همان ابتدای تولد نیازمند به ولی و سرپرست بوده تا به رشد و کمال برسد. رهبران اولیه ی بشر در کودکی والدین او بودند ولی وقتی که همان کودک رشد کرد و قدرت تشخیص پیدا نمود و جهان و طبیعت با عظمت را مشاهده نمود، حس نمود برای سعادت و کمال که خداوند وعده ی آن را به همه ی بندگانش داد، غیر از والدین خود نیاز به رهبر و رهبرانی دارد. زیرا که انسان نیاز داشت که در مسائل اجتماعی، فردی، ظاهری و باطنی به ولی و سرپرستی رجوع کند تا که از مجهولاتش کاسته شود و اینجا بود که ضرورت ولی برای هدایت بشر بیش از پیش احساس گردید. اثر آیات، روایات و فعل و انفعالات پیشوایان و رهبران دینی، هدایتگر عظیمی است برای به کمال رساندن بشر و تقرب پیدا کردن به حضرت حق. با توجه به این ضرورت این تحقیق در نظر دارد تا حدّ امکان اولیاء الله را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کند و آنان را به دوستداران اولیاء الله معرفی نماید. این تحقیق در چهار فصل گردآوری شده است: در فصل اول: مفهوم شناسی و معنای اولیاء الله در لغت و اصطلاح بیان می گردد. همچنین معنای ولی، مولا و ولایت در لغت و اصطلاح تعریف می گردد که آیا ولی و مولا به طور مطلق برای همه ی انسانها وصف شده است یا به صورت مقیده و خاص خداوند به هر کس شایستگی ولایت را داشته، اعطا نموده است. آیه ی شریفه « اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذینَ امَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکِعونَ» به مراتب ولایت اشاره نموده، که ولی شما خداوند و رسول خداصلی الله علیه و آله وسلم و کسانی که ایمان آوردند و نماز بپا داشتند و زکات دادند، است. در فصل دوم: انواع ولایت از دیدگاه قلمرو نام برده و تعریف شده، از جمله: ولایت تکوینی و تشریعی خداوند، و چگونگی اثبات ولایت تکوینی و تشریعی خداوند و همچنین براهین انحصار ولایت تکوینی و تشریعی خداوند و در ادامه ولایت عامه و خاصه و ولایت اخص توضیح داده شده است. فصل سوم: که از مهمترین بحث های این تحقیق به شمار می رود به رابطه ی عظمت نعمت ولایت و مراتب ولایت پرداخته است و به طور مفصل مراتب ولایت را بیان نموده و تفاوت ولایت الهی با سایر ولایت ها و معیار جدایی ولایت حق از باطل نیز بیان شده است. فصل چهارم: بارزترین علامات اولیاء الله را بیان می کند. پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله وسلم به طور مفصل ویژگی ها و نشانه های اولیاء الله را بیان فرمودند. هر چند که این سخنان عظمت و مقام اولیاء الله را نشان می دهد، ولی شناختن بیشتر آنان و دنبال کردن راه و روش آنان انسان را به قرب الی الله نزدیک تر می نماید، باشد که انشاء الله ما هم دنباله دار راهشان باشیم. پس نتیجه ای که از این تحقیق می توان گرفت این است که: اولیاء الله، همان دوستان و مقربان خدا هستند که با پرهیزکاری از محرمات و مکروهات و مباحات و انجام فرایض به مقام اولیاء اللهی رسیده اند. خداوند هم برای هدایت بشر اولیاء خویش را فرستاد تا در بین مردم هدایتگر آنان باشند و کسانی که خواهان سعادت و کمال بودند هدایت شدند که باز خود هدایتگر سایر مردم قرار گرفتند و این مقام به صورت تشکیکی از خداوند ادامه یافت تا به اولیاء عصر حاضر که با توجه به آیات و روایات می توان آنان را بهتر شناخت. این تحقیق هم تا حدّ امکان آیات و روایات مربوطه را گردآوری نموده است تا دوستداران اولیاء الله را با اولیاء الهی بیشتر آشنا کند. کلید واژه های این تحقیق عبارتند از: اولیاء الله، ولی، ولایت، مولا، قرآن و روایات که از علماء شیعه نقل شده است.
 اوصاف بهشت و جهنم در قرآن و عرفان
نویسنده:
محمد ادیب نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه بهشت و جهنم از دیدگاه قرآن وعرفان بررسی و توصیف شده و به طور مستقل اوصاف بهشت و احوال بهشتیان و نیز اوصاف جهنم و احوال جهنیمان و جهان آخرت مورد تحقیق قرار گرفته است.در تحقیق و تدوین مطالب از قرآن و سنت و روایات واحوال اولیاء خدا استفاده شده است.
 اکسیر سخن: مهارتهای گفتگو از نگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
مریم علی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع پایان نامه ، مهارت های گفت و گو می باشد. هدف از نگارش این تحقیق ، ارائه ی راهکارهایی برای برقراری ارتباط کلامی مؤثر بین افراد می باشد و به بررسی عوامل مؤثر در گفت و گوی بین افراد و موانع اصلی در برقراری تعامل مفید و مؤثر ، می پردازد . در راستای نگارش این تحقیق از منابع اسلامی و روان شناسی استفاده شده است که از آن جمله می توان به کتب روایی نظیر اصول کافی ، بحارالانوار و تحف العقول اشاره کرد و کتاب های روان شناسی مانند مهارت های گفت و گو ، شیوه های گفت و گوی مؤثر و مهارت ارتباط مؤثر . نتیجه حاصل از این تحقیق ، آشنایی با قواعد سخن گفتن است . مهم ترین عواملی که باید در راستای تحقق ارتباط کلامی مؤثر به کار گرفت عبارتند از : رعایت ادب و احترام متقابل ، اعتماد آفرینی ، همدلی ، ایجاد هماهنگی بین محتوای کلام و مخاطب ، استفاده از مهارت گوش دادن فعال و بهره گیری از زبان بدن . و مهم ترین موانعی که ارتباط کلامی را با مشکل مواجه می کنند عبارتند از : پنهان کردن احساسات ، پرگویی و انتقاد گزنده. واژگان کلیدی تحقیق ، دو واژه مهارت و گفت و گو می باشد که مهارت به معنای استادی و زیرکی در کار و حذاقت است و معنای گفت و گو ، با هم سخن گفتن می باشد که مرادف با سخن ، کلام و گفتار است .
 ایمان و مؤمنین در قرآن و حدیث
نویسنده:
زهرا کاشانیها
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه عبارتند از: مفهوم لغوی واصطلاحی ایمان و مؤمن، رابطه ایمان با علم، عمل صالح، عشق الهی و اسلام؛ متعلقات ایمان مثل غیب،خدا، آخرت، رسولان و ملائکه؛ صفات مؤمنان چون خشوع در نماز، پرهیز از لغو، پرداخت زکات، توکل برخدا و دعوت به خیر؛ مراتب ایمان، وظائف اعضای انسان در قبال ایمان، اثار ایمان مانند دوری از گناه،هدایت، آرامش، پایداری و عزت؛ خطابهای قرآن به مؤمنان، دعاهای مؤمنان، اهمیت مؤمن، ایذاء مؤمن،مصادیق مؤمنان در قرآن و عاقبت مؤمنان.
 اکثریت و اقلیت از منظر قرآن و روایت
نویسنده:
فاطمه آزادبخت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پژوهش سعی بر این است که اعتبار و ارزش اکثریت و اقلیت از منظر قرآن و روایات بررسی شود تا با یافتن ملاک اعتبار در قرآن و روایات، جایگاه و منزلت اکثریت و اقلیت را در اسلام و به دنبال آن در حکومت اسلامی دریابیم. به همین دلیل ابتدا به بررسی واژه هایی از ریشه های "کثر" و " قلل" در قرآن کریم پرداختیم که مفاهیم اکثریت و اقلیت در آنها وجود داشتند و سپس آیات مربوط به این واژه ها را بیان و تحلیل کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این آیات بیان کنندة منزلت و اعتبار اکثریت و اقلیت در قرآن نیستند و ملاک ارزش و اعتبار در قرآن کریم حق است نه اکثریت و اقلیت. لذا منزلت و اعتبار آنها را باید از طریق آیاتی دیگر همراه با روایات و ادله عقلی به دست آورد که با بیان و بررسی این ادله عقلی و نقلی(قرآن کریم) به ارزش و اعتبار اکثریت در اسلام( قرآن و روایت) و اینکه این اعتبار در چارچوب حق و مشروط به عدم مغایرت رأی اکثریت با شرع و قوانین الهی است،دست یافتیم و دریافتیم که جمله حق با اکثریت است، جملة صحیحی نیست، زیرا معیار و میزان تمام ارزشها حق است و هر چه که مطابق با حق باشد دارای ارزش و اعتبار است. چه در اکثریت باشد و چه در اقلیت و اکثریت در جایی اعتبار دارد که دو گروه حق دچار اختلاف و تضارب آراء گردند که در این صورت ملاک عمل رأی اکثریت قرار می گیرد./
 اهمیت زراعت از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
عباس رهبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نویسنده در این پژوهش نخست تعریف لغوی زراعت را به دست داده، آن گاه با بررسی پیشینه آن در جوامع پیش و پس از اسلام در کشورهای اروپایی و مصر، ایران، سوریه، چین، عربستان، دیدگاه سه دین زرتشت، یهود و مسیحیت را در زمینه کشاورزی بیان نموده است. کشاورزی، زمین، آب، باد و نور از منظر قرآن، کشاورزی در سخنان پیامبر(ص)، ائمه(ع) و صحابه، احکام کشاورزی در اسلام مانند مزارعه، مساقات دیگر مباحث پایان نامه را تشکیل می دهد.
 اهمیت نیت از دیدگاه قرآن و حدیث در بعد اخلاقی
نویسنده:
محمدکاشی طرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
برابر آیات کریمه قرآن و روایات گرانقدرمعصومین (ع) اعمال آدمی به سبب خلوص نیت اهمیت پیدا می کند و استحقاق پاداش می یابد. در این پایان نامه با عنایت به این اصل مهم، نیت مورد بررسی قرارگرفته است. مباحث این رساله عبارتند از: ارتباط اندیشه و عمل، نظریات اخلاقی اندیشمندان مغرب زمین وطرفداران آنها در این زمینه و اهمیت نیت در شریعت مبین اسلام
 اوصاف قرآن در قرآن
نویسنده:
خلیل فعالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه مشتمل بر سه فصل با عناوین ذیل است: سوابق بحث و بیان اوصاف قرآن، اهمیت شناخت قرآن از طریق اوصاف، بررسی تفصیلی اوصاف قرآن در آیات قرآن.
 اوصاف قرآن در قرآن
نویسنده:
یونس نیک اندیش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در مواضع متعددی از قرآن اوصاف قرآن نظیرهدایت، تصدیق کتب آسمانی پیشین، جداکردن حق ازباطل. و ویژگیهای دیگر ذکر شده است. در این پایان نامه این اوصاف و شرح آنها به کمک کتب تفسیر گردآوری شده اند.
  • تعداد رکورد ها : 18145