جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
تعداد رکورد ها : 2090
عنوان :
معارف
نویسنده:
محسن فيض كاشاني؛ ناظر: محمد إمامي؛ تصحیح و تحقیق: حسن قاسمي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران ایران: مدرسه عالی شهيد مطهری,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اندیشه شیعه ,
افعال ملائکه ,
بعثت حضرت محمد (ص) ,
حقیت معاد ,
خلقت ملائکه ,
عقاید شیعه امامیه ,
معجزات انبیا ,
فضایل حضرت محمد(ص) ,
صفات خدا ,
اثبات وجود خدا ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
کلام و عقاید شیعه ,
مسائل عقلی کلام شیعه ,
مسائل نقلی کلام شیعه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
کد کنگره:
BP 211/5 /ف9 ع8016
چکیده :
المعارف اثر ملا محسن فيض كاشانى است كه در واقع خلاصهاى است، از كتاب علماليقين خود علامه كه به زبان عربى مىباشد. "ساختار كتاب" كتاب دارى چهار مقصد تحت عنوان علم به خدا، علم به ملائكه، علم به كتب و رسل و علم به معاد مىباشد. در پايان كتاب نيز، مصادر تحقيق ذكر شده است. "گزارش محتوا" در مقصد اول همانند كتابهاى كلامى به مباحثى چون وجود خدا، صفات خدا، علم خدا، اسماء و افعال الهى پرداختهاست. در مقصدى كه پيرامون ملائكه است، از اصناف ملائكه و كثرت آنها سخن مىراند. در مقصد بعدى كه پيرامون كتب و رسل مىباشد، از انبياء الهى معجزات آنها، فرق بين كلام و كتاب، فرق بين رسول و نبى، اوصاف انبياء، معراج پيامبر و امام آخرالزمان سخن مىگويد. مقصد چهارم نيز با آوردن آيات و روايات فراوان به بحث از معاد، موت، بهشت و جهنم، صراط، ميزان، شفاعت و حشر و نشر انسانها در آن دنيا و مسائلى كه مربوط به قيامت است، مىپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصالت یا اعتباری بودن وجود و ماهیت از دیدگاه شیخ اشراق
نویسنده:
مریم سعیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصالت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«برهان صدّیقین» در شناخت خدا به چه معنا است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : صدّیق، مبالغه صادق است و آن، کسى است که در اقوال، افعال، نیت ها و عهدهایش با خدا و خلق او ملازم صدق است.1 این برهان را اولین بار شیخ الرئیس ابوعلى سینا، در نمط چهارم از کتاب اشارات، مطرح کرد و آن را «برهان صدیقین» نامید. از بیانات وى در ذیل ای
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
براهین خداشناسی
,
برهان صدیقین
کلیدواژههای فرعی :
برهان صدیقین (اثبات خدا) ,
برهان صدیقین ,
شناخت خدا ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه مى توان خدا را بهتر شناخت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : راه هاى پیش روى بشر براى خداشناسى، سه قسم است: الف. راه دل یا فطرت؛ یعنى، هر انسانى به مقتضاى آفرینش و ساختمان اصلى روح خود، خدا را مى شناسد؛ بدون اینکه نیاز به اکتساب و تحصیل علوم مقدماتى داشته باشد. منظور از فطرت، عقل نیست؛ بلکه مقصود، «دل»
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
شناخت خدا
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
شناخت خدا ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا کیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
چون شناخت خدا و خداگرایی یک امر فطری است ، بشر از بدو آفرینش و خلقت بشر گرایش به خدا را داشته است . امروزه آمار نشان می دهد که در امریکا 98 درصد مردم اعتقاد به خدا و حتی به معاد دارند . تعداد کسانی که در مقابل خدا ایستاده اند ، تعدادشان خیلی اندک است
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
شناخت خدا ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سالهاست که خداوند یکتا را پرستش می کنم البته کورکورانه. مدتی به دنبال جواب این سوال که خدای واقعی را چگونه بشناسم این طرف و آن طرف رفتم ولی به نتیجه نرسیدم اگر بخواهم خداوند را بشناسم به گونه ای که خود را همیشه در محضر او احساس کنم و از عبادتش لذت ببرم چه کنم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اين باره قبل از هر چيز شايسته است مقداري تفكر و تأمل كنيم كه آيا مي توان با استدلال و دليل خدا را انكار كرد؟! حتي با تحليل حسي و مادي، در صورتي كه ما به چند سياره و ستاره بيشتر دسترسي پيدا نكرديم آيا مي توانيم بگوييم خداوند در جهان هستي نيس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
رؤیت قلبی خدا ,
شناخت خدا ,
شناخت حصولی خدا ,
شناخت حضوری خدا ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا انسان باید در عرصه توحید، خودآزمایی کند و این کار چگونه ممکن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : گام برداشتن در صراط توحيد بسي مشكل است؛ چون مسيري باريكتر از مو است و سالك با اندكي غفلت در معرفت يا محبت به غير خدا به وادي شرك مي غلطد. از اين رو شاگرد مكتب توحيد، همواره بايد خودش را بيازمايد و مجموعه عقايد، اخلاق و اعمال خود را بسنجد كه آي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
بسط توحید و شناخت آخرت ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید - معرفت خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد برداشتهای مختلف از أصالت وجود و ادله اثبات آنها از منظر ملاصدرا
نویسنده:
غلامرضا بنان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معارف اسلامی
,
ادله اثبات
,
نقل حدیث
,
ماهیت
,
اصالت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
سنت
,
وجود (معرفت شناسی)
,
اثبات وجود
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
أصالت وجود به عنوان کلیدی ترین رکن حکمت متعالیه به شمار می آید. از زمان ملاصدرا تا کنون تفاسیر متعددی از این أصل رکین فلسفی به عمل آمده است، بعضی از این تفاسیر به گونه ئیست که با هدف أصلی مبتکر نظریه أصالت وجود یعنی صدرالمتألهین هم خوانی ندارد. ما در این نوشتار سعی نموده ایم این تفاسیر را با مراجعه به آثار متعدد ملاصدرا از منظر ایشان بررسی نموده و تفسیر صحیح را که در آن، أصالت به معنای صرف موجودیت و تحقق خارجی داشتن و إعتباریت به معنای عدم تحقق حقیقی داشتناست را، از تفسیر غیر صحیح باز شناسیم.در این نوشتار تفسیر استاد فیاضی که ایشان در آن، مدعی تحقق حقیقی ماهیت در خارج است و تفسیر استاد مصباح از أصالت وجود که ایشان در آن، أصالت را به معنای صدق حقیقی مفهوم بر مصداق خارجی می داند، مورد بررسی و نقد قرار گرفته و بیان شده که این تفاسیر مطابق با نظر ملاصدرا نیست.همچنین در این نوشتار عمده ترین دلایل مخالفین أصالت وجود همچون شیخ اشراق که اشکال اساسی ایشان خلط بین مفهوم ومصداق است و سید عبدالأعلی سبزواری که سعی دارد أصالت وجود را تنها به کمک آیات و روایاتی که تصریحی در مدعای ایشان ندارد اثبات نماید، به بوته نقد کشیده شده و بدانها پاسخ داده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه وجود و ماهیت در حکمت متعالیه ملاصدرا با نومن و فنومن در فلسفه نقادی کانت از منظر معرفت شناسی
نویسنده:
مرضیه اعتمادی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فنومن (فلسفه)
,
علوم انسانی
,
فلسفه کانت
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
وجود (معرفت شناسی)
,
مقایسه تطبیقی کانت و ملاصدرا
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
,
شیء فی نفسه = نومن (فلسفه/متافیزیک)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
آیا ما از اشیای خارجی شناخت درستی داریم یا خیر؟ این سوال به بحث انطباق بین ذهن و عین بر می گردد که هر مکتب فلسفی با توجه به مبانی خود پاسخ مختلفی به آن ارائه می دهد.طبق اصالت وجود، وجود امری اصیل و محقق در خارج و ماهیت امری اعتباری است. از نظر ملاصدرا حقیقت وجود در ذهن نمی آید، بنابراین انطابق بین ذهن و عین در فلسفه ملاصدرا به نوعی به مسئله ماهیت و وجود بازگشت می کند. در نظام کانت انطباقی بین ذهن و عین وجود ندارد زیرا آنچه در ذهن ماست و ما آن را می شناسیم تنها فنومن و پدیدار اشیاست و ذهن ما راهی برای دسترسی به حقیقت اشیا و یا نومن ندارد.ما برای بررسی و مقایسه این دو مکتب بر آن شدیم که وجود را با معانی مختلف نومن و ماهیت را در هر کدام از معانی اصالت وجود با فنومن مقایسه نماییم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاصدرای شیرازی و ملاهادی سبزواری و نقد نظریات حکما در مسئله وجود ذهنی
نویسنده:
ذبیح الله اوحدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود ذهنی
,
هستی شناسی اسلامی
,
مطابقت ماهوی
,
فلسفه الهی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
وجود ذهنی
کلیدواژههای فرعی :
افعال اختیاری ,
معدوم ,
قاعده فرعیه ,
نظریه انقلاب ,
مقولات عشر ,
حمل شایع ,
حمل اولی ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
قول به اضافه(اصطلاح وابسته) ,
کلی عقلی((اصطلاح وابسته)، قسیم کلی منطقی و طبیعی) ,
کلی منطقی((اصطلاح وابسته)، قسیم کلی عقلی و طبیعی) ,
کلی طبیعی((اصطلاح وابسته)، قسیم کلی عقلی و منطقی) ,
قیام صدوری نفس ,
مغایرت علم و معلوم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در این مقاله، ابتدا با دلایلی نظیر حکم ایجابی به معدوم، محمول قرار دادن حقایق انتزاعی و اعتباری برای حقایق خارجی و انتزاع مفاهیم کلی و غیره، به اثبات مسأله ی وجود ذهنی پرداخته شده و در ادامه حکمایی چون فخر الدین رازی با طرح نظریه ی نسبت اضافه، فاضل قوشچی با بیان نظر مغایرت علم و معلوم و انکار عینیت آن دو و صدر الدین دشتکی با طرح مسأله ی قلب ماهوی و نظریه ی انقلاب ذاتی به ایراد اشکال و انکار مسأله ی وجود ذهنی پرداخته اند، که این نقادی ها از سوی دو حکیم متأله (ملاصدرا شیرازی و ملاهادی سبزواری) به بحث و پاسخ گزارده شده و در نهایت حکیم صدرالمتألهین شیرازی با ابداع نظریه ی انقلاب در هستی شناسی علم و تساوق علم با هستی محض و تجرد صرف و خروج آن از مقولات و ماهیات و نقش مصدریت و مظهریت نفس در علم و قیام صدوری صور علمی به نفس و منتفی دانستن قیام حلولی آنها به نظریه ی نهایی خود که مبتنی بر تطابق عوالم ذهن و عین می باشد، به اثبات مسأله ی وجود ذهنی می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
تعداد رکورد ها : 2090
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید