جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2090
آيا بهشت هم اکنون وجود خارجي دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : به استناد آیات ذیل بهشت هم اکنون وجود خارجي دارد: خداوند متعال در آيه شريفه 133 آل عمران می فرماید: « و سارعوا الي مغفرهٍ من ربّکم و جنّهٍ عرضُها السمواتُ و الارضُ اُعدَّت للمتقيّن؛ بر يکديگر سبقت بجوييد براي رسيدن به آمرزش پروردگار خود و بهشت بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا بهشت جاودان وجود دارد؟ اگر دارد هدف در آنجا رسيدن به چيست.اگر از علم ما خارج است چرا ما به ندانسته ها فكر مي كنيم و هدف براي اين زندگي قرار مي دهيم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بهشت و جهنم بر دو قسم است: 1. بهشت و جهنم برزخي كه تا پيش از قيامت برپاست و ارواح مؤمنان و معاندان در آن مي باشد. 2. بهشت و جهنم اخروي كه پس از قيامت برپا مي شود. اما هر دو نوع بهشت و جهنم، از ابتداء آفرينش موجود بوده اند و نه تنها از زمان پي بیشتر ...
كساني گفته ‏اند كه يك بهشت براي خدا و يك بهشت ديگر براي مردم وجود دارد. اگر حقيقت دارد، در اين باره توضيح مختصري دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولاً: به نظر مي‌رسد اين سؤال، درست نباشد كه يك بهشت را براي خداي سبحان و بهشت ديگري را براي مردم فرض كنيم؛ زيرا هر آن چه در آسمان‌ها و زمين هست، مالك حقيقي و خالق حقيقي آن‌ها خداي سبحان مي‌باشد، چرا كه قرآن شريف مي‌فرمايد: "و لله ما في السموا بیشتر ...
آيا خداي نامحدود مي تواند در وجود محدود و زميني عيسي تجلي كند لطفاً توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بدون شك عيسي مسيح ـ عليه السّلام ـ خود را در نخستين روزهاي قيام خود انسان و بنده و فرستادة خدا مي دانست و يقين داشت كه خداوند او را به پيامبري برانگيخته و مانند اشعياء، عاسوس، و موسي، براي راهنمايي و ارشاد مردم آمده است.[1] در كتاب عهد جديد، بارها مي بیشتر ...
آيا مسيحيت و يهوديت به وجود حوادث بعد از مرگ معتقد هستند مانند( سوال، فشار قبر و عالم برزخ) در مجموع اعتقاد اين دو شريعت به جهان بعد از مرگ چه شباهتها و چه تفاوتهايي با دين اسلام دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : معاد در یهودیت در هیچ جای تورات سخنی از معاد به معنی بازگشت به عالم آخرت نیامده است. البته در مواردی کلمه ی آخرت آمده است ولی مراد از آن عاقبت دنیوی است نه آخرت اصطلاحی. امّا در کتاب تلمود که سنّت شفاهی یهود است از معاد به فراوانی سخن گفته شده بیشتر ...
آيا وجود هفت آسمان و اينكه بهشت در آسمان هفتم است صحيح است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مراد از هفت آسمان، مراتب وجودي هستي است، نه هفت آسمان فلكي؛ اما اين كه بهشت در آسمان هفتم باشد دليلي بر اثبات آن وجود ندارد. eporsesh.com بیشتر ...
در باره ى معاد جسمانى و روحانى چند نظريه وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : سه نظريه در چگونگى بر پايى معاد مطرح است: 1. فقط جسمانى: برخى فقيهان و حديث نگاران (در دوره هاى پيشين) روح را داراى واقعيتى مادى مى دانستند كه مانند آتش در ذغال و يا آب در برگ گل ها، در بدن سريان و جريان دارد و با نابودى بدن پس از مرگ، نابود م بیشتر ...
آیا پیامبر از نور آفریده شده اند یا از گل و آیا موجودات به خاطر وجود آن حضرت آفریده شده اند یا آن حضرت برای سایر موجودات آفریده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سوال فوق دربردارنده دو مساله می باشد. اول آن که آیا پیامبر اکرم از نور خداوند خلق شده اند یا مانند بقیه بشر از گل بوجود آمده اند؟ و سوال دوم این است که آیا موجودات، به خاطر وجود آن حضرت آفریده شده اند یا این که آن حضرت برای سایر موجودات آفریده شده بیشتر ...
خداشناسى و وجود شناسى در متافیزیک ارسطو
نویسنده:
جی پاتزیگ، یارعلی کرد فیروز جایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
تبيين و بررسی برهان علامه طباطبايی در ارجاع نظريه «تشكيك در وجود» به نظريه «وحدت شخصی وجود»
نویسنده:
حسين کلباسی اشتری, مهدی ساعتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده مقاله نظرية وحدت شخصي وجود، اساس هستي‌شناسي عرفاني است، از اينرو گروهي از محققين اهل عرفان در مقام تبيين و دفاع از عقيدة خويش به اثبات برهانيِ اين نظريه اقدام نموده‌اند. حكيم و عارف معاصر، علامه طباطبايي نيز در آثار خود به اقامة براهيني در اثبات اين مدعا پرداخته‌ است. ازجملة اين براهين، برهاني است كه در آن از طريق واكاويِ برهان حكماي متألّه مبني ‌بر وحدت سنخي وجود و تشكيكي بودنِ آن، مدعاي عرفا مبني ‌بر وحدت شخصي وجود به اثبات رسيده ‌است. اين برهان از حيث روش استدلال و همچنين پرداختن به فروع و نتايجِ گوناگون مطلب، بويژه روشن ساختن نسبت ميان نظرية عارف و نظرية حكيم، بديع و قابل توجه است. مقالة حاضر پس از تقرير هر يك از دو نظريه، به تبيين و تحليل برهان مذكور پرداخته و برخي از نتايج متفرع بر آن را مورد بررسي قرار ميدهد.
صفحات :
از صفحه 21 تا 36
  • تعداد رکورد ها : 2090