جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
تعداد رکورد ها : 1574
عنوان :
مبانی فلسفه هنر
نویسنده:
آن شپرد، علی رامین (مترجم)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات علمی و فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه هنر
,
فلسفه هنر
چکیده :
چه چیز تابلوی ونوس بوتیچلی را زیبا می سازد؟ آیا می توانیم در بحث درباره ی آثار هنری از معنی و صدق سخن گوییم؟ آیا آگاهی از قصد هنرمند یا پدید آورنده برای درک یک اثر هنری لازم است یا هر اثر هنری، پس از آفریده شدن از آفریدگار خود مستقل می شود و بر پای خود می ایستد؟ هنگامی که یک اثر هنری را نقد می کند چه نوع داوری انجام می دهیم؟ آیا تفسیر ها و ارزیابی های نقادانه قابل توجیح و برهان پذیرند؟ آیا در نقد آثار هنری، مسائل اخلاقی و اجتماعی نیز بایسته ی توجهند؟ خانم آن شپرد، که از استادان طراز نخست رشته ی فلسفه ی هنر است، در این کتاب اساسی ترین و در عین حال پیچیده ترین مسائل مربوط به این رشته را طرح می کند و ژرف نگرانه به تجزیه و تحلیل مطالب مورد بحث می پردازد. نظریه های گوناگون را درباره ی ویژگی های مشترک هنر ها تشریح می کند و آراء و اندیشه های فیلسوفان بزرگ را که به تعبیر و تأویل آثار هنری روی کرده اند، با بیانی روشن به بحث و نقادی می کشد. از جمله موضوعات بسیار نکته آموز این کتاب تجزیه و تحلیل داوری های هنر شناختی است که هنگام رویارویی با هر اثر هنری مانند یک تابلوی نقاشی، یک بنای تاریخی، یک قطعه ی موسیقی یا یک اثر ادبی به عمل می آوریم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه انسجامگروی در حوزه موجهسازی معرفت بشری با تأکید بر آرای کیث لرر
نویسنده:
مهدی عبدالهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
باور
,
شناخت
,
توجیه معرفتی
,
انسجام گروی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
معرفت
,
انسجامگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
لهرر، کیت
چکیده :
بنا بر تحلیل سهجزئی رایج در معرفتشناسی غربی، معرفت عبارت است از باور صادق موجه. اما کیث لرر بهجای باور، پذیرش با هدف احراز حقیقت و اجتناب از خطا را قرار داده، درباره چیستی صدق نیز معتقد به نظریه علامتزدایی است. وی در پاسخ به مسأله گتیه، نقضناپذیری و عدم ابتنای توجیه بر باور کاذب را به عنوان شرط چهارم معرفت مطرح میکند. و در مقام مهمترین نظریهپرداز انسجامگروی در توجیه معرفت، با ابداع اصطلاحات متعدد و ارائه مجموعهای پیچیده از تعاریف گوناگون درصدد تبیین تحلیل خویش از حقیقت معرفت با رویکرد انسجامگروانه در توجیه برآمده، در نهایت بدین نتیجه میرسد که S به گزاره p معرفت دارد اگر و تنها اگر (1)S گزاره p را بپذیرد، (2) گزاره p صادق باشد، (3) S در پذیرش گزاره p بهطور کامل موجه باشد، یعنی پذیرش p برای شخص S بر پایه منظومه مقبول او در آن زمان نسبت به پذیرشهای رقیب، معقولتر باشد، بدین معنا که منفعت معرفتی محتمل آن برای فاعل شناسا بیش از منفعت معرفتی محتمل همه رقبایش باشد، و (4) توجیه S در پذیرش گزاره p با هیچ گزاره کاذبی نقض نشود، یعنی پس از کنار گذاشتن همه باورهای اشتباه از منظومه پذیرشی فرد، پذیرش گزاره p همچنان نسبت به رقبای خود معقولتر باشد. حاصل تحلیل لرر این است که معرفت چیزی بیش از توجیه نقضناپذیر نیست. افزون بر نقدهای اساسی که بر مبادی انسجامگروی لرر وارد است، اصل دیدگاه وی نیز دارای اشکالات متعددی است. انسجامگروی لرر افزون بر اشکالات عام انسجامگروی در توجیه مثل لزوم دور و تسلسل در توجیه، گسستگی منظومه منسجم از واقعیت و نسبیت در معرفت، گرفتار اشکالات دیگری نیز میباشد که 1) ناتمامی اصل قابلیت اعتماد فاعل معرفت بر خودش، 2) نادرستی تفسیر انسجام به معقولیت یک پذیرش نسبت به رقبایش، 3) ناتمامی فرض منتقد دانای کل و نیز 4) نادرستی شرط چهارم و ابهام در تفسیر نقضناپذیری از جمله آنهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرهنگ کارآفرین و ارتباط آن با فلسفه و دین: در تکاپوی مدل واره بومی
نویسنده:
حسین خنیفر، محسن اسلامی اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کارآفرینی
,
کارآفرینی اجتماعی
,
فلسفه و فرهنگ
,
کارآفرینی در جامعه
,
فلسفه در جامعه
,
فرهنگ کارآفرین
کلیدواژههای فرعی :
تفکر انتقادی ,
اختیار ,
فرهنگ ,
نقش زنان ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
دین و فرهنگ ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه و دین ,
1. ادیان religions ,
فردگرایی(اصطلاح وابسته) ,
رویکرد جامعه شناختی به فرهنگ ,
رویکرد روان شناختی به فرهنگ ,
رویکرد فلسفی به فرهنگ ,
اصالت فرهنگ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
بررسی ها نشان می دهد که بعضی گروه ها و جوامع در کارآفرینی کامیاب تر از دیگرانند. در این مقاله به چراییِ این امر می پردازیم. به نظر می رسد بخش چشم گیری از این تفاوت ها در جهان بینی (باورهای بنیادین فلسفی و دینی) نهفته است. در دفاع از این مدعا، نخست مفهوم فرهنگ و مباحث مربوط به آن بررسی، و سپس ایده «اصالت فرهنگ» پیش نهاده می شود و بعد مراد از «فرهنگ کارآفرین» روشن می گردد.در ادامه، آن دسته از موضوعات نه گانه ای را که به نظر می رسد موضع جهان بینیِ فرد در قبال آنها مستقیماً بر وضع کارآفرینی در جامعه تأثیر می گذارد، مشخص می شوند. به سخن دیگر، این مؤلفه ها تعیین می کنند که جهان بینی فرد به فرهنگ کارآفرین کمک کند یا ضد آن باشد. این موضوعات عبارت اند: اهمیت دنیا، منابع مالی، کار، زنان، فردگرایی، اختیار، عقلانیت، مسئولیت پذیری، و تفکر انتقادی. این موارد به طور مستقیم، متأثر از دو عنصر مهم هستند: دین و فلسفه. در پایان، کوشش شده است بر اساس آموزه های ایرانی-اسلامی فرهنگ خود، الگویی پیشنهادی برای جامعه ایرانی ارائه گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح نهایه الحکمه جلد2
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی؛ تحقیق: عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهایه الحکمه
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
کتب فلسفه اسلامی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
المباحثات: فخر رازی
,
شرح مبسوط منظومه: مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
احکام مواد ثلاث ,
ماهیت واجب ( ماهیت ) ,
امکان ذاتی ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
حضرت امکان((خاص)، قسیم حضرت وجوب و حضرت امتناع) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
اصل علّیت ,
وجود ذهنی ,
وجود خارجی(اصطلاح وابسته) ,
ممکن اخس (وابسته اخص قاعده امکان اشرف)(حکمت اشراق) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
شرح نهاية الحكمه، بخشى از درسهاى آيتالله مصباح يزدى، به زبان فارسى است كه توسط عبدالرسول عبوديت تحقيق و نگارش شده است. ايشان، درسهاى استاد مصباح درباره كتاب نهايه را از قالب گفتارى بيرون آورده و شكل نوشتارى به آنها دادهاند و در تدوين آن گفتارها بهصورت كتاب، سه اصل زير را رعايت كردهاند: تبويب و دستهبندى مطالب؛ اضافه كردن توضيحات لازم؛ نگارش كامل. محور اصلى اين شرح، نهاية الحكمه مرحوم علامه است. استاد مصباح، ابتدا مطلب كتاب نهايه را كاملا تقرير و تبيين كردهاند و در موارد لازم به نقد آن پرداخته و در پايان نظر مختار خود را مطرح ساختهاند. اين سبک تدريس در رشد فكرى و استقلال نظر دانشجو تأثير بسزايى دارد. گفتنى است كه استاد اين مباحث را به طلاب آشنا با مقدمات فلسفه و انواع استدلالهاى آن و آشنا با مذاق استاد و شيوه تدريس و نقدها و موشكافىهاى وى درس مىدادهاند، لذا بعضى از مطالب را كمتر توضيح داده و حتى گاه به اشارهاى بسنده كردهاند. روى اين اصل، محقق ارجمند، آقاى عبوديت در نگارش اين اثر، زير نظر استاد مطالبى را افزودهاند (كه بعضى را از ساير كتابهاى استاد و چند مورد را از كتب مرحوم شهيد مطهرى برگرفتهاند)؛ مثلاًدر فصل چهارم از مرحله چهارم، درباره قاعده «واجب بالذات واجب من جميع الجهات» بهگونهاى مشروح بحث شده است. البته امكان آن بود كه اكثر مباحث طرحشده در اين دو جلد بهتفصيل بيشترى بررسى شوند، از جمله در هر مبحث بين اقوال فلاسفه مقايسه به عمل آيد يا اشكالاتى كه به مطالب وارد است ذكر گردد يا لااقل سؤالات منطقىاى كه مطلب مورد بحث ايجاب مىكند و مغفولعنه واقع شده، طرح شود، ولى از آن خوددارى شده؛ به دليل اينكه اينگونه تفصيلات براى مبتديان چندان سودمند نيست و چهبسا موجب پريشانى انديشه شود. اين كتاب با افزودههاى فاضل محترم، آقاى عبوديت بسيار روشن و روان گرديده و خواننده را در فهم مطالب فلسفى يارى مىرساند. كتاب، در دو جلد به شرح زير تنظيم شده است: جلد اول، از آغاز تا پايان مرحله دوم و جلد دوم، از آغاز مرحله سوم تا پايان فصل هشتم از مرحله چهارم كتاب نهاية الحكمه را شرح داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمان در پدیدارشناسی وجودی هایدگر و آنتولوژی صدرائی
نویسنده:
مهدی نجفی افرا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زمان
,
دازاین
,
الوجود
,
حیث زمانی انسان
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
اختلاف تشکیکی ,
حرکت جوهری ,
ملاصدرا ,
وجودشناسی ,
انکشاف حقیقت وجود ,
درک حضوری وجود ,
آنجایی وجود ,
فهم مبهم از وجود ,
بی نیازی وجود از تعریف ,
هرمنوتیکی بودن وجود ,
درک روزمره از زمان ,
وجودی بودن زمان ,
رابطه زمان و هویت شخصی ,
افق فهم وجود ,
هستی داری اصیل ,
بعد چهارم ماده ,
هایدگر ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2345-3761
چکیده :
از مسائل فلسفۀ حقوق، شناخت قواعد حقوقی است. مکاتب مختلفی برای شناخت قواعد حقوقی و دست یافتن به منشأ و اصل حق به وجود آمده است. از جمله مکتب حقوق طبیعی یا حقوق فطری است. «منشأ و خاستگاه حق» در اصطلاح دانش فلسفۀ حقوق، تعیین محلّ پیدایش حق و بر اساس آن، تعیین دلیل اعتبار یک حق است. در نگرش الهی از آنجا که همۀ هستی از آن خداست، هر حقی به خودی خود ثابت نمی شود. در اصل همۀ حقوق از آن خداست از آنجایی که انسان در نظام وجودی، جایگاه خاصی دارد حقوق او نیز -اگر به مقضای انسان بودنش دارای آنها باشد- خاستگاهی وجودی دارد. بر این پایه، در این مقاله سعی بر آن است که با تبیین نظریۀ حقوق طبیعی از دیدگاه توماس آکویناس و حقوق فطری از دیدگاه فقه امامیه، امکان شناسایی خاستگاه این حقوق که در چارچوب دین به وجود آمده است، فراهم گردد. پس پرسش اصلی تحقیق نسبت بین عوالم وجودی است با حقی که انسان آن را با عقل در خویش مییابد. از جمله دستاوردهای این پژوهش این است که هم آکویناس و هم فقهای شیعه حق طبیعی و فطری را دارای سرمنشاء وجودی میدانند که همان علم الهی است البته تفاوتهایی در بین این دو هست که بیشتر ریشه در تفاوتهای اسلام و مسیحیت دارد، و الاّ در نگرش خدامحورانه حق طبیعی یا فطری باید برآمده از امری وجودی و واقعی باشد و امری صرفاً اعتباری نباید باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی در اقسام علل ناقصه: رویکرد انتقادی بر حصرگروی علل اربعه
نویسنده:
مصطفی موسوی اعظم، حسن ابراهیمی، عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علیت
,
علت ناقصه
,
اعداد
,
شرط ایجاد شیء
,
عدم مانع به مثابه علیت
,
توقف معلول بر علت
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
ابو نصر فارابی ,
علل چهارگانه ,
تعریف علت ,
انحصار علل اربعه ,
معیت زمانی علت و معلوم ,
شرط فاعل ,
شرط قابل ,
تضایف علت و معلوم ,
استقلال علل ناقصه ,
شباهت علت غایی و شرط علیت ,
علیت به مثابه مدخلیت ,
حصر عقلی علل ناقصه ,
اقسام علل ناقصه ,
ارسطو ,
ابن سینا ,
شاپا (issn):
2345-3761
چکیده :
تلقّی مشهور از علل ناقصه همان علل چهارگانه ارسطویی است. اما برخی متفکّران افزون بر علل چهارگانه، علل دیگری چون «معد»، «شرط» و «عدم مانع» را از زمره علل ناقصه بر شمرده اند. برخی بر علّیّت «معد»، «شرط» و «عدم مانع» به عنوان علّت ناقصه، دلایلی را ذکر میکنند. مقاله می کوشد نشان دهد از آنجا که «معد» قابل انفکاک از معلول است نمی توان آن را به عنوان علّت در نظر گرفت؛ چرا که علّت و معلول بدون یکدیگر قابل فرض نیستند. از سوی دیگر قائلان به حصر عقلی علل اربعه، «شرط» و «عدم مانع» را بازگشت به علّت فاعلی یا علّت مادی می دهند؛ چرا که یا متمم فاعل اند و یا قابل، و نمی توان آنها را به عنوان علل مستقل در کنار علل اربعه در نظر داشت. اما از آنجا که اساساً استقلال علّی در علل ناقصه امکان پذیر نیست؛ نمی توان این مبنا را پذیرفت. در ثانی علّت غائی به عنوان یکی از علل اربعه، نقشی جزء متمّمیت فاعل ندارد و بر این اساس نمی توان آن را به عنوان قسمی از علل ناقصه دانست. اشکال دیگر بر علّیّت «عدم مانع» آن است که امر عدمی نمی تواند بر امر وجودی تاثیر گذار باشد؛ اما از آنجا که «عدم مانع» بازگشت به امر وجودی دارد، می توان آن را در کنار «شرط» به عنوان یکی از اقسام علل ناقصه برشمرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جوهر و تطور آن در حکمت سینوی
نویسنده:
جعفر شانظری , مهدی گنجور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جوهر (منطق)
,
عرض
,
موجود
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری ,
عالم مثال ها ,
مجرد ,
مقسم جوهر و عرض ,
شبهه عرض بودن جوهر در وجود ذهنی ,
جواهر پنج گانه ,
جوهریت خدا ,
زیادت وجود بر ماهیت ,
ماهیت نداشتن خداوند ,
ترکیب ماده و صورت ,
موضوع مابعدالطبیعه ,
ذره گرایی ,
مقولات ده گانه ارسطویی ,
ترادف ماهیت و موجود ,
واژه شناسی جوهر ,
سعه مفهومی جوهر ,
قبول ضد ,
نفسی بودن جوهر و عرض ,
خلط جوهر و مبدا عالم ,
جوهر افلاطونی ,
حصر عقلی تقسیمات جوهر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
از مسائل و مباحث مهم فلسفی که قدمتی بیش از دو هزار سال دارد و از آغاز پیدایش حکمت در یونان باستان مطرح بوده است، مسأله جوهر است. برخی اصل بحث در مقوله جوهر را فکری ارسطویی دانسته اند و ریشه این انتساب را در رویکرد ارسطو به وجود و نسبت آن با جوهر و ماهیت اشیا می دانند. زیرا بر مبنای تفکر ارسطویی، شناخت وجود چیزی جز شناخت ماهیت و جوهر اشیا نیست، لذا در نظر معلم اول، واژه موجود و جوهر مترادف است. اما سرنوشت جوهر در حکمت سینوی به برکت تمایز وجود و ماهیت دگرگون شده و یکباره راه خود را از وجود جدا کرده است. ابن سینا برخلاف ارسطو، مقسم جوهر و عرض را ماهیت اشیا دانسته و مقولات ارسطویی را بر ماهیت اشیای موجود تطبیق داده است. نوشتار حاضر با توجه به جایگاه و اهمیت بحث جوهر در تفکر ابن سینا و سیر تحول تاریخی آن در فلسفه، با رویکردی مسأله محور، به بررسی ابعاد و زوایای مختلف این مقوله در حکمت سینوی می پردازد. بدین ترتیب، با توجه به عدم اتفاق بر تعریف واحد و با عنایت به سیر تنوع معنایی جوهر در حکمت سینوی بدیهی است کاوش از چیستی و تطوّر معرفتی جوهر، بیان مقسم جوهر و اعراض، چگونگی حصر تقسیمات جوهر، و موضع خاص ابن سینا در باب جوهریت واجب تعالی، مهمترین مسائلی است که در این نوشتار مورد پژوهش قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در دفاع از فلسفه: گفتمان تفكيكي ها، گفتمان ارعاب و مرعوب كردن است (سوداي تفكيك در گفت و گو با حسن اسلامي اردكاني)
نویسنده:
محسن آزموده
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
مکتب تفکیک
,
گفتمان تفکیک
چکیده :
هجمه عليه فلسفه، چنان كه در گفت وگوي حاضر تاكيد مي شود، عمري به درازناي خود اين شاخه از معرفت بشري دارد، به دلايل و انحاي گوناگون. داستان فلسفه در فرهنگ و تمدن ما نيز از اين مخالفت ها و ستيزها مبرا نبوده است. مكتب تفكيك، جرياني معرفتي در يك صد سال اخير است كه با ادعاي تمايزگذاري ميان فلسفه و عرفان و دين به مخالفت صريح با فلسفه مي پردازد و آن را دست كم در شناخت معارف ديني ناتوان مي داند. به روايت استاد محمدرضا حكيمي، انديشمند معاصر ايراني و از پيروان اين مكتب، سرسلسه دار تفكيكي ها محمدمهدي غروي اصفهاني، مشهور به ميرزا مهدي اصفهاني از فقهاي اصولي معاصر شيعه است و نام هايي چون شيخ مجتبي قزويني، سيدموسي زرآبادي، ميرزا جواد تهراني، شيخ محمود حلبي و... از پيروان اين مكتب هستند. تفكيكي ها چه مي گويند؟ علت مخالفت شان با فلسفه چيست؟ چه دلايلي براي ادعاي خود عرضه مي كنند؟ آيا امروز نيز در ميان ما حضور دارند؟ نسبت تفكيكي هاي جديد با نسل هاي پيشين در چيست؟ سيدحسن اسلامي اردكاني، استاد تمام فلسفه و مدير گروه فلسفه اخلاق دانشگاه اديان و مذاهب، سال هاست كه به نقد و رويارويي با انديشه هاي تفكيكي مشغول است و اخيرا نيز مجموعه اي از مقالات و گفتارهايش در اين زمينه در كتابي با عنوان «سوداي تفكيك» از سوي نشر كرگدن منتشر شده است. به همين مناسبت كوشيديم پرسش هاي فوق را با او در ميان بگذاريم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقدمة الكاملة للأسفار
نویسنده:
محمدرضا المظفر
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
نجف: الرائد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه صدرایی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
وجود شناسی ملاصدرا ,
نگاه وجودی ملاصدرا ,
معرفت شناسی ملاصدرا ,
فلسفه اسلامی ملاصدرا ,
نظرات رایج ملاصدرا ,
نگاه ملاصدرا به ماهیت ,
حکمت متعالیه ,
اصالت وجود ,
وحدت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
مبانی ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمدرضا مظفر
کد کنگره:
BBR 1084 /ص4
چکیده :
کتاب ارزشمند حاضر از علامه مظفر ره درباره اسفار ملاصدرا می باشد که یک مقدمه کامل و دقیق می باشد. علت تالیف این کتاب درخواست جمعی از شاگردان و ارادتمندان ایشان بوده که یک مقدمه ای برای شناخت اسفار داشته باشند و لذا ایشان این کتاب را تالیف کردند که دربردارنده بخشی از حیات ملاصدرا، نظرات ایشان در اسفار، اصالت وجود و در آخر مباحثی هم از افکار و عقاید ابن عربی شیخ اکبر مطرح می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مثل الأعلى في الفلسفة، ويليه المثل النورية المجلد2
نویسنده:
محمد طاهر آل شبير الخاقاني؛ تحقیق محمدکاظم الخاقانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انوار الهدی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه اسلامی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
02- نهج البلاغه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
زیادت وجود بر ماهیت ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
قدم ذاتی ,
قدم عالم ,
کلام الهی ,
احکام ایجابی وجود ,
احکام سلبی وجود ,
احکام ماهیت ,
اصالت وجود ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
احکام صفات واجب(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
بساطت واجب(الهیات بالمعنی الاخص) ,
احکام وجود(عرفان نظری) ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
اصل علّیت ,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) ,
امتناع اعاده معدوم ,
امتناع اعاده معدوم به عینه ,
حدوث ذاتی ,
کد کنگره:
BBR 14 /م2 7آ
چکیده :
کتاب ادامه مجلد اول از مسائل فلسفی است که از بحث کلام الهی و بحث اصالت وجود شروع می شود تا ادامه بحث های فلسفی و در آخر کتاب بحثی مهم راجع به الهیات بالامعنی الاخص ، خداشناسی فلسفی بحث معاد و... مطرح می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
تعداد رکورد ها : 1574
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید