جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1574
درسگفتار اسفار جلد 1
مدرس:
حسن ممدوحی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
درسگفتار اسفار جلد 2
مدرس:
حسن ممدوحی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
در‌سگفتار نیچه و مسأله‌ی اخلاق
مدرس:
رامین جهانبگلو
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جلسه اول درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق متن پیشنهادی برای مطالعه: قسمت پیشگفتار کتاب ” تبارشناسی اخلاق ” نیچه جلسه دوم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق متن پیشنهادی برای مطالعه: نیچه و مسئلهٔ اخلاق – جلسه دوم جلسه سوم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق متن پیشنهادی برای مطالعه: نیچه و مسئلهٔ اخلاق – جلسه سوم جلسه چهارم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق در این جلسه سعی می کنیم به سؤالات زیر پاسخ دهیم: نیچه چگونه به تاکید ارسطو به سیاسی بودن انسان می‌نگرد؟ فلسفه سیاسی نیچه تا چه حد به نگاه او از تاریخ اخلاق سروری و بندگی متاثر است؟ آیا نیچه تجویز نظام سیاسی، مبتنی‌ بر حکومت فرهیختگان دارد یا تاکید او بر ابر انسان، کاملا خوانش غیر سیاسی از او را قوت می بخشد؟ نیچه از کدامین شرایط بیشتر به خشم می آید، جهانی‌ تحت سلطه شرکت‌های قدرت مند یا جهانی‌ پر شده از اشخاصی‌ گم گشته در گله‌های تمدن امروزی؟ زمان: شنبه ۱۷ مه ٢٠١۴ متن پیشنهادی برای مطالعه: Politics, Friendship and Solitude in Nietzsche (Confronting Derrida’s reading of Nietzsche in ‘Politics of Friendship’) by Paul J.M. van Tongeren جلسه پنجم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق نیچه و سینما: ساختار شکنی یا نوسازی در بستری جدید در این جلسه سعی می کنیم به سؤالات زیر پاسخ دهیم: چگونه روش نقد نیچه‌ای می تواند تاثیری بر روش‌های نقد فیلمی و آنالیز فیلم به طور مشخص داشته باشد؟ چگونه ایده‌های نیچه‌ای می تواند فرهنگ تماشا فعال، بینندگان فیلم را متأثر سازد؟ چگونه شخصیت‌های اپولنینی و داینوسی در عالم سینما با تصویر گذشته شده و آن‌ را غنی کرده اند؟ فیلم‌های ترسناک معمولا به صورت منفی‌ نگاشته می شوند, آیا و چگونه نگاه نیچه‌ای با این زاویه برخورد می‌کند؟ زمان: شنبه ۲۴مه ٢٠١۴ متن پیشنهادی برای مطالعه: When Nietzsche wept (2007) with English subtitles Godard and Nietzsche: A case for Filmosophy by Andrew Roland Jones جلسه ششم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق متن پیشنهادی برای مطالعه: نیچه و مسئلهٔ اخلاق – جلسه ششم جلسه هفتم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق نیچه و مرگ خدا متن پیشنهادی برای مطالعه: Session 7. Book 3 of The Gay Science . . جلسه هشتم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق زرتشت نیچه کیست؟ متن پیشنهادی برای مطالعه: چنین گفت زرتشت – درباره انسان والاتر . . جلسه نهم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق پاسکال و نیچه: تلاشی متفاوت برای رسیدن به تعالی در این جلسه سعی می کنیم به سؤالات زیر پاسخ دهیم: آیا نگاه هر دو فیلسوف به طبیعت انسان خوشبینانه همراه با احتیاط است و تا چه حد، در این زمینه با هم نظر و متفاوتند؟ چگونه، نگاه پاسکال به نقش مسیحیت در رشد انسان، می تواند روشنگرانه خوانده شود و نیچه با این نحوه تفکّر چگونه مخالف است؟ چگونه خوانش ضّد خرد گرایانه از نیچه و پاسکال می تواند مشکل ساز و با آن از لحاظ فکری برخورد شود؟ زمان: شنبه ۲۸ ژوئن ٢٠١۴ متن پیشنهادی برای مطالعه: Nietzsche, Pascal and the Aphorism The human condition and the limits of Reason جلسه دهم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق همراه با یوسف مصدقی روایت نیچه از تاریخ فلسفه در این جلسه سعی می کنیم به سؤالات زیر پاسخ دهیم: روایت نیچه از تاریخ فلسفه در کجای پروژه فلسفی او قرار می گیرد؟ اهمیت این روایت در هرمنوتیک مدرن چیست- متن پیشنهادی برای مطالعه: لطفا برای این جلسه، صفحه ده متن زیر و فصل اول کتاب فراسوی نیک و بد (درباره پیشداوری‌های فیلسوفان) را مطالعه بفرمائید Twilight of the Idols -Friedrich Neitzsche فراسوی نیک و بد – نیچه Beyond Good and Evil -Friedrich Neitzsche . . جلسه یازدهم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق همراه با امیر گنجوی و هومن رضوی (نیچه در زمین بوکس (نقدهای لوکاچ و ویت از نیچه در این جلسه سعی می کنیم به سؤالات زیر پاسخ دهیم: از نگاه لوکاچ و وِیت، چه کمبودها و نواقصی را در نظریات نیچه می توان تشخیص داد؟ نظریات لوکاچ و ویت بر چه اصولی بنا شده اند و دارای چه ارتباطی با شرایط سیاسی-اجتماعی زمانه خود هستند؟ و تا چه حد نظریات لوکاچ و وِیت با واقعیت تفکرات نیچه مرتبط است؟ متن پیشنهادی برای مطالعه: The Destruction of Reason. Georg Lukács 1952 Nietzsche’s Baudelaire. or the Sublime Proleptic Spin of his Politico-Economic Thought . . جلسه دوازدهم درس‌گفتار نیچه و مسأله ی اخلاق همراه با مهدی صاحبکار نیچه: مناقشه‌ای درباره‌ی حقیقت و اخلاق دو پرسش اساسی که می‌کوشیم نه پاسخ که دست‌کم تشریح بهتری برای خود پرسش‌ها بیابیم به این شرحند: حقیقت در سنت متافیزیکی غرب چه معنایی داشت که نیچه دیگر خود را متعهد به آن نمی‌دید؟ اخلاق یا قدرت، کدام یک به زندگی نزدیک‌ترند؟ متن پیشنهادی برای مطالعه: بند ۴۴ کتاب هستی و زمان هایدگر- در متن المانی صفحات۲۳۰-۲۱۲ و ترجمه انگلیسی مک کواری و رابینسون صفحات ۲۷۳-۲۵۶ و ترجمه فارسی رشیدیان صفحات ۲۹۷-۲۲۷ و جمادی صفحات ۵۱۷-۴۸۵ .هوسرل I بند ۲۷ کتاب ایده ها هوسرلیانا صفحات ۵۸-۵۶ و ترجمه انگلیسی صفحات ۵۱-۵۳- III/I در متن آلمانی جلد پاره نوشته های شماره ی (۳) و (۸) پارمنیدس مخصوصاً خط ۳۴ پاره نوشته ی هشتم- منطبق با شماره گذاری دیلز پاره نوشته های شماره ی (۸۹) و (۱۱۳) از پاره نوشته های هراکلیتوس- منطبق با شماره گذاری دیلز-کرانتس
فهرست نسخه‌های مصنفات ابن‌سینا
نویسنده:
یحیی مهدوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابن‌سینا، علی رغم زندگانی ناآرام و پر حادثه خود، اندیشمند و نویسنده‌ای پرکار بوده است. آنچه از نوشته‌های خرد و کلان وی بر جای مانده است، نماینده ذهنی فعال و پویاست که گویی در هر شرایطی، حتی در سخت‌ترین و توان‌فرساترین آن‌ها، از فعالیت و خلاقیت باز نمی‌ایستاده است. در فهرست نسخه‌های مصنفات ابن سینا، 131 نوشته اصیل از ابن سینا و 111 اثر منسوب به وی یا نوشته‌هایی با عنوانهای دیگر معرفی شده است.
بررسی تطبیقی مبانی الاهیاتی هرمنوتیک روشی و اصول فقه
نویسنده:
مسعود فیاضی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
چکیده :
در هرمنوتیک دو رویکرد روشی و فلسفی شایع است که اصلیترین تفاوت آنها در پی شفرض اساسی معناداری متن فی حد ذاته و صرف نظر از خواننده است. در بین این دو رویکرد آنکه با دانش اصول فقه قرابت داشته، در این پیش فرض بنیادین مشترک است، هرمنوتیک روشی است. به طورطبیعی بررسی تطبیقی این دو دانش ثمرات معرفتی درخوری برای هر دو خواهد داشت؛ اما پیش زمینه اصلی این بررسی و مقدم بر آن، بررسی تطبیقی دستگاه های فکری آنهاست که تشکیل دهنده اصلی هویت آنها می باشد؛ زیرا تنها در این صورت است که معنای قواعد و روش هایی که در این دو دیسیپلین به کار رفته، معین خواهد شد. از این جهت لازم است در ابتدا بررسی تطبیقیای بین مبانی الاهیاتی هرمنوتیک روشی و دانش اصول فقه صورت گیرد؛ چراکه خاستگاه اولین و اصلی شکل گیری هرمنوتیک روشی، تفسیر کتاب مقدس در بین یهودیان و مسیحیان بود و به همین دلیل آموزههای الاهیاتی نقش بسیار مهمی در شکل دهی به آن داشت. مقاله حاضر می کوشد این بررسی تطبیقی را بین اصلی ترین آموزههای الاهیاتی که بیشترین تأثیر را در ساماندهی به روش های تفسیری در هرمنوتیک و اصول فقه دارند، انجام دهد
صفحات :
از صفحه 49 تا 78
شرح نهایه الحکمه جلد1
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی; تحقیق: عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مِنهاجُ السُّنّة النَبَویُة فی نَقْضِ کلام الشّیعة و القَدَریة کتابی به زبان عربی نوشته ابن تیمیه حرانی (متوفای ۷۲۸ق)، از فقهای حنبلی در قرن هفتم هجری و یکی از نظریه‌پردازان سلفیه. او این کتاب را در ردّ بر کتاب منهاج الکرامة فی معرفة الامامه نوشته علامه حلی (۶۴۸ق -۷۲۶ق)، فقیه و متکلم شیعه تألیف کرده است. این کتاب بر اساس مبانی ظاهرگرایی سلفیه تدوین شده است. نگاه‌های نقادانه ابن تیمیه به مبانی کلامی شیعه در این کتاب، گاه با ادعاهای بی‌اساس و توهین همراه است تا آن‌جا که در چارچوب این شیوه تلاش کرده منزلت امام علی(ع) را مورد تردید قرار دهد و جایگاه وی در میان مسلمانان را تضعیف نماید. روش ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه موجب شده تا عده‌ای از علمای اهل سنت از بی‌انصافی و شدت توهین او به طرف مقابلش انتقاد کنند.
عقلانیت باور دینی از دیدگاه آلوین پلانتینگا
نویسنده:
محمد علی مبینی شورکی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشکده باقرالعلوم ع,
چکیده :
کتاب عقلانیت باور دینی از دیدگاه آلوین پلانتینگا به یکی از مباحث عمده فلسفه دین یعنی ربط و نسبت عقلانیت و باور دینی از دیدگاه یکی از مهم ترین فیلسوفان معاصر دین پرداخته و به تبیین و نقد و بررسی آن می پردازد. همچنین این کتاب در گستره یکی از شاخه‌های فلسفه دین، یعنی معرفت شناسی دینی می باشد. معرفت شناسی دینی دارای مباحث گسترده ای است که همواره مورد عنایت اندیشمندان قرار میگیرد. نمونه ای از آن عقلانیت باور دینی است. بنابراین کتاب حاضر به یکی از این مسائل، یعنی موجه یا ناموجه بودن و معتبر یا معتبر نبودن باور دینی از دیدگاه یکی از فیلسوفان معاصر دین، یعنی الوین پلانتینگا پرداخته است. این اثر مجموعه‌ای از آرای معرفت‌شناختی الوین پلانتینگا براساس آخرین آثار این فیلسوف بزرگ دین و معرفت‌شناسی کالوینیستی است. نویسنده با توجه به آرای نوین وی در معرفت‌شناسی باورهای دینی می‌کوشد ضمن شرح و تببین آرای وی به ویژه با تمرکز بر کتاب باور مسیحی تضمین‌شده ـ پاره‌ای از شبهات این حوزه را بررسی و نقد نماید. این اثر به دو بخش و پنج فصل تقسیم می‌شود.
فلسفه اسلامی: هستی و چیستی [غلامحسین ابراهیمی دینانی]
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فلسفه اسلامی چیست؟ چیستی پرسش از ماهیت است. وقتی از ماهیت فلسفه اسلامی – یا غیر اسلامی – بحث می شود، شاید چنین به ذهن آید که برای مثال، فلسفه ی غربی، شرقی، هندی و یا غیره ماهیت دیگری دارند. نخست، باید به رفع این شبهه پرداخت که فلسفه بیش از یک ماهیت ندارد؛ ولی اصناف و افراد متعدد دارد. فلسفه، با توجه به تعریف های مختلفی که دارد، یک چیز بیشتر نیست؛ یعنی یک واقعیت است که برداشت های مختلفی از آن می شود. از میان تعریف های ارائه شده نیز تنها بعضی از آنها قابل قبول است. فلسفه یعنی چیزی که به هستی می پردازد. به عبارتی، فیلسوف هستی شناسی می کند. البته، به مسأله ی هستی، از زوایای مختلف می توان نگریست. انسان می تواند از جایگاه و دیدگاه های مختلفی به آن نظر کند. فیلسوفان یونان باستان به هستی نگاه متفاوتی داشته اند و به آن یکسان نگاه نکرده اند. با این که فلسفه ی یونان معمولاً یک جریان فکری – فلسفی بوده اس، نحله های گوناگونی در آن وجود داشته که افراد آن همگی فیلسوف بوده اند. هراکلیتوس و پارمندیس هر دو فیلسوف اند، امّا دو نگاه کاملاً جدا از هم به هستی دارند؛ هراکلیتوس هستی را در حرکت و بی قراری می بیند؛ در حالی که پارمندیس آن را ثابت می داند؛ این تنها یک مثال است. فیلسوفی عالَم را واحد می بیند حال آن که فیلسوف دیگری – برای مثال دموکریتوس – عالم را متشکل از ذرات و اتم ها و درواقع، متکثر و برآمده از کثرات می بیند. اینها دو نگاه اند، امّا هر دو نگرشی هستی شناسانه دارند.
  • تعداد رکورد ها : 1574