جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 45
فی سبیل الوحدة و التقریب (دراسات تقریبیة، ثقافیة، اجتماعیة، سیاسیة، تاریخیة)
نویسنده:
هادي خسروشاهي
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیة - المعاونیة الثقافیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «فی السبیل الوحدة و التقریب: دراسات تقریبیة، ثقافیة، اجتماعیة، سیاسیة، تاریخیة» مجموعه نوشتارهای عربی استاد سید هادی خسروشاهی در مقاطع مختلف است که غالب آنها پیش از این در کنفرانس‏ های بین‏ المللی جهان اسلام ارائه شده ‏اند یا در نشریات عربی خارج از ایران منتشر شده‏ اند. محوریت مشترک آن مقالات و یادداشت‏ ها، تبیین رویکرد تقریب مذاهب اسلامی و وحدت جوامع اسلامی است. این کتاب ارزشمند از دو مقدمه ناشر و استاد خسروشاهی و چهار فصل «فی الوحدة و التقارب بین العالم العربی و الاسلامی»، «الاخوان المسلمون و التقریب»، «فی الثقافة و السیاسة» و «فی الدعوة الاسلامیة و العودة الی القرآن و المعارف الاسلامیة» تشکیل شده است.
چالش های جریان های تکفیری و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه مقام معظم رهبری
نویسنده:
علیرضا دانشیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
چکیده :
پدیده تکفیر به مثابه جریانی خطرناک، جهان اسلام را به چالش کشیده اند. نخبگان جهان اسلام باید در این زمینه به چاره اندیشی بپردازند. این تحقیق تلاش دارد چالش ها و راهکارهای برون رفت از پدیده تکفیر و جریان های خطرناک همسو با آن را، از منظر مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار دهد. چالش های جریان های تکفیری از منظر رهبری در سه حوزه قابل بررسی است: یک در سطح باورها و اعتقادات: جریان های تکفیری، از توحید و شرک و سایر مفاهیم دینی، درک ناقص و بدعت آمیز و غیر عقلانی دارند. دو چالش اخلاقی: مهمترین خصوصیت جریان های تکفیری، «جهالت» و بی خبری و نوعی خباثت درونی است که منجر به دوری از حقیقت و بی تقوایی و سقوط در ورطه رذیلت و تباهی شده است. سه چالش های رفتاری: مهمترین ویژگی جریان های تکفیری، ستیزه جویی، خشونت، فساد انگیزی، ترور و جنایت و خونریزی، ایجاد کننده تفرقه میان مسلمانان، نابود کننده تمدن و فرهنگ اسلامی و غیر اسلامی، تقویت کننده دشمنان اسلام را، می توان نام برد. در عرصه راهکارهای فکری فرهنگی برای مقابله با جریان های تکفیری، امت اسلامی باید به تقویت تقریب مذاهب اسلامی، گفتگو و تفاهم بر سر مشترکات، پرهیز از اختلاف افکنی و نمودهای تشدید آن، بازگشت به قرآن و فهم دقیق رویکردهای قرآنی در جلوگیری از تفرقه و اتحاد دنیای اسلام را، در دستورکار و عمل خود قرار دهد. در عرصه راهکارهای سیاسی اجتماعی جهان اسلام باید همگرایی و وحدت میان مسلمین، آگاه سازی نخبگانی، لزوم شناخت و طرد دشمن را جزء کارویژه های اساسی و محوری خود قرار دهد. با بکار بستن راهکارهای همگرایانه در جهان اسلام ریشه جریان های تکفیری خشکانده می شود.
صفحات :
از صفحه 75 تا 100
عبدالله بن سبأ بین الواقع و الخیال
نویسنده:
سيد هادي خسروشاهي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران ایران: المجمع العالمي التقریب بین المذاهب الإسلامیة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع کتاب حاضر، معرفی «عبدالله بن سبا» است. این کتاب به بیان نظریه «علامه سید مرتضی عسکری» پیرامون شخصیت «عبدالله بن سبا» و گروه «سبئیه» اختصاص دارد. علامه در نوشتار خویش پس از بررسی واژه سبئیه و بیان موارد استعمال آن در تاریخ اسلام به ریشه‌یابی داستان عبدالله بن سبا پرداخته و با بررسی کتب‌های تاریخ،‌ادیان، عقاید و همچنین نگاهی به روایات کمّی ثابت می‌نماید که در واقع هرگز شخصی به نام «عبدالله بن سبا» و فرقه‌ای با عنوان «سبئیه» در تاریخ اسلام وجود نداشته و این شخص، جدا از «عبدالله بن وهب سبحانی» است که در دوران حضرت علی (علیه السلام)‌ می‌زیسته است.
امیرالمومنین علیه السلام اسوه وحدت
نویسنده:
محمد واعظ زاده خراسانی؛ گردآورنده: محمدسعید معزالدین
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی معاونت تبلیغات و انتشارات,
چکیده :
نویسنده کتاب «امیر المومنین علیه السلام اسوه وحدت» محمد واعظ زاده خراسانی است. او در این کتاب می کوشد: حوادث دوران زندگی علی علیه السلام را به هم ربط دهد و سلسله روابط علت و معلولی را تا حد مقدور دنبال کند و نقاط اتفاق و اختلاف مسلمانان را از نظر مسائل تاریخی دوران خلافت و شخصیت علی (ع)، همان طور که هست، و نه آن طور که افراد تندرو و متعصب از فرق گوناگون می پسندند، بیان می کند. در همین زمینه نظر پیشوایان مذاهب اسلامی را نسبت به علی و خاندان رسالت یاد می کند.
مجموعه گفتمان های مذاهب اسلامی (دفتر اول)
نویسنده:
محمدتقی فخلعی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران‏‫: مشعر,
چکیده :
کتاب مجموعه گفتمان های مذاهب اسلامی به قلم دکتر محمد تقی فخلعی با رویکرد تقریب بین مذاهب و فرق اسلامی و بیان اصول عقاید شیعی به طور منطقی و برهانی و به دور از هر افراط و تفریطی در رفع سوء برداشت‌ ها و در نهایت کم کردن فاصله شیعه با سایر فرق در راه رسیدن به وحدت سازنده تالیف شده است. در مقدمه در یک تحلیل و جمع بندی از سه گرایش متفاوت در برخورد بین فرق در شرایط کنونی جهان اسلام نام برده شده، که گروه اول در افراط و گروه دوم در تفریط افتاده و تنها گروه سوم راه متعارف و صحیح را که مورد نظر مؤلف نیز می‌ باشد، طی می‌ نمایند. نوشتار حاضر دفتر اول از مجموعه گفتمان های مذاهب اسلامی است که در دو فصل گفتمان تقریب و گفتمان عقیده، تدوین شده است. ساختار و چکیده محتوای این کتاب را به این ترتیب می توان ارائه نمود: مقدمه: به معرفی کتاب، انگیزه، روش و آرزوی رسیدن به فرهنگ نقد و نظر و رقابت علمی صحیح با انگیزه تفاهم‌ جویانه در جامعه اسلامی اشاره شده است. فصل اول: گفتمان تقریب از اصول و راه‌ های تحقق آرمان تقریب سخن به میان آمده و قرار گرفتن این مباحث در فصل آغازین این مجموعه به درستی بیانگر آن است که روح غالب بر سراسر تحقیق، تفاهم جویی و همگرایی است. مباحثی چون مبانی وحدت، معنا و مفهوم تقریب، موانع تقریب، گام های عملی در راه تقریب و وفاق گرایی در سیره امام علی علیهالسلام و ائمه اطهار، مورد بحث قرار گرفته است. فصل دوم: گفتمان عقیده از پایگاه یک شیعی پایبند مهم ترین موضوعات و گفتمان های اختلافی در زمینه عقیده طرح شده و کوشش شده، مبانی و اصول مذهب امامیه با استدلال به طور محکم تبیین شود و همزمان در عرض و نقد آرای اهل‌ سنت سعی شده اصل ارزیابی بی طرفانه در حد توان رعایت شود.
بازشناسی دو مکتب جلد 1
نویسنده:
مرتضی عسکری؛ مترجم: محمدجواد کرمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشکده اصول‏ دین,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معالم المدرستین» از کتب برجسته علامه عسگری، کتابى است کلامى به زبان عربى که با هدف تقریب و اتحاد بین امت اسلامى نگاشته شده است که در 3 جلد تنظیم شده است و توسط محمدجواد کرمی بنام «بازشناسی دو مکتب» ترجمه شده و دارای چنین مباحثی می باشد: بحث و بررسی پیرامون منابع و مصادر شریعت اسلامی در دو مکتب امامت و خلافت، هم چنین بحث های دو مکتب درباره صحابه و صحابی بودن، سنت پیامبر (ص) و قیام امام حسین (ع) برضد انحراف از سنت پیامبر (ص) که بر اثر جهاد و عمل به رای پدید آمده بود و نیز تمکین و توانایی امامان شیعه (ع) در اعاده و بازگرداندن سنت پیامبر (ص) به جامعه اسلامی پس از قیام امام حسین (ع) از جمله مطالب است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در بخشی دیگر مصطلحات بحث امامت و خلافت مانند شورا، خلیفه و خلیفه خدا در زمین، امیرالمومنین، امام، امر و اولی الامر، وصی و وصیت توضیح داده شده است. جلد اول کتاب به بررسی دیدگاه خلفا و دلایل آنها درباره امامت و صحابه می باشد.
بازشناسی دو مکتب جلد 2
نویسنده:
مرتضی عسکری؛ مترجم: محمدجواد کرمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشکده اصول‏ دین,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معالم المدرستین» از کتب برجسته علامه عسگری، کتابى است کلامى به زبان عربى که با هدف تقریب و اتحاد بین امت اسلامى نگاشته شده است که در 3 جلد تنظیم شده است و توسط محمدجواد کرمی بنام «بازشناسی دو مکتب» ترجمه شده و دارای چنین مباحثی می باشد: بحث و بررسی پیرامون منابع و مصادر شریعت اسلامی در دو مکتب امامت و خلافت، هم چنین بحث های دو مکتب درباره صحابه و صحابی بودن، سنت پیامبر (ص) و قیام امام حسین (ع) برضد انحراف از سنت پیامبر (ص) که بر اثر جهاد و عمل به رای پدید آمده بود و نیز تمکین و توانایی امامان شیعه (ع) در اعاده و بازگرداندن سنت پیامبر (ص) به جامعه اسلامی پس از قیام امام حسین (ع) از جمله مطالب است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در بخشی دیگر مصطلحات بحث امامت و خلافت مانند شورا، خلیفه و خلیفه خدا در زمین، امیرالمومنین، امام، امر و اولی الامر، وصی و وصیت توضیح داده شده است. جلد دوم کتاب به بررسی دیدگاه اهل بیت علیهم السلام و دلایل آنها درباره امامت و صحابه می باشد.
دو مکتب در اسلام جلد 2
نویسنده:
مرتضی عسکری؛ مترجم: عطاء محمد سردار نیا
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد بعثت,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «دو مکتب در اسلام» ترجمه کتاب «معالم المدرستین» نوشته علامه سید مرتضى عسکرى که توسط عطاء محمد سردار نیا به فارسی برگدانده شده است. کتابى است کلامى به زبان عربى که با هدف تقریب و اتحاد بین امت اسلامى نگاشته شده است. کتاب معالم المدرستین، با توجه به ادلّه استوار و تسلط نویسنده بر منابع مختلف شیعه و اهل سنت، از کتبى است که بسیار زود محبوب عالمان شیع و سنى شد و جاى خویش را باز کرد. مندرجات این جلد عبارتند از دیدگاه دو مکتب درباره مصادر تشریعی اسلام، قرآن، سنت، فقه و اجتهاد.
  • تعداد رکورد ها : 45