جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 930
عنوان :
آغاز و انجام
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آغاز و انجام
نویسنده:
عبدالرزاق كاشي، عبدالرزاق بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
چکیده :
بحث فلسفي كوتاهي است در مبدأ و معاد كه بجهت يكي از دوستان خود نگاشته است . (سيد احمد اشكوري) رساله كوتاهي است در مبدء و معاد كه آن را به درخواست دوستي نوشته است. آغاز كتاب: .الحمدلله الذي ابدء الخلق و اعاده و دبر الامر كما اراده ... دوستي كه دست توفيق گريبان دل او را بسوي تحقيق ميكشيد...درخواست كرد كه فصلي مختصر جهت او در بيان مبدء و معاد مسطور گردد انجام كتاب: انواع عذاب چسند كه بوصف در نيايد اعاذنالله من ذلك و الصلاة و السلام علي خير خلقه محمد و آله اجمعين و الله اعلم بالصواب
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آغاز و انجام
نویسنده:
بيدآبادي، محمد بن محمد رفيع
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
چکیده :
مؤلف شناخته نشد. متن رساله مي رساند كه مؤلف از فضلاء اماميه است. در دو موضع از نسخه بخط مغاير نوشته شده: مؤلف شيخ عبدالرزاق كاشاني . رساله مرتب است بر سه قسم: 1- در معرفت توحيد و آنچه بدان متعلق از مقدمات و لواحق (در 10 فصل). 2- در مبدأ و آن مشتمل بر سيزده فصل. 3- در معاد و آن مشتمل است بر چهار فصل. (مهدي ولائي)در اكثر فهارس مؤلف ناشناخته است ولي نسخه اي همانند در مجلس به شماره 3260 است كه از محمد بن محمد رفيع بيدآبادي دانسته و ما بهمين استناد همه را به او نسبت داديم. نام آن نيز گوناگون ثبت شده است. «درايتي» در سه قسم : توحيد ، مبدأ ، معاد . (محمد باقر حجتي) مرتب بر سه قسم. (يوسف اعتصامي) در توحيد بر مشرب اهل ذوق و تصوف . داراي سه بخش و خاتمه. آغاز كتاب: جوامع آحاد حمد و ثناء واحدي را كه قطرات كثرت اشياء در بحر واحديت او ناچيز است و جوامع افراد شكر و سپاس واجبي را كه حقايق ممكنات در محض حقيقت او بي تميز است ... انجام كتاب: در همه امور رجوع به او كن و ابتدا بدو و ختم بدو تا از او بدو از او سوي او سير كني و اين عنايت پيروزي دان و نهايت بهروزي و السلام علي اهل السلام و الحمدلله و آخرا و ظاهرا و باطنا و الصلاة علي نبيه محمد و آله اجمعين. چاپ: در منتخباتي از آثار حكماي الهي، ج4 (قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1378 (چاپ دوم))، به تحقيق سيد جلال الدين آشتياني ]مجلس شورا 10/860؛ مجلس شورا 2/405 و 32/312 ؛ فهرست آستان قدس 11/290؛ مرعشي 17/110؛ الهيات تهران ص 36؛ فهرستواره منزوي 6/57 با عنوان «اغاز و انجام» و ناشناس (نسخه حقوق، سپهسالار و مجلس 2/405) ؛ فهرستواره 7/238 با عنوان «توحيد»[
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های کلامی زراره بن اعین در پرتو روایات وی
نویسنده:
زینب علیزاده برمی استاد راهنما: رضا برنجکار استاد مشاور: علی نقی خدایاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
کلام امامیه
,
01. خداشناسی (کلام)
,
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
05. فرجام شناسی Eschatology
,
15. کلام نقلی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
اندیشه کلامی
,
علم کلام شیعه
,
تاریخ کلام شیعه
چکیده :
زراره از یاران بسیار نزدیک و والای امامین صادقین علیهما السلام بوده و نزد دیگر راویان شیعی از مرتبی بلند برخوردار است. با مطالعه جوامع روایی پیشین (تا انتهای قرن نهم) ، اندوخته ای از روایات اعتقادی زراره بدست آمد که مجموعهای ساختارمند از باورهای اصحاب امامیه در آن دوران را ارائه می دهد. در بحث خداشناسی زراره وی معتقد است خدای متعال وصف ناپذیر بوده، ازلی و لامکان میباشد. همچنین او خالق تمام موجودات است و با خلقش تباین کامل دارد. احد و صمد و سمیع و بصیر نیز از دیگر صفات او است. در مبحث عدل الهی، زراره قضاء و قَدَر را دو مخلوق الهی میداند و به بداء نیز باور دارد. بحث راهنما شناسی دربرگیرنده دو زیر عنوان نبوت و امامت است. متصدیان امر راهنمایی بشر، افرادی ممتاز در جمیع صفات انسانی و برگزیدگان خداوند هستند. پیامبران الهی این منصب را بواسطهی اقراری خاص در عالم ذر بدست آوردهاند. در نظر وی انبیاء الهی در آخرت مراتب متفاوتی داشته و به لحاظ درجه یکسان نیستند. تجلی خدا به پیامبر اکرم، تفویض امر خلق از سوی خدا به ایشان، وصف ناپذیری و تقدم رسول خدا بر تمام انبیاء و فرشتگان و وقوع معراج از دیگر مؤلفه های اعتقادی وی میباشد. طبق روایات او برای شناخت امام نشانه های متعددی وجود دارد که شامل نشانه های جسمی و روحی و معنوی است. امامان معصوم محدث هستند و عدم معرفت نسبت به امامان موجب گمراهی در دین و خروج از جرگهی اهل ایمان است. در نگاه زراره اطاعت از امام راه ورود در هرچیز و رضای خدای متعال است و باید بدون چون و چرا از ایشان اطاعت کرد. علم ائمه هدی بسیار فراتر از علوم مردم عادی بوده، چنانچه علم همه ی مردم برگرفته از علم امامان است. این علم مدام در حال افزایش بوده وهمه طیف از علوم را در برمیگیرد. در بحث فرجام شناسی زراره معتقد است موت یکی از مخلوقات خداوند است و همه ی خلایق باید آن را بچشند. امتحان دوباره از کودکان و پیران فرتوت و انسانهای دورهی فترت و دیوانگان و... بعد از مرگ، عدم کیفر فردی که در دنیا با حد الهی عقوبت می شود ، و خوردن و آشامیدن در روز جزا نیز از مقولات اعتقادی وی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موانع معادباوری از منظر کتاب و سنّت با تأکید بر رویکرد روان شناختی
نویسنده:
سیدمهدی حسینی استاد راهنما: هادی صادقی استاد مشاور: رضا برنجکار استاد مشاور: محمدرضا احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
15. کلام نقلی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
بینش
,
موانع
,
کنش (عمل - فعل)
,
گرایش
,
معادباوری در قرآن
,
موانع معادباوری
,
معادباوری در احادیث
چکیده :
موانع معادباوری، به عللی اطلاق میشود که سبب عدم فهم درست، میل غلط و رفتار تجاوزگونه از حق وفراموشی معاد میشوند. این موانع نظر به ارتباط و پیوند آنها با ابعاد متنوع روان و نفس انسانی از فراوانی برخوردار می-باشد. این پژوهش با رویکرد روانشناختی به روش توصیفی به تحلیل و طبقهبندی این موانعمیپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که ساختار موانع معادباوری، با توجه به ابعاد وجودی سهگانه نفس، به صورت مدلی سه ساحتی قابل ارائه است که عبارت است از؛ موانع بینشی، گرایشی، کُنشی. هر یک از این موانع خود برآیند آسیبهای خاصی است که به سبب تمایز نوع آسیب، آنها را در سه عرصه شناخت، میل و رفتار میتوان ردیابی نمود.پدیداری موردی یا ترکیبی این موانع در فرد، "تداوم نادانی، بازداری از اندیشه درست، درک غلط از غایتمند نبودن آفرینش، عدم امنیّت و آرامش روانی، ارتکاب معاصی، ختم و طبع قوای ادراکی، و نمایش افراطی دلبستگی، خودبزرگ بینی، خوشگذرانی و لذتجویی، و گناه" را در پیخواهد داشت.وجه مشترک آثار این موانع بر نفس، ناکارآمدی قوای ادراکی نفس و انحراف تمایلات و اعمال است، و بازتاب تأثیرات این موانع از نفس، در افکار نسنجیده و اشتباه، و یا در امیال و خواستههای ناشایست و یا در اعمال و رفتارهای گناه آلود و نابهنجار انسان ظاهر میشود.ارتباط میان موانع معادباوری در تعامل و تأثیر متقابل با یکدیگر قرار دارند. "جهل" ریشه اصلی موانع است.کلید واژه: موانع، معادباوری در قرآن، باور، بینش، گرایش، کُنش .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استنادهای نقلی صدرا در بحث فرجام شناسی «کتاب اسفار اربعه»
نویسنده:
مهدی زارعی کچوسنگی استاد راهنما: محمد رنجبر حسینی استاد مشاور: مهدی نصرتیان اهور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
05. فرجام شناسی Eschatology
,
15. کلام نقلی
,
تجرد
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
تجرد روح
,
روح انسانی
,
تجرد نفس ناطقه
,
خلود
,
معاد جسمانی
,
حکمت متعالیه
,
خلود
,
معاد جسمانی
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
چکیده :
ملاصدرا به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان مسلمان،مکتب فلسفی خود با نام حکمت متعالیه را با داعیه جمع بین قرآن و برهان و عرفان در کتاب اسفار اربعه به عالم اندیشه عرضه کرد،بحث فرجام شناسی این کتاب،به سبب بدیع بودن نظریات فلسفی او و فراوانی معارف قرآنی وارده در این موضوع مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. از رهگذر تحقیق حاضر که با روش مطالعه تطبیقی استنادات نقلی صدرا با آیات و روایات انجام شده معلوم شد که او در نقل شواهد حدیثی اهتمامی به اتقان اسناد و اکتفا به مصادر حدیثی شیعه نداشته و علاوه بر اعتماد به منقولات عامه و عرفا در مواجهه با ظهورات آیات و روایات برخوردی تاویلی و مبتنی بر رهیافتی فلسفی از خود بروز داده است؛معاد در اندیشه او امری نفس مدارانه و فلسفی و به معنای یک حرکت جوهری در قوس صعودی وجود در قالب نفسی جسمانی الحدوث و روحانی البقاء است و فرجام هر انسان،در درون نفس مجرد از ماده عنصری او و با درک باطن ملکات نفسانی و خیالات متناسب با آن رخ می دهد و این در حالی ست که نصوص و ظواهر روشن آیات و روایات صحبت از ایجاد دوباره عالم بعد از فنا و بازگشت روح اموات به بدن های عنصریِ دوباره احیا شده شان به میان آورده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی مواجهۀ متکلمان امامیه با بخش فیزیک هیئت قدیم در مسائل مربوط به عالم آخرت
نویسنده:
رضا دارینی ، رسول رضوی ، محمد رنجبر حسینی ، سید عیسی مسترحمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
چکیده :
علم هیئت قدیم که به دلیل شهرت بطلمیوس، با نام هیئت بطلمیوسی نیز از آن یاد میشود، از دو بخش هیئت ریاضی و هیئت فیزیک تشکیلشده است. طرح مباحثی مانند ازلی بودن افلاک، کروی بودن آسمان، امتناع خرق و التیام افلاک و بحث امتناع خلأ در عالم افلاک، دربخش هیئتِ فیزیک باعث شده بود تا آموزههای دینی همچون اصل وجود عالم دیگر، معاد جسمانی، مکان بهشت و جهنم و فرجام دنیا به چالش کشیده شود؛ بنابراین ضروری بود که مکاتب کلامی و متکلمان مسلمان دیدگاه خود دربارۀ تطبیق یا عدم تطبیق دیدگاه این هیئت با آموزههای اسلامی دربارۀ مباحث عالم آخرت را اعلام کنند. پژوهشِ حاضر با تبارشناسی میانرشتهای و با رویکردی تاریخی به روابط دوعلم هیئت قدیم و کلام اسلامی پرداخته و با روش توصیفی-تحلیلی، به تبیین چگونگی مواجهۀ متکلمان امامیه با هیئت فیزیک قدیم در مسائل مربوط به عالم آخرت پرداخته و به این نتیجه رسیده است که متکلمان امامیه با توجه به رویکرد فلسفی یا غیر فلسفی خود، در برابر این چالش یکی از سه نوع مواجهه یعنی سکوت، قبول چالش و دفاع از عقاید دینی و استفاده از دادههای هیئت برای توجیه آموزههای کلامی را برگزیدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 671 تا 699
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی و سنجش اتقان براهین معاد
نویسنده:
محمد علی موحدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
امکان معاد
,
براهین معاد
,
معقولیت معاد
,
اثبات معاد
چکیده :
حیات پس از مرگ از مهمترین آموزههای دینی است. اندیشمندانِ مکاتب مختلف در درازنای تاریخ براهین متعددی را با روشها و اهداف متفاوت در راستای توجیه یا اثبات این آموزه اقامه کردهاند. به رغم تعدد این برهان ها میتوان در یک تقسیم منطقی، این براهین را به چهار گونهی کلیِ براهینِ امکانی، براهین تجربی، براهینِ معقولیت، و براهین ایجابی دسته بندی نمود. هر یک از گونه های مذکور، با روشی متفاوت، هدف یا اهدافی خاص را پی میگیرد و در صدد دستیابی به غایتی متفاوت با سایر گونههاست. نا آگاهی از هدف این براهین،گاهی سبب بروز انتقاداتی شده که سنجش آن انتقادات در پرتوی هدفِ اصلی برهانها ضروری است. همچنین پارهای از براهین ارائه شده، به رغم نگاه مشهور، توانِ اثبات مدعای خود را ندارند و از همین جهت فاقد ارزش علمی هستند. مهمترین دستاورد متن حاضر افزون بر گونهشناسی مشهورترین براهین معاد، سنجش کارآمدی هریک از آن براهین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش شناختهای برآمده از ایمان به آخرت در تابآوری و صبر از دیدگاه قرآن
نویسنده:
محمدجواد سقاي بيريا ، مصطفي كريمي ، محمدناصر سقاي بيريا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
چکیده :
در روانشناسی، انواع شناخت، ازجمله شناخت معنای زندگی و هدفمندی آن و خوشبینی، در تابآوری مؤثرند. رسیدن به اهداف دینی و دستیابی به سعادت ابدی، در گرو صبر در همة امور است. تابآوری و صبر دو روی یک سکهاند که با مفهومی متفاوت، اما مصداقی واحد به یکدیگر میرسند. هدف این مقاله، پاسخ به این پرسش است که شناختهای برآمده از ایمان به آخرت، چگونه در تابآوری و صبر تأثیر میگذارند؟ روش در گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و در پردازش، توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج: 1. منطق «استرجاع» قرآن باعث صبر و تابآوری میشود؛ 2. شناخت موضوع، زمینهساز صبر و تابآوری است؛ 3. شناخت ارزشمندتر بودن آخرت، باعث افزایش انگیزه و در نتیجه، تابآوری بالاتر میشود؛ 4. تأکید قرآن بر حق بودن شناختها، تابآوری درازمدت را تضمین میکند؛ 5. توجه دادن به نتایج مطلوب رفتارها، تابآوری و صبر را تقویت میکند؛ 6. با الغای خصوصیت، تأثیرگذاری شناختها در اهداف کوتاه و بلندمدت زندگی نتیجهگیری میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محاضرات فی الالهیات
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي؛ خلاصه کننده: علی ربانی گلپایگانی
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
فهرست
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامي جامعه مدرسين حوزه علميه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
محاضرات فی الالهیات: جعفر سبحانی
,
محاضرات فی الالهیات: جعفر سبحانی، تلخیص: علی ربانی گلپایگانی
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
اسمای الهی ,
پیامبر شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
راههای خداشناسی ,
رجعت ,
صفات الهی ,
عصمت ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امامت ,
بعثت انبیا ,
شفاعت ,
صفات خبریه ,
صفات سلبیه الهی ,
نبوت ,
وجوب عصمت ,
امر بین امرین ,
برهان حدوث ,
برهان نظم ,
برهان وجوب و امکان ,
تفویض ,
صفات ثبوتیه ذاتیه الهی ,
صفات ثبوتیه فعلیه الهی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
عدل الهی ,
قضا و قدر ,
نصوص صریح امامت علی علیه السلام ,
امامت امام علی(ع) ,
اعجاز قرآن ,
براهین خداشناسی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
مراتب توحید ,
بداء ,
07- محاضرات فی الالهیات: جعفر سبحانی (متون کلامی مرجع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
964-470-186-0
چکیده :
كتاب «محاضرات فى الإلهيات»، تلخيص كتاب «الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل» آيت اللّه سبحانى مىباشد كه توسط حجة الاسلام و المسلمين ربانى گلپايگانى در سال 1372 به زبان عربى نوشته شده است. اما ترتيب مباحث كتاب به اين صورت است كه ابتدا از مسائل مربوط به ذات الهى شروع شده، بعد به براهين اثبات خدا مىپردازد، سپس توحيد و مراحل آن را بيان نموده و مباحثى را راجع به صفات الهى مطرح مىكند. مؤلف در آخر كتاب خاتمة المطافى دارد كه در آن بحث از ايمان و احكام آن و صحابه و تقيّه به ميان آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 930
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید