جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
تعداد رکورد ها : 1081
عنوان :
مبانی فلسفی حقوقی جزاء
نویسنده:
جلالالدین اسماعیلیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
جامعه شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
حقوق و علوم سیاسی
,
حقوق جزایی
چکیده :
این پایاننامه در چهار بخش اصلی و یک نتیجهگیری، تنظیم شده است ، کلیترین و اساسیترین اصول درباره هستیشناسی، انسانشناسی و جامعهشناسی در چهاربخش مورد توجه قرارگرفته است که خود در تجزیه و تحلیلهای علوم جنایی ماهوی تاثیر بسزائی دارد و آنگاه در بخش پنجم مهمترین اصول کلی در مبانی فلسفی حقوق جزا ارائه شده است . درباره ساختار این پایاننامه باید گفت که از آن جائی که موضوع حقوق جزا، انسان زنده است ، از این رو، برای آشنائی با مفهوم "انسان" و "زندهبودن" بحث از هستیشناسی و روانشناسی فلسفی لازم است . از سوی دیگر، حقوق جزا، علم و یکی از علوم اجتماعی است ، از این دید در گام نخست باید به بررسی ذهن و شناخت پرداخت و آنگاه خود علم و علم اجتماعی و نیز فلسفه را مورد توجه قرارداد و سرانجام، هم باید "انسان" را از دید انسان بودن، یعنی انسانشناسی و هم از دید زندگی با همنوعان خود، یعنی جامعهشناسی بررسی کرد. نتیجه همه این مباحث ، یک رشته اصول کلی عقلی خواهد بود که در بخش پنجم به عنوان مکتب نوین از دیدگاه اسلام در مبانی فلسفی حقوق جزا میتوان ارائه داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه و تحلیل مبنای انسان شناختی و ارزش شناختی آموزش از دور
نویسنده:
عذرا شالباف
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
ارزششناسی
,
کلیدواژه ها: آموزش از دور
چکیده :
در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظام آموزش از دور به عنوان یک رویکرد مهم آموزشی، توانایی پرورش تفکر مستقل و یادگیری مبتنی بر خودتنظیمی فردی را داراست و جایگاه مسلمی در تعلیم و تربیت امروز دارد. این امر ناشی از به کارگیری فنآوری در امر آموزش است که به سبب انعطافپذیری، جذابیّت، امکان دسترسی ارزان و همگانی و کاستن از محدودیتهای زمانی- مکانی و الزام به حضور فیزیکی یادگیرنده مورد توجه کارشناسان و متخصصین آموزشی قرار گرفته است. با وجود این، آموزش از دور رشتهای جوان است و مبانی نظری و بنیادی آن نیازمند تبیین و تحلیل است، و شناخت عمقی پدیدههای مرتبط با فرآیندهای یاددهی- یادگیری مستلزم آن است که نه تنها ابعاد آشکار پدیدههای یادشده مورد بررسی قرار گیرد، بلکه ابعاد پنهان آنها نیز مطالعه شود. بر همین اساس، پژوهش حاضر به تبیین و تحلیل مبانی انسانشناختی و ارزششناختی آموزش از دور پرداخته است. از آنجا که رویکرد روششناختی در این تحقیق کیفی بود و در تحقیق کیفی، نتیجهگیری نمیتواند چیزی جدا از فرایند تحلیل باشد، محقق در گزینش واژگان و جملههای خاص برای دادهها و نشان دادن میزان پیچیدگی آنها دست به کار نوعی تفسیر شد تا بتواند به انبوهی از دادهها و اطلاعات خام شکل و معنی بدهد. به همین دلیل، تلاش شد تا با کالبدشکافی مفاهیم و تجزیه و تحلیل و نقد آنها به این تفسیر برسد. یافتههای تحقیق نشان داد که مبنای غالب در نظام آموزش از دور در نسل اول بر پایه اثباتگرائی و دیدگاه رفتارگرایان، بر اساس توصیف، کنترل، پیشبینی و تبیین پدیدههای آموزشی و با در نظر گرفتن انسان به عنوان موجودی منفعل برنامهریزی شده است. در نسل دوم با یک چرخش تفسیری- شناختی، درک و فهم فرایند آموزش و یادگیری برای یادگیرندگان اهمیت دارد، و در نسلهای سوم، چهارم و پنجم بر مبنای پایههای نظری در رویکرد انتقادی و به تبع آن سازندهگرائی، تغییر فرایند آموزش و یادگیری با توجه به توانمندی یادگیرندگان برای هدایت این فرایند ارزش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اندیشه اجتماعی امام محمد غزالی با تکیه بر جامعهشناسی کار و شغل
نویسنده:
مریم نجارنهاوندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
شغل
,
علوم انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
آداب و رسوم
,
شهرنشینی
,
رابطه اجتماعی
,
فعالیت اقتصادی
,
بینش اجتماعی
,
جامعه شناسی کار
چکیده :
یکی از متفکرین مسلمان که اندیشه اجتماعی او قابل توجه میباشد امام محمد غزالی (ه. ق 505 - 450) است . غزالی در عصری میزیست که دیدگاه غالب بر تفکر اندیشمندان گذشته را نوعی "فردگرائی" تشکیل میداده است . او به عنوان صوفی و زاهد در طریق تزکیه نفس و تشویق به زهد و قناعت و ذم دنیا و خوف از عاقبت گام میزده است . از این رو نه تنها غزالی بلکه اندیشمندان همعصر وی بعد از او دنیا را مذموم میدانستند و برای مسائل دنیوی بطور عام و مسائل اجتماعی به طور خاص توجه و اعتباری مستقل قایل نبودند کمااینکه عدهای این نکته را دلیل افول علم تجربی دانستهاند. بنابراین نباید در اندیشه غزالی بدنبال جامعهشناسی غربی و در راس آن بینش "دورکیمی" بود بلکه آنچه غزالی و ابن خلدون و امثالهم بیان میکردند "اجتماعات " بوده نه جامعهشناسی به تعبیر قرن 19 و 20 . در نتیجه از این دسته دانشمندان نباید انتظار داشته باشیم که همانند دورکیم به تجزیه و تحلیل پدیدههای اجتماعی بپردازند و بطور علمی پدیدههای اجتماعی را از غیر آن جدا کرده و به بحث نشینند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان شناسی ملاصدرا با توجه به حرکت جوهری
نویسنده:
معصومه عسکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
نگرش
,
فلسفه و منطق
,
anthropology
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرک؛ زمینه های پیدایش، راهکارهای زدایش
نویسنده:
منیره فرقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آسیب شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
شرک
,
گناه کبیره
,
ولایت فقیه
,
ولایت فقیه
,
هوای نفس
,
گناه کبیره
,
نفس انسان
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
اهانت به مقدسات
,
حدیث و علم الرجال
,
اهانت به مقدسات
,
اهانت به مقدسات
,
هنر و علوم انسانی
,
غرور و تکبر
,
اهانت به مقدسات اسلام
چکیده :
زبان خامه ندارد سر بیان فراق وگرنه شرح دهم با تو داستان فراقشرک این خطای هجران آفرین، انسان را از اعلی علیین به ادنی مراتب هبوط میدهد. آشفتگی و اسارت، پراکندگی و افتراقِ آدمیان، همه از سر شرکی است که (پنهان و آشکار) بدان دچارند.آتش این هجران و خسران چنان سوزان است که پیش گیری از ابتلای بدان بسی نیکو، و چاره جویی برای مبتلایان بسی لازم و ضروری است. پس با تأسی به آیات قرآن کریم که بهترین راهنمای شرک زدایی و اقامۀ توحید است زمینه ها و بسترهای شرک را بررسی نموده، آن را بر چهار قسم یافتهایم؛ برخی از آیات، طبع کفران پیشۀ انسان را زمینه ساز شرک معرفی نموده است. برخی دیگر، معرِّف زمینههای اعتقادی و مبانی نظری شرک است که آسیب های عقل نظری راتبیین میکند. گروه دیگری از آيات معرِّف زمینههای رفتاری شرک است و آسیب های عقل عملی را متذکر میشود. و سرانجام آیاتی که بر زمینههای ارتباطی و اجتماعی شرک تأکید دارند که ناظر بر ارتباطات جنی و انسی است.از سوی دیگر تعمق در برخی از آیات، رابطه و تعامل این چهار زمینه را مینمایاند. به طوریکه تأثیر زمینههای انسان شناختی را بر زمینههای اعتقادی، زمینههای رفتاری و زمینههای ارتباطی شرک به رخ میکشد. و به همین گونه تأثیرگذاری سایر زمینهها بر یکدیگر را بیان میدارد. بر اساس این شواهد قرآنی و تحلیل های عقلی و ضمنی آن میتوان گفت این زمینهها با هم تعامل دارند و بر یکدیگر دامن میزنند. این در واقع همان تعامل میان ولایت، طبع، عقیده و عمل است.تعقل و توجه به تأثیر متقابل عقیده و عمل، و مناسبات خارجی ناشی از آن، نگرشی نو را در جهت شرک زدایی فراهممیکند. این شرک زدایی مبنی بر آسیب شناسی دو نوع تعامل است: یکی تعاملات عقل نظری و عقل عملی، و دیگری تعاملات ولایت، عقل نظری و عقل عملی است. روایات متعددی مؤید است که با اصلاح اساسی آسیب های ارتباطی سایر زمینهها در ره توحید سامان مییابد. اصلاح اساسی آسیب های ارتباطی چیزی نیست مگر تحقق و تداوم یافتن حکومت بر حق حضرت بقیة الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین له الفداء) که در آن مردم و والی حق یکدیگر را ادا نموده تا حق پروردگار که همان اقامۀ عدل است ادا شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناختشناسی از دیدگاه مولانا و استلزامات تربیتی آن
نویسنده:
شیما کازرونی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
شناخت شناسی
,
تربیت
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
استلزام (منطق)
چکیده :
شناخت شناسی یکی از موضوعهای بسیار مهم در مبحث فلسفه است که فعالیّت تربیتی با توجه به آن و سایر ابعاد فلسفه انجام میگیرد، برای دستیابی به چگونگی شناخت لازم است که دیدگاه صاحبنظران مورد بازکاوی قرار گیرد، یکی از این اندیشمندان مولاناست که صاحب اندیشه و منابع معتبری در این خصوص است این مهم مرا علاقمند کرد تا شناخت شناسی از دیدگاه مولانا را مورد بررسی قرار دهم و استلزامات تربیتی مربوط به آن را استخراج کنم.روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و اطلاعات مربوط به اهداف پژوهش از آثار مولوی استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این بررسی یافتهها گویای این موضوع است که مولانا در زمینه چگونگی شناخت با توجه به خصوصیات انسان مورد نظر خود مطالب مهمی ارائه نموده است. در این تحقیق پس از مبحث شناخت شناسی، شناخت جایگاه علم و آگاهی و اقسام علم از دیدگاه مولوی مورد بحث قرار گرفته وهمچنین در قسمت معرفت شناسی، ابزار ،منابع و موانع شناخت مورد بررسی قرار گرفته و همچنین در قسمت استلزامات تربیتی از دیدگاه مولوی نیز مقام و منزلت معلّم روشهای آموزشی و محتواهای آموزشی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز نتیجهگیری و پیشنهادات نگارنده مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریان مبانی انسان شناسی فرهنگی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مهدی محمودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
مبانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
فرهنگ، روش و شیوه زندگی مرسوم و عادت شده جامعه در عرصههای گوناگون حیات اجتماعی است و آموزههای اجتماعی اسلام و خصوصاً قرآن کریم در متن آیات خود مبانی و شاخصههای آن را معرفی نموده است. قرآن کریم در مواجهه با انسان، جهانبینی قرآنی معرفی نموده است.از طرفی جامع? بشری بعد از تحمل تجربههای تلخ تاریخی خود، حال در عصر کنونی به چالش و بنبستی جدی در قبال انسان و فرهنگ برخورد نموده است. بنابراین از یک طرف،با توجه به نوپایی موضوع در میان مسلمانان و کمبود منابع در این عرصه و همچنین با توجه به اینکه اید? اسلامی آن، به گونهای جامعنگر و تفصیلی، تاکنون تشریح و تبیین نشده، تحقیق در این موضوع و تشریح ابعاد آن، با تکیه بر آموزههای منبع اصیل شریعت؛ یعنی قرآن کریم، ضروری به نظر میرسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه عالم صغیر و عالم کبیر در مکتب ابنعربی
نویسنده:
مهدی فرحناکی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
عالم صغیر
,
عالم کبیر
,
عرفان اسلامی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن عربی، محمدبن علی
,
ابن عربی، محمدبن علی
,
ابنعربی، محمدبن علی
چکیده :
نظریهی عالم کبیر و عالم صغیر یا تناظر انسان و عالم سابقهای طولانی در تاریخ اندیشه دارد. در عالم اسلام، این اندیشه در بیان اخوان الصفا و تفکر اسماعیلی، ابن مسکویه، راغب اصفهانی، غزالی، شیخ اشراق، افضل الدین کاشانی، عطار و مولوی تبلور بیشتری یافته است.این نظریه از منظر مکتب ابن عربی، اندیشهای اساسی و زمینهای است که با تمام مباحث جهانشناسی و انسانشناسی این مکتب، پیوندی عمیق دارد. این نظریه در نگاه ابن عربی، واجد جایگاهی بسیار والا شده و در پی تبیین مقام انسان و جایگاه او در عالم است. تناظر انسان و عالم در مکتب ابن عربی از دو رویکرد تناظر جزوی و تناظر کلی قابل بررسی است. تناظر جزوی که یکایک اعضای انسان را با تک تک اجزای عالم، مقابل قرار میدهد، بیشتر جنبهی ذوقی و تمثیلی داشته که به مباحثی عالیتر رهنمون میشوند. این گونه تناظرات، با اینکه شاید، دقیقتر و وسیعتر از مکاتب پیشین نیز طرح شده، اما بحثی فرعی و جنبی تلقی شده که به طرح تناظر کلی یاری میرساند.در طرح تناظر کلی عالم کبیر و عالم صغیر، این اندیشه را میتوان عین الربط مباحث این مکتب تلقی کرد. براساس جهانشناسی و انسانشناسی ابن عربی و ذیل اصل اول و آخر این مکتب یعنی وحدت وجود، انسان و عالم، ظهورات اجمالی و تفصیلی حقیقت واحد هستند. تناظر کلی، متوجه ساحت نوعی و تکوینی انسان است و بر این اساس، انسان و عالم، هر دو بر صورت الهی بوده و از این جهت، نشانگر یک حقیقتاند و هر سه با یکدیگر تطابق تام دارند. در این نگاه، انسان، کون جامع؛ خلیفهی الهی؛ روح؛ معنی؛ کمال و غایت عالم است. انسان، مختصری از کل عالم است که تمام حقایق عالم را در خود داشته، و از این رو، به لحاظ صورت ظاهری، عالم صغیر؛ اما در معنی، عالم کبیر تلقی میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و تبیین اندیشههای انسانشناسی مولوی و دلالتهای تربیتی آن
نویسنده:
فاطمه هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
مثنوی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان کامل (کلام)
,
ایده
,
دلالت تربیتی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
جنبه انسانشناسی
چکیده :
این پایاننامه به دنبال بررسی دیدگاه انسانشناسی مولوی و دلالتهای تربیتی آن است. در واقع هدف این پژوهش مطالعه انسان از دیدگاه مولوی و دلالتهای تربیتی آن در خصوص نظام تعلیم و تربیت است. این پژوهش که از جمله طرحهای تحقیق کیفی است، ساخت نظریه را هدف خود قرار داده و لذا از بالاترین سطح انتزاع برخوردار میباشد؛ و بر اساس نگرش اسمیت مبنی بر استنتاج دلالتهای تربیتی از فلسفه خاص شکل یافته است. و لذا با این دیدگاه وی که بین فلسفه و تعلیم و تربیت رابطه وجود دارد، به تبیین و استخراج دلالتهای تربیتی از انسانشناسی مولوی پرداختهایم. در این مطالعه ضمن تبیین دیدگاه انسانشناسی مولوی، با تشریح مقولههای مطرح در حوزه نگرش انسان کامل مدنظر مولوی، ارائه تعلیم و تربیت عرفانی به صورت یک نظام پیشنهادی در قالب اهداف، اصول، معلم و متعلم، مورد بحث قرار گرفته است. نتایج تحقیق در زمینه اهداف، شامل سطوح مختلف اهداف واسطهای و اهداف غایی، میشود. اصول شامل خدامحوری، عبودیت، متربیمحوری (توجه به تفاوتهای فردی، تدریجی بودن تربیت)، توجه به فردیت، تقدم اصلاح خود بر دیگران، توجه به آزادی فرد و همچنین معلم کسی است که مظهر کمال انسانی است و دانشآموز ضمن تجربه شخصی با راهنمایی معلم حرکت میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی انسان شناختی کرامت انسان از دیدگاه اسلام با نگاه به مبانی حقوق بشر غرب
نویسنده:
ابجد کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
خردورزی
,
اختیار
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اختیار
,
نگرش دینی
,
معارف اسلامی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
جامعه غربی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
شان انسانی
,
جامعه غربی
,
جامعه غربی
,
شان انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
شان انسانی
,
عملگرایی
چکیده :
از دیدگاه اسلام، انسان از کرامت و شرافت ویژهای برخوردار است. کرامت انسان به لحاظ انسانشناختی، بر یک سری مبانی استوار است که از حیثیت والای انسان در هستی حکایت میکند. انسان کریم در اسلام برترین مخلوق خداوند معرفی شده است مخلوقی که به جهت داشتن روح الهی، خرد و برخورداری از نعمتهای مادی ومعنوی، در جهت قرب الهی سیر میکند. انسانِ با شرافت و کرامت، در این سیر به هدف والا میاندیشد؛ خود را اسیر دنیای محدود و فانی نمیسازد؛ اکتفا به لذتهای وهمی را ظلم به رسالت انسانی خویش میداند و از هرگونه غرور و خودخواهی میگریزد؛ همت خویش را با ارزشهای الهی همگون نموده و کرامتی بالاتر از کرامت ذاتی یعنی کرامت ارزشی را کسب میکند. اما حقوق بشر غرب، مبانی متفاوتی با آنچه برای کرامت انسان از دیدگاه اسلام دارد را تعریف میکند. در مبانی حقوق بشر غرب، که زیر بنای فکری آن را اندیشههایی از قبیل اومانیسم، حقوق طبیعی، پوزیتویسم و پراگماتیسم، تشکیل میدهد؛ همه انسانها به واسطه قدرت عقل و اختیاری که دارند، از یک نوع کرامت ذاتی و سلب نشدنی برخوردارند. انسان در اندیشه غرب موجودی مستقل، متکی بهخود و دارای موجودیتی از آنِ خود تلقی شده است که به هیچ قدرتی وابسته نبوده و از هیچ نیروی مافوق استمداد نمیجوید. در این پایان نامه، ضمن بررسی مبانی انسان شناختی کرامت انسان، به ارزیابی مبانی حقوق بشر غرب میپردازیم که براساس دیدگاه اسلام، مبانی همچون اومانیسم، پوزیتویسم و پراگماتیسم که مبنای فرهنگ غرب در حقوق بشر شده است، مورد نقد قرار میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
تعداد رکورد ها : 1081
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید