جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
بهگود گیتا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
مفهوم دهرمه در بودیسم
نویسنده:
سعید گراوند
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دهرمه
,
سروده های ودا
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
کلیدواژههای فرعی :
بهگود گیتا ,
مهایانه ,
سنگهه ,
هینه ,
پرجنا ,
نیروانا ,
کرونا ,
پورانه های هندویی ,
آیین بودای مهایانه (مذاهب بودایی) ,
رنج در بودا ,
بهاگوته پورانه ,
پوروه پرجنا ,
شاستره ها ,
پارا دهرمه ,
واناستها ,
تاریخ دهرمه ,
تفاسیر دهرمه ,
دهرمه و اخلاق ,
دهرمه و اجتماع ,
دهرمه و سلوک بودایی ,
دهرمه و قانون ,
دهرمه و حقیقت غایی ,
دهرمه و نیروانه ,
طبقه بندی دهرمه ها ,
آیاتانا ,
داتو ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
دهرمه بنیادی ترین مفهوم در تفکر دینی آسیای شرقی است که ریشه در تاریخ هندوئیسم دارد. این مفهوم در وداها، بیشتر به معنای قانون و شریعت و در متون و ادبیات دوره های بعد به معنای فضیلت، عدالت، معیار، وظیفه و تکلیف شرعی است. اما در تفکر بودایی، دهرمه حقیقتی است در باب وضعیت و کارکرد جهان که می تواند به علت و ماهیت رنج انسان پاسخ گوید و تمایلات شرارت آمیز موجود در همین جهان را به پایان برساند. از این رو در بودیسم، جهان متشکل از دهرمه هایی است که بنیاد حقیقت را تشکیل می دهند. نگارنده در این نوشتار، ابتدا به سابقه و آثار و عناصر مفهوم دهرمه در سنت دینی هند پرداخته، سپس تاریخ، معانی مختلف، تنوع و طبقه بندی دهرمه ها و در نهایت مفهوم دهرمه را در سنت مهایانه و هینه یانه مطرح کرده، تفاسیر مختلف این دو جریان را در باب دهرمه بررسی نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی عرفان تطبیقی
نویسنده:
علی صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
عرفان تطبیقی
,
روش شناسی عرفان تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
بهگود گیتا ,
عرفان هندو ,
مفاهیم عرفانی ,
متون عرفانی- ادبی ,
امر مطلق ,
عرفان اسلامی ,
تجربیات عرفانی ,
نظام عرفانی ,
قرآن ,
عرفان مسیحی ,
روش تطبیق ,
پدیده های عرفانی ,
رویکرد کارکردگرایانه به عرفان ,
منابع راهنما ,
معادل یابی ,
معادل سازی ,
ترجمه متون عرفانی ,
روش مبتنی بر کارکرد ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
روش شناسی عرفان تطبیقی به مقایسه و تطبیق ساختارها و پدیده های عرفانی در فرهنگ های متفاوت و یا مشابه می پردازد، تا امکان ارزیابی و فهم بهتر ساختارها و پدیدارهای عرفانی و در نتیجه تفاهم میان فرهنگی فراهم گردد. در مقاله حاضر با طرح مشکلات و راه کارهای عرفان تطبیقی، به مسایلی چون دسته بندی منابع دست اول، دوم و سوم، متون تفسیری و ترجمه ای، عدم دسترسی به منابع اصلی، ضعف در فهم متون دست اول به زبان اصلی، پرهیز از جزیی نگری و تطبیق لفظ به لفظ اصطلاحات عرفانی و اتخاذ رویکرد کارکردگرایانه در تطبیق پدیده های متفاوت، پرداخته شده است تا راه گشای تحقیقات عرفان تطبیقی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زندگی پس از مرگ و تناسخ در متون مقدس هندو
نویسنده:
پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تناسخ
,
هندوییسم (ادیان زنده)
,
هندوییسم (ادیان فلسفی)
,
عرفان یهودی
,
عرفان شرقی
,
تناسخ در هندوئیسم
کلیدواژههای فرعی :
موکشه ,
کرمه ,
سمساره ,
اوپانیشاد ,
بهگود گیتا ,
ادیان توحیدی ,
عدل الهی ,
وداها ,
براهمنه ها ,
باززایی ,
سروده های ودا ,
پرکریتی ,
پوروشه ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
سَنساره (آموزههای هندوییسم) ,
دین اورفیوسی ,
جاودانگی در ادیان ,
مهابهاراته ,
گلیگول ,
ارواح نامتجسد ,
دین آریایی ,
روح در ادیان هندی ,
اجوبهاگه ,
انتقال روح در وداها ,
انتقال روح در براهمنه ها ,
سروه تنوه ,
انتقال روح در اوپانیشادها ,
پوروه پرجنا ,
دهومه مارگه ,
انتقال روح در بهگود گیتا ,
پونیه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
تناسخ به معنی تولد مجدد، باز پیدایی یا حیات متوالی در قالب انسان، حیوان، گیاهان یا اشیا، عقیده ای بنیادین در برخی ادیان آسیایی است که می تواند ریشه در ادیان ابتدایی داشته باشد. در ادیان هندی نیز، این مفهوم اهمیت بالایی دارد و در ارتباط مستقیم با مفاهیم کرمه و سمساره است؛ روند بازپیدایی بی انتهاست، مگر اینکه فرد از طریق درک حقیقت به رهایی یا موکشه دست یابد. تحول اندیشه های مربوط به زندگی پس از مرگ و تناسخ در دین هندویی را می توان در متون دینی اصلی یعنی وداها، براهمنه ها، اوپنیشدها و بهگود گیتا، که بخشی از حماسه بزرگ مهابهاراته است، مشاهده کرد. پژوهشگران خاستگاه های متفاوتی را برای اندیشه تناسخ و زندگی پس از مرگ در دین هندویی مطرح کرده اند و گاهی آن را مربوط به خارج از سرزمین هند می دانند. اما در نهایت می توان گفت که این اندیشه ریشه در باورهای بومی این سرزمین دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر ادیان و مکتب های فلسفی هند بر سینمای عامه پسند هندوستان
نویسنده:
احمدرضا معتمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سینمای عامه پسند
,
فلسفه هنر
,
سینمای هند
,
فلسفه هندی
کلیدواژههای فرعی :
موکشه ,
کرمه ,
خیر و شر ,
سمساره ,
بهگود گیتا ,
انجیل ,
تورات ,
رامایانه ,
سینمای روشنفکری ,
ملودرام ,
نئورالیسم ,
ورنه ,
شکتی ,
تنتره ,
موسیقی ,
مایا (Maya) ,
هالیوود ,
رقص آیینی (آیین ادیان) ,
ادیان هند (ادیان آریایی) ,
آتمَن ,
برَهمن ,
واهَنهی برَهما ,
خدای هندو ,
واقعیّت گرایی ,
اسطوره سازی ,
مهابهارته ,
غایت زندکی در هندوئیسم ,
کلیشه گرایی ,
مخاطب محوری ,
فرهنگ عامه جهانی ,
ماسالا ,
بالیوود ,
صنعت خلاقه ,
اصل ملکوتی هنر ,
متون شروتی ,
سامسکارا ,
دیالوگ نویسی ,
جهان بینی هندی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
پدیدار شناسی فیلم های عامه پسند هندی، بر مبنای شناسایی توامان رمزگان فلسفی فنی، تمهیدی بر دریافت یک گفتمان بومی به مثابه فرهنگ عامه جهانی است. صورت بندی گفتمانی فیلم های عامه پسند هندی بر مبنای ساختار تفکر فلسفی _ دینی بومی و آفرینش جهان روایی رویایی و خیال انگیز، متاثر از مولفه ها و عناصر فلسفی، دینی و اساطیری، امکان تحقق پدیده ای جهانی در عین سنت گرایی و بومی گروی را فراهم آورده است. دغدغه اصلی این نوشتار کالبد شکافی از یک گفتمان روایی متناقض نماست که در عین «انبوه سازی»، «کلیشه گرایی»، «مخاطب محوری»، و ... میراث فلسفی دینی سرزمینی فرهنگ پرور و مکتب خیز را باز می تاباند. درحالیکه گفتمان روایی و ساختار هنری آثار روشن فکری سینمای هند در عین واقعیت گرایی، شخصیت پردازی، شاعرانگی، و... از بیان حداقل های هویت فرهنگی قومی و سنتی خویش عاجز می ماند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نخستین نمودهای بهکتی یا عبادت عاشقانه در متون هندویی
نویسنده:
پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهکتی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
بهگود گیتا ,
انجیل ,
متون هندویی ,
کریشنا ,
ورنه ,
براهمنه ها ,
ایزدبانو ,
انسان آرمانی (یوگی) ,
اقتباس ,
پوُنیَه (سنسکریت، (آموزههای بودایی)) ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
آتمَن ,
برَهمن ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
کیش شیوا ,
کیش ویشنو ,
سنت هندویی ,
خدای عشق ,
اوهمریستی ,
بهکتی روحانی شده ,
قربانی ودایی ,
کتهه ,
شوتاشوتره ,
غایت زندکی در هندوئیسم ,
سنیاسین ,
شوتاشوتره اوپنشید ,
ایدیم دوم ,
جنانه مارگه ,
کرمه مارگه ,
کرمن ,
مانوه دهرمه شاستره ,
دوی ماهاتمیه ,
پشو ,
بهاگوته پورانه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
بهکتی نزد هندوان اصطلاح عامی است به معنی «ستایش عاشقانه». این اصطلاح با توجه به مفهوم گسترده اش، می تواند جزء جدایی ناپذیر هر دینی باشد، اما در سرزمین هند، اصطلاح بهکتی، به طور ویژه، از چند سده پیش از میلاد مسیح به تدریج با مجموعه ای از خدایان، باورها و اعمال دینی خاص ارتباط یافت، تا آنجا که امروزه مهمترین مولفه در مذاهب عمده هندویی به شمار می رود. هندشناسان اولیه همچون آلبرشت وبر و لورینزر دین مسحیت را در شکل گیری مفهوم بهکتی موثر می دانستند و به ریشه های بومی آن توجهی نداشتند، در حالیکه برخی دیگر همچون بهندرکار و رادهاکریشنان به جستجوی بهکتی در متون هندویی پرداختند و آن را مفهومی بومی دانستند. این تاکید بر متون هندویی در مطالعات بعدی نیز دنبال شد تا آنجا که تاثیر عناصر بیگانه را در شکل گیری مفهوم بهکتی به حاشیه راند و نقش این عناصر را به تحولات بعدی بهکتی، به ویژه در سده های میانه، محدود کرد. از این رو، برای یافتن ریشه های بهکتی در سنت هندویی پیش از هر چیز باید به متون هندویی پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صلح کل اکبری در پایان هزاره اول اسلامی
نویسنده:
روشنک جهانی، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صلح کل
,
تاریخ هند
,
فلسفه سیاست
,
اکبرشاه گورکانی
کلیدواژههای فرعی :
نهضت ترجمه ,
مدینه فاضله ,
وحدت ادیان ,
بهگود گیتا ,
رامایانه ,
مدارای دینی ,
دین الهی ,
همزیستی ,
شیعی گری ,
امپراطوری عثمانی ,
مکتب ابن عربی ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
چشتیه (از صوفیه) ,
نقطویه (از صوفیه) ,
صفویان ,
مغول ,
نانک ,
مکتب وحدت وجود ,
اسلام گرایی افراطی ,
سلوک سیاسی ,
تشیع هند ,
گرایشات عرفانی در هند ,
مسیحیت در هند ,
عبادت خانه ,
ماجرای محضرنامه ,
معجم البلدان ,
مهابهاراته ,
نهضت های تلفیقی هندواسلامی ,
هزاره اول اسلامی ,
حکومت عدالت محور ,
حس مشترک الهی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
اکبرشاه از مهم ترین پادشاهان گورکانی، در شرایطی در کشور وسیع هند به حکومت رسید که زندگی افراد مختلف در کنار هم با اعتقادات گوناگون، در بسیاری از مواقع موجب درگیرهای خونین و کشتارهای گسترده می شد. از این رو، او با تکیه بر آموزه های عرفان و فلسفه اسلامی، و با یاری مباشرانش که در راس آن ها وزیرش ابوالفضل علامی قرار داشت، در سلوک سیاسی مدارا پیشه کرد و آن را «صلح کل» نامید. وی در راستای شکل گیری صلح کل کوشید تا با ایجاد فرصتی بی بدیل برای عالمان زمان خود، نظریه های فلسفی در زمینه مدینه فاضله را از رهگذر تطبیق آنها با یکدیگر کاربردی کند و با این رویکرد در صدد رسیدن به هندی یکپارچه بود که در آن تشتت آرا موجب نا آرامی و هرج و مرج نباشد. در این میان، گرایشات اشراقی و وحدت وجودی مباشرانش نیز نقش به سزائی داشت. این رویکرد مخالفان سرسختی هم در میان پیروان راست کیش اسلام داشت و به همین سبب، پس از اکبرشاه به سرعت از میان رفت. اما آرا او در زمینه «صلح کل» و «مدارای دینی» بر مبنای احترام متقابل و به نیت رسیدن به صلح، در دنیای جدید مبنای نظریه های مهم مدارا، کثرت گرایی و شمول گرایی دینی گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهکتی یا عبادت عاشقانه از دیدگاه شنکره و رامانوجه
نویسنده:
پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهکتی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
رامانوجه
,
شنکره
کلیدواژههای فرعی :
هندوستان ,
اوپانیشاد ,
بهگود گیتا ,
جنانه ,
یوگه ,
ست (Sat) ,
مایا (Maya) ,
ادیان هند (ادیان آریایی) ,
آتمَن ,
برَهمن ,
اَویدیا ,
کیش شَکتی ,
کیش ویشنو ,
دین سیک (ادیان غیر الهی غیر ابراهیمی) ,
کیش شیوا (دین فلسفی هندوییسم) ,
سگونه بهتکی ,
نیرگونه بهتکی ,
ستایش عاشقانه ,
دوی (الهه هندو) ,
سگونی ,
اورنه دهرمی ,
فلسفه ودانته ,
ودانته غیرثنوی ,
سیگ - درشنه ,
پرویدیا ,
سوسوروپه ,
شردها ,
مرتبه بهکتی ,
آتمه - جنانه ,
اوپاسنه ,
نیایش هندی ,
تتوه ,
وحدت سه گانه تجربه کننده ,
پرریتری ,
پرکاره ,
پرپتی ,
کرمه یوگا ,
مکتب ودگلی ,
مکتب تنگلی ,
آچاریابهیمانه یوگه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
بهکتی به معنی «ستایش عاشقانه» از اصطلاحات مهم در دو مذهب عمده هندویی (ویشنویی و شیوایی) است. هندشناسان اولیه بهکتی را احساس و عاطفه لجام گسیخته و مهارناپذیری می دانستند که در تقابل با جنانه (معرفت) یا شناخت عقلانی خداوند قرار داشته است، اما علمای هندو هم چون شنکره و رامانوجه هرگز جنانه و بهکتی را منفصل از یکدیگر تصور نکرده اند، بلکه این دو را همواره مکمل یکدیگر دانسته اند. تنها تفاوت دیدگاه آنان نسبت به بهکتی در موضوعی است که بهکتی بر آن حمل می شود؛ در واقع، شنکره معتقد به نیرگونه بهکتی (بهکتی تنزیهی) بود و رامانوجه به سگونه بهکتی (بهکتی تشبیهی) باور داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های دینی مهاتما گاندی
نویسنده:
محمد سرگل زایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گاندی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
دین پژوهی
,
اصلاح دینی هند
کلیدواژههای فرعی :
تنوع ادیان ,
وحدت ادیان ,
خدای متشخص ,
چند خدایی ,
بهگود گیتا ,
بت پرستی ,
انجیل ,
تورات ,
دهرمه ,
وداها ,
آفریقای جنوبی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
اهیمسا (آموزههای دین جین) ,
آیین های دین هندو (آیین ادیان) ,
اَوَتارَه (آموزههای هندوییسم) ,
برَهمن ,
تاریخ هند ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
وحدت انسانیت ,
ستیاگرهه ,
برهمه چریه ,
رای چندبهای ,
یوگه سوتره ,
راجه یوگه ,
اپریگرهه ,
سمبهوه ,
مکتب ادویته ودانته ,
نه این و نه آن ,
مطلق گرائی عقلانیت ,
سنه تنه ,
نهضت براهموسراج ,
عقیده نجسی ,
هریجن ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
مهاتما گاندی رهبر فرهمند استقلال هند، که در نیمه اول قرن بیستم نقش عظیمی را در بیداری دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی هندوان ایفا نمود، به شدت تحت تأثیر انگیزه های دینی، اخلاقی و عرفانی قرار داشت و به همین سبب نیز از سوی جامعۀ هندو به "مهاتما" یعنی روح بزرگ، که عنوانی دینی و عرفانی محسوب می شد، ملقب گشت. در بینش وی، دین جایگاهی اساسی داشت و از همین رو، دیدگاه های نقادانه علیه دین در جهان جدید، دغدغه های فراوانی برای او فراهم ساخت که منجر به شکل گیری اندیشه های اصلاحی دینی و اجتماعی وی گردید. دین در نگاه او بیشتر در عرصه عمل و تجربه قابل فهم بود و از همین رو، از نظر او آدمی می بایست با عمل به آموزه های دینی و اخلاقی از سطح دین عبور کرده و به ژرفای آن دست یابد و حقیقت را رو در رو تجربه نماید. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن تبیین برخی ابعاد مهم شخصیت دینی او، مهمترین آراء و اندیشه های وی در حوزه دین به ویژه دین هندوئی مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاص، مناط اصلی بین دین و اخلاق : سال 5، شماره 17 : اخلاق
نویسنده:
ابراهیم رضایی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاص
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاص
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
نفس ناطقه ,
حکمت ,
حکمت نظری ,
حکمت الهی ,
رجاء ,
تسلیم ,
بهگود گیتا ,
غضب ,
تسلیم ,
علم الهی ,
قرآن ,
ادب ,
غضب ,
انضباط ,
پیشه ,
موقعیت اخلاقی ,
منسک ,
سائقه ,
شهوت ,
حکمت نظری ,
شهوات ,
حکمت عملی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
رجا ,
حکمت ,
شکر زبانی ,
آداب ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
تاثیر شکرگزاری ,
حکمت عملی ,
ادب خلاق ,
اخلاق مناسک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
ایصال نفس به امر نامتناهی که سرچشمه حقیقی اوست، در گرو انجام آیین مند تکلیف از سر حکمت است. این امر در سه ساحت انضباط پیشه وری، گذر پیروزمندانه و مؤدبانه از موقعیت اخلاقی و انجام منسک دینی، ظهور می یابد. زمانی که نفس، با پذیرش مشقت و ریاضت موفق می شود، استعدادهای خود را فعلیت ببخشد، نور نهفته خود را آشکار ساخته است که سند ربانیت اوست. با وجود این، نور الهی نفس، به تحقق نمی پیوندد مگر آنکه فرد مکلف، به هنگام التزام خویش به انجام اعمال خاصه، بر شرط اخلاص مراقبت داشته باشد و از آن تخطی نورزد. به عبارت دیگر، خالصانه انجام دادن کارها، در هر سه ساحت نامبرده، عین تجلی نور ناظمه نفس است. شرط اخلاص، هم در ادای مناسک دینی حضور دارد و هم در آداب اخلاقی. بنابراین، اخلاص، در درجه اول، متعلق به خود نفس است و به نحوه عملکرد فاعلی بستگی دارد که ملتزم به ادای تکالیف است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناداری زندگی عاشقانه در قرآن و بهگودگیتا(با رویکرد عرفانی)
نویسنده:
زینب کمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
علوم انسانی
,
بهگود گیتا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
چکیده :
یافتن «معنای زندگی» تنها از طریق شناخت انسان امکانپذیر است. بر اساس ساحات وجودی و تواناییهای انسان معنای زندگی با سه تعبیرِ هدف، ارزش و کارکرد زندگی تحقق مییابد. در این پژوهش از میان رویکردهای متفاوت فلسفی، روانشناسی، دینی و عرفانی نسبت به معنای زندگی که به آنها اشاره شده است؛ رویکرد دینی- عرفانی قرآن کریم و بهگودگیتا مورد توجه است. آنچه این دو دیدگاه را به یکدیگر نزدیک کرده است، تأثیر مولفهی عشق در معناداری زندگی میباشد. بررسی رویکرد عرفانی قرآن کریم از طریق ساختار وجودی انسان که در میان سایر موجودات از امتیاز خاصی برخوردار است و جامع طبیعت و ماوراء طبیعت میباشد، صورت میگیرد. از نظر قرآن کریم، زندگی انسان با تأکید عقلانی خالی از هدف و معنا نیست. انسان برای رسیدن به این هدف با اراده و اختیار و از طریق سیر درونی به سمت خداوند در حرکت است. رسیدن به هدف متعالی و کسب معنای زندگی، انسان را به درجهی اشرف مخلوقات و کاملیت میرساند. در این مسیر انسان باید با شناخت ماهیت دنیا و مرگ، معنای واقعی زندگی را دریابد و برای رسیدن به سعادت نهایی، دستورات الهی را به کار گیرد. سالک پس از کنار زدن موانع رستگاری به سیر آفاقی و انفسی میپردازد که نتیجهی آن شناخت نفس و شناخت خداوند است. وقتی شناخت بنده نسبت به حق کامل گردید، عشق میان خالق و مخلوق مطرح میشود. عشقی که در قرآن کریم به عنوان معنابخش زندگی به کار رفته است، عشق حقیقی میان خالق و مخلوق است. عشق الهی رابطهی تنگاتنگی با ایمان دارد و هرچه مراتب ایمان بالاتر رود و خلوص در عمل و عقیده بیشتر شود؛ انسان عاشق غرق در شهود و فنای الهی میگردد. عشق میان خالق و مخلوق که شدت یافت، انسان به درجهی قرب میرسد تا حدی که از فرایض برتر رفته و با نوافل پیش میرود. جنبهی دیگر زندگی انسان با جهان هستی ارتباط دارد و از آن معنا میگیرد، که از طریق عشق و تجلّی جمال و جلال الهی در عالم هستی خود را نمایان میسازد. در فصل چهارم، پس از بیان ادوار تفکر هندو، اصول و مبانی کلی هندوئیزم و اهداف چهارگانه: کامه، ارته، موکشه و درمه، به توضیح طرق چهارگانهی رستگاری هندو از قبیل؛ جنانهمارگه، کرمه-مارگه، بهکتیمارگه و یوگهمارگه و روابط میان این چهار طریق پرداخته شده است. با معرفی دورهی حماسی به اهمیت و محتوای کتاب گیتا میرسیم که جنگ میان دو قوم کوروها و پاندوها، با دلاوری ارجونا به کمک کریشنای ارابهران است. از لحاظ رمزی و سمبلیک، این منظومه همان سیر انفسی و آفاقی است که در مبارزه با نفس برای همهی انسانها امکانپذیر است. گیتا در آموزههای خود از مکاتبی چون؛ ویشنوئیزم، بودیسم، سانکهیه، یوگا و ودانته تأثیر پذیرفته است. انسانشناسی گیتا، انسان را به شناخت نفس خارج از نظام طبقاتی و جنسیت رهنمون میسازد. با یافتن خاستگاه آئین بهاگاواتا و بهکتی رابطهی بهکتی را با سه طریق دیگرِ رسیدن به موکشه و رستگاری بررسی کرده و سپس تفاسیر متفاوت از بهکتی به خصوص تفاسیر دو مفسر بزرگ، شانکارا و رامانوجه، را بیان کرده و در نهایت رابطهی بهکتی و معناداری زندگی را در گیتا کشف میکنیم. با مقایسهی مولفههای قرآنی و گیتایی در معناداری زندگی به وجوه اختلاف و اشتراکی میرسیم که هر کدام به صورت مجزا بیان میشود.کلید واژهها: معنای زندگی، ساحات وجودی، عشق، ایمان، انسان کامل، گیتا، بهکتی، آواتارا، طریق عمل، معرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید