جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
انسان شناسی عرفانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 60
عنوان :
رگه هایی از فلسفه غرب در آرا و اندیشه مولوی
نویسنده:
بابک معین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
فلسفه غربی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
فلسفه و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
انسان شناسی عرفانی ,
ضمیر ناخودآگاه ,
روانکاوی ,
عشق مجازی ,
حیث التفاتی (پدیدار شناسی) ,
کلیات شمس ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
هستی شناسی دازاین (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
پدیدار شناسی دازاین ,
مقام محبت ,
فلسفه واسازی دریدا ,
سیالیت موقعیت ,
چکیده :
مثنوی و دیوان شمس مولوی را نه تنها باید شگرف ترین یادگار عرفان ایرانی به حساب آورد، بلکه این دو اثر بزرگ را باید حاوی بسیاری از اندیشه ها و نظریات فلسفی دانست که گاه تنها در غالب یک بیت با زبانی ساده بیان شده است. برای مثال، بینش فلسفی سولیپسیسمی پروست در خصوص عشق را در اندیشه مولوی زمانی که از عشق مجازی صحبت می کند، می توان جست وجو کرد. در اندیشه های مولوی می توان نظام فلسفی پیچیده روانکاوی فروید را نیز جست وجو نمود. همچنین نظام فلسفی پدیدارشناسی هوسرل تنها در بیتی از گنجینه ابیات مثنوی نمودار می شود، همان سان که می توان در اندیشه های مولوی به رگه هایی از فلسفه واسازی دریدا رسید. در این مقاله بی آن که به ساختار کلی حاکم بر اندیشه مولوی پرداخته شود، ادعا شده که عصاره و چکیده برخی از افکار و اندیشه های اندیشمندان غرب را می توان در اندیشه های این عارف بزرگ دنبال کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 417 تا 428
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی ساختار روایی مصیبت نامه عطار و سیرالعباد سنایی به مثابه "تمثیل رویا"
نویسنده:
بهناز پیامنی، فاطمه فرهودی پور
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساختارگرایی
,
روایت شناسی ساختارگرا
,
تمثیل رویا
,
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
خودشناسی ,
فطرت(کلام) ,
عقل کل ,
جهنم ,
بهشت ,
منازل سلوک ,
حیرت ,
فنا ,
دفاع از ابلیس ,
فلکیات در عرفان ,
چکیده :
مصیبتنامه عطّار نیشابوری (553ـ627 هـ.) روایت سفری روحانی در قالب مثنوی است. شاعر این منظومه 7425 بیتی در اثر دیگرش منطقالطیر نیز سفری روحانی را به رشته کشیده است. پایان این دو اثر مشابه است، اما روایتها سیری دیگر دارند. در بررسی عناصر روایی مصیبتنامه کارکردهایی را مییابیم که در روایتهای نوع ادبی تمثیل رؤیا وجود دارند. یکی دیگر از نمونههای تمثیل رؤیا در متون عارفانه زبان فارسی سیرالعباد الی المعاداست که پیوندش با دیگر روایتهای تمثیل رؤیا در ایران و جهان امری مسلّم است. با بررسی تطبیقی ساختار روایی مصیبتنامه و سیرالعباد میتوان نتیجه گرفت که مصیبتنامه نیز متعلق به نوع ادبی تمثیل رؤیاست. این نوشتار بر آن است با مقایسه کارکردهای روایی مصیبتنامه و سیرالعباد، این دو اثر را از منظر روایتشناسی ساختارگرا بررسی نموده، کارکردها، شباهتها و تفاوتهای این دو داستان را بسنجد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اسرارنامه عطار بر گلشن راز شبستری بر اساس نظریه بینامتنیت
نویسنده:
اصغر اسمعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان: دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
بینامتنیت (زبان شناسی)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
حرکت اشتدادی نفس ,
خلق مدام ,
اراده الهی ,
حلول ذات الهی ,
تسبیح موجودات ,
احکام وحدت ,
عدم ,
احکام کثرت ,
امکان فقری ,
وحدت وجود ,
شناخت ذات خدا ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
ظهور کثرت در وحدت(مقابل ظهور وحدت در کثرت) ,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) ,
حرکت حبی وجود ,
وقوف در مواقف ,
چکیده :
بینامتنیت حضور صریح و اعلام شده یا ضمنی متنی در متن دیگر است که ممکن است هر دو متن از نظر زمانی نزدیک به هم یا یکی مقدم بر دیگری باشد؛ همچنین در متونِ با زمینه های موضوعی مشترک اثرپذیری متون از همدیگر می تواند بیشتر باشد. با این دیدگاه اسرارنامه عطار نیشابوری در جایگاه پیشمتن و گلشن راز شیخ محمود شبستری به عنوان پس متن بررسی شد و با تطبیق این موارد با مباحث نظری بینامتنیت، چگونگی و میزان تأثیرپذیری شبستری از عطار نشان داده شد. حضور اسرارنامه در گلشن راز از عنوان و وزن منظومه آغاز می شود و به شکل های مختلف لفظی و معنوی و آشکار و ضمنی در متن ادامه می یابد؛ شبستری گاه با گسترش مضامین عطار، صبغه تعلیمی اثر خود را بیشتر می کند و گاه با بهره برداری های ضمنی و اقتباس از مفاهیم و تلمیحات و تصویرهای شعری شیخ نیشابور در عرضه متن عرفانی به زبانی دیگر می کوشد. هرچند نگارنده این مقاله درصدد نشان دادن نمودهای بینامتنیت اسرارنامه و گلشن راز است؛ اما همچنین به این نتیجه رسید که تنفس عطار و شبستری در فضای فکری و فرهنگی مشترک، همسانی آثار آنها را در لفظ و محتوا موجب شده است؛ به گونه ای که هر دو از آبشخورهای معرفتی عظیم عرفان اسلامی همچون قرآن و حدیث و برخی اندیشه های کلام اسلامی مشروب شده اند و حضور زیرمتن اسرارنامه در رومتن گلشن راز از این منظر معنی پیدا میکند؛ با توجه به اینکه شبستری به مطالعه آثار ابن عربی نیز می پرداخته، برخی مفاهیم اصلی اندیشه ابن عربی نیز درگلشن راز مشهود است که اشارهای گذرا به آنها هم شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای عرفانی اسکندر در «آئینۀ اسکندری» امیرخسرو دهلوی
نویسنده:
سوسن یزدانی ، محمد مهدی ناصح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان عملی
,
ادبیات عرفانی
,
منازل سلوک
,
عرفان نظری
,
سمبولیسم عرفانی
,
آئینه اسکندری
,
یونانیان در شعر فارسی
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
موت ارادی ,
توحید عیانی کشفی ,
مجاهده ,
خود شناسی ,
پیر (عرفان) ,
استغنا ,
حیرت ,
طلب ,
فنا ,
مقام خضر(ع) ,
فناء نفس(قسیم فناء روح و فناء در فناء و فناء از مطلق مغایرات) ,
مقام حجاب ,
مقام محبت ,
تمثیل دریا ,
غایت عرفان عملی ,
آینه در عرفان ,
تفسیر عرفانی داستان یأجوج و مأجوج ,
بت در عرفان ,
چکیده :
داستان اسکندر مقدونی و جهانگشایی او در تاریخ و سپس دگرگونی این چهرۀ خونخوار به چهرهای آرمانی، از دیرباز نظر منتقدین زیادی را به خود جلب کرده است. نظامی از این داستان برای بیان اندیشههای حکمتآمیز خویش بهره برده است. امیرخسرو دهلوی به عنوان نخستین نظیرهپرداز از خمسه نظامی، داستان اسکندر را در آئینه اسکندری به نظم کشید. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی جنبههای عرفانی داستان اسکندر را با توجه به دو چهرگی این شخصیت در تاریخ و افسانه مورد بررسی قرار داده است و در نهایت این نتیجه به دست آمد که امیرخسرو دهلوی بخشهایی از داستان را -که ظرفیت معنایی بیشتری برای پروراندن معانی عرفانی داشته است - با تفصیل بیشتری سروده است. چنانکه چهرۀ منفی و جنگطلب اسکندر در ابتدای داستان، نماد انسان مادّی است و جنگ او با خاقان مبارزۀ او با نفس است. اسکندر با گذر از منازل، به یاری سروش و خضر و الیاس -که نماد پیر راه شناس هستند به دریای معرفت میرسد. سفر اسکندر در خشکی و دریا -که از منطقالطیر عطار تأثیر پذیرفته است- هفت مرحلۀ سلوک را نشان میدهد. اسکندر با گذر از وادی طلب و عشق در خشکی، در سفر دریایی استغنا و معرفت را پشت سرمیگذارد و به وادی حیرت میرسد و در نهایت با هدایت سروش به ژرفنگری در وجود متعالی خویش، به مرحله فنا هدایت میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل الگوهای فکری مولوی در نمادپردازیهای حیوانی
نویسنده:
علی صفایی ، رقیه آلیانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عرفان مولوی
,
عرفان نظری
,
سمبولیسم عرفانی
,
معنای عرفانی حیوانات
کلیدواژههای فرعی :
وطن اصلی آدمی ,
محبت ,
سفر معنوی ,
خاموشی در عرفان ,
عقل ایمانی ,
عقل(منطق) ,
رذایل اخلاقی ,
خود سازی ,
خاموشی ,
ریاضت ,
روزه ,
عرفان عملی ,
مقام یقظه ,
مقام قبض ,
مقام بسط ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
خواب و رویا در عرفان ,
سکوت نزد مولانا ,
حفظ سرّ در عرفان ,
ذبح نفس ,
چکیده :
نماد گونهای از بیان است که بدون داشتن قرینهای، علاوه بر مفهومی ظاهری، طیف معنایی گستردهای را به خواننده القا میکند و بیانکننده تجربهای غیرمحسوس با قابلیت چندمعنایی و عدم قطیعت مدلولها است؛ ازاینرو نماد، مصادیق متعددی پیدا میکند و یگانه راه درک معنی آن، تأویل و تفسیر است. بر این پایه برای رسیدن به معنای نماد، باید از روساخت به ژرفساخت، با در نظر گرفتن ساختار و بافت متن گذر کرد. مولانا هم شاعری عارف و معناگراست که از نماد برای پرداخت الگوهای فکری خود بهره گرفته است. توجه فوقالعاده او به محیط طبیعی و ظرایف و دقایق آن، بستری برای پردازش مفاهیم ذهنی او شده است. این نوشتار با روش توصیفی – تحلیلی، مضامین اندیشگانی مولانا از جمله اندیشه بازگشت، خاموشی، سَهَر، سفر، قبض و بسط، عشق و ... را مورد تحلیل و تبیین قرار میدهد و نگارندگان با کشف نشانههای موجود در متن، کوشیدهاند به لایههای متنوع و متضاد فکری مولانا دست یابند تا از این طریق، بتوان به شناخت کاملتر شخصیت و عرفان مولوی نزدیک شد. در این پژوهش، نمادهای برجسته الگوهای حیوانی بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی خاستگاههای قبض و بسط در دیوان شمس
نویسنده:
محمدکاظم علمی سولا , سوزان انجمروز
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
قبض و بسط
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام قبض
,
مقام بسط
,
تجربه عرفانی مولانا
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
وطن اصلی آدمی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
محبت ,
خلق آدم (ع) ,
شادی ,
رنج ,
تجلی جمالی ,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی ,
مقام اتصال ,
علم النفس افلاطونی ,
تفسیر عرفانی غم و شادی ,
موسیقی در عرفان ,
تفسیر عرفانی هبوط ,
شهود وحدت عالم ,
چکیده :
این پژوهش به بررسی احوالِ عارفانۀ قبض و بسط(غم و شادی) و تعیینِ خاستگاه و جایگاه هر یک در تفکّر مولانا با تکیه بر توصیف و تحلیل صُوَر خیالِ دیوان شمس پرداخته است. در کنار هم بودن غم و شادی در جهانبینیِ عرفانی مولانا، صوری را پدید آورده که بیش از هر چیز با زبان موسیقایی و شعر همخوان است. با توجه به این امر که در شعر او ارتباط عمیقی میان صورت و محتوا نمایان است، این مقاله به بررسیِ برخی از اجزای غزلها و چینشِ واژهها و نیز کلیّتِ آنها میپردازد تا خاستگاههای قبض و بسط مولانا به دست آید. در ورای اشعارِ شورانگیز غزلیات شمس، جلوههای موسیقایی، صور خیال پویا و نیز شادی و شعف و مستی و خلاقیّت مولانا، «تجربههای عرفانی و جهانشناختی» او وجود دارد. ارتباط میان تجربیاتِ عرفانی مولانا و جلوههای این تجربیات با موقعیتهای ذومراتب قبض و بسط و بیان خاص او در این باره مشهود است. با تأمل در دیوان شمس درمییابیم که در کنار موسیقی شاد غزلیات، مولانا از غمی عمیق نیز سخن میگوید؛ غم غربت در تنگنای تن و جدایی از وطن اصلی که نیستان ازلی است. این مقاله بر آن است که وی در دیوان شمس دو چشماندازِ اصلی دارد: واقعیتی که هستیم(منشأ قبض) و آرمانِ هستیِ ما(منشأ بسط) که به شدت و ضعف در کنار یکدیگر مطرح شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 216
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل وحی در اندیشۀ ابنعربی
نویسنده:
یدالله دادجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبرئیل(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
وحی الهی
,
عرفان نظری
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
کلیدواژههای فرعی :
فیض مقدس ,
انسان شناسی عرفانی ,
فیض اقدس ,
03. انسان شناسی Human nature ,
الهام(افعال الهی) ,
خاتمیت ,
وحی به انبیا ,
وحی تشریعی ,
اقسام وحی ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی وحی ,
تجلی ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام الهام ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
وهبی بودن وحی ,
وحی عمومی ,
تخاصم اسماء ,
ولایت عرفانی عیسی (ع) ,
چکیده :
ابنعربی تحلیل خاصی از وحی دارد که از هستیشناسی او نشئت میگیرد. هستیشناسی او نیز بر تجلی حقتعالی مبتنی است. با تجلی او، همۀ پدیدههای عالم لباس تحقق بر تن کرده، بروز و ظهور مییابد. حقیقت محمدیه و انسان کامل، نخستین تجلی حقتعالی است که همۀ مواهب انبیا از عهد آدم تا آخرین آنها و وحی از آن نشئت میگیرد. از نظر ابنعربی، وحی که همان معانی مجرد عقلی است، در قالبهای حسی در مرتبۀ خیال، مقید است. از دیدگاه ابنعربی، وحی دو نوع است: یکی وحی عام که تمام موجودات عالم(ماسوی الله) را در بر میگیرد و دیگری، وحی خاص که همان الهام است. در تلقی وحی، گاه فرشتۀ وحی نقش ایفا میکند. از آنجا که وحی شریعت و نبوت مربوط به وضع و تنظیم قوانین و برنامههای زندگی بشر در این دنیاست، منقطع میشود، اما ولایت که مربوط به چهرۀ باطن و حقیقت دین است، استمرار مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند رؤیت فؤاد و بصر در معراج پیامبر(ص)
نویسنده:
مهدی زمانی ، محمدجواد قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیت خدا
,
معراج پیامبر(ص)
,
عرفان اسلامی
,
قلب پیامبر (ص)
,
شهود نبی
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
قلب ,
صفات الهی ,
آیات رؤیت الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
الهام(افعال الهی) ,
راه کشف و شهود ,
رؤیت قلبی خدا ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
تجرد خداوند ,
صدر(مقابل فؤاد) ,
ماهیت انسان در قرآن ,
وحی الهی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
عرفان نظری ,
نسبت فؤاد و صدر ,
خطا پذیری شهود ,
مظاهر روح اعظم ,
رؤیت حسی پیامبر در معراج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئلۀ رؤیت خداوند در کلام، حکمت و عرفان اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در حالی که به نظر نمیرسد در علم کلام، دغدغهای برای جمع میان موافقان و مخالفان رؤیت خداوند با بصر وجود داشته باشد، عارفان برای جمع میان رؤیت بصری و بصیرت شهودی تلاش فراوانی کردهاند. نمونۀ کامل این تلاشها را میتوان در تأویل دو آیۀ «مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَی» و «مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَ مَا طَغَی» در سورۀ نجم ملاحظه کرد که ویژگیهای دیدار پیامبر با جبرئیل را در سفر روحانی یا معراج خود حکایت میکنند. از میان عارفان مسلمان، فرغانی در مشارق الدراری با تصریح به اتحاد دیده و دل، آیۀ دوم را نمونهای از رؤیت خدا با چشم سر که با دیده دل یگانه شده میبیند. سید حیدر آملی نیز با تأویل آیۀ دوم به سفر چهارم از اسفار اربعه، دیدن بصر را به مقام بازگشت و از وحدت به کثرت خلق مربوط میداند. در این سیر، سالک با چشم، گوش و زبان الهی میبیند، میشنود و سخن میگوید؛ بنابراین در قرآن و عرفان، میان ادراک حسی و شهود عرفانی، نوعی رابطۀ عمیق و پیوند همافزایی وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های عرفانی شیخ آذری اسفراینی در آینۀ جواهرالاسرار
نویسنده:
رضا حسین آبادی ، جواد(فرزاد) عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
الهیات عرفانی
,
عرفان اسلامی
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جهان شناسی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
حدیث من عرف نفسه ,
اسمای الهی ,
رؤیت خدا ,
راه کشف و شهود ,
خلق آدم (ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
ایمان ,
علم النفس عرفانی ,
پیامبرشناسی عرفانی ,
تطبیق فعل الهی و بشری ,
شهود ذاتی ,
شهود افعالی ,
شهود صفاتی ,
نور ایقان ,
تفاوت انبیاء و اولیاء ,
این همانی صفات خدا و انسان ,
چکیده :
در این مقاله بر اساس کتاب «جواهرالاسرار» به معرّفی اندیشههای عرفانی حمزه بن علی ملک اسفراینی(784 – 866 ه.ق) معروف به شیخ آذری پرداخته شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتخاب نفسشناسی به عنوان بهترین راه خداشناسی؛ اعتقاد به رؤیت الهی؛ تبیین مقام جامعیّت انسان و خلیفهاللّهی او؛ تطبیقهای متنوّعِ عالَم کبیر با عالَم صغیر و تبیین روابط آن دو؛ حقیقت محمّدیّه؛ انسان کامل؛ نبوّت و ولایت؛ و تبیین مراتب هستی از جمله آرای انعکاس یافته در برخی آثار این عارف شیعی، به ویژه جواهرالاسرار اوست. البتّه شیخ در ارائۀ مباحث مذکور، از برخی یافتههای علم حروف و نقطه و تعالیم مکتب ابن عربی به کرّات استفاده کرده است که بدین ترتیب آذری را میتوان به استناد کتاب جواهرالاسرار به نوعی از شارحان مکتب ابنعربی و در مکتب صحو قلمداد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطور تاریخی ولایت تکوینی از حکیم ترمذی تا ابن عربی در متون منثور عرفانی
نویسنده:
جعفر رحیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولایت باطنی
,
اولیاء الله
,
عرفان نظری
,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت
,
ولایت تکوینی اولیاء
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
انسان شناسی عرفانی ,
خلق انسان بر صورت خداوند ,
امامت ,
ولایت خاصه ,
تحدیث ,
انسان کامل (کلام) ,
وحدت شهود ,
تصرف تکوینی ,
قرب الهی ,
تجلی الهی ,
فنا ,
کرامت (عرفان) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
اسم ولی ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
ولی حق الله ,
نشانه های ظاهری ولی الله ,
سیر در اسماء الله ,
چکیده :
تعبیر نوظهور «ولایت تکوینی» ریشه در افکار عارفان نخستین داشته است. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به آثار صوفیان نشان داده است که حکیم ترمذی اولین صوفیی بود که بدون وارد کردن افکار فلسفی مسألۀ ولایت را مطرح کرد. عارفان پس از وی، از جمله طوسی، کلاباذی، ابوطالب مکّی، سلّمی، قُشیری و هجویری نیز به صورت اجمالی به این مسأله پرداختند، اما اندیشه ترمذی را دنبال نکردند. ولایت تکوینی در اندیشه آنان به معنای تصرف های تکوینی غیرعادی اولیای الهی بوده است. نجم الدین کبری تا حدی به اندیشه ترمذی نزدیک شد و از رابطۀ ولی با اسمای الهی سخن گفت. ابن عربی ضمن پذیرش اندیشۀ ترمذی به سؤالهای وی پاسخ گفته و با تلفیق برخی از مبانی فلسفه مشاء انسجامی بیش از پیش به موضوع ولایت داد؛ بنابراین اندیشه ولایت تکوینی از ترمذی تا ابن عربی همراه با تطور تاریخی بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 60
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید