جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
آموزه توحید در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
حبیب‌الله طاهری، محمد حسین طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
توحید اصل ادیان ابراهیمی است. این صفت الهی که همواره مرز ایمان و شرک بوده است، در سه دینِ ابراهیمیِ یهودیت، مسیحیت و اسلام تبلور یافته است. توحید در یهودیت و اسلام، توحید ناب است؛ اما توحید در مسیحیت، توحید تثلیثی است. یعنی تبلور سه اقنوم پدر، پسر و روح‌القدس در یک ذات (خدا). این مقاله بر اساس مطالب کتاب مقدس، قرآن و کلمات بزرگان این ادیان، درصدد تبیین این آموزة الهی در این سه دین است و پس از تبیین توحید ناب، به نقد توحید تثلیثی و تثلیث می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
شفاعت عقوبت و نجات در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در مطالعات بین ادیانی شفاعت عقوبت و نجات یکی از موضوعات مشترک در کتابهای ادیان بزرگ الهی است. بدین معنی که مرتکبین گناه با عمل شفیع، از مجازات الهی بخشیده شوند. این موضوع در کتاب مقدس یهودیان به عنوان مثال در کتاب اشعیاء (باب 53 فقره12)، عهد جدید، رومیان (باب5، فقره 15) و در قرآن مجید، سوره انبیاء (آیه 28) اشاره شده است. شفاعت عقوبت در عهد عتیق به صفت رحمت خدا (اعداد، باب 14) و در قرآن مجید به صفات رحمانیت (زمر/ 53 و انبیاء/107)، رحیم بودن (طه/ و 109 مریم/87) و غفاریت خداوند (زمر/53) نسبت داده شده است. اما تفسیر شفاعت، کیفیت تأثیر عمل شفیع (مستقل یا وابسته) در مجازات، رابطه شفاعت با توحید افعالی، نقض اراده الهی، تجرّی گناهکار، عدل الهی و پیام‌های مربوط به این موضوع خوب تبیین نگردیده است. در تحقیق حاضر تفاسیر مختلف از موضوع و مسایل پیرامون آن از منظر ادیان تبیین شده است.
صفحات :
از صفحه 117 تا 146
فریب‌گری زن در آینه قرآن و حدیث (با تأکید بر آیه 28 سوره یوسف(ع))
نویسنده:
مهدی رجائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در عصر کنونی دیدگاه‌های متفاوتی درباره زن وجود دارد. گروهی با برداشتی نادرست نگاه قرآن را به زن بدبینانه می‌دانند. یکی از زمینه‌های پیدایش بدگمانی به زن آیه 28 سوره یوسف است که به همه زنان، کید بزرگ داشتن نسبت داده شده است. برخی دیگر با مقایسه آیه مذکور و آیه 76 سوره نساء که در آن کید شیطان ضعیف معرفی شده، درصدد ضربه‌زدن به شخصیت زن برآمده‌اند. این نوشتار از نوع تحقیقات کیفی است که با رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است و برداشت‌های نوینی از این آیات ارائه می‌دهد. نویسنده بر این باور است که نگاه قرآن به زن در موضوع فریب‌کاری بدبینانه نبوده و وجود این توانایی در زن، لزوما به‌معنای به‌کاربستن آن از سوی همه زنان نیست. از طرف دیگر از آن‌جایی که گستره معنایی دو آیه متفاوت است، ‌مقایسه آن دو اشتباه است و نمی‌توان کید زن را از کید شیطان بزرگتر دانست.
صفحات :
از صفحه 85 تا 110
یهودیة
عنوان :
نویسنده:
احمد شلبی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبة النهضة المصریة,
چکیده :
کتاب «الیهودیة» نوشته احمد شلبی، اولین کتاب از مجموعه مقایسه و بررسی ادیان است که به بررسی دین یهودیت، یهودیان و به طور کلی عقاید یهودیان پرداخته است. دین یهود یکی از ادیان مهم جهان است که دارای سابقه ای طولانی می باشد. آغاز این دین تقریبا به 2500 سال قبل باز می گردد. پیروان این دین خود را پیرو حضرت موسی (ع) می دانند. کتاب این قوم تورات یا همان عهد قدیم است که در مقابل عهد جدید یا انجیل قرار دارد، زیرا تورات یا اسفار پنچ گانه حضرت موسی (ع) پیش از حضرت مسیح (ع) نوشته شده است. این کتاب به طور کلی دایرة المعارف دین یهود و یهودیان است که در آن به تمام مسائلی که مربوط به این دین و پیروان آن است اشاره شده است. باب اول کتاب درباره یهود در تاریخ است. در همین بخش بنی اسرائیل را در فلسطین بررسی می کند و به توضیحاتی در خصوص اسرائیل و یهودیان و اورشلیم می پردازد. همچنین آیات سوره اسراء را در خصوص قوم بنی اسرائیل بیان کرده و در ادامه به جنگهای صلیبی و نقش یهودیان در آن می پردازد. باب دوم کتاب تحت عنوان انبیاء بنی اسرائیل و عقیدتهم من القرآن الکریم به سرگذشت پیامبرانی که برای قوم بنی اسرائیل فرستاده شد و در قرآن کریم به آن اشاره شده پرداخته است. این پیامبران عبارتند از: ابراهیم، اسماعیل و اسحق، یعقوب و یوسف، موسی و هرون، داود، سلیمان. همچنین در این باب درباره عقاید و آرای بنی اسرائیل در خصوص سور قرآن کریم نیز بحث شده. در باب سوم این بار پیامبران بنی اسرائیل در کتبی غیر از قرآن کریم بررسی شده اند که این پیامبران شامل: اشعیا، ارمیا، حزقیال، دانیال، ابراهیم، میراث ابراهیم و میراث اسحق، یعقوب، موسی و هرون، داود و سلیمان هستند. در ادامه به یهوه (خدای مقدس یهودیان، نام اختصاصی خدا در زبان عبری است. نامی که بر اساس تورات خدا در میقات موسی خود را بدان نام خواند) پرداخته شده است. همچنین در این باب فرق مختلف یهودیان شامل الفریسیون، الصدوقیون، القراعون، الکتبة و المتعصبون شرح داده شده است. باب چهارم مصادر فکری یهودی را بیان کرده است. در این باب ابتدا به عهد قدیم و اسفار مختلف و مطالعات پیرامون آن پرداخته است. سپس به تلمود پرداخته و ضمن ارائه تعریفی از آن موضوعات تلمود را بیان کرده. در ادامه در باب پنجم دین یهود و موضوعات وابسته به آن و واجبات دینی، باب ششم الیهود فی الظلام آمده است.