آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
07.جریان های فکری
>
10. جریانهای روشنفکری و نواندیشی دینی
>
جریانهای روشنفکری و نواندیشی دینی با پیشینه شیعه
>
دارای پیشینه روحانی
>
مقیم ایران
>
محمد مجتهد شبستری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 180
عنوان :
درآمدی انتقادی بر هرمنوتیک روشنفکری دینی
نویسنده:
هادی آجیلی، محسن سلگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبیگرایی
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
متکلم نواندیش
چکیده :
مجتهد شبستری، بهعنوان سلسلهجنبان گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی، سهمی عمده در اشاعه و ترویج گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی بر عهده گرفته است و با تأسی از معرفتشناسی پستمدرنیستی، نوعی نسبیگرایی و ساختارشکنی در تفسیرهای دینی او ظاهر گردید. در این جستار، این فرضیه مورد آزمون قرار میگیرد که گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی گفتمانی برون دینی است که متدولوژی آن سنخیت و همگونی با کتاب مقدس و نص ندارد و توشهگیری علیالدوام و بلاانقطاعِ این نحلۀ فکری از نظریات جدید، از جمله هرمنوتیک، این گفتمان را به استحاله کشانده است که نتیجۀ منطقی و بلافصل آن گسست آشکار از کتاب و سنت و غلتیدن در وادی گفتمان سکولار و نسبیگرای هرمنوتیکی است. این مقاله نشان میدهد که میتوان در عین کثرتگرابودن، از نسبیگرایی مصون ماند، امری که شبستری توفیقی بدان نیافته است. درواقع، مجتهد شبستری نسبیگرایی را نه مقولهای منفی، بلکه از رهاوردهای ارزندۀ خویش میانگارد. نقد مبادی فکری شبستری، آنهم عمدتاً از آبشخور هرمنوتیکی آن و با تأکید بر تأثرات گادامری تلاش ما در این مقاله است. این متکلم نواندیش دینی، با زمانی و تاریخی خواندن دین، آن را به عصر نزول محدود میکند و تواناییهای فرازمانی آن را برمیچیند. افزون بر این، او وحی را به سخن نبی تنزل میدهد. اما واقعیت این است که نمیتوان، به تأسی از ژاک دریدا، واسازی متن را برگرفت و به کار بست و کمترین اثری از وثاقت معنای متن را برجای گذاشت
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم «سنت» برای مسلمانان نگاه دینی یا آنتروپولوژیک
نویسنده:
محمد مجتهد شبستری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفهوم آنتروپیک سنت
,
مساله سنت و تجدد
,
مساله توسعه
کلیدواژههای فرعی :
الهیات مسیحی ,
الهیات مسیحی ,
مفهوم دینی سنت ,
مفهوم عقیدتی سنت ,
سنت در معنای دینی ,
سنت در معنای تاریخی ,
اخبار خداوند از خود ,
نزول وحی قرآنی ,
الهیات اسلام ,
تجدد در غرب ,
تجدد در اسلام ,
تقابل سنت و تجدد ,
تاریخ نجات ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
دو مفهوم آنتروپولوژیک و دینی مسیحی سنت و معلوم داشتن این نکته که سرایت دادن مفهوم دینی مسیحی سنت بر جهان اسلام خطایی علمی است و موجب مشکلات و خطاهای بسیاری در بررسی مسائل مربوط به سنت و تجدد و توسعه در کشورهای اسلامی می گردد، موضوع این مقاله است، نیز در آن کوشش شده تا صورتی صحیح از مساله سنت و تجدد و توسعه در جهان اسلام ارائه شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و فرهنگ در جهان اسلام
نویسنده:
محمد مجتهد شبستری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مبانی فکری و شاخصه های فمینیسم اسلامی
نویسنده:
ابوالحسن حسین زاده، حسین عباسیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق زن(جنسیت)
,
فمینیسم
,
اسلام و فمینیسم
,
فمنیسم اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
فردگرایی دینی ,
تدین ,
جامعه گرایی ,
آزادی اجتماعی ,
جامعه مدرن اسلامی ,
مشارکت اجتماعی ,
خانواده در اسلام ,
عدالت عرفی ,
جامعه مدرن ,
جامعه سنتی ,
قرآن ,
مردسالاری دین ,
برابری زن و مرد ,
اومانیسم اسلامی ,
تاکید بر مساوات ,
آزادی و فردگرایی ,
تفکیک جنس و جنسیت ,
جداانگاری دین ,
نفی احکام ثابت دین ,
نقش زن در خانواده ,
تفسیر عرفی گرایانه دین ,
گروه های فمینیسم اسلامی ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
فمینیسم اسلامی مفهوم و جریانی است که متأثر از جریان غربی فمینیسم در دهههای اخیر در کشورهای اسلامی، ازجمله ایران رواج یافته است؛ بهگونهای که بیشتر مدافعان حقوق زنان در این کشورها خود را فمینیست مسلمان معرفی میکنند و تلاش مینمایند با نگاهی جدید به آموزههای دینی و سنتهای رایج، تفسیری خاص از آن را ترویج نمایند. مهمترین مبانی فکری فمینیسم اسلامی عبارتند از: اومانیسم اسلامی، عدالت عرفی، تأکید بر مساوات، آزادی و فردگرایی، تقدم جامعهگرایی بر خانوادهگرایی و تأکید بر مشارکت اجتماعی، تفکیک میان جنس و جنسیت، برابری حقوق زن و مرد. همچنین شاخصههایی که جریان فمینیست مسلمان بر آن تأکید دارد، جداانگارى دیندارى و دینمدارى، نفی احکام ثابت و نگاه منفى به نقش زنان در خانواده است. آنچه بیش از هر چیز برای نظریهپردازان و طرفداران فمینیسم اسلامی حائز اهمیت بوده، این است که در ظاهر مواجهه و تقابل جدی با دین صورت نپذیرد. آنان با تمسک جستن به منابع دینی - ازجمله قرآن کریم و احادیث - در تلاش بودند تفاسیر عرفگرایانه و مدرنیستی از این منابع ارائه دهند. ازاینرو این نظریهپردازان بر لزوم بهکارگیری شیوههای کلاسیک استنباط احکام شرعی، ازجمله «تفسیر» و «اجتهاد» در راستای احقاق حقوق زنان و ارائه تفاسیر «زنانه» و به دور از «رویکرد مردسالارانه» تأکید میورزند. مقاله حاضر ضمن پرداختن به پیشینه تاریخی و عناصر و گروههای این جریان و مبانی فکری و شاخصههای آن، به نقدهای واردشده بر آن میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آراء عرفانی مایستر اکهارت و جلال الدین محمد مولوی به ضمیمه ترجمه آثاری از اکهارت
نویسنده:
مظاهر احمد توبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده (فارسی): مایستر اکهارت و جلال الدین محمد رومی بر شناخت ناپذیری احدیت یا ذات خدا تاکید می کنند. به نظر مایستر، احدیت خود را در تثلیت (اب، ابن و روح القدس) آشکار ساخته است و به عقیده مولوی، ذات خدا دارای اسماء و صفات است. همان طور که دانسته است ذات خدا هفت صفت اصلی حیات، علم ، قدرت ، اراده ، سمع ، بصر و کلام دارد و از میان آنها سه صفت حیات، علم و قدرت اصلی تر و مهم تر هستند. به نظر اکهارت و مولانا، مخلوقات قبل از خلق به شکل صورت در علم خدا بوده اند. احدیت ابتدا عقل کل (مسیح، حقیقت محمدی) را تولید و خلق کرد و آنگاه به واسطه او تمام چیزها آفریده شدند. در آثار مایستر و رومی هم نظریه خلق از عدم به همراه خلق مدام که تحت تاثیر کتاب مقدس و قرآن کریم است یافت می شود، و هم نظریه صدور که تحت تاثیر نو افلاطونی گری است. اما به واسطه کتاب مقدس و قرآن کریم، آندو طرفدار نظریه اولی هستند. ناگفته نماند که اعتقاد به این دو نظریه با هم تناقضی را ایجاد نمی کند و جمع آندو غیرممکن نیست . خدا انسان را به صورت خود آفریده است . به عقیده مایستر و رومی ، انسان نباید از خود بیرون رود، همه هر چه هست در درون او است. از آنجا که ذات انسان با حقیقت انسان یکی است و حقیقت انسان هم خدا است، پس شناخت ذات انسان شناخت خدا خواهد بود. لذا خودت را بشناس تا خدا را بشناسی. به نظر اکهارت و مولوی ، از آنجا که انسان از خدا ناشی شده است ، لذا باید به او باز گردد. راه بازگشت به او فناء یا وارستگی است. تجرید عبارت از ترک نفس ، آزادی ز هر چه رنگ تعلق پذیرد، تهی شدن روح از غیر خدا است. این تجرد لازم است، اما کافی نیست. گرچه خود این جهد عنایت خدا است ولی برای اینکه این کوشش به نتیجه برسد، به عبارت دیگر، شرط کافی فیض یا کشش است. این فقر به عقیده مایستر هم مادی و هم معنوی است، اما به نظر رومی ، آن تنها معنوی است. این مسکین بودن در روح، یعنی ، در اراده ، به اتحاد با خدا می انجامد. اما این اتحاد به عقیده مولانا ، اتحاد صفات است. به عبارت دیگر، عارف لباس صفات بشری را از تن ذات خود بیرون می آورد و لباس صفات خدا را به تن ذات خود می کند. باری، ذات عارف باقی است تنها صفات او به صفات خدا تبدیل می شود. ولی به نظر اکهارت ، عارف غیر از اتحاد صفات به اتحاد ذات هم می رسد. به عبارت دیگر، همچنان که شعله یک شمع ، شمع دیگری را روشن می کند و ...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدم انسجام در منظومه هرمونتیکی مجتهد شبستری [گزیده مقاله]
نویسنده:
مسعود فیاضی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک روش شناختی
,
هرمنوتیک شلایرماخر
,
هرمنوتیک فلسفی
,
هرمنوتیک معرفت شناختی
,
معرفت شناسی هرمنوتیک فلسفی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
,
هرمنوتیک شلایرماخر
چکیده :
آقای محمد مجتهد شبستری از دگراندیشان معاصر است که بر اساس مبانی برگرفته از علم هرمنوتیک، موضوعهای گوناگون دینی و اجتماعی را تحلیل کرده و در این باره آثار فراوانی تولید کرده است. وی پایگاه اندیشه خود و نیز اندیشه سازنده منظومه هرمنوتیکی اش را فلسفه قاره ای قرن بیستم آلمان معرفی کرده و در اهمیت آن گفته است که مشکل جهان اسلام در حال کنونی، عدم تمسک به مکتب هرمنوتیکی برآمده از این مبنای فکری که هرمنوتیک فلسفی نام دارد، می باشد؛ با این حال منظومه هرمنوتیکی وی مجموعه گردآمده از عنصرهایی است که به صورتی غیرعلمی از مکتبهای هرمنوتیکی گوناگون که در مبانی و بلکه بناها با هم بهطورکامل متضاد و حتی متناقض هستند، به عاریه گرفته شده و در کنار هم قرار داده شده اند؛ بهطورمثال وی در مبانی انسانشناختی و معناشناختی و نیز جایگاه تفسیر در فهم معنا بر اساس آموزه های هرمنوتیک روشی و هرمنوتیک روش شناختی سخن گفته است و در مباحث مربوط به معرفت شناسی فهم و فرایند آن نیز ترکیبی از هرمنوتیک فلسفی و هرمنوتیک روشی را انتخاب کرده است. افزون بر اینکه تلقی وی از هرمنوتیک روش شناختی شلایر ماخر نادرست میباشد و مسئله اصلی وی را اشتباه تشخیص داده است. مقاله پیش رو میکوشد این اقتباسه ای غیرفنی و برداشتهای نادرست را نشان دهد و بحث کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ايمان و آزادي از ديدگاه جوادي آملي و مجتهد شبستري
نویسنده:
محرابالدين کاظمي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
در قرون اخير مسلمانان با مسئلهاي به نام تجدد روبهرو شدهاند. در ميان انديشمندان ديني سه موضع عمده، در برابر جريان تجدد در جهان اسلام به وجود آمد: 1. جريان تجددگرا: اين گروه از متفکران مسلمان، زنجير را به پاي دين بسته و تمام آموزههاي ديني را به نفع تجدد هزينه کردند. از اين رو، هميشه تلاش کردند تا تمام مؤلفههاي فرهنگي غرب را محصول مدرنيته معرفي کرده و وارد جهان اسلام کنند؛ زيرا به خوبي فهميدند که مسائلي مانند حقوق بشر، تساهل و تسامح و پلوراليزم ديني، اگر محصول فرهنگ غرب دانسته شود، فرهنگهاي ديگر در برابر آن مقاومت خواهند کرد. 2. بنيادگرايي ديني: بنيادگرايان ديني در يک سطح نيستند؛ بر اين اساس، بايد از آن به جريانهاي بنيادگرايان ديني تعبير کرد. با اين وجود، همگي بر اين ياورند که دين مهمتر است و اين تجدد است که بايد به نفع دين انعطاف يابد؛ در غير اين صورت، بايد کنار گذاشته شود. 3. جريان معتدل عقلگراي فلسفي: اين جريان معتقد است که با حفظ مباني کلامي و اعتقادي خود ميتوان از جريان تجدد به روش معقول، در دين استفاده کرد؛ به گونهاي که تجدد در خدمت تدين باشد. رساله حاضر در طي سه فصل، به مقايسه ديدگاه دو شخصيت برجسته معاصر، آقاي محمد مجتهد شبستري و آيتالله عبدالله جوادي آملي، از دو جريان متفاوت، در باره رابطه ايمان وآزادي پرداخته است. شخصيت نخست، نماينده جريان تجددخواه، و شخصيت دوم، نماينده جريان بنيادگرايي است. در اين رساله، نخست ديدگاه آقاي شبستري و ديدگاه آقاي جوادي آملي در باره رابطه ايمان و آزادي بررسي قرار شده است. پس از آن، مقايسهاي بين دو ديدگاه انجام شده، و هدف يا اهداف دو شخصيت از طرح اين مسئله بررسي شده است و نقدهاي برخي از چهرههاي برجسته بر اين دو ديدگاه، بيان شده است. در پايان، بيان شده است که بر اساس مباني فطرت، حقيقت آزادي با حقيقت ايمان رابطه بسيار نزديکي دارد و بين آن دو در يک مصداق خارجي (انسان) پيوند عميقي برقرار است؛ به گونهاي که ايمان يک عمل قلبي است که آزادي مقدمه آن به حساب ميآيد، نه عين آن. همچنين در باور آقاي شبستري ايمان و آزادي عين يکديگرند و در بستر واحد قرار دارند و ايمان بدون آزادي نه امکان دارد و نه معنا؛ ليکن از نظر آيت الله جوادي آملي ايمان اعتقاد و تصديق قلبي است و آزادي مقدمه ايمان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مروري بر سنت و سكورلاريسم (مصطفي ملكيان ، مجتهد شبستري ، عبدالكريم سروش )
نویسنده:
محمدتقي سبحاني
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کد کنگره:
211/
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطارحات فی عقلانية الدين والسلطة
نویسنده:
مصطفى ملكيان, محمد الشبستری وآخرون؛ ترجمة: أحمد القبانجی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان / بغداد - عراق: منشورات الجمل,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناداری سخن خدا (نقدی بر تأملات هرمنوتیکی و زبانشناختی مجتهد شبستری)
نویسنده:
حامد ساجدی ، ابوالفضل ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شناخت ماهیت، محتوا و زبان قرآن از مباحث کلیدی در الهیات است. دیدگاه سنتی در خصوص وحی آن را کلام خدا میشمارد، اما نواندیشان دینی سعی در به چالش کشیدن این تلقی سنتی دارند. در این میان محمد مجتهد شبستری بر آن است که براساس مباحث هرمنوتیکی و زبانشناختی نوین، قرآن بهعنوان سخن خدا برای انسان قابل فهم نیست، چراکه شروط نهگانۀ تحقق فهم را نمیتواند طی کند و نمیتوان خط سیر منطقی و مشخصی برای فهمیدن قرآن بهعنوان کلام خدا ترسیم کرد. در این نوشتار با ذکر نمونهای فرضی و همچنین با تحلیلهای زبانشناختی نشان خواهیم داد که تمام شروط نهگانۀ فهم دربارۀ سخن خدا یا هر موجود غیرانسانی هم از نظر سمانتیکی و هم هرمنوتیکی اجراشدنی است و همچنین میتوان خط سیر بینالاذهانی مشخصی برای فهم قرآن بهعنوان سخن خدا ارائه داد. همچنین معیاری که جناب شبستری برای فهمپذیری ارائه میدهد، عقلانی و عملیاتی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 293 تا 317
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 180
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید