آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای غیرانتفاعی
>
دانشگاه قرآن و حدیث (قم)
>
دانشکده علوم و معارف اسلامی
>
گروه کلام
>
رضا برنجکار (دانشگاه قرآن و حدیث)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 229
عنوان :
ظرفیتشناسی کلام مأثور
سخنران:
رضا برنجکار
نوع منبع :
سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
درسگفتار / سخنرانی حوزوی
,
درسگفتار / سخنرانی کلام اسلامی
چکیده :
نشست علمی «ظرفیتشناسی کلام مأثور» از سوی انجمن ادیان و مذاهب اسلامی جامعةالمصطفی(ص) و با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه و گروه کلام اسلامی جامعةالمصطفی(ص) برگزار شد. در این نشست علمی که دبیری علمی آن را حجتالاسلام والمسلمین مهدی کریمی بر عهده داشت، حجتالاسلام والمسلمین رضا برنجکار، رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه به ارائه مطالب مربوط به موضوع ظرفیتشناسی پرداخت. نشست علمی مذکور ۳۰ بهمنماه جاری از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در قم، میدان جهاد، مجتمع جامع امام خمینی(ره)، سالن شهید صدر برگزار شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار توحید از منظر وحی، فلسفه و عرفان
مدرس:
رضا برنجکار
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
درسگفتار / سخنرانی حوزوی
,
درسگفتار / سخنرانی کلام اسلامی
چکیده :
توحید اعتقاد بنیادین تمام ادیان الهی و سنگ بنای تمام اعتقادات اسلامی است. نقطه آغازین دعوت رسولان الهی، پذیرش وحدانیت خداوند متعال و نفی هرگونه شریک و شبیه به اوست. با وجود آنکه اصل توحید مورد اتفاق تمام مسلمین است، تقریرات و تفسیرات بسیار مخالف و متنوعی در شاخه های مختلف آن ارائه شده است و اختلاف میان متفکران بر سر مباحث توحید سخت و سهمگین است. پیام آوران الهی و اولیاء معصومین علیهم السلام در دوره حضور تلاش بسیاری برای تبیین نگاه صحیح توحیدی داشته اند و با ثمرات اندیشه های فلسفی یونانی و شهود عرفا به مقابله جدی برخاسته اند. در درس گفتار حاضر، استاد دکتر رضا برنجکار پس از تبیین نظریات وحیانی، فلسفی و عرفانی در باب توحید، به نقد برخی از لوازم باطل شیوه فلاسفه و عرفا پرداخته اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیة العقل و أزمة التعارض مع الوحی
نویسنده:
رضا برنجکار؛ ترجمه: مشتاق الحلو
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
چکیده :
چکیده اصل فارسی: نویسنده با بررسی معانی لغوی و اصطلاحی عقل، به تفاوت عقل اصطلاحی و عقل به کار رفته در قرآن و سنت از ناحیه وجودشناختی و معرفتشناختی پرداخته است. در بخشی از مقاله با طرح صورت های مختلف تعارض عقل و وحی به مباحثی بدین قرار اشاره رفته است: ارتباط روح و عقل، زمان بهره مندی از عقل و کمال آن، درجات عقل، حجیت عقل، ارتباط اراده و عقل، محدوده داوری عقل و دین، تعارض عقل فطری با نقل قطعی، تعارض عقل اصطلاحی با نقل قطعی. اغلب مباحث طرح شده در شماره دوم مجله نقدونظر درباره عقل و دفاع عقلانی از دین و ارتباط عقل و وحی بود. روشن ساختن معنای عقل و مشخص کردن حدود آن، از مهمترین و اولی ترین بحث هاست و حل منطقی و درست بسیاری از منازعات اعتقادی در گرو ارائه تصویر روشنی از آن است. از این رو انتخاب مساله عقل در شماره های نخستین مجله ای که سمت و سوی آن در حوزه مباحث اعتقادی و کلامی است، کاری است شایسته و بجا. چنانکه در سرتاسر اظهارات و نوشته های مندرج در مجله دیده می شود، نویسندگان در ضمن بحث معانی متفاوتی را از عقل مراد می کنند و گاهی نیز خود بر این اختلاف معانی تصریح می کنند. از جمله این معانی می توان از این موارد نام برد: «مجموعه علوم و معارف بشری»، «عقلی که نه محدود به روش های علوم طبیعی و نظری است و نه در بند قوانین منطق و مابعدالطبیعه ارسطویی»، «عقل ظاهربین و جزوی»، «عقل الهی و کلی»، «قوه ای که همه یا تقریبا همه انسان ها از آن بهره مندند و احکامش مورد قبول عمومی و همگانی است» و بالاخره «قوه ای که مسائل دنیوی را حل می کند.» یکی از استادان محترم ضمن بیان این مطلب که عقل افلاطون و ارسطو، عقل متکلمان، عقل فارابی و ابن سینا و دکارت و... با هم فرق می کنند، بحق اظهار فرموده اند. «همه کسانی که دم از عقل و منطق می زنند، صورتی از عقل را، هرچند به ابهام و اجمال، در نظر دارند. البته آن عقل را عقل مطلق یا عقل اصلی و اصیل میدانند و اصلا درباب عقل بحث نمیکنند و چه خوب بود بحث می کردند».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان و تصوف/ (اختلاف ها و اشتراک ها)
نویسنده:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریههای فطرت بنیاد
نویسنده:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
راههای خداشناسی
,
راه شناخت حضوری خدا
,
فطرت خدا شناسی
,
فطرت دینی
,
رؤیت قلبی خدا
,
شناخت خدا
,
دین و فطرت
,
شناخت فطری
,
فطرت در فلسفه غرب
,
فطرت در فلسفه اسلامی
چکیده :
در این گفتار دکتر برنجکار ابتدا اشارهای کوتاه به مباحث فطرت در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی میکند، سپس فطرت را به عنوان یکی از راههای شناخت خدا معرفی میکند. از آنجا که تمام انسانها مضطر به این معرفت فطری هستند، برخی از متکلمان مدرسه کوفه از معرفت فطری به «معرفت اضطراری» یاد کردهاند. دکتر برنجکار موقف اعطای این معرفت را عالم ذر میداند؛ براساس آیات و روایات در عالم ذر شناخت خدا به انسان عطا شده است. از جمله ویژگیهایی که در این گفتار برای معرفت فطری شمرده شده است این است که از سنخ شناختهای عقلی و استدلالی نیست، بلکه مربوط به قلب است. ویژگی دیگر معرفت فطری این است که اساس و پایه است؛ براساس برخی روایات، اگر این شناخت فطری نبود، هیچ کس توان شناخت خدا را نداشت. یکی از کارکردهای استدلالهای عقلی وجود خدا و دیگر راههای شناخت خدا این است که به همین معرفت فطری تذکر میدهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه علم کلام و علم اصول
سخنران:
رضا برنجکار، سیدصادق محمدی، محمدباقر قیومی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم اصول
,
13. علم کلام
,
رابطه علم کلام و علم اصول
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فطرت؛ اعتبار و نسبت آن با عقل [مدرسه زمستانی مکتب تفکیک]
سخنران:
رضا برنجکار، احمد ابوترابی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , مناظره،گفتگو و میزگرد
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت(کلام)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
مکتب تفکیک
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فطری بودن معرفت خدا بر اساس آیه فطرت (آیه 30 سوره مبارکه الروم)
نویسنده:
محبوبه فاطمی حقیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عالم ذر
,
معرفت ضروری
,
معرفت فطری
,
آیه فطرت
,
معرفت خدا
,
آیهی فطرت
,
آیهی فطرت
چکیده :
خداشناسی و توحید مهمترین اصل اعتقادی و اصلیترین محور معارف دینی است. دربارهی راههای شناخت خدا، متفکران مسلمان شیوههای متفاوتی را مطرح کردهاند. یکی از آنها، راه معرفت فطری است. تاکنون تبیینهای متفاوتی از معرفت فطری صورت گرفته است. برای دستیابی به تفسیر و تبیینی صحیح و قابل دفاع از معرفت فطری، واکاوی تفسیر آیه فطرت ضروری میباشد. پژوهش مورد نظر با مراجعه به تفاسیر متعدد فریقین و منابع روایی و آیات مرتبط، چگونگی معرفت فطری را مورد بررسی قرار داده است. پس از ارائه کلیات موضوع مورد بررسی در فصل اول، در فصل دوم به تفسیر آیه فطرت، بیان مصادیق آن و ویژگیهای معرفت فطری در روایات پرداخته شده است. در فصل سوم نیز آیات مرتبط با معرفت فطری بررسی شدهاند. همچنین در فصل چهارم دیدگاهها مفسران، متکلمان، عرفا و فلاسفه در باب معرفت خداوند بر اساس سیر تاریخی مورد مطالعه قرار گرفته است که عبارتاند از:گروهی معرفت خداوند را فعل و صنع او دانسته و انسان را مکلف به اکتساب آن نمیدانند؛ در واقع معتقدند که انسانها حامل این معرفت به دنیا آمدهاند. گروهی معرفت را نظری و کسبی دانسته و انسان را مکلف به کسب آن میدانند. دستهای دیگر معرفت خداوند را اکتسابی ندانسته، اما معرفت فطری را در حقیقت، معرفت بدیهی عقلی دانستهاند. گروهی دیگر، آیات و روایات مربوط به معرفت فطری را انکار نکردند؛ بلکه تفسیری فلسفی و عرفانی ارائه دادند. دوره معاصر نیز دوره جمع آراء تاریخی در این باب است. یعنی هر چهار رای پیشگفته، نمایندگانی دارد.پژوهش حاضر به نتایج زیر دست یافت:1 ـ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقيقت تحديث و رابطة آن با نبوت
نویسنده:
محمدتقی شاکر، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحدیث
,
تحدیث
,
آموزه تحدیث
,
حقیقت تحدیث
چکیده :
با ختم رسالت، انگاره ختم ارتباط انسان توسط فرشتگان با عالم غيب،گونهاي از تبيين حقيقت خاتميت به شمار آمد؛ اما دلايلي استوار از وجود ارتباط ميان انسانها و خدا با واسطة فرشتگان گزارش ميدهد. زير بناي چرايي لزوم اين پيوند به درک مسئلة هدايت و جايگاه امام باز میگردد. وجود آموزههايي در شيعه که به موضوع گفتگوي فرشتگان با پيشوايان آن و حتي ديگران تأکيد دارد، در اولين مواجهه، اين پرسش را مطرح میکندکه باور به ارتباط ملائکه با انسان پس از ختم نبوت باوري اختصاصي به شيعه است يا در درون مايههاي معارف اهل سنت ميتوان چنين باوري را پيگيري نمود؟ پرسش از چگونگي دلالت آموزههاي اهل سنت در اين مسئله و گونههاي تقارب و تباعد مفهوميآن، در دو فرهنگ شيعي و سني. اين پرسشها هم دقيق از اصل اين مسئله را آشکار مينمايد. شيوههاي تحديث و تفاوت آن با نبوت و رسالت از موضوعات ديگري است که جستار در آموزة تحديث را ضرورت ميبخشد. از اين رو، در اين نوشتار پس از مروري کوتاه بر مسئلة تحديث نزد اهل سنت و امکان ارتباط ملائکه با انسان پس از ختم نبوت؛ ديدگاههاي مطرح نسبت به تفسير محدث و بهويژه تمايز محدث با نبي و رسول از نگاه شيعه مورد بررسي قرار گرفته است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل سرنوشت انسان با توجه به عوالم قبل از دنیا با تکیه بر نصوص دینی
نویسنده:
عبدالشکور جمالی استاد راهنما: علی عباسی استاد مشاور: رضا برنجکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
فطرت(کلام)
,
عالم ذر
,
اخبار طینت
,
سرنوشت انسان
,
قضاء
,
عالم ارواح
,
عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی)
,
آموزه طینت
,
عالم ذَر
,
سرنوشت انسان
,
Fatalism عقیده به سرنوشت (عقیده به سرنوشت و تقدیر) (مجتبوی)
,
طینت
چکیده :
بر اساس نصوص دینی انسان قبل از ورود به دنیا مراحلی را گذرانده و در هر یک از آنها اتّفاقاتی افتاده که در سرنوشت او مؤثر بودهاست، امّا از طرفی انسان در دنیا موجودی مختار است لذا نمیتوان سرنوشت انسان را در دنیا از پیش تعیینشده دانست. با این حساب لازم است تحقیق شود وقایع جهانهای پیشین چه تأثیری بر سرنوشت انسان در دنیا دارد و چگونه خود را نشان میدهد؟ بر اساس آیات و روایات انسان قبل از دنیا سه مرحلهی خلقت ارواح، خلقت بدنهای ذرّی و خروج از صلب آدم (ع) را گذراندهاست. در این مراحل بر خلاف آزمونها و ابتلائات دنیا که صورت تفصیلی دارد خداوند انسان را به صورت اجمالی در معرض آزمون ایمان قلبی و اطاعت عملی قرار داد لذا سرنوشتی که برای انسانها حاصل شده اجمالی است. همان طور که خلقت انسان از ماقبل دنیا آغاز شده، تکوّنی اجمالی یافتهاست و در دنیا به تکامل تفصیلی میرسد، سرنوشت او هم که ابتداءً اجمالی بوده با توجّه به نحوهی عملکرد انسان در دنیا صورت تفصیلی به خود میگیرد؛ به تعبیر دیگر آنچه قبل از دنیا واقع شده قضاء مشروط است، اگر انسان از امکانات دنیا به نیکی بهره گیرد میتواند موقعیت خود را بهبود بخشد و به کمالات برتر دست یابد و الّا قضاء مشروط به قطعی تبدیل میشود. تعالیم اهلبیت (ع) در باب حیات پیشینی انسان تبیین خوبی در باب بینشها و گرایشهای فطری به دست میدهد. بر این اساس معرفت عمیق قلبی انسان نسبت به خداوند حاصل ارتباط مستقیم و بیواسطهی انسان با خدا در عوالم ماقبل دنیاست و همانندی در طینت عامل گرایش انسان به خوبیها یا بدیهاست. اگر آیات و روایاتی که مربوط به حیات پیشینی انسان است گردآوری و تدوین شود، راه برای پژوهشهای این حوزه اوّلاً هموار و ثانیاً جامع میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 229
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید