آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
جنبش اصلاح‌طلبی یهود و چالش‌های آن در دوران مدرن
نویسنده:
سید ابراهیم موسوی؛ حسین سلیمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: الهیات تطبیقی,
چکیده :
با شکل‌گیری عصر روشنگری در اروپای قرن هجدهم و وقوع انقلاب فرانسه، اندیشه‌های عقل‌گرایانه و فلسفی در اروپا گسترش یافت. اندیشمندان روشنگری، که اثبات همه چیز حتی علوم دینی را تنها از راه عقل امکان‌پذیر می‌دانستند، شعار آزادی و برابری همه ملّت‌ها را نیز سرمی‌دادند. این‌گونه اندیشه‌های آزادی‌خواهانه، بیش از هر گروهی برای یهودیان شادی‌آفرین بود، چرا‌که با توسل به آن ‌می‌توانستند پایان یک دوره مشکلات و سختی‌های قوم یهود را رقم بزنند. اندیشمندان نوگرای یهودی به پیشگامی «موسی مندلسون» در قرن هجدهم و تأثیر از روشنگری مسیحی، پذیرش اصول دینی یهودیت را عقلانی دانستند و تصمیم گرفتند دست از پاره‌ای عقاید دینی خود بردارند. ایشان با اندیشه‌های تجدد‌طلبانه، تغییر و اصلاح در برخی آموزه‌های سنّتی همچون ملّی‌گرایی یهود را ضروری دانستند و آن‌ها را از علل اصلی مشکلات خود در آن دوره بیان کردند. پس از این اصلاحات نخستین، در دوره‌های بعدی اصلاح‌گران در مسائل دیگری همچون ازدواج با بیگانگان، طلاق، ختنه، آیین پذیرش جوانان و نظایر آن، تفاسیری جدید و متفاوت با دیدگاه سنتی ارائه نمودند و یهودیت را با چالش‌هایی مواجه ساختند که در بیشتر این دیدگاه‌ها، تأثیر جوامع مسیحی بر ایشان مشهود است. پیدایش این اصلاحات تا حدودی سبب گسترش سکولاریسم در میان یهودیان اصلاح‌طلب گردید. این‌گونه اقدامات اصلاح‌طلبان، همواره با واکنش شدید یهودیان سنتی همراه بوده است.
صفحات :
از صفحه 139 تا 148
 تاریخ تفسیر در چهار قرن اول اسلام
نویسنده:
حسین سلیمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
1- هدف پژوهش : شناخت سیر تحولات تفسیری و آثار مفسران در طول چهار قرن نخست اسلام از مهمترین علوم وابسته به قران است که هر محقق و مفسری باید آن را بداند ۲- روش نمونه گیری : از نوع تاریخی ، به روش کتابخانه ای تدوین شده است ۳- روش پژوهش : ابتدا اصطلاحات مختلف علوم تفسیر و روش تفسیر را تبین و سپس به بررسی تحولات تفسیر در دوران پیامبر و صحابه و تابعین و "تابعین و تابعین " پرداخته و نمونه هایی از تفاسیر هر عصر را بررسی نمودم ۴- ابزار انداه گیری : در این تحقیق کتابهای مرجع قران و تفسیر و رجال ابزار تحقیق بودند ۵) طرح آموزش : بر مبنای اطلاعات و جمع آوری مکتوبات از طریق منابع تاریخی همراه با تجزیه و تحلیل مطالب صورت گرفته است ۶- نتیجه : تفسیر قران به عنوان دانشی که انسان را به شناخت معانی و مقاصد کتاب الهی راهنمایی می کند قدیمی ترین علمی است که از آغاز نزول قران مورد توجه رسول خدا (ص ) و مسلمین قرار گرفته و در تمام ادوار دانشمندان اسلامی به ضرورت آن تاکید کرده اند دلیل این ضرورت به طبیعت قران بر می گردد که در بسیاری از زمینه های مبتنی بر اجمال نازل گردیده و تفسیر رسالتی جز روشنگری مشکلات و مجملات قران ندارد این پایان نامه تحولات تفسیر را در طول چهار قرن نخست اسلام مورد بررسی قرار می دهد و نمونه های از مفسران مشهور و آثار آنها و خصوسیات تفسیر هر عصر ذکر می گردد
بررسی تفسیر آیات مرتبط با یهودیت در المیزان
نویسنده:
مهراب صادق نیا، حسین سلیمانی، محمدعلی طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علامه طباطبایی یکی از سرشناس ترین مفسران شیعه در عصر حاضر است. ویژگی های ممتاز روش تفسیری او المیزان را به یکی از پر مراجعه ترین تفاسیر تبدیل کرده است. روش او، در تفسیر همه آیات یکسان نیست. آیات بسیاری به بحث از جنبه های مختلف دین یهود اختصاص دارد که تفسیر این آیات نیازمند به روش ها، ابزارها و دانش های خاصی است تا بتواند مفاهیم نهفته در آنها را آشکار سازد؛ روش صاحب المیزان در تفسیر این آیات، متمایز از روش کلی او در تفسیر نیست؛ جز اینکه در مقایسه مباحث قرآنی و توراتی، روش تفسیر تطبیقی نیز مشاهده می شود. علامه در این مباحث به برخی از منابع ادیانی نیز مراجعه نموده است. این مقاله به تحلیل کم و کیف استفاده علامه از روش های تفسیری و منابع مورد استفاده او در تفسیر این دسته از آیات است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 30