آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 275
بررسی مبانی فلسفه تعلیم و تربیت در آراء افلاطون
نویسنده:
یحیی کبیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
تربیت همانا کشاندن آدمی است به سوی ارزش های والای انسانی، چنان که آن ارزش ها را بفهمد، بپذیرد،دوست بدارد و به کار آورد . انسانی که به این مقام دست یابد چه بسا به گزینش ارزش ها خواهد پرداخت و راهنما و تربیت کننده خویش خواهد شد و این برترین معنای تربیت است که همانا روکردن آزادانه و آگاهانه است به ارزشها. این مقاله به دنبال آن است که مبانی فلسفه دیدگاه افلاطون،در تربیت را به عنوان روکردن به ارزشهای حقیقی نشان دهد؛این رویکرد نه تنها درباره فرد ، بلکه درباره جامعه و تکامل آن نیز درست است ؛ زیرا جامعه نیز تنها آنگاه در راه تکامل خواهد بود که به ارزش های حقیقی رو کند و هرگاه همتش سستی گیرد و از ارزش های راستین روی برتابد و دلبسته ارزشهای دروغین شود به انحطاط می گراید . از همین روست که میتوانیم بگوییم اگرچه در شرایط عادی تنها بخش کوچکی از شرایط اجتماعی را میتوان به فرمان آورد و کنترل و برنامه ریزی کرد ، اما با رویکرد تربیتی افلاطون بزرگ ترین وظیفه زمامداران هر جامعه فراهم آوردن این شرایط به گونه ای است که زمینه ای باشد برای امکان شکوفایی توانایی ها تکامل معنوی جامعه ، یعنی رو کردن به ارزشهای انسانی.
صفحات :
از صفحه 161 تا 188
ضرورت گفتگو و اعراض از مجادله در جهان اسلام
نویسنده:
راهب عارفی میناآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
چکیده :
در عصر حاضر که می توان آنرا عصر پر آشوب در جهان اسلام نام گذاری کرد، پیش از هر گونه قضاوت عجولانه، ضرورت گفت و گو و پرهیز از مجادله در اولویت اصلی مسلمانان است. جنگ و برادر کشی که از شام تا یمن را فراگرفته نتیجه دوری مسلمانان از فرهنگ گفت و گو و مراجعه به نصوص قرآن است. این نوشتار برآن است تا ضمن واکاوی ضرورت گفت و گو بین مذاهب اسلامی و پرهیز از هر گونه مجادله و خشونت، گفت و گو را به عنوان تنها راه حل معضلات جهان اسلام مورد واکاوی قرار دهد؛ و همه فِرَق اسلامی را به کتاب خدا و سنت رسول الله (ص) دعوت نماید. در پایان نتیجه می گیرد چنگ زدن به ریسمان الهی تنها راه نجات از آشوب در جهان اسلام است.
صفحات :
از صفحه 36 تا 51
شک‌گرایی فلسفی و سنت آن در مقالات میشل دومونتن [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Manuel Bermúdez Vázquez
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : مونتن به طور گسترده ای به عنوان یکی از مهم ترین شکاکان قرن شانزدهم در نظر گرفته شده است. با این حال، اگر مقالات او را به عنوان یک کل در نظر بگیریم، معلوم می شود که او بیشتر یک متفکر شکاک مانند سقراط یا آگوستین مقدس است تا پیرونیستی مانند سکستوس امپریکوس. او بیشتر به شکاکیت آکادمیک نزدیک است تا به شکاکیت مطلق پیرونیسم. این تز ادعا می کند که علیرغم اکثر تحقیقات مدرن، بزرگترین بدهی مونتن به منابع باستانی به سقراط، افلاطون، سیسرو، سنت پل، سنت آگوستین و پلوتارک است تا سکستوس امپیریکوس. من استدلال می کنم که مونتن با تمایز بین شکاکیت آکادمیک و پیرونی آشنا بود و جست و جوی او برای حقیقت به این معنا بود که او بیشتر با سقراط و سنت آگوستین میل داشت تا سکستوس امپریکوس یا پیرو. او قضاوت خود را بیشتر به تعلیق نینداخت: برعکس، او آن را در هر موقعیتی اعمال می کرد. سنت مسیحی نشانی مهم‌تر از آنچه در ابتدا در مقالات مونتن تصور می‌شد بر جای گذاشت. این بازنگری در شک مونتن منجر به ارزیابی مجدد جنبه‌های مختلف سنت شک‌گرایانه از دوران باستان می‌شود. در این پایان نامه من نشان می دهم که شک مونتن تا حدی با حضور شکاکیت در سنت یهودی-مسیحی، عهد عتیق و در سنت پل، لاکتانتیوس و آگوستین قدیس شکل گرفته است. جریان‌های قدرتمند شک‌گرایی در سنت‌های مختلف در قرون وسطی نفوذ کردند و اگرچه وجود آنها تأیید شده است، اما بدهی احتمالی آنها به دوران باستان یونانی-رومی و تأثیر آنها در بازیابی و انتقال شک‌گرایی در اوایل دوره مدرن هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد. من استدلال می کنم که در بحران شکاک اوایل دوره مدرن، نوشته های سکستوس ممکن است به این بحران دامن بزند، اما آنها آن را آغاز نکردند. من ادعا می کنم که احیای Sextus Empiricus بیشتر یک نتیجه بود تا یک علت بحران شک. با توجه به اینکه شک گرایی بخش اساسی از کل مقالات است، می توان گفت که مونتن بخش مهمی از بحران شک بود، اما شک او توسط سکستوس شکل نگرفت. من در این پایان نامه اصالت مونتن و پیچیدگی اندیشه او را ارائه می کنم، و اگرچه گاهی پیگیری آن دشوار است، دیدگاه او کاملا هماهنگ و منسجم است. مونتن ایده های بسیاری را که پیش از او رفته بودند، در نظر گرفت، گاهی آنها را دنبال می کرد، گاهی راه خودش را می گرفت. مونتنی به امکان دانش واقعی معتقد بود، حتی اگر به سنت سقراط و آگوستین، از دستیابی به آن در زندگی یک نفر ناامید بود. مونتن شکاکی بود که به وجود حقیقت اعتقاد داشت و آن حقیقت را از طریق مقاله جستجو می کرد.
مفهوم آیرونی با ارجاع مدام به سقراط [کتاب  به دانمارکی]
نویسنده:
سورن‌ کی‌ یرکگور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Saga Egmont,
چکیده :
"مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" اثری است از "سورن کی یرکگور" که نه تنها به "مفهوم آیرونی" می پردازد بلکه خود نیز یک آیرونی است. "مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" بستری برای آثار بعدی"سورن کی یرکگور" به حساب می آید که چه از نظر سبک و چه از نظر مضمون رد خود را بر نوشتارهای بعدی او بر جای نهاده است. قسمت اول کتاب "مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" بر اساس تفسیرهای "کسنوفون" ، "افلاطون" و "آریستوفانس" از این استاد آیرونی، نوشته شده و مطالبی درباره ی "هگل" و مباحثات "هگلی" را نیز در بردارد. قسمت دوم بحث نیز همسو با قسمت اول و چکیده ای از مباحثات "سورن کی یرکگور" پیرامون "مفهوم آیرونی" است که با مثال های متنوع از فیلسوفان دیگر به خوانندگان ارائه شده است. "مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" در واقع رساله پایان نامه ی "سورن کی یرکگور" است و نخستین مفهوم اصلی در فلسفه وی را تبیین می کند: آیرونی. "سورن کی یرکگور" در این اثر معتقد است که آیرونی تحریک ذهنیات است. در آزادی اخلاقی که "سورن کی یرکگور" به آن اعتقاد دارد ، فرد به تنهایی در برابر نظم مستقر ایستاده و "مفهوم آیرونی" به یک صفت ذهنی تبدیل می شود. مهم ترین چیزی که برای فرد آیرونیک ضروری است، این است که شاعرانه زندگی کند ، از آنچه در درون خویش اصالت دارد آگاه شود و در آفرینش آزادی بالاتر از خودش بایستد. برای تمام کسانی که به طور جدی به مطالعه و تفکر از دریچه ی فلسفه ی "سورن کی یرکگور" می پردازند، خواندن کتاب "مفهوم آیرونی" یک مطالعه ی ضروری به حساب می آید.
مفهوم آیرونی با ارجاع مدام به سقراط
نویسنده:
سورن‌ کی‌ یرکگور؛ ترجمه: صالح نجفی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نشر مرکز,
چکیده :
"مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" اثری است از "سورن کی یرکگور" که نه تنها به "مفهوم آیرونی" می پردازد بلکه خود نیز یک آیرونی است. "مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" بستری برای آثار بعدی"سورن کی یرکگور" به حساب می آید که چه از نظر سبک و چه از نظر مضمون رد خود را بر نوشتارهای بعدی او بر جای نهاده است. قسمت اول کتاب "مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" بر اساس تفسیرهای "کسنوفون" ، "افلاطون" و "آریستوفانس" از این استاد آیرونی، نوشته شده و مطالبی درباره ی "هگل" و مباحثات "هگلی" را نیز در بردارد. قسمت دوم بحث نیز همسو با قسمت اول و چکیده ای از مباحثات "سورن کی یرکگور" پیرامون "مفهوم آیرونی" است که با مثال های متنوع از فیلسوفان دیگر به خوانندگان ارائه شده است. "مفهوم آیرونی" "با ارجاع مدام به سقراط" در واقع رساله پایان نامه ی "سورن کی یرکگور" است و نخستین مفهوم اصلی در فلسفه وی را تبیین می کند: آیرونی. "سورن کی یرکگور" در این اثر معتقد است که آیرونی تحریک ذهنیات است. در آزادی اخلاقی که "سورن کی یرکگور" به آن اعتقاد دارد ، فرد به تنهایی در برابر نظم مستقر ایستاده و "مفهوم آیرونی" به یک صفت ذهنی تبدیل می شود. مهم ترین چیزی که برای فرد آیرونیک ضروری است، این است که شاعرانه زندگی کند ، از آنچه در درون خویش اصالت دارد آگاه شود و در آفرینش آزادی بالاتر از خودش بایستد. برای تمام کسانی که به طور جدی به مطالعه و تفکر از دریچه ی فلسفه ی "سورن کی یرکگور" می پردازند، خواندن کتاب "مفهوم آیرونی" یک مطالعه ی ضروری به حساب می آید.
کی یرکگور و سقراط: مطالعه ای در فلسفه و ایمان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jacob Howland
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : این جلد بررسی رابطه بین فلسفه و ایمان در بخش‌های فلسفی سورن کیرکگارد است. همچنین اولین کتابی است که به بررسی نقش سقراط در این مجموعه نوشته ها می پردازد و اهمیت سقراط را برای اندیشه کی یرکگور به طور کلی روشن می کند. ژاکوب هاولند استدلال می کند که در فرگمنت ها، فلسفه و ایمان احساساتی نزدیک به هم هستند. بررسی دقیق نقش سقراط در قطعات نشان می دهد که اروس فلسفی سقراطی راهی به سوی ایمان می گشاید. در عین حال، کار ایمان - که خود را با چیزی که فراتر از آن است، متناهی را با نامتناهی، و زندگی فرد را در زمان با ابدیت در کنار هم نگه می دارد - اساساً به معنای سقراطی این اصطلاح اروتیک است. فصل‌هایی درباره یوهانس کلیماکوس کی‌یرکگارد و عذرخواهی افلاطون و دیالوگ‌های مرتبط با آن، شخصیت سقراطی نویسنده مستعار بخش‌ها و نقش «خدا» در جستجوی خرد سقراط را روشن می‌کند. هاولند همچنین در مقاله‌های منتشر نشده‌اش، پس‌نوشته نهایی غیرعلمی و تأملات کی‌یرکگور درباره سقراط و مسیح را تحلیل می‌کند.
«مُثُل» در نگاه شیخ اشراق و تطبیق اجمالی آن با اندیشه افلاطون
نویسنده:
مرتضی رضایی، یداللّه یزدان‏پناه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس‌سره,
چکیده :
طرح «نظریه مُثُل» و حضور تأثیرگذار آن در مباحث گوناگون فلسفی، مستند به افلاطون است و به دلیل آنکه دایره هستی را گسترده‏ تر ترسیم می‌کند و از وجود موجوداتی با صفاتی ویژه سخن می‌گوید، در دوره‏ های گوناگون فلسفی و تاریخی موضوع گفت‏ و گو بوده است. یکی از طرف‏داران این نظریه شیخ اشراق، شهاب‏ الدین سهروردی است که جایگاهی تعیین‏ کننده به مُثل در نظام هستی‏ شناختی خود می‌دهد و می‌کوشد از سویی با ارائه ادلّه‏ ای متقن وجود این عالم را اثبات کند و از سوی دیگر، با تبیین روشن نسبت این عالم با مراتب وجودی مافوق و مادون آن، چهره‏ ای معقول‏ تر و پذیرفتنی‏ تر در قیاس با تبیین افلاطون به آن ببخشد. مقاله حاضر کاوشی است در چیستی مُثل از نگاه افلاطون و شیخ اشراق؛ ادلّه ‏ای که شیخ اشراق برای اثبات عالم مُثل ارائه کرده است، و نیز جایگاهی که مُثل در نظام هستی‏ شناختی این دو متفکر دارد. از آنجا که مقصود اصلی نگارنده، بررسی نگاه سهروردی به مُثل بوده است، دیدگاه افلاطون نیز به اجمال کانون توجه قرار گرفته است تا اشتراکات و تفاوت‏ها بهتر خود را نمایان کند.
صفحات :
از صفحه 131 تا 165
مدخل إلى علم الفلسفة
نویسنده:
ا. هـ. آرمسترونغ؛ ترجمه سعید الغانمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: کلمه، المرکز الثقافی العربی,
چکیده :
کتابی خوب و مفید با اطلاعات دقیق بسیار زیاد فلسفی برای شروع و ورود به فلسفه، شناخت پیشافلسفه، ارسطو، سقراط، افلاطون، آگوستین و... این کتاب یک دیباچه و مقدمه شناخت فلسفه است برای کسانی که دوست دارند وارد فضای فکری فلسفی بشوند.
فلسفه اخلاق در انحصار یونانیان
نویسنده:
محمد لگنهاوسن؛ مترجم: منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
مقاله حاضر، بر پیدایش علم فلسفه اخلاق متمرکز است. نویسنده، برخلاف اندیشه رایجی که با توسل به سیر تحولات و مباحث فکری به وجود آمده در میان سوفیست ها و فیلسوفان یونان باستان، علم فلسفه اخلاق را محصول اختصاصی یونانیان می داند، مدعی است که با در نظر گرفتن تحولات و فرایندهای مشابهی که در سایر سنت های اخلاقی پدید آمده، نمی توان قاطعانه فلسفه اخلاق را به مثابه یک علم، محصول خاص و انحصاری یونان باستان دانست، بلکه این مباحث در میان سایر فرهنگ ها نیز به چشم می خورد. در این باره، نویسنده، به ویژه به منازعات اخلاقی و تحولاتی اشاره می کند که در سنت اخلاقی چین میان اخلاق کنفوسیوسی و دیدگاه های موتزو رخ نمود. این تشابهات، برای رد ادعای مختص بودن فلسفه اخلاق به یونانیان و فرهنگ غرب کافی است، هرچند که نمی توان منکر این واقعیت شد که فلسفه اخلاق غربی دارای نوعی ویژگی های اختصاصی است که در سایر فرهنگ ها به چشم نمی خورد.
صفحات :
از صفحه 28 تا 38
جایگاه سقراط در رهیافت دینی کی یر کگور
نویسنده:
محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
این مقاله می‌کوشد تا تصویری از جایگاه سقراط را در رهیافت دینی و اگزیستانسیالیستی کی‌یرکگور نشان دهد. کی‌یرکگور در نوشته‌های خویش تحت تأثیر شدید سقراط قرار دارد و از روش سقراطی سخن می‌گوید. وی او را با حضرت ابراهیم، «شهسوار ایمان»، مقایسه می‌کند و می‌کوشد تا سقراط مشرک و غیرمسیحی را در بستر تفکر مسیحی خودش بگنجاند و از این رو از سقراط به عنوان قهرمان تراژدی نیز یاد می‌کند. کی‌یرکگور خود را سقراط قرن نوزدهم می‌پنداشت و معتقد بود، وظیفه او همان وظیفه سقراطی است. این مقاله با استناد به برخی نوشته‌های کی‌یرکگور به بررسی این تصویر می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 45 تا 62
  • تعداد رکورد ها : 275