آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
آزر(عموی حضرت ابراهیم و از اعلام مصرح قرآن) تارخ(پدر حضرت ابراهیم) ساره(همسر ابراهیم ع و مادر اسحاق ع) هاجر(همسر ابراهیم ع و مادر اسماعیل ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 376
در قرآن کریم می خوانیم که مقام امامت برای حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ بعد از مقام پیامبری حاصل شد پس مقام امام از مقام پیامبری با لاتر است در حالی که در روایات زیادی می خوانیم ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ پیامبر نبوده اند بلکه محدث بوده اند و امام باقر ـ علیه السلام ـ صراحتاً حضرت علی ـ علیه السلام ـ را با وزیر سلیمان و ذوالقرنین مقایسه می کنند و تاکید می کنند این دو پیامبر نبوده اند اکنون آن آیه قران با این احادیث چگونه جمع می شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سئوال مورد نظر لازم است به نکاتي به طور اختصار اشاره نمائيم: الف) مقام امامت همان گونه که در سئوال به آن اشاره شده است برتر از نبوت است. از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده که فرمود: خداي تبارک و تعالي ابراهيم را بنده خود برگزيد پيش از آن بیشتر ...
چرا خداوند مقام امامت را مخصوص ذریه حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ کرده آیا این امر نمی تواند تبعیض نژادی باشد؟ آیا تعداد امامان از اول قرار بوده که حتماً 12 تن باشند شاید افرادی که شایسته امامت بودند از این کم تر یا بیشتر بودند، آن وقت چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتي حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ از مقام عبدالله بودن به مقام نبوت و رسالت برانگيخته شد، خداوند متعال پس از امتحانات فراوان و آزمايشات گوناگون وي را به مقام امامت منصوب فرمود. آن حضرت پس از اينکه به اين مقام رسيد از خداوند متعال درخواست چنين مقامي ر بیشتر ...
كتاب حضرت ابراهيم علیه السلام
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حضرت ابراهيم عليه السلام كتابي داشته است که مشتمل بر مجموعه اي از الواحي بوده است و بر حضرت ابراهيم عليه السلام نازل شده است و به صحف ابراهيم مشهور شده هر چند نام اصلي آن معلوم نيست. قرآن كريم در سوره اعلي آيه19مي فرمايد:(صحف ابراهيم و موسي)،در تفسير بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دوست خدا: قصه حضرت ابراهیم ( ع) در قرآن و سنت
نویسنده:
صدیقه بیگم قریشی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق، قصه ی حضرت ابراهیم در قرآن و سنت می باشد. حضرت ابراهیم، پسر تارخ، دومین پیامبر اولوالعزم الهی است که 69 بار نام نیک او در قرآن مجید آمده است. وی در جامعه مشرک کنعان، در زمان نمرود که مدعی خدایی بود و در شرایط اختناق شدید به دنیا آمد، از کودکی گرایش فطری به توحید داشت و در طول زندگی به مبارزه با پرستش بت ها و اجرام آسمانی و هرچه غیر خدا بود، پرداخت. در این راه متحمل سختی های بسیاری شد و مورد عنایت و آزمایش های الهی قرار گرفت، تا پس از نبوت به مقام امامت رسید. به فرمان خداوند، خانه ی کعبه را به عنوان مرکز توحیدی بنا کرد، فرزندانش اسماعیل و اسحاق تداوم بخش نبوت شدند. ضرورت این رساله با توجه به اینکه پنج/ششم مردم جهان گرفتار کفر و شرک هستند رسالت مبلغان و عالمان دین نجات مردم از شرک و جهنم است، معرفی حضرت ابراهیم به عنوان الگویی توحیدی و مبارزه با شرک از اهمیت بسیار والایی برخوردار می باشد و هدف از ارائه ی این اثر ایفای سهم خود در تبلیغ توحید و تشویق برای مبلغان در نشر آن در جهان می باشد. ویژگی تحقیق خاص نسبت به سایر آثار تحریر شده در موضوع، رد شبهه های بی پاسخ مانند حسادت ساره، ترسیم الگویی متنوع، می باشد. مانند: مدیریت زنان سرپرست خانواده با نظر به زندگی هاجر. مطالب فوق در چهار بخش ولادت تا شکوفایی فطرت توحیدی، احتجاج های ابراهیم در مخالفت با بت پرستی، هجرت های ابراهیم، امامت تا رحلت می باشد که در مجموع از 13 فصل تشکیل شده که با این تحقیق فرضیه های زیر ثابت می شود. آزر عموی ابراهیم بود نه پدرش، حضرت هیچ گاه اجرام آسمانی را نپرستید و امامت والاترین مقام الهی ابراهیم بود. مهم ترین دستاورد پژوهش حاضر آن است که انسان باید مانند ابراهیم خلیل، به فطرت خداجوی خود پاسخ گوید و تسلیم امر خداوند باشد و در مشکلات از خداوند کمک بگیرد. در پایان پیشنهاد می کنیم بر جوانب الگویی حضرت ابراهیم تأکید بیشتری در این موضع شود و آثار کاربردی ارائه گردد.
حنفاء در قرآن کریم
نویسنده:
مریم سعیدی رهبر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه آیین حضرت ابراهیم (ع) و کسانی که پیش از ظهور اسلام بر آن بودند، مورد تحقیق قرارگرفته و در چهار بخش ارائه شده است: در بخش اول کلیاتی درباره معنای لغوی و اصطلاحی حنیف و آرای علمای اسلامی و خاورشناسان در مورد آن آمده. دربخش دوم ادیان و عقاید عرب در عصر جاهلیت، آیین حنیف در آن عصر، کلمه حنیف در قرآن و روایت، ومناظره حنفا با صابئین مورد بحث قرار گرفته است.بخش سوم به حضرت ابراهیم (ع) پیشوای حنفااختصاص یافته و در آن از زندگی، مناظرات، مناقب وکتاب آسمانی او سخن رفته است. بخش چهارم درخصوص شرح احوال حنفاست.
آیا نسوختن ابراهیم (ع) در آتش، با اصل علیت تعارضی ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از آغاز پاسخ، توجه شما را به یک موضوع ثابت شده علمی جلب می کنیم: می دانیم که "آب" در ذات خود دشمن "آتش" بوده و می توان آن را از بهترین وسائل برای مهار آتش دانست، اما همین آب، مرکب از دو عنصر "ئیدروژن" و "اکسیژن" می باشد که اگر با کمک کاتالیزور، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حکمت خداوند در دادن و ندادن فرزند به افراد چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خدای متعال عالم و حکیم است و مسلماً تمام کارهای او از روی حکمت است و برای اداره این جهان پهناور و مخلوقاتی که در آن زندگی می کنند اصول و قوانین و علل و اسبابی قرار داده است. سنت الهی این است که هر کاری از کانال اسباب آن انجام پذیرد. از جمله سنت های بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 376