آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
05.روانشناسان دین
>
کارل گوستاو یونگ
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 153
عنوان :
بررسی اولین مقام عرفانی و تجزیه و تحلیل آن در روانشناسی
نویسنده:
مهنوش مانی، سیدعلی اصغر میرباقری فرد، طاهره خوشحال، شعله امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی عرفان
,
منازل السائرین
,
بررسی اولین مقام عرفانی و تجزیه و تحلیل آن در روانشناسی (عرفان)
,
مقام عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
دین و معنویت ,
تعالیم اسلامی(افعال انبیاء) ,
رویکرد میان رشته ای ,
نثر عرفانی ,
یقظه ,
روان شناسی شناختی ,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان) ,
مقام یقظه ,
مقام قرب ,
تعالیم اسلامی ,
روان شناسی هیجانی ,
نتایج و دستاوردهای یقظه و انتباه (عرفان) ,
نزدیکی به خدا (عرفان) ,
بررسی حکایات و سخنان عرفا با نگاه میان رشته ای (عرفان) ,
چکیده :
امور معنوی و مسائل مربوط به آن در قرن بیستم توجه روانشناسان غربی را به خود جلب کرد. این حوزه از روانشناسی به بررسی دین و معنویت و تأثیر آن در زندگی انسان پرداخته است. جایگاه دین در زندگی بشر، اهمیت آن، تأثیراتی که دین بر روان انسان دارد، بالا رفتن کیفیت زندگی و به تبع آن ایجاد شادی از جمله نظریات این حوزه از روانشناسی است. عرفای مسلمان نیز در کتابهای خود بر اساس آموزههای اسلام به بررسی این امور پرداخته و ضمن بیان آنها به تحلیل و تبیین این موضوعات همت گماردهاند. با کاربرد نظریات عرفا میتوان بعضی از رویکردهای روانشناسی را تبیین کرد و دریافت که عرفای مسلمان نیز به نظریهپردازی در این زمینهها پرداختهاند. در واقع آشکار میشود عارفان در تعلیمات خویش به مباحث روانشناسی روی آوردهاند که دریافت و استخراج این نظریات نیازمند پژوهشهای جدی متخصصان علم روانشناسی بر روی متون عرفانی است. از طرف دیگر برای تفسیر بسیاری از اندیشههای عرفانی آشنایی با نظریات گوناگون روانشناسی ضرورت دارد. در این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام گردیده است کوشش میشود با به کارگیری رویکردهای روانشناسی در زمینه شناخت، رفتار و هیجان، نظریات عرفای مسلمان (تا پایان قرن ششم) در زمینه یقظه و انتباه تبیین گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اسطوره: بررسی فلسفی نظریه میرچا الیاده پیرامون اسطوره
نویسنده:
حسن جعفری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
میرچا الیاده
,
فلسفه دین
,
اسطوره و دین
کلیدواژههای فرعی :
اهداف دین ,
سرّ ,
اسطوره های دینی ,
کارکردگرایی ,
نامقدس ,
شامانیسم ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
ساختارگرایی ,
سمبل (نماد) ,
اساطیر یونان ,
تجلی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
پدیدار شناسی دین ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
نمادهای دینی ,
امر مقدس ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
روش دین پژوهی الیاده ,
تجلی قداست ,
آفرینش در اساطیر ,
کتاب مقدس و نامقدس ,
تکامل هستی ,
اسطوره بازگشت جاودانه ,
ماهیت اسطوره ,
زبان شناسی دین ,
حضور امر قدسی ,
دیالکتیک امر قدسی ,
نمادگرایی در تجلی قداست ,
هدف اسطوره ,
اسطوره و حقیقت ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یکی از متخصصان برجسته در حوزه تاریخ ادیان میرچا الیاده است، که در دهه های اخیر در فرانسه و امریکا زندگی کرد. از آثار وی در می یابیم که اسطوره همیشه گزارشی از آفرینش است و از چگونگی آفرینش و تکامل هستی سخن می گوید. هر چند اسطوره از نگاه اسطوره شناسان کارکردهای متعددی دارد، اما مطابق نظر الیاده، اسطوره مبتنی بر هستی شناسی است و تنها از حقایق، از اموری که واقعا حادث شده اند و از اموری که کاملا تجلی یافته اند، سخن می گوید. او بر این باور است که حقیقت همان امر مقدس است که به طور شاخصی حقیقی است و تحلیلی مبتنی بر تمایز میان مقدس و نامقدس ارایه می دهد. این مقاله، به نقطه نظرهای میرچا الیاده همراه با تنوع حوزه های علمی که در برگیرنده اسطوره شناسی، فلسفه دین و مطالعه دینی است، می پردازد، از ارتباط دین و اسطوره سخن می گوید و در نهایت از ویژگی های اسطوره ای – نمادین ادیان بحث می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کهن الگوی انسان نخستین و نمودهای آن در بخش پیشدادی شاهنامه فردوسی بر مبنای اسطوره شناسی تحلیلی
نویسنده:
فرزاد قائمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
پیشدادیان
,
فریدون
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
کیومرث
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
هوشنگ
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
نخستین انسان
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
ادبیات
,
یمه
,
آفرینش در اساطیر
,
آفرینش انسان در اساطیر
,
کهن الگوی آفرینش
,
طهمورث
,
منوچهر
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی زرتشت ,
شاهنامه ,
آنیما ,
اسطوره های ایرانی ,
آنیموس ,
اعتقادات زرتشتی ,
قهرمان فرهنگی ,
جهان بینی اساطیری ,
جمشید در شاهنامه ,
اساطیر ملل ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
پارینه سنگی ,
مشی و مشیانه ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
فریدون در شاهنامه ,
جمشید در اوستا ,
فریدون در اوستا ,
اساطیر زرتشتی ,
جمشید در اساطیر ,
منوچهر در شاهنامه ,
منوچهر در اوستا ,
چکیده :
آفرینش نخستین نمونه انسانی - انسان مثالی نخستین - از مهمترین مراحل کهن الگوی آفرینش در فرهنگ های مختلف بشری است. نمونه بنیادین انسان نخستین، الگویی کهن است که در شکل انسان غول آسا یا خداگونه یا جفت اولیه پدیدار می شود. هدف این جستار، تشریح نمودها و کیفیت های اسطوره شناختی کهن الگوی انسان نخستین در فرهنگ های اساطیری و اساطیر ایران باستان، به ویژه در بخش پیشدادی شاهنامه فردوسی است. روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل ها، اسطوره شناسی تحلیلی است. از این دیدگاه سه شاخصه اصلی کهن الگوی انسان نخستین، ابتدا خاستگاه لاهوتی، سپس داشتن نمونه همزاد و بالاخره خویشکاری تمدن سازی و ایفای نقش قهرمان فرهنگی در تاریخ نمادین یک قوم است. در شاهنامه، این خویشکاری های سه گانه بین مجموعه ای از شاهان پیشدادی که هر کدام می توانند نمونه ای از نخستین انسان به شمار آیند، توزیع شده است که در این جستار، با رویکردی تحلیلی و تطبیقی، نمودهای هر یک از این خویشکاری ها در مورد کیومرث، هوشنگ، تهمورث، جمشید، فریدون و منوچهر بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 209
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوه و معانی روانشناسی در اندیشه نیچه با نظر به آرای یونگ
نویسنده:
علی عزیزیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
خواست قدرت (نزد نیچه)
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی فیزیولوژیک
,
بازگشت جاودان همان
چکیده :
نیچه در عبارت معروفی در کتاب فراسوی خیر و شر روانشناسی را ملکه علوم میداند و به دنبال نشاندن روانشناسی به جایگاه اصلی خود در میان علوم است. همچنین میدانیم که نیچه پیوسته خود را روانشناس نامیده است. این روانشناس بودن نیچه به چه معناست؟ روانشناسی نیچه نوعی روانشناسی فیزولوژیک است که بر اساس تحلیل نیروها و تفسیر آنهاست. این نیروها با اینکه تمام نیروهای عالم را در بر میگیرند اما تفسیر علم فیزیک از آنها ناقص است و نمیتواند بیانگر آنها باشد. همچنین این نیروها بدون منشأ و اتم هستند ولی در عین حال به طرزی مکانیکی بر هم عمل میکنند. این را نیچه جمع دید افلاطونی و مکانیکی نامیده است.شناخت "من" و تفاوت آن با "خود" و سیر "من" به سوی "خود" و ایجاد رابطهای مستحکم میان "من" و "خود" هدف کلی روانشناسی نیچه میباشد به این ترتیب که "من" تا آنجا که خود را تن نمیداند و از بدن جدا و بیگانه گشته است، ارتباط خویش را با "خود" که همان خرد بدن میباشد از دست داده است.لیکن این "من" و عالم خیال که توهم اراده آزاد دارد، به کلی نفی نمیشود. در اینجاست که نیچه با آرمان زاهدانه فاصله میگیرد. اما هر اراده آزادی نیز تأیید نمیشود. تنها آن اراده آزادی به راستی اراده آزاد است که "خواست قدرت" و "خواست بازگشت جاودان" همان را دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی نظریه روانپویایی فروید، یونگ و لاکان
سخنران:
شروین وکیلی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم نمادین «مرکز» با مطالعۀ تطبیقی نظریات الیاده و یونگ
نویسنده:
مرضیه ثابت اقلیدی ، محمدتقی پیربابایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«مرکز» از جمله موضوعات بنیادین در توضیح و فهم جهان هستی و پدیدهها است. بسیاری از هستیشناسان مبانی خود را با اتکاء به تلقی خود از این مفهوم تبیین میکنند. پژوهش حاضر به روش تحلیلی ـ تطبیقی درصدد بررسی مفهوم نمادینِ مرکز با تکیه بر نظریات دو اسطورهشناس برجسته، میرچا الیاده و گوستاو یونگ است. سؤال اصلی پژوهش حاضر آن است که مفهوم نمادین مرکز در نگاه میرچا الیاده و گوستاو یونگ چه بوده و نمود آن در جهان خارج کدام است؟ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا تلقی این دو اندیشمند از جهان، انسان و رابطۀ جهان و انسان بررسی و سپس مفهوم «مرکز» در نظام معرفتیشان تبیین شده و در نهایت با توجه به نگاه نمادگرایانۀ آنها، نمادهای این مفهوم در جهان خارج نیز معرفی شده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، الیاده مرکز را نقطۀ شروع آفرینش میداند که در آن نقطه مراتب مختلف هستی به یکدیگر مرتبط و متصل میشوند. وی ستون کیهانی را به عنوان نماد این مفهوم معرفی میکند. یونگ حقیقت را در روان انسان جستوجو و کهنالگوی خویشتن را به عنوان مرکز روان و ماندالا را به عنوان نماد این کهنالگو در جهان خارج معرفی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین از منظر روان شناسى و مقایسه آن با رویکرد اسلامى
نویسنده:
رحیم نارویی نصرتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
روان شناسی اسلامی دین
کلیدواژههای فرعی :
نیازهای انسان ,
03. انسان شناسی Human nature ,
فطرت(کلام) ,
عقده اودیپ ,
رفتارشناسی ,
انسان شناسی دینی ,
فقر ذاتی ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
نیازهای طبیعی انسان ,
انسانشناسی دین ,
روان کاوی دین ,
روان شناسان فطرى نگر ,
روان شناسان عارضى نگر ,
منشا روان شناسانه دین ,
پیدایش ادیان ,
تبیین رفتار ,
گرایش به عمل ,
گرایش به تبعیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
انسان همواره در مسير تحول، برخوردار از دو نوع رفتار بوده است: برخى از رفتارهاى او متناسب با نيازهاى محسوس و مادى اوست. برخى ديگر متناسب با نيازهاى غيرمادى. قسمتى از رفتارهاى غيرمادى، عموما رفتار و كنش دينى تعبير مى شوند. هرچند به مقتضاى طبيعت دو بُعدى آدمى هر دو دسته رفتار در نهاد او وجود دارد و به خاموشى نمى گرايد و اساسا چنين امرى خارج از اراده اوست و تنها ممكن است بروز و ظهور يكى بر ديگرى غلبه داشته باشد، اما وجه تمايز انسان از ساير حيوانات رفتار دينى اوست. چنان كه هنرى لوكاس (Lucas, s. Henry) مى گويد؛ دين پيچيده ترين عنصر فرهنگ ابتدايى انسان است. روشن است كه همه مردم آغازين به گونه اى اعتقاد دينى داشته اند و انسان اوليه مانند بازماندگانش به نيروى رازآلودى كه نگاه دارنده زمين، آسمان و سراسر زندگى اوست، عميقا احساس وابستگى مى كرد. دين وجه تمايز اصلى بشر است؛ يعنى حيوانات ممكن است نسبت به بعضى افراد بشر در پاره اى توانايى هاى خاص پيشرفته تر باشند، نظير قدرت بالاى دريافت هاى حسى و سازندگى عملى، اما هرگز مشاهده نشده است كه حيوانى كارى را براى زندگى پس از مرگ خود انجام دهد. در این مقاله بررسی دین از جنبه روان شناسی و ارتباط آن با دین اسلام ذیل این موضوعات مورد بررسی قرار می گیرد: نظر استنلی در باب دین، نظر ویلیام جیمز در باب دین، نظر كارل گوستاو. يونگ در باب دین، نظر زيگموند فرويد در باب دین، روان شناسان فطرى نگر، روان شناسان عارضى نگر (محيط نگر)، ابعاد شناختى و گرايشى انسان در پيدايش اديان.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی باورهای دینی ازدیدگاه ویلیام جیمز، زیگموندفروید و کارل گوستاو یونگ
نویسنده:
مهدی دلاکه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ویلیام جیمز
,
فروید
,
یونگ
,
پراگماتیسم
,
روانشناسی دین
,
دَیِّن
,
الهیات و معارف اسلامی
,
مبانی فلسفه و کلام
چکیده :
چکیدهمسألهی دین، همواره یکی از دغدغه های بشر بوده و هست. گستره وسیع ادبیات تولید شده در این باب در حوزه ها و رشتههای مختلف علمی از جملهفلسفه، کلام، جامعهشناسی و روانشناسی، خود شاهدی بر این ادعاست. در روانشناسی دین، به عنوان یکی از رشتههای علمی نسبتاً نوظهور، ریشهها و مبانی درون فردی دین مورد بحث و بررسی قرار می گیرد که تاکنون بحث و جدل های درازدامنی را به دنبال داشته است. در این میان نظرات ویلیام جیمز، زیگموند فروید و کارل گوستاو یونگ از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. پژوهش حاضر، نظر به آنکه یکی از رسالتهای کلام جدید پرداختن به شبهات جدید و برون دینی است، ضمن مراجعه به منابع و مستندات متعدد و با روشی توصیفی و تحلیلی،به بررسی دیدگاه های این سه تن در باب باورهای دینی پرداخته است. بنا بر یافته های این پژوهش، دیدگاه ویلیام جیمز در تحلیل روانشناختی گزارههای دینی، عمدتاً مبتنی بر تفکرات پراگماتیستی اوست. او سعی میکند با توجه به پیامدهایی که باورهای دینی در زندگی شخصی افراد دارند، ارزش حقیقی دین را ارزیابی کند. از طرف دیگر، توجه فروید به ریشه های عمیق روانی دین منعطف است. او ترس انسانهای اولیه از سختیهای طبیعت و نیز ناکامیهای جنسی وی را منشاء اصلی دین معرفی می کند. اما یونگ با تأکید بر ضمیر ناخودآگاه جمعی بشر، بر این عقیده است که باورهای دینی ریشه در روان و سرشت بشر دارند. در واقع به باور او، یکی از کارکردهای ذاتی روان بشر، تمایلات دینی است. در مجموع باید گفت جیمز، فروید و یونگ به ترتیب نگرشی مادی و دنیوی به ادیان دارند و از جنبهی مافوق طبیعی و سعادتبخش ادیان غافل شدهاند. نتیجهای که میتوان از یافتههای این پژوهش گرفت، این است که باورهای دینی به هیچ وجه ریشه در جهل و ترس انسانها ندارند و در گذشته و نیز امروزه، دانشمندان خداباوری وجود داشته و دارند. همچنین ترس از امور طبیعی، امروز هم وجود دارد، بدون آنکه انسانها به آن منبعی الهی بدهند. در باب جنبهی روانی دین باید گفت، باورهای دینی اگر مبنایی مافوق طبیعی نداشته باشند، جنبه روانی آنها هم معنادار نخواهد بود. در نهایت باید گفت صرف سودمند بودن گزارههای دینی و اعتقاد به آن، جنبهی اخروی و سعادت بخش ادیان را توجیه نمیکند و لذا انسانها باید در حیات دینی خود هم به جنبهی شهودی دین و هم مافوق طبیعی آن، توجه کنند. واژگان کلیدی: دین، روانشناسی دین، زیگموندفروید، کارلگوستاو یونگ، ویلیام جیمز، پراگماتیسم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدیدارشناسی زن جادو (با تکیه بر شاهنامه و شهریار نامه)
نویسنده:
مهدی شریفیان ,بهزاد اتونی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سِحر
,
اسطوره
,
آنیما
,
پری
,
زن جادو
,
اعتقادات زرتشتی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
ادبیات حماسی
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
شیطان در دین زردشتی
,
ادبیات
,
جادو در اساطیر
,
رابطه دین و جادو
,
پری در ادبیات فارسی
,
صفت زن جادو
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
کلیدواژههای فرعی :
مکتب روان شناختی یونگ ,
منظومه های حماسی ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
روسپیگری ,
متون زردشتی ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
جهی ,
ثنویت زردشتی ,
جادوی سیاه ,
جادوی سفید ,
جن و پری ,
شهوت پرستی ,
هرزگی آیینی ,
چکیده :
از جمله موجودات اهریمنی که در اساطیر، افسانه ها و حماسه های پارسی در تقابل با قهرمان داستان به ایفای نقش می پردازد و سعی در اغوای قهرمان و گاه کامگیری از او دارد، «زن جادو» است. در شاهنامه و شهریارنامه، دو اثر حماسی پارسی، نیز سه بار با این موجود اهریمنی روبه رو می شویم، در شاهنامه در خان چهارم رستم و خان چهارم اسفندیار، و در شهریارنامه در داستان مرجانه جادو با شهریار. در این مقاله پس از بحثی مختصر پیرامون «پری»، کوشیده ایم اثبات نماییم که زن جادو، همان پری است. آنگاه به بررسی تاثیر اعتقادات و افکار زرتشتی در شکل گیری این موجود اهریمنی با تکیه بر روانشناسی ژرفا پرداخته ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه جهت گیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود با دانشجویان در حال فارغ التحصیل
نویسنده:
مرتضی کرمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تدین
,
جهت گیری دینی
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
کارکردهای روانشناختی دین
,
جهت گیری مذهبی در دانشجویان
کلیدواژههای فرعی :
جهت گیری مذهبی بیرونی ,
جهت گیری مذهبی درونی ,
انسان دین ورز ,
تاثیر دین در زندگی انسان ,
پرسشنامه جهت گیری مذهبی ,
تاثیر جهت گیری مذهبی بر سلامت روان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
هدف این پژوهش، مقایسه جهت گیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود با دانشجویان در حال فارغ التحصیل است. به این منظور، از میان دانشجویان تازه وارد دوره روزانه دانشکده های فنی ‐ مهندسی، علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی (N=700) و دانشجویان در حال فارغ التحصیل همین دانشکده ها(N=300) با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای ساده به ترتیب 237 و 124 نفر انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه جهت گیری مذهبی است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. شاخص های آماری محاسبه شده توصیفی و استنباطی عبارتاند از: میانگین، انحراف معیار و خطای معیار میانگین آزمون T مستقل، شاخص اندازه اثر، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون شفه. یافته های این پژوهش نشان داد که بین جهت گیری مذهبی دانشجویان جدیدالورود و در حال فارغ التحصیل، در سطح 0.01 تفاوت معناداری وجود دارد. با انجام آزمون شفه مشخص شد که بین جهت گیری مذهبی دانشجویان دانشکده های ادبیات و علوم پایه در سطح 0.05 تفاوت معناداری وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 153
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید