آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
ادموند هوسرل
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 296
عنوان :
نقد النـزعة الموضوعية (أو في مسألة التقنية) : بين هوسرل وهيدجر
نویسنده:
أردلان جمال
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسى
نویسنده:
پال ک موزر (Paul K. Moser)
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی پسینی
,
معرفت شناسی پیشینی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
حقایق امکانی ,
شهودگروی ,
نظریه انسجام گرایی ,
صدق ,
حقایق عقل((لایب نیتس)، مقابل حقایق واقع لایب نیتس) ,
توجیه معرفتی(مقابل توجیه غیر معرفتی) ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
ضرورت خاص ,
ضرورت امکانی ,
معرفت پیشینی حداقل ,
حقایق علوم طبیعی ,
وضعیت متافیزیکی حقایق ,
چکیده :
معرفتشناسى، شاخه اى از فلسفه است که به بحث از ماهیت معرفت و حوزه آن، مبانى و پیشفرض هاى حصول معرفت، و اعتبار اقسام گوناگون شناخت مى پردازد. یکى از مباحث معرفت شناسى بررسى ماهیت دو گونه معرفت، یعنى «معرفت پیشینى» و «معرفت پسینى»، و تمایز آن دو و همچنین نسبت این تقسیم با تقسیمات ذى ربطى همچون تقسیم قضایابه «ترکیبى» و «تحلیلى» و تقسیم حقایق به «ضرورى» و «ممکن» است. مباحث یاد شده، محور اصلى مقاله حاضر را تشکیل مى دهد، به گونه اى که انتظار مى رود پس از مطالعه آن، طرحى کلى از پیشفرض ها، مبانى، مسائل و مشکلات این بحث فرا روى خواننده علاقه مند به مقولات معرفت شناختى قرار گیرد. آقاى پال ک. موزر (Paul K. Moser) گلچینى از مهمترین مقالات جمعى از فیلسوفان مشهور مغرب زمین در این باب را جمع آورى کرده و خود مدخلى به ابتداى آن افزوده که نوشتار حاضر بازگردان بخش نخست آن است. مجموعه مزبور، در سال1987 با این مشخصات منتشر گردیده است: Moser Paul K.,A Priori Knowledge,(Oxford UniversityPress,1987)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هوسرل و هايدگر
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
نسخه متنی
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
کلیدواژههای اصلی :
آلبرشت هوسرل
,
فلسفه هوسرل
,
درباره هوسرل
,
درباره هایدگر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد رویکرد هوسرلی به معرفت از دیدگاه عقلانیت نقاد
نویسنده:
علیرضا منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی معاصر
,
فلسفه هوسرل
چکیده :
رویکرد پدیدارشناسانۀ هوسرل با انتقاد از وضع کنونی علم و معرفت از آن تعبیر به بحران میکند. هدف هوسرل این بود تا با ارائۀ برنامهای فلسفی راهی برای برونشد از این بحران پیشنهاد کند. اما تلاش برای بازگرداندن فلسفه به جایگاه وحدتبخش قدیم و نجات این علم بحرانزده و بخشیدن چهرهای انسانی و معنوی به آن، مستلزم در نظر گرفتن ملاحظاتی دربارۀ عینیت و عقلانیت علم است که غفلت از آن ما را در مسیری قرار میدهد که براساس آموزههای عقلانیت نقاد هم نادرست است و هم نامطلوب. توضیح داده میشود که این آموزهها متضمن بازنگری در خصوص ذاتگرایی و موجهگرایی و توجه به اهمیت و جایگاه صدق در رویکرد پدیدارشناسانۀ هوسرل است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه معاصر (هوسرل و هایدگر با تاکید بر مفهوم افق)
مدرس:
احمد رجبی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه جدید
,
فلسفه غربی
,
فلسفه مدرن (رنسانس و عصر جدید)
,
فلسفه معاصر
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه معاصر (هوسرل و هیدگر)
مدرس:
احمد رجبی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه جدید
,
فلسفه غربی
,
فلسفه هوسرل
,
فلسفه معاصر
,
فلسفه جدید
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
چکیده :
در این درسگفتار به مسئله ی بنیادگذاری فلسفه در پدیدارشناسی و نسبت آن با مسئله زمان پرداخته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی عشق در عرفان مولوی تحلیلی در پرتو پدیدارشناسی هوسرل، هایدگر و مرلوپونتی
نویسنده:
کمال ملکیان ، عیسی نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از نگاه فلسفی، بررسی معرفت عاطفی و به تع آن معرفت عرفانی که مبتنی بر عشق به خداست، چندان در سنت فلسفی غرب جایگاه شایستهای نداشته است. مطابق دیدگاه حاکم بر این سنت، عواطف و احساسات ارتباط چندانی با دستیابیهای عالی به معرفتِ «محض» ندارند. در این رویکرد، معرفت به منزلۀ «بسندگی یا تطابق حداکثری» میان «بازنمود ذهنی» و برخی «ذوات» در جهان خارج از ذهن فهمیده میشود؛ یعنی برخلاف «زبان» و «دادههای حسی»، «عواطف» هیچ چیز را «بازنمایی» نمیکنند و چیزی بیشتر از «پاسخهای ذهنی» به اشیا نیستند؛ همین امر موجب نادیدهگرفتن نقش حوزۀ عاطفی و احساسی انسان در کسب معرفت در این سنت بوده است. این امر متفکران غربی را برانگیخت تا به بازنگری مفهوم معرفت و راههای دستیابی به آن بپردازند. در این میان، هوسرل با تشخیص مفهوم «حیثِ التفاتی» به عنوان مهمترین ویژگیِ آگاهی، دریچهای تازه به مفهوم معرفت گشود. علاوه بر هوسرل، هایدگر نیز در پدیدارشناسی خاص خود نشان داد مفهومی از «معرفت» در دست است که اصیلتر از «بازنمودِ کارآمد» است. معرفت نزد هایدگر همان «گشودگی»است؛ پس عواطف و احساسات چگونگیِ بودن اشیا را بر ما «میگشایند». هدف مقاله پیش رو تحلیل کارکرد عشق بهمثابه قویترین و مهیجترین امر عاطفی و احساسی به روشی پدیدارشناختی و در پرتو پدیدارشناسی هوسرل، هایدگر و مرلوپونتی برای شناخت معرفت عاطفی و عاشقانه در مثنوی مولوی است. یافتههای مبتنی بر تحلیلهای پدیدارشناختی اشعار مثنوی، امکان حصول معرفت عرفانی «عشق» را از خلال فروکاست و التفات عرفانی تأیید میکنند و نشان میدهند که معرفت عرفانی نهتنها امکانپذیر است، بلکه شیوهای از معرفت است که کمتر در جریان سنت فلسفی غرب به آن پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 6 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
Essays on Gödel’s Reception of Leibniz, Husserl, and Brouwer
نویسنده:
Mark van Atten
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Springer,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
978-3-319-10030-2, 978-3-319-10031-9
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد به پروژه دو مرحلهای گودل میپردازد که ابتدا از پدیدارشناسی استعلایی هوسرل برای بازسازی و توسعه مونادولوژی لایبنیتس استفاده میکند و سپس ریاضیات کلاسیک را بر روی متافیزیک بهدستآمده است. نویسنده به تحلیل جنبه های تاریخی و سیستماتیک آن پروژه می پردازد و سپس با تاکید بر مرحله دوم آن را ارزیابی می کند. کتاب پیرامون استفاده گودل از لایب نیتس، هوسرل و بروور سازماندهی شده است. گودل به دور از در نظر گرفتن فیلسوفان گذشته بیربط با دغدغههای سیستماتیک واقعی، استفاده از نویسندگان تاریخی را برای چارچوببندی دیدگاه فلسفی خود پذیرفت. فلسفههای لایبنیتس و هوسرل پروژهی او را تعریف میکنند، در حالی که شهود گرایی بروور نقطه ضعف اصلی آن است: قرابتهای نزدیک بین پدیدارشناسی و شهودگرایی، سدی را برای تلاش گودل برای فراتر رفتن از شهودگرایی ایجاد میکند. چهار مقاله اصلی عبارتند از: «مونادها و مجموعه ها»، «درباره رشد فلسفی کورت گودل»، «گودل و شهودگرایی»، و «ساخت و ساختار در ریاضیات». نخست تلاش گودل برای توجیه، با استدلالی از قیاس با مونادولوژی، اصل بازتاب در نظریه مجموعه ها را تحلیل و نقد می کند. همچنین حمایت بیشتری از ایده گودل ارائه می کند که مونادولوژی نیاز به بازسازی پدیدارشناسی دارد، با نشان دادن اینکه مونادولوژی تکمیل نشده قادر به یافتن مستقیم ریاضیات نیست. دوم به مطالعه خوانش گودل از هوسرل، رابطه آن با مونادولوژی لایب نیتس و تأثیر آن بر نوشته های منتشر شده او می پردازد. سومین مورد بحث می کند که چگونه در موقعیت های مختلف شهودگرایی بروور واقعاً از آثار گودل الهام گرفته است، به ویژه تفسیر دیالکتیک. چهارمی به این سوال می پردازد که آیا ریاضیات کلاسیک پایه پدیدارشناختی را که گودل در نظر گرفته بود می پذیرد یا خیر، و نتیجه می گیرد که چنین نیست. مقالات باقی مانده زمینه بیشتری را ارائه می دهند. مقالات گردآوری شده در اینجا در دهه گذشته نوشته و منتشر شده است. یادداشت هایی برای ثبت افکار بیشتر، تغییرات ذهنی، ارتباط بین مقالات و به روز رسانی منابع اضافه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراک زیباییشناسی آگاهی در پدیدارشناسی از نظرگاه هوسرل، هیدگر و سارتر
نویسنده:
عبدالرضا صفری ، امراله معین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
مقالۀ حاضر میکوشد نشان دهد در آموزۀ روانشناختی پدیدارشناسی بهسببِ کاربست روش فروکاست آیدتیک، ادراک معرفتشناختی آگاهی به ادراک زیباییشناختی آگاهی تبدیل میشود. دستاورد مهم این مقاله تمرکز بر این چرخش انقلابگونه است که تمهیدات آن از هوسرل و آموزۀ فروکاست آیدتیک او مایه میگیرد؛ زیرا براساسِ این روش، حیات استعلایی آگاهی از حالت شهود ذوات در ذهنیت محض به علمی عینیکننده تبدیل میشود تا سبب قوامبخشی (وجودبخشی) اشیا شود؛ اما سرانجام کاربست آموزۀ فروکاست آیدتیک نزد هیدگر قرارگرفتن وجود خاص آدمی به جای آگاهی است تا آگاهیـاگزیستانس پدیدار شود. نویسنده نتیجه میگیرد براساسِ کاربست این آموزه و یکیشدن آگاهی و آزادی که شاخصۀ مهم اگزیستانس است، در نزد سارتر هدف نهایی آموزۀ فروکاست آیدتیک، عدمسازی است؛ زیرا آگاهی محض، خالی از محتوا و عدم است. به این ترتیب، آگاهی در عین حال که خودانگیختگی است، آگاهی هم هست؛ لذا آگاهیْ صرافت محض و فاقد ماهیت شناخته میشود و میتوان آن را به «طرح» تعریف کرد؛ زیرا میتواند خود را آزادانه بیافریند، انتخاب و ابداع کند. پس آگاهی همان اگزیستانس است. این گونه از ادراک حیات استعلایی آگاهی را میتوان عمیقترین ریشۀ ادراک زیباییشناسی آگاهی دانست که سرانجام پدیدارشناسی را به «فلسفۀ عمل» تبدیل میکند؛ اما نمونههای مهم خودانگیختگی و نظرگاه زیباییشناختی آگاهی که در اینجا طرح آگاهی خوانده میشود، در تخیل و عواطف بهروشنی دیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوه اشتراک و شباهت در دیدگاه های معرفت شناختی ملاصدرا و هوسرل
نویسنده:
علی حقی، محمدامین مداین شیشوان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بدیهیات
,
اتحاد عاقل و معقول و عقل
,
علم حضوری
,
پدیدارشناسی
,
فاعل و متعلق شناسا
,
فلسفه هوسرل
,
درباره هوسرل
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
فلسفه به عنوان دانشی که متکفّل مسائل زیر بنایی است؛ نیازمند اتصاف به صفت تیقّن و یقینی بودن است. در غیر این صورت به عنوان دانش پایه ای نمی تواند مسائل زیر بنایی سایر علوم را در قلمرو خود مورد بحث قرار داده و به وضوح تبیین کند.هوسرل و ملاصدرا دو فیلسوفی هستند که با وجود تفاوت در نظام فکری شان به مسئله تیقن و ماهیت یقین پرداخته اند. هوسرل با طرح فروکاهش ها «reduce» و اپوخه «epoche» و ملاصدرا با طرح مسئله « اتحاد عقل و عاقل و معقول» راه رسیدن به یقین و کیفیت یقین را شرح داده اند. ما در این نوشتار به وجه اشتراک میان دو فیلسوف از این جنبه معرفت شناسی خواهیم پرداخت.ملاصدرا با طرح نظریه اتحاد عقل ، عاقل و معقول و نیز پر اهمیت جلوه دادن فاعل انسانی در مسئله شناخت ؛ علم و نفس را از گونه مجردات دانستن و عدم غیبت مجردات از یکدیگر ؛ معنای ویژه ای از یقین را ارائه داده است که مسبوق به سابقه نیست. البته در این معنای یقین نباید جایگاه علم حضوری و ابتنای علم حصولی بر علم حضوری را فراموش کرد.همین معنای یقین در هوسرل نیز مشاهده می شود . وی آگاهی را ساحت سه جانبه – فعل آگاهی ،اگو، متعلق آگاهی- می داند که با عقل ، عاقل و معقول متناظر هست. و باز این سه امر در اندیشه هوسرل در اتصاف با یکدیگر قرار دارند.هوسرل چونان صدرالمتالهین نقش فاعل شنا سا به عنوان نقطه مرکزی می پذیرد؛ و از آن به عنوان (( اگوی استعلایی )) یاد می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 296
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید