آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى (قم)
>
پژوهشکده فلسفه و کلام
>
محمدتقی سبحانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 122
عنوان :
انسان شناسی متکلمان امامیه بغداد (شیخ مفید و سید مرتضی): گزارش تحلیل نقد
نویسنده:
سعیده نبوی هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اراده
,
مرگ
,
معاد(کلام)
,
انسان
,
بازآفرینی
,
نابودی
,
درباره شیخ مفید
چکیده :
انسانشناسی از آن رو اهمیت دارد که تصور انسان از خودش، بر تصور او از خدا، جامعه و طبیعت و رابطهاش با آنها تأثیر میگذارد. متکلمان نیز در نظریهپردازیها و نظامسازیهای کلامی از تصوری که از انسان در ذهن داشتند، آزاد نبودند. شیخ مفید و سید مرتضی، همچون دیگر متکلمان نخستین، به انسان به دیدهی «مکلَّف» می-نگریستند و از این زاویه، به بررسی حقیقت، ساحتهای وجودی و سرانجام انسان میپرداختند. انسان، از دیدگاه شیخ مفید، نفس دارای بدن است که حیات ذاتی آن نیست و از دیدگاه سید مرتضی، همین پیکر مادی با ساختار ویژهاش است که اگر شرایط فراهم گردد، حیات در آن پدیدار میشود. بازتاب این اختلاف نظر را در تعریف آنها از ماهیت مرگ و چگونگی زندگی پسادنیوی میتوان دید. از دیدگاه سید مرتضی، مرگ نابودی تدریجی انسان است که با فروپاشیدن بدن، آغاز و با نابودی اجزای سازندهاش در آستانهی رستاخیز پایان میپذیرد؛ درحالیکه از دیدگاه شیخ مفید، مرگ اجمالاً نابودی بدن دنیایی و انتقال نفس به بهشت یا دوزخ است و سپس نابودی همه چیز حتی نفوسی که از زندگی برزخی برخوردارند در آستانهی رستاخیز. با این وصف، از دیدگاه آنها، معاد بازآفرینی چیزی است که نابود شده بود. استاد و شاگرد، هر دو، بر این باورند که انسان، مختار و قدرت او پیش از فعل است. اختلاف نظر آنها در اراده است که شیخ مفید اراده را فعل غیر ارادی انسان و ایجابآور میداند، درحالیکه به نظر سید مرتضی، اراده ارادی است و به وقوع فعل ضرورت نمیبخشد. از دیدگاه سید مرتضی، عقل انسان این توانایی را دارد که حسن و قبح برخی افعال را به تفصیل درک کند، از جمله وجوب تفکر برای خداآگاهی را؛ درحالیکه از دیدگاه شیخ مفید، تکلیف بدون پیامبر آغاز نمیشود و گرچه تفکر نخستین تکلیف است، اما عقل در چگونگی استدلال و علمی که باید به آن دست یابد، به هدایت پیامبرانه نیاز دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جهتداری علوم تجربی از منظر برخی اندیشمندان معاصر
نویسنده:
محمد تقی سبحانی، حسین سعدآبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
را میتوان از مهمترین مبانی معرفت شناسانه در راستای قبول و یا رد مسأله « جهتداری علم » مسأله دانست و از همین رو موضوعی پر اهمیت به شمار میرود. « علم دینی » در نوشتار پیش رو، مسأله مذکور از نگاه سه اندیشمند معاصر؛ یعنی آیت الله جوادی آملی، دکتر سروش و حجت الاسلام و المسلمین میرباقری مورد بررسی قرار گرفته است و سعی شده تا با تکیه بر مبانی و تصریحات هر یک، نظر ایشان در مسأله جهتداری تبیین شود. برخی از اندیشمندان مذکور، مبانیای دارند که در نگاه اول با موضوع جهتداری علم سازگار نیست؛ از جمله استاد جوادی آملی و دکتر سروش قائل به واقع نمایی علم هستند و فهم نسبی را رد میکنند، بر خلاف آقای میرباقری که تعریف مشهور از علم را نقد و سخن از حضور فاعلی در فرایند فهم به میان آوردهاند و به نوعی قائل به نسبیت فهم هستند. در ترابط فهم و اختیار نیز استاد جوادی و دکتر سروش فهم را غیر اختیاری میدانند و در مقابل، حجت الاسلام میرباقری معتقد است فهم بدون اختیار شکل نمیگیرد. از این گذشته ظاهرا سایر مبانی این سه شخصیت، بر موضوع جهتداری علوم تجربی موجود صحّه گذاشته و آن را تایید میکند. از جمله همگی قائل به تاثیر فلسفه در این علوم هستند. همچنین هر سه، فرضیهها و نظریهها را در علم مؤثر دانسته و از نقش شخصیت عالم و محیط پیرامون او در علم سخن گفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت اجتهاد اعتقادی در معارف اهل بیت علیهم السلام و رونمایی از موسوعه آیت الله میرزا مهدی اصفهانی
سخنران:
محمدتقی سبحانی، رضا برنجکار، محمدعلی مهدوی راد
نوع منبع :
مقاله , صوت , سخنرانی , فیلم
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
چکیده :
برای مشاهده فیلم و استماع صوت جلسه به هرسه آدرس داده شده مراجعه کنید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العلم والعقل والحب في ديوان مثنوى
نویسنده:
محمد تقي السبحاني؛ ترجمه: عباس صافی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقل ( جوهر )
,
عقل(منطق)
,
معرفت
,
حب
,
یقین
,
عقل(قوه عاقله)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حجیت متشابک منابع معرفت در فهم و تبیین آموزه های اعتقادی
نویسنده:
محمد تقی سبحانی، محمد مهدی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت
,
نقل
,
حجیت متشابک
,
توسعه ظرفیت عقل
,
01. خداشناسی (کلام)
,
عقل و دین
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
حجیت ظواهر قرآن ,
مکاشفه ,
خداشناسی ,
گزاره های دینی ,
حجیت عقل ,
حجیت وحی ,
تعامل عقل و وحی ,
عقل سمعی ,
آیات متشابه ,
حجت باطنی ,
آیات محکم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
شاپا (issn):
0
چکیده :
سخن از ربط و نسبت منابع شناخت، در نظام معرفت دینی، اهمیت خاصی دارد. دیدگاه های موجود در این زمینه از رهیافت های گوناگونی بهره جسته اند؛ برخی عقل را در مقام ثبوت و اثبات مستقل دیده و برخی نص را کاملا خود بسنده تلقی کرده اند. در این نوشتار هر دو نگاه، نا تمام معرفی شده و از حجیت متشابک عقل و نقل دفاع شده است. عقل، چه در مقام معنا گری و فهم گزاره ها چه در مقام تبیین و تدلیل آنها و چه در مقام دفاع همراه نقل حرکت می کند. نقل نیز در تنبیه، تقریر، تذکر و تعلیم حقایق به دیگران و کمال یافتن روش به عقل مدد می رساند، در غیر این صورت عقل به تعلیق، تقلیل و تاویل بی ضابطه آموزه های دینی منتهی شده و نقل نیز از پایگاه بین اذهانی محروم می شود. از آنچا که عقل امداد های نقل را تصدیق و در ساختار خود هضم می کند، روش شناسی نهایی مورد قبول، عقلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به مکتب معارفی خراسان و زندگانی میرزا مهدی غروی اصفهانی با آثاری از آیت الله العظمی وحید خراسانی، محمدرضا حکیمی و ...
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
تهران: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
چکیده :
مرحوم آیت الله میرزا محمد مهدی غروی اصفهانی موسس مدرسه معارفی خراسان و پدر معنوی اندیشوران مکتب تفکیک است که به دلیل ارائه رهیافتی نو و احیاگرانه، و تاسیس یک منظومه فکری بدیع در نظام معرفت شناسی دینی شهرت یافته است. به همین خاطر اندیشه های او مورد علاقه محافل علمی قرار گرفته و نزدیک به نیم قرن است که به انحا مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اراده در شکل گیری معرفت با تأکید بر آرای ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
مصطفی جمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
عقل باوری
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
تفکر
,
تفکر
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
هنر و علوم انسانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از مسائل مهم حوزه معرفتشناسی، بررسی تأثیر عوامل غیرمعرفتی در شکلگیری معرفت است که در این مسئله نیز بحث نسبت اراده و معرفت از مهمترین مباحث است؛ برهمیناساس موضوع این رساله تحت عنوان بررسی نقش اراده در شکلگیری معرفت با نگاهی هستیشناسانه انتخاب شد. در نگاه نخست شاید براساس مباحث فلسفی درباره مبادی فعل اختیاری، حکم شود که مبادی فعل اختیاری (تصور، تصدیق و شوق )، خود اختیاری و ارادی نیست؛ ولی با دقت در سایر مباحث فلسفی مرتبط با علم و ادراک میتوان به این نتیجه رسید که براساس اندیشه سینوی و صدرایی، شکلگیری ادراک انسانی ـ چه در حوزه ادارکات جزئی (حسی و خیالی) و چه در حوزه ادراکات کلی ـ فقط محصول انعکاس جبری تصویر واقعیت در ذهن انسان نیست؛ بلکه اراده و اختیار انسان نیز در شکلگیری ادراکات تأثیرگذارند.این مسئله در اندیشه صدرایی براساس حرکت جوهری وضوح بیشتری مییابد. بنا بر حرکت اشتدادی نفس انسانی و متناسب با سعه وجودی و تکامل انسانی ـ که امری ارادی و اختیاری است ـ درک انسان وضوح و اشتدادی متناسب پیدا میکند؛ بهویژه در حوزه ادرکات حصولی انسان، این نفس انسانی است که با تکامل جوهری خود و در سایه اتحاد با مبادی عالیه وجود به انشای ادراکات میپردازد و مواجهه با واقعیت تنها معد و زمینهساز این انشای ارادی انسان است. با توجه به این زمینه در نگاهی دقیق میتوان گفت که انسان فقط از طریق قوه نظری خود با واقعیت مواجه نمیشود؛ بلکه با همه ابعاد وجودی و قوای خود با عالم واقع مواجه میشود. همه قوای انسان در صورتگری از خارج سهمتأثیر دارند و ادراک محدود به تأثیر یکطرفه خارج در ذهن نیست؛ در عین تأثیرگذاری خارج بر قوای ادراکی انسان، ظرفیت عقلانی انسان، تمایلات انسان، کیف مواجهه انسان با واقعیت در ادراک او حضور دارد؛ ضمن اینکه حضور ابعاد وجودی انسان در شکلدهی ادراک نیز یک حضور ارادی است؛ بهسخندیگر اراده انسان از طریق قوای نفسانی او با عالم واقع مواجه میشود و از آن صورتگری میکند. بهنظرمیرسد که این تحلیل با مبنای حکمت متعالیه که به اصل «النفس فی وحدتها کل القوی» قائل است، سازگار باشد؛ چراکه نفس با تمام قوا با امر واقع مواجهه دارد.برایناساس ادراک، اشراف فاعلی و مبدأ نفوذ و تصرف انسان در امر واقع است؛ البته این حضور فاعلیتی ارادی انسان در ادراکات مختلف بهشکل یکسان تفسیر نمیشود؛ بهنحویکه کمترین حضور اراده انسان در ادراکات حسی جزئی است و در سطحی از ادراکات پایه، اراده انسان از نپذیرفتن این سطح از ادراکات عاجز است؛ ولی حضور اراده انسان در سطوح بعدی ادراکات، اعم از ادراکات کلی و ادراکات مرکب ـ که تبدیل به یک نظریه علمی خاص معطوف به کارآمدی خاص است ـبسیار پررنگتر میشود.با توجه به نقش اراده در شکلگیری معرفت، دیگر نمیتوان در مسئله نظریه صدق در مباحث معرفتشناسی، با نگاه رئالیسم صرف، به نظریه کشف تطابقی قائل شد؛ برهمیناساس در گام نخست، نظریه «هماهنگی در جهت» و در گام بعد، نظریه «حجیت» بهعنوان نظریه صدق در ادراک بیان گردیده است. در پایان به بررسی اشکال نسبیت مطلق پرداخته و این نکته تبیین میشود که آنچه قابل دفاع نیست، نسبیت مطلق است و ضرورتی نداردکه مطلقاً نسبیت در ادراک را مردود دانست؛ اتفاقاً در دو حوزه عقل عمل و عقل نظر هم میتوان پایگاههای ثابتی ترسیم کرد و در دام نسبیت مطلق دچار نشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در نقد محتوای مصاحبه دکتر سیدحسن اسلامی
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
قم - ایران: دانشگاه ادیان و مذاهب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
چکیده :
حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدحسن اسلامی در راستای پژوهشهای پیشین خود تازگی کتابی را با عنوان «سودای تفکیک» منتشر کرده است. خبرگزاری ایکنا درباره این کتاب و محتوایش با ایشان مصاحبهای کرد که در سایت دانشگاه بازنشر شد. در پی بازنشر این مصاحبه، حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی از اساتید مدعو دانشگاه در یادداشتی که در اختیار سایت دانشگاه قرار گرفته به نقد محتوای آن مصاحبه پرداخته است: ...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سوداي تفكيك: جستارهایی در سنت فکری، روش شناسی و شخصیت های مکتب تفکیک
نویسنده:
سیدحسن اسلامی اردکانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نشر کرگدن,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
قرآن شناسی مکتب تفکیک
,
حدیث شناسی مکتب تفکیک
,
روش شناسی مکتب تفکیک
,
عقل در مکتب تفکیک
,
تاویل در مکتب تفکیک
,
ظاهرگرایی در مکتب تفکیک
,
ناب گرایی مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
نقد مکتب تفکیک ,
کتب درباره مکتب تفکیک ,
آثار درباره مکتب تفکیک ,
آثار نقدی درباره مکتب تفکیک ,
چکیده :
در این کتاب پس از مروری بر سنت فلسفهستیزی در جهان مسیحیت و اسلام، مهمترین آموزههای مکتب تفکیک مطرح و نقد میشوند. سپس روششناسی طرفداران این مکتب مورد توجه قرار میگیرد و آنگاه آراء شخصیتهای برجستۀ این جریان فکری و چالشهایی که آنان با شخصیتهای برجستهای مانند علامه طباطبایی داشتهاند کاویده میشود. کتاب حاصل جمعآوری ۱۳ مقاله نویسنده درباره مکتب تفکیک، نوشتهشده در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ و یک گفتوگو مربوط به سال ۱۳۹۵ می باشد. مهمترین آموزههای مکتب تفکیک عبارتاند از: جدایی راه دین از فلسفه و عرفان؛ برتری شناخت دینی؛ استناد این شناخت به قرآن و حدیث؛ اتکا به ظاهر آیات و روایات و سرانجام رد هرگونه تأویل. مکتب تفکیک کارش را با نقادی فلسفه و بیاعتبارسازی آن آغاز میکند، اما میکوشد از طریق آن کسب اعتبار کند. شاید در متون معاصر حملهای تندتر و بیرحمانهتر از نقدهای طرفداران این مکتب به فلسفۀ اسلامی نتوان یافت، اما در همین متون بزرگان این مکتب «فیلسوف تفکیکی» لقب میگیرند. مدعیان تفکیک ما را به نوعی خاص از عقلانیت دعوت میکنند که به نظر میرسد با عقلانیت رایج تنها اشتراک لفظی دارد. آنان ما را به تعبد و قبول آموزهها و رازهایی فرامیخوانند که نهتنها برای آنها دلیلی به دست نمیدهند، که حتی معتقدند ما توان ادراکشان را نیز نداریم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریان شناسی فکری امامیه در خراسان و ماوراء النهر (از آستانه غیبت صغری تا عصر شیخ صدوق)
نویسنده:
محمدتقی سبحانی، اکبر تنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن اسلامی کلام حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه کلام در ماوراء النهر
,
جریان حدیث گرا
,
اعتزال گرایان امامی
,
17. فرق کلامی
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
تشیع ,
معتزله ,
جَهمِیّه (فرقه کلامی) ,
الخلود فی الجنة و النار ,
وعد و وعید ,
اجتهاد گرایی ,
اعتزال بصری ,
اعتزال بغدادی ,
غیبت صغری ,
روابط خراسانیان با شیخ صدوق ,
معروفان جلیلان ,
فقهای یونسی ,
قدیمین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
شاپا (issn):
0
چکیده :
پس از افول مدرسه فکری کوفه در اواخر قرن دوم، میراث علمی این مدرسه به دیگر نقاط امامی نشین انتقال یافت که منطقه مهم خراسان و ماوراءالنهر، یکی از آن مناطق است. در مطالعات معاصر، به طور جامع و مستقل به جریانهای فکری این منطقه پرداخته نشده است.در نوشتار پیشرو سعی شده است جریانهای حاضر در خراسان و ماوراءالنهر در بازه زمانی غیبت صغرا تا عصر شیخ صدوق، شناسایی و تا حد امکان ارتباط آنها با محیط علمی کوفه پیگیری شود. این پژوهش نشان می دهد، برخی از نحله های فکری موجود در خراسان و ماوراءالنهر، مانند جریان کلامی و فقهی هشام بن حکم و یونس بن عبدالرحمن و جریان حدیث محور و نیز جریان متهمان به غلو، ریشه در مدرسه کوفه دارند و این گروهها پس از مدتی، از خراسان به مناطق دیگری چون عراق و قم ورود پیدا کردند؛ البته برخی از جریان ها،مانند امامیان اعتزالگرا در این برهه، جریانی نوظهور در خراسان به شمار می آیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 122
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید