آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4398
مقام امامت چه مزیتی بر رسالت و نبوت دارد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال جمله‌ «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» را وقتى به حضرت ابراهيم عليه السلام فرمود كه مسلم بود وى نبى و رسول بود و از انبياى اولوالعزم و صاحب كتاب و شريعت بود و طبعاً همراه امر نبوت و رسالت وظيفه هدايت و دعوت و تبليغ را داشت و در چند جا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
منظور از روایاتی که به ذم اهل فلسفه اختصاص دارند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دو سه روايتى كه در بعضى از كتب در ذّم اهل فلسفه در آخرالزمان نقل شده، بر تقدير صحت، متضمّن ذمّ اهل فلسفه است نه خود فلسفه، چنان كه رواياتى نيز در ذّم فقهاى آخرالزمان وارد شده و متضمّن ذمّ «فقها» است نه فقه اسلامى و هم‌چنين رواياتى نيز در ذّم اهل اسلا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
منظور از هستی ناقص چیست؟ واقعیت چیستی این هستی ناقص چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين مسئله در فلسفه از فروعات بحث علت و معلول است. طبق براهين فلسفى هر موجود ممكن در وجود خود احتياج به علت دارد و اگر علتش ممكن باشد، آن نيز احتياج به علت دارد. سلسله علل هر چه باشد بالاخره بايد به علتى برسد كه فى‌نفسه موجود بوده، احتياج به علت خارج بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
منظور از یاد خدا بودن که در آیات قرآن به آن امر شده، چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معناى ياد كردن واضح است و مراد از ياد كردن خدا ابتدا يادكردن اوست در هر فعل و تركى از اعمال و آوردن فعل يا ترك آن، آن‌طورى كه خدا مى‌خواهد و بالاتر از آن ديدن خود است در برابر خدا دائماً و بالاتر از آن ديدن خداست در برابر خود، به نحوى كه مناسب با ساح بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا این همه کثرات، وهم و خیال است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
۱- كسى كه مى‌گويد هر چه مى‌بينيم و مى‌پنداريم وهم و خيال است اگر اين حرف را به‌طور جدى مى‌گويد به قول خودش خود اين سخن او «همه چيز خيال است» وهم و خيال است و هيچ‌گونه ارزشى نداشته و نتيجه‌اى نمى‌دهد. كسانى كه اين سخنان را مى‌گويند سوفسطى ناميده مى‌ش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا استعمال نکردن عطر توسط حضرت علامه طباطبائی ترک سنت محسوب نمیشود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بیان این دست مطالب سببی جز بی‌تقوائی و جهالت ندارد و اگر نویسندگان این مطالب لااقل ذره‌ای حیاء یا تقوا یا علم می‌داشتند کار به اینجا نمی‌رسید که زبان به جسارت به اولیاء خدا و خاصان درگاه ربوبی باز نموده و خون به دل حضرت صاحب الأمر علیه السلام نمایند. بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا می‌توان در مجردات فکر کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فكر در مجردات راه پيدا مى‌كند، چنان كه در ماديات راه پيدا مى‌كند، در فلسفه‌ در بخش مجردات مسائل زيادى در مجردات حل شده است، ولى مراد از فكر در اين‌جا غير از معناى معروف آن است و آن اين است كه انسان در جايى خلوت و بى‌سر و صدا آرام نشسته و چشم‌ها را پو بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چرا پیامبر باید مطلقا معصوم باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
طبق دليل عقلى كه نبوت عامه را اثبات مى‌كند، هدايت بشر از راه وحى آسمانى جزء آفرينش و تكوين است و در تكوين خطا و تخلّف معقول نيست و در نتيجه مضامين وحى به نحوى كه از مصدر وحى صادر مى‌شود بعينه به مردم برسد؛ يعنى نبى در تلقى وحى و ضبط و حفظ آن و در رسا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
اثر ایمان به رستاخیز در حیطه رفتار های فردی و اجتماعی بشر، چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
جاى ترديد نيست كه اديان آسمانى سازمان دعوت خود را تا حدى روى مسئوليت تكليفى و پاداش اعمال (يعنى روز جزا) گذاشته‌اند و مخصوصاً (در ميان آنها) آيين مقدس اسلام اساس دعوت خود را روى سه اصل گذاشته كه اعتقاد به معاد سوم آنهاست. چنان كه اگر كسى در معاد ترد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تفسیرى نو از اعتباریات علّامه طباطبائى با نگاهى تطبیقى به رساله اعتباریات و تفسیر المیزان
نویسنده:
احسان ترکاشوند، اکبر میرسپاه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علّامه طباطبائى گاه باید و نباید را از امورى اعتبارى مى‏ داند که انسان آن را بین خود و فعلش جعل مى‏کند تا فعل ضرورت یابد. درباره معناى حسن و قبح هم ایشان دو نظر دارد: 1) حسن و قبح را امرى اعتبارى، و عبارت از ملایمت و منافرت با طبع انسان دانسته است، و از آنجا که انسان‏ها در طبع با هم متفاوت ‏اند، حسن و قبح را از امور نسبى شمرده است؛ 2) حسن و قبح را عبارت از ملایمت و منافرت فعل با غایت مطلوب دانسته است. معناى دوم علّامه از حسن و قبح ما را به این نکته رهنمون مى ‏سازد که ایشان حسن و قبح را در این معنا معقول ثانى فلسفى مى ‏داند؛ اگرچه به آن تصریح نمى ‏کند. مهم تفکیک این دو معنا از یکدیگر است، کارى که هیچ‏کدام از شارحان علّامه به آن نپرداخته ‏اند. نگارنده در این مقاله کوشیده است با نگاهى تطبیقى به رساله اعتباریات و مباحث تفسیر المیزان دیدگاه علّامه را واکاوى، و تفاوت نظریه او را از دیدگاه نسبى‏ گرایان و شکّاکان آشکار کند.
صفحات :
از صفحه 25 تا 54
  • تعداد رکورد ها : 4398