آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ح. قرن هشتم قمری
>
جرجانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
الجبر و الاختيار
نویسنده:
ركن الدين جرجاني، محمد بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 217-219
چکیده :
ترجمه تحت اللفظي بسيار رواني است از رساله « جبر و اختيار » خواجه نصيرالدين طوسي در همان فصول دهگانه. گمان مي رود كه ترجمه ركن الدين محمد بن علي گرگاني استرابادي باشد كه پاره اي از آثار فارسي خواجه را ترجمه كرده است. اين رساله و هم فارسي آن بخواجه نسبت داده شده و تميز بين اصل و ترجمه رساله داده نشده. رساله در 10 فصل صورت گرفته: فصل 1- في حكايات المذاهب 2- في ذكر الوجوب و الامكان و الامتناع 3- في ذكر الاسباب و العلل و معني الجبر و الاختيار 4- في ذكر ان السبب ما لم يصر موجبا لم يصدر عنه المسبب 5- في كيفيه استناد الاتفاقيات الي العلل 6- في ان وجوب الفعل لاينا في الاختيار 7- في فرق بين القوي و الافعال الانسانيه 8- في القدرة و الارادة 9- في ما هو حاصل هذالمباحث 10- في ان اطلاق اختيار بهذا المعني هل يصح علي الباري تم ام لا. (مهدي ولايي) مؤلف: احتملا ركن الدين محمد بن علي جرجاني (قرن7-8ق). رساله حاضر تعريب رساله فارسي «جبرو اختيار» خواجه نصيرالدين طوسي (-762ق) است. در نسخه نامي از مترجم عربي نيامده، امام ركن الدين محمد در آغاز تعريب «اوصاف الاشراف» به ترجمه كردن رساله جبر و اختيار خواجه نصير به زبان عربي نيز اشاره مي كند. به نظر مي رسد كه تعريف حاضر از ركن الدين محمد باشد. آقا بزرگ درالذريعه تنها به متن فارسي اشاره مي كند. آغاز كتاب: الحمدلله رب الأرباب و مسبب الأسباب. . و بعد لما حسن في ظن الاخوان أن لي في المباحث العقلية عيناً دراكة اقترحوا عليّ ان اكتب لهم في المسئلة الجبر و القدر التي هي من المسائل المشكلة الدايرة بين اصناف الخلق. . انجام كتاب: أو محسوس للخلق هو مسلوب عن الله تعالي و هو عنه منزه، اذا بلغ الكلام الي الله تعالي فأمسكوا [مرعشي 18/202]
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الفصول النصيرية في الاصول الدينية (ترجمة)
نویسنده:
ركن الدين جرجاني، محمد بن علي
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
نسخه PDF
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 203/2-215
چکیده :
الفصول النصيرية تاليف افضل المحققين و سلطان الحكماء و المتكلمين خواجه نصير الملة و الحق و الدين محمد بن الحسن الطوسي (قدس روحه القدوسي) در چهار فصل: توحيد، عدل، نبوت، معاد بفارسي نوشته، و از انجائي كه اين كتاب بزبان فارسي تاليف شده و عرب زبانان از آن بهره مند نمي گشتند لذا مولي ركن الدين محمد بن علي جرجاني كه از شاگردان علامه حلي است در سدد برآمده و اين كتاب را بزبان عربي ترجمه نموده كه نفعش عام باشد، و در سال (728) ه از تأليف آن فراغت يافته. [كرهرودي، ملامحمد باقر-ف 143؛ ] رساله مختصري است در اصول دين شامل چهار فصل: 1-توحيد، 2- عدل، 3- نبوت، 4- معاد. اصل کتاب به فارسي تأليف شده و توسط رکن الدين محمدبن علي جرجاني به عربي ترجمه شده است. متن و اين ترجمه با پيشگفتار محمدتقي دانش پژوه چاپ شده است. ترجمه عربي كتاب فصول نصيريه مي باشد. ترجمه اي است بر کتاب «الفصول» خواجه نصيرالدين طوسي که مؤلف آن را براي استفاده بيشتر طلاب در سال 728ق. به عربي برگردانده است. فصول و ترجمه آن به کوشش محمد تقي دانش پژوه در سال 1335 با عنوان «فصول خواجه طوسي» از سوي انتشارات دانشگاه تهران چاپ و منتشر شده است. آغاز كتاب: اما بعد حمدالله الواجب وجوده الفايض علي ساير القوابل جوده و يتفاوت بحسب القبول ظله وجوده الذي منه بدء الخلق و اليه عوده و الصلوة علي النبي الذي هو بحر العلم و ... انجام كتاب: ... ان يعرف عرض الخالق من خلقه بفضله و لايضيعّه بتفريطه و جهله و الاشقي شقاء عظيما و خسر خسرانا مبينا وفقنا الله و اياکم السعادة الدار الاخرة بمحمد و آله الطاهرين [دانشگاه تهران 20/377؛ الذريعة 1/63 و 4/122؛ الحقائق الراهنة في المائة الثامنة 194؛ احوال و آثار خواجه نصير 440. رايانه آستان قدس] شرح و حواشي: شرح الفصول النصيرية في اصول الدينية علي بن ماجد (-)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقائد الدينية
نویسنده:
جرجاني، محمد بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الابحاث في تقويم الاحداث
نویسنده:
ركن الدين جرجاني
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
توضیحات تکمیلی اثر
زبان :
عربی
چکیده :
رساله اي است در رد زيديه و اثبات امامت ائمه عليهم السلام و اثبات غيبت و رد شبهات آن، مشتمل بر مقدمه و ده فصل و خاتمه؛ و در روز جمعه سوم جمادي الثانيه 728 درنجف اشرف ازآن فارغ شده است، عناوين آن چنين است: المقدمه: في امور لابد منها. الفصل الاول: في بيان ان الفرقة الناجية هم شيعة علي بن ابيطالب عليه السلام. الفصل الثاني: في معني الشيعة وانهم هم الامامية في الحقيقة. الفصل الثالث: في اصول الامامية في الامامة وتأکيدها بقاعدة حکمية. الفصل الرابع: في قواعد الزيدية وتعيين مواضع النزاع منهم . الفصل الخامس: في الزامهم في مواضع متعددة. الفصل السادس: في هدم قاعدة القيام والدعوة والجواب عن الشبهات. الفصل السابع :في الاحتجاج علي ان زيد بن علي لم يکن اماماً والجواب عن شبهاتهم . الفصل الثامن: في اثبات امامة الائمة الاثني عشر بالدلايل والنصوص. الفصل التاسع: في اثبات الغيبة والجواب عن الشبهات الموردة عليها. الفصل العاشر: في ايراد وجوه التشنيعات علي الامامية. الخاتمة: في وصية المؤلف. رد بر مذهب زيديها است و در نجف اشرف در 3جمادي دوم سال 728 آنرا بپايان رسانده (ذريعه 1:63) آغاز كتاب: «حمداً لله مستحق الحمد من اسمائه ومستوجب الشکر والشکر سبب زيادة نعمائه والصلاة علي ..». انجام كتاب: «والإن حيث وفينا مما وعدنا به حان أن يقطع الکلام حامدين لله تعالي علي آلائه ومصلين ..». ]الذريعة 1/63 ؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص15؛ نشريه 7/539[
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی استدلال سيد شريف جرجانی بر بساطت مشتق
نویسنده:
سيداحمد حسينی سنگچال, محمد سعيدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بساطت مفهومی مشتق
,
جرجانی
,
دخول عرض عام در فصل
,
انقلاب قضایای ممکن به ضروری
چکیده :
مسئلة بساطت يا تركب مشتق، از دغدغههايي است كه در عين شباهت آن به مباحث اعتباري، در مقاطعي بر بحثهاي فلسفي تأثيرگذار بوده است. نوشتار حاضر درصدد است به بررسي انتقادي استدلال جرجاني بر بساطت مشتق بپردازد. مطابق استدلال وي هرگاه مشتق، مركب از «شيء له المشتق منة فرض گردد، در صورت أخذ مفهوم «شيء»، دخول عرض عام در فصل و در صورت أخذ مصداق «شيء»، انقلاب قضاياي ممكن به ضروري اتفاق ميافتد. در صورت نخست فصل، از فصل بودن ميافتد و در فرض دوم جهت امكان از عالم واقع جمع ميگردد. براي تبيين كيفيت انقلاب، راهكاري ارائه شده است كه به تحليل مفهوم حصه و نقش قيد و تقيد در محمول باز ميگردد. در ادامه، برغم بينقص شمردن اين استدلال، روشن خواهد شد كه دليل مزبور براي اثبات بساطت مشتق ناكارآمد است و تنها از عهدة اخراج مفهوم يا مصداق «شيء» از حقيقت مشتق برميآيد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تناسخ از نگاه قرآن و برهان
نویسنده:
علی احمد ناصح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
تناسخ ابدان
,
تناسخ نفوس
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
برهان ( صناعت )
کلیدواژههای فرعی :
کرمه ,
معاد(کلام) ,
رسخ ,
فسخ ,
مسخ ,
نیروانا ,
بدن معاد ,
تناسخ ملکی ,
نسخ ,
مسخ ظاهر ,
موت بدن ,
تناسخ در قرآن ,
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب) ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
اجتماع دو نفس در بدن واحد ,
برهان استغناء ,
حرکت از فعل به قوه ,
ازلیت ارواح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
از دیرباز نظریه تناسخ و بازگشت ارواح پس از مرگ و انتقال آن از بدنی به بدن دیگر، در مکاتب خاور دور مطرح بوده است. این نظریه که ازحکیمان مشرق زمین به جا مانده، و زیربنای عقیده آیینهایی چون «هندوئیسم» «بودیسم» و «جینیزم» گشته و مقبول گروهی از ساکنان مغرب زمین و برخی فرق منسوب به اسلام نیز شده است. دانش مندانی بزرگ نیز این ایده را مورد بحث و انتقاد قرار دادهاند که از میان آنان تلاش حکیمان و عالمان مسلمان یادکردنی است. این مقاله ضمن تبیین این ایده، بطلان آن از دیدگاه حکیمان و عالمان مسلمان و ناسازگاری آن با آموزههای دینی را بررسی می کند .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 288
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وحی از دیدگاه متکلمان مسلمان
نویسنده:
حیدر باقری اصل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام نفسی خدا
,
نظریه زبانی وحی
,
وحی الهی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کلام حادث
کلیدواژههای فرعی :
خلق قرآن ,
حنابله (فرق کلامی) ,
صفات الهی ,
کلابیه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
کلام ,
نبوت ,
خاتمیت ,
شعور پیامبری ,
بسط تجربه نبوی ,
فلسفه دین ,
تبیین فلسفی وحی ,
دلالت انشاء بر کلام نفسی ,
نظریه توقف ,
وهبی بودن وحی ,
اتصال پیامبر به عقل فعال ,
ثبات وحی در زمان ,
ظهور خداوند در تاریخ ,
وحی در کلام جدید ,
حقیقت الفاظ قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تبیین وحی از منظرهای مختلف قابل بررسی و پیگیری است، زیرا تحلیل وحی مورد توجه متکلمان، فلاسفه، عرفا و مفسران قرآن بوده است. آنان با گرایشهای کلامی، فلسفی، عرفانی و تفسیری خود، دست به تبیین وحی زده و به این ترتیب، نظریههای کلامی، فلسفی، عرفانی و قرآنی وحی را در تحلیل وحی پدید آوردهاند. ما در این نوشتار به نظریههای متکلمان خواهیم پرداخت و تبیینهای آنان را از وحی ارائه خواهیم داد. به طور کلی، متکلمان مسلمان، دو رویکرد زبانی و غیرزبانی از وحی دارند. رویکرد زبانی، نظریههای کلام نفسی، کلام حادث و توقف را در برمیگیرد و رویکرد غیر زبانی، نظریههای وحی یا شعور ویژه و تجربه دینی را شامل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کلامی - فلسفی مساله حشر حیوانات
نویسنده:
سعید نظری توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حشر
,
حیات اخروی
,
حشر حیوانات
,
همسانی انسان و حیوان
کلیدواژههای فرعی :
معاد(کلام) ,
موت ,
قرآن کریم ,
کرامت نفسانی حیوانات ,
معناشناسی حشر ,
امکان عقلی حشر حیوانات ,
هدف حشر حیوانات ,
دادخواهی حیوان از حیوان ,
دادخواهی حیوان از انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
گرچه وجود جهان پس از مرگ و زندگی اخروی، از جمله اصول اعتقادی تمامی مسلمانان است، در اینکه این نوع زندگی به چه گروهی از موجودات اختصاص دارد، دیدگاه های مختلفی توسط اندیشمندان مسلمان مطرح شده است. صرف نظر از تفسیرهای مختلفی که از آیات و روایات در این زمینه وجود دارد، بحث حشر حیوانات در منابع کلامی - فلسفی مذاهب مختلف اسلامی با دو اصل وجود یا نبود نفس ناطقه برای حیوانات و تکلیف ناپذیر بودن آن ها پیوند خورده است.هرچند نبود تکالیف شرعی برای حیوانات، مسلم به نظر می رسد، امت دانستن حیوانات از جانب قرآن کریم، هم حکایت از فهم آن ها از هستی دارد و هم معلوم می کند که دارای هدفی مشخص و مشترک در زندگی دنیوی خود هستند. وجود دو عامل فهم و هدفمندی در حیوانات سبب شده است که قرآن کریم آن ها را همسان انسان بداند و برای آن ها نیز حیات اخروی را مطرح سازد. در چنین فرضی می توان ادعا کرد که حضور حیوانات در جهان آخرت، افزون بر دادخواهی میان گروهی، به منظور دادخواهی آن ها از انسان ها نیز است. بر این اساس، اصل مسوولیت پذیری انسان در برابر حیوانات قابل مطرح است و امکان هر گونه بهره وری از آن ها را در خارج از هدف ذاتی از خلقتشان منتفی می سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید