مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
ادبیات عرفانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
تعداد رکورد ها : 364
عنوان :
خرقه سوزی در شعر حافظ
نویسنده:
خدیجه حاجیان ,سعید بزرگ بیگدلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خرقه سوزی
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
خرقه
,
آداب تصوف
,
خرقه سوزی در شعر حافظ
,
خرقه در شعر حافظ
,
خرقه در شعر عطار
کلیدواژههای فرعی :
خرقه افکندن ,
صوفی نما ,
خرقه سماعی ,
خرقه دریدن ,
خرقه برکشیدن ,
آداب خرقه پوشی ,
چکیده :
«خرقه پوشی» از جمله آیین ها و رسوم رایج تصوف است که گاه آدابی دیگر همچون «خرقه انداختن» یا «تخریق خرقه»، «خرقه از سر به درآوردن» و «خرقه از سر برکشیدن» را به همراه داشته است؛ «تخریق خرقه» بیشتر به هنگام وجد به ویژه در مراسم سماع صوفیانه رخ می داده است؛ «خرقه از سر به درآوردن» گاه از سر وجد بوده است و گاه برای زدودن کدورت میان دو صوفی، و «خرقه از سر برکشیدن» برای تنبیه صوفی خاطی در خانقاه ها رایج بوده است. به نظر می رسد «خرقه سوزی» نیز از جمله آدابی بوده که با «خرقه پوشی» ارتباط داشته است. اگرچه در منابع اصلی صوفیه و نیز پژوهش هایی که تاکنون در این زمینه انجام گرفته است، مطلبی قابل استناد به دست نیامده است، این اصطلاح در شعر عرفانی فارسی، از جمله اشعار عطار، سعدی، مولوی، قاسم انوار، فخر الدین عراقی و حافظ بازتابی نسبتا گسترده دارد. در این مقاله کوشش شده است ضمن بررسی اجمالی خرقه و خرقه پوشی در اشعار عرفانی فارسی، به تحلیل و نقد «خرقه سوزی» به ویژه در اشعار عطار و حافظ پرداخته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظامی، شاعری صوفی مسلک
نویسنده:
یعقوب نوروزی ,حجت اله قهرمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
قلب
,
جهان بینی عرفانی
,
نظامی گنجوی
,
اندیشه عرفانی
,
عرفان نظامی
,
مخزن الاسرار نظامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف زاهدانه
,
صوفیان (صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
دل در عرفان اسلامی
,
عشق و عرفان
,
آثار نظامی گنجوی
کلیدواژههای فرعی :
سریان عشق در موجودات ,
علم نفس ,
نظام احسن ,
عزلت نشینی ,
پشمینه پوشی ,
مرگ ارادی ,
حدیقه الحقیقه ,
غایت آفرینش ,
شعر سنایی ,
تکبر (اخلاق) ,
موانع سیر و سلوک ,
عرفان عملی ,
چله نشینی ,
راه های معرفت ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
شاعران عارف ایرانی ,
چکیده :
در این مقاله به بررسی عرفان و تصوف نظامی خواهیم پرداخت. بحث آغازین این خواهد بود که آیا نظامی را می توان همچون سنایی، عطار، مولوی و دیگران، شاعری عارف نامید. سپس به این نکته می پردازیم که آیا او صوفی رسمی بوده یا تحت تاثیر گسترش این اندیشه ها در این دوره نمودی از آن در آثارش دیده می شود. سپس نظرات وی را درباره مطرح شدن این اندیشه ها در شعر خواهیم آورد و بازتاب اعتقادات عرفانی اش را در زندگی عملی و شعرش به تماشا خواهیم نشست و آداب سلوک و موانع سلوک و آنچه را مرتبط با تصوف و عرفان است و در آثارش جلوه دارد، را نیز بحث و بررسی خواهیم کرد. همچنین نظرات او را درباره صوفیه عصر خود و دیدی که نسبت به آنها داشته را مطرح می کنیم و درباره زهد و دنیاگریزی که بخش پر رنگ تصوف او را شامل می شود به تفصیل سخن خواهیم گفت و اثبات خواهیم کرد که نظامی شاعری عارف نیست و در عالم عرفان و صوفیگری، دریافت های شاعران بزرگ عارف، همچون سنایی و عطار و مولوی و دیگر شاعران عارف را از مبانی و اصول عرفانی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکرارهای اساطیری در کشف الاسرار روزبهان بقلی شیرازی
نویسنده:
مریم حسینی ,کبری بهمنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق آدم (ع)
,
اسطوره
,
میرچا الیاده
,
تکرارهای اساطیری
,
زمان و مکان مقدس
,
ازدواج مقدس
,
روزبهان بقلی شیرازی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
زمان انفسی
,
آثار روزبهان بقلی
,
کشف الاسرار و مکاشفات الانوار
,
زمان ازلی
کلیدواژههای فرعی :
معراج ,
کعبه ,
سلوک عرفانی ,
کوه قاف ,
رؤیت خدا ,
مرگ آیینی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 107 هود ,
اسطوره و دین ,
معراج بایزید بسطامی ,
معراج روزبهان بقلی ,
دیدار با پیامبر ,
سفر به دنیای مردگان ,
چکیده :
هدف مقاله حاضر بررسی کتاب کشف الاسرار روزبهان بقلی شیرازی (متوفی 522 ه. ق) از منظر اسطوره ای است. الیاده بر آن است که یادآوری و بازنمایی وقایع ازلی و زندگی کردن با اسطوره ها تجربه ای دینی است؛ زیرا شخص وقایع مهم اساطیری را دوباره تکرار و بازنمایی می کند و دوباره شاهد و ناظر اعمال خلاق و آفریننده موجودات فوق طبیعی می شود. شخص در زمانی ازلی قرار می گیرد، زمانی مقدس و در مکانی مقدس با شخصیت های مقدس دیدار می کند. در این پژوهش برآنیم تا نشان دهیم که کتاب کشف الاسرار روزبهان بقلی شیرازی، روایتی خودنوشت از تجربه های عارفی است که زمان و مکان را درمی نوردد و با تکرار وقایعی چون گذر از دریا و کوه و بیابان، دیدار با اولیا و انبیا و فرشتگان و در نهایت خود خدا، با تجربه مرحله مرگ و نوزایی به ازدواج مقدس نائل می آید. در این طریق بسیاری از تجربه های روحانی پیامبران، چون معراج را دوباره تکرار می کند. در این نوشتار تحلیل متن زندگی نامه خودنوشت روزبهان از منظر نقد اسطوره ای و با تکیه بر آرای میرچا الیاده و نظریه تکرار اساطیری وی صورت می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل عرفانی داستان ضحاک
نویسنده:
علی حیدری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
ضحاک
,
فریدون
,
سمبل (نماد)
,
ادبیات حماسی
,
قصه اسطوره ای
,
ادبیات عرفانی
,
ضحاک در اوستا
,
ضحاک در شاهنامه
,
فریدون و ضحاک
,
تحلیل داستان ضحاک
,
ارنواز و شهرنواز
کلیدواژههای فرعی :
بن مایه های عرفانی ,
گاو برمایه ,
اژدها در شاهنامه ,
باور اسلامی و عرفانی ,
اسطوره و دین ,
تمثیل نفس اماره ,
عرفان در شاهنامه ,
اسطوره از دیدگاه یونگ ,
آبتین ,
ابلیس در شاهنامه ,
ابلیس و ضحاک ,
کندرو در شاهنامه ,
چکیده :
یکی از داستان های مشهور و رازناک شاهنامه، داستان ضحاک است. از این داستان تحلیل های مختلفی صورت گرفته است که بیشتر جنبه سیاسی و اجتماعی دارند. با توجه به رمزی بودن این داستان، در این مقاله کوشیده شده است از منظر عرفانی به نبرد فریدون و ضحاک (نیکی و بدی) که دو روی یک سکه اند، پرداخته شود. فریدون (ثری تنین = سه اژدها، تنین به معنی مار و اژدها و ثری به معنی عدد سه است) مردی که سه پسر دارد با ضحاک (اژی دهاک) ماری که سه سر (دو سر از آن ماران دوش او و یک سر از آن خود او) دارد به مبارزه می پردازد. در نهایت خلاف تمام نبردهای شاهنامه، فریدون حق کشتن ضحاک را ندارد و تنها باید او را محبوس کند. از آنجایی که در باورهای عرفانی اژدها نماد نفس اماره است، می توان بر این باور بود که فریدون نیز نماد روح (نفس مطمئنه) است که باید نفس را در کنترل خود در آورد و بر آن غلبه کند، ولی هیچ گاه نمی تواند برای همیشه آن را نابود کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تصوف عابدانه و عرفان عاشقانه در غزلیات حافظ
نویسنده:
علی دهقان ,خلیل حدیدی ,موسی احمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غزلیات حافظ
,
حافظ شیرازی
,
عرفان اسلامی
,
اشعار حافظ شیرازی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف زاهدانه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجلی رب
,
مکتب رندی
,
حافظ و قرآن
کلیدواژههای فرعی :
سریان عشق در موجودات ,
نظام احسن ,
رند ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
آزار ,
تاریخ تصوف ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
تجلی صفاتی((اثباتی)، قسیم تجلی ذاتی و تجلی افعالی) ,
مراتب تجلی ,
آیه 25 بقره ,
آیه 29 حجر ,
تلمیح های قرآنی ,
مکتب رندی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تصوف که در آغاز شامل مفاهیمی خشک و ریاضت هایی سخت بود، در قرن سوم با پذیرفتن «محبت» به عنوان یکی از ارکان محوری، رنگ عاشقانه پذیرفت. با ورود عرفان و تصوف به عرصه ادبیات، گروهی به تدوین اصول تصوف عابدانه در آثارشان می پردازند و عده ای آثاری سراسر عرفانی همراه با شور و شوق عاشقانه پدید می آورند. در این میان حافظ مبدع مکتبی است که از اصول عرفان عاشقانه به همراه نگاهی انتقادی به تصوف عابدانه شکل گرفته است و از آن به مکتب رندی تعبیر می شود. اما اشعار حافظ را نمی توان یکسره از تصوف عابدانه تهی دانست. حافظ ضمن پذیرفتن تاثیری عظیم از مفاهیم قرآنی و تضمین ها و تلمیح های فراوان به آیات قرآن، در ابیات بسیاری عبادت، دعای صبح و آه شب، اصول اخلاقی تصوف و اندیشه های دیگری از تصوف عابدانه را نه با ابهام و بیانی رندانه و دوپهلو، بلکه به روشنی و به قصد تعلیم و توصیه به مخاطب خود، بیان می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب خواب و رویا در شاهنامه فردوسی
نویسنده:
محمدرضا اسعد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیا
,
شاهنامه
,
فرهنگ ایرانی
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
رؤیای صادقه
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
رویا(اصطلاح وابسته)
,
خواب و رویا در قرآن
,
خواب و رویا در شاهنامه
,
خواب و رویا در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
رویای دروغ ,
رویاانگیزی ,
کتایون ,
انسان شناسی فرهنگی ,
ایزد سروش ,
تعریف فرهنگ ,
خواب و رویا در قرآن ,
خواب و رویا - احادیث ,
خواب ضحاک ,
آیه 9 نبأ ,
آیه 64 یونس ,
خواب و مرگ ,
هاتف غیب ,
خواب پیشگو ,
خواب افراسیاب ,
رویای پیران ویسه ,
خواب انوشیروان ,
رویای بهرام چوبین ,
رویای جریره ,
رویای بازتابی ,
رویاهای دنباله دار ,
چکیده :
خواب و رویا یکی از رازناک ترین و پیچیده ترین پدیده های عالم هستی است که هنوز سخن فرجامین درباره آن گفته نشده است. از سوی دیگر، این پدیده با همه رازناکی و پیچیدگی اش، کاربردی ژرف در فرهنگ ایرانی یافته است، به گونه ای که در سراسر زندگی این قوم می توان نمودی از خواب و رویا را مشاهده کرد. از آنجا که شاهنامه آیینه تمام نمای فرهنگ ایرانی در درازنای تاریخ این ملت است، در این جستار، بازتاب این پدیده (خواب و رویا) بر پایه کتاب ورجاوند و گران سنگ شاهنامه بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بن مایه های عرفان گنوسی در داستانی از هفت پیکر نظامی
نویسنده:
مهین دخت فرخ نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهرام گور
,
اندیشه گنوسی
,
هفت پیکر نظامی
,
داستان گنبد پیروزه
,
عرفان اسلامی
,
هفت پیکر نظامی و ماهان مصری
,
آیین گنوسی (ادیان خاموش)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان گنوسی
,
بررسی هفت پیکر
,
فرقه های گنوسی
کلیدواژههای فرعی :
اخوان الصفا ,
هرمس ,
آیه 012 مومنون ,
بن مایه های عرفانی ,
حکایات تمثیلی ,
هفت سیاره ,
تکامل معنوی ,
عرفان مانوی ,
داستان هبوط ,
هفت گنبد ,
آیه 14 مومنون ,
دین صابئی (دامنه ادیان خاموش) ,
مانویت(دامنه ادیان خاموش) ,
آموزههای مندایی ,
آموزههای مانوی ,
تکوین انسان ,
ترانه مروارید گنوسی ,
هفت شاهدخت نظامی (هفت پیکر) ,
چکیده :
هفت پیکر نظامی اثری رمزی و نمادین است که تمام اجزای آن از ساختاری واحد و منسجم برخوردار است. این اثر علاوه بر نشان دادن قدرت داستان سرایی نظامی، نشانه های آشنایی نظامی با میراث غنی ادبی، فرهنگی و عرفانی بازمانده ازادوار پیشین را در بر دارد. بخشی از این میراث متعلق به اندیشه های گنوسی و مانوی و نیز حکمت هرمسی است. هدف این مقاله نشان دادن ردپای این اندیشه ها در یکی از داستان های هفت پیکر است. در این جستار پس از معرفی و تبیین اندیشه های گنوسی و ذکر پیشینه آشنایی تمدن اسلامی با این اندیشه ها، تاثیر مضامین گنوسی از جمله دوگانگی ماده و روح، هبوط، اسارت، فراموشی و غربت، بدبینی، شناخت، نوزایی و نجات، در داستان پنجم این منظومه باعنوان افسانه شاهدخت گنبد پیروزه یا داستان ماهان، نشان داده می شود. واکاوی داستان مذکور و ارائه تفسیری تازه از آن، هدف دیگر این جستار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 248
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مکاشفات عرفانی عطار در غزلیات، براساس نظریه ویلیام جیمز
نویسنده:
همایون جمشیدیان ,لیلا نوروزپور ,مطهره چوبینه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ویلیام جیمز
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
غزلیات عطار
,
عرفان نظری
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
مشهود ,
زبان عرفانی ,
علم نفس ,
معرفت هستی ,
انواع ادراک ,
آیه 16 غافر ,
آیه 44 اسراء ,
عارفان (مسلمان) ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
دین شخصی ,
معنی لغوی و اصطلاحی کشف ,
چکیده :
ویلیام جیمز تجربههای عرفانی را دارای چهار ویژگی میداند: توصیفناپذیری، کیفیت معرفتی، زودگذری و حالت انفعالی و معتقد است آثاری که مبتنی بر تجربههای عرفانی هستند کمابیش این ویژگیها در آنها مشاهده میشود. در این پژوهش، آن دسته از غزلیات عطار که حاکی از تجربه عرفانی بودند، استخراج و با توجه به این چهار ویژگی دستهبندی و تحلیل شدند.نگارندگان به اقتضای شعرهای عرفانی عطار، تقسیمبندیهای دیگری، از جمله تصورات ناهمگون از مشهود و گم شدن صاحب مکاشفه نیز یافتهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که نشانههایی از چهار ویژگی مدعای جیمز و تقسیمبندیهای نگارندگان، در شعر عطار دیده میشود؛ امر قدسی که راویِ تجربۀ عرفانی در مکاشفه با آن مواجه میشود، قابل وصف نیست؛ هرکس او را به گونهای درک میکند؛ صاحب مکاشفه در جریان کشف و شهود و حتی پس از آن، خود را گم میکند؛ صاحب مکاشفه پس از مواجهه با امر قدسی مدعی میشود خود را بیش از پیش میشناسد؛ گاه مدعی میشود که به ادراک و معرفتی از جهان پیرامون دست یافته است؛ گزارشهایی که از این معرفت ارائه شده است، مانند ارتباط جزء با کل و اینکه جزء حاوی تمام کل است، با موضوعات مطرح در هولوگرافی شباهتهای بسیاری دارد. صاحب مکاشفه به شیوههای مختلف از زودگذری مواجهه با امر قدسی نالان است. عارف در رویارویی با امر قدسی منفعل است و گاه بیچون و چرا خود را در برابر آن وامینهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شطحیات عین القضات همدانی
نویسنده:
فاطمه مدرسی ,مونا همتی ,مریم عرب
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کفر و ایمان
,
زبان عرفانی
,
تناقض آمیزی عرفان
,
عین القضاة الهمدانی
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
انتقال پذیری تجربه عرفانی
,
تمهیدات عین القضات
,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
شطحیات
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان و شریعت
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
مقام فناء
,
توحید ابلیس
کلیدواژههای فرعی :
متناقض نما ,
گناه ابلیس ,
ابلیس ,
اصطلاحنامه تصوف ,
آیه 54 مائده ,
شرط ایمان ,
مقام وجد ,
عشق ابلیس ,
اقسام شرک ,
بیان عواطف ,
ابلیس در عرفان ,
دفاع از ابلیس ,
کفر ظاهر ,
کفر نفس ,
کفر قلب ,
کفر حقیقت ,
انواع عبادت ,
یحبهم و یحبونه ,
چکیده :
شطحیات محصول نگاه تازه گوینده آن به خدا، انسان و شریعت و بازگویی تجربه های خاص روحی اوست و از آنجا که افق جدیدی در برابر خواننده متجلی می سازد، با بیان پارادوکسی همراه است و اعجاب و شگفتی را در خواننده بر می انگیزد و او را با معنایی خلاف انتظار روبه رو می سازد. از سوی دیگر، چون این معنی در یک ساختار منظم زبانی عرضه می شود، زبان شطح ارزش والایی می یابد. این پژوهش برآن است به بررسی شطحیات عین القضات به عنوان یکی از مصادیق سطح تناقضی زبان عرفانی او بپردازد، که در آن امری متناقض با ظاهر شرع بیان می شود. توحید ابلیس، رویت خداوند، کفر و ایمان، فنا و بقا و ... از جمله شطحیاتی هستند که قاضی پرشور همدان به سبب بیان آنها جان باخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاهدبازی در ادبیات عرفانی از منظر روان شناسی
نویسنده:
جمشید باقرزاده ,بهروز مهری ,سیدمحمد آرتا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعمال صوفیه
,
لاکان
,
شاهدبازی
,
کودک آسمان
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
عرفان اسلامی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی عرفان
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کهن الگوی کودک
,
روانشناسی لاکان
,
شاهد در عرفان
,
شاهدبازی در اشعار حافظ
کلیدواژههای فرعی :
جمال پرستی ,
امر واقع ,
رشد روانی ,
امر نمادین ,
امر خیالی ,
آموزه های یونگ و فروید ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
آسیب شناسی تصوف ,
عشق افلاطونی ,
تئوری شخصیت فروید ,
نقد بر نظریه فروید ,
چکیده :
با گسترش عرفان و تصوف در ایران و دیگر سرزمین های اسلامی و به تبع آن، نوشته شدن متون عرفانی، رهروان و بزرگان این طریقت به دلیل ابراز پاره ای اندیشه های خاص نکوهش شدند. یکی از مهم ترین این اندیشه ها شاهدبازی است که همواره موجب سرگردانی خوانندگان متون صوفیه شده است. از سویی، متون علم الرجال و آثار به جای مانده از خود ایشان، گواهی آشکاری است بر این مدعا که آنان از جمله بزرگانی بوده اند که در مراحل والایی از عرفان سیر و سلوک داشته اند و از دیگر سو، شاهدبازی اخلاقی است که تناقض آشکار با این طریقت دارد. نقد روان شناسی از جمله مهم ترین نقدهایی است که چشم انداز تازه ای به متن در اختیار خواننده می گذارد و موجب آشکار شدن زوایای پنهان یک اثر ادبی می شود. از همین رهگذر، نگارندگان این جستار می کوشند تا با خوانشی متفاوت از خوانش های موجود در متون عرفانی و از منظر روانکاوی تحلیلی یونگ و لاکان به بررسی این مساله بپردازند و زوایای پنهان آنها را بازنمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
تعداد رکورد ها : 364
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید