مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
الهیات اولیه اباضیه، شش متن کلامی از عبدالله ابن یزید فزاری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Editors: Abdulrahman al-Salimi, Wilferd Madelung
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
افسانه‌های شراة (خوارج)، هویت‌های اباضی: شهادت، زهد و تشکیل جامعه اسلامی اولیه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Adam Gaiser (آدام گایزر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of South Carolina Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحلیل انواع متون اولیه اسلامی برای درک فرآیندهای شکل گیری هویت و جامعه آدام گایزر در افسانه های شورات، هویت های ابادی، خاستگاه ها و توسعه اولیه مفاهیم اسلامی از شهادت و ادبیات شهادت را بررسی می کند. او فهرست یا فهرست شهدا (شهادت‌شناسی) اوایل شورات (خوارج) را در زمینه اواخر دوران باستان بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که ادبیات شورات، آن‌طور که می‌توان آن را بازسازی کرد، با شهادت‌های مسیحیان پیشین و دیگر گروه‌های مذهبی، به‌ویژه، تداوم دارد. در عراق، و اینکه این ادبیات قدرتمند در شورات قرن هفتم [میلادی] از طریق جانشینان آنها، اباضیه، منتقل شد. گیزر منابع اشعار و روایات را به‌عنوان گزارش‌های شبه تاریخی و کاربرد آن‌ها در آفرینش‌های ادبی که برای رفع نیازهای خاص جمعی، به‌ویژه نیاز به ایجاد و شکل‌دهی هویت طراحی شده‌اند، بررسی می‌کند. گیزر نشان می‌دهد که چگونه این گزارش‌ها ویژگی‌هایی را در قرن هشتم، از جمله روایت‌های شهادت مسیحیت شرقی، انباشته کردند - مانند شب زنده‌داری‌های شبانه، پذیرش رواقی مرگ، و معجزات -. با ایجاد نقاط کانونی تقوا که می‌توان حول آن هویت جمعی شکل گرفت، چنین گزارش‌هایی برای استفاده در فعالیت‌های تبلیغی در شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان مناسب بودند. گیزر همچنین شکل‌دهی مجدد این روایات را برای اهداف ساکت‌تر مستند می‌کند: تأکید بر رفتار معتدل و نه خشونت‌آمیز، دیپلماسی و احترام به دیگر فرقه‌های اسلامی به‌عنوان توحیدی بودن، به جای محکوم کردن آنها به عنوان گناهکار. گایزر، همراه با روایت‌های تازه‌سازی، تلاش‌های ابادی را برای گردآوری مجموعه‌ها در نسب‌نامه‌ها، هم فرهنگ‌های زندگی‌نامه‌ای و هم دودمان ایمان حقیقی که افراد و جوامع را به قدیسان و شهدای محلی مرتبط می‌کند، شرح می‌دهد. او همچنین نشان می‌دهد که چگونه این تاریخ پررنگ‌تر به شکل‌گیری قواعد و مقامات حاکم بر شورا انجامید. گایزر با استفاده از مواد خطی به ندرت بررسی شده برای روشن کردن فرآیندهایی مانند شکل‌گیری هویت و حفظ مرزهای مشترک، مسیری را دنبال می‌کند که طی آن این ادبیات شهادت طلبی و پیامدهای بالقوه خطرناک آن نهادینه، مهار و کنترل شدند.
شرح غاية المراد في نظم الاعتقاد
نویسنده:
نور الدین عبدالله بن حمید السالمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مسقط: الكلمة الطيبة,
چکیده :
شرح غاية المراد في نظم الاعتقاد، شرح احمد بن حمد خلیلی بر منظومه «غاية المراد في نظم الاعتقاد» تألیف نورالدین‎ عبدالله بن حمید سالمی‎ (متوفی 1332‎ق)، اندیشمند و نویسنده اباضیه است. شرح ابیات منظومه مذکور به درخواست برخی دانشجویان انجام شده است. کتاب، مشتمل بر دو بخش است: در بخش اول متن غاية المراد که حاوی 77 بیت است در یک مقدمه، چهار عنوان کلی و یک خاتمه ارائه شده است. در بخش دوم نیز شرح غاية المراد با یک مقدمه از شارح و شرح کامل ابیات آمده است. شیوه شرح بدین ‎صورت است که شارح یک یا چند بیت را که موضوع واحدی دارد، با انتخاب عنوان مناسب ذکر کرده و سپس به شرح و توضیح آن پرداخته است. به اعتقاد نویسنده اولین چیزی که خداوند متعال بر بندگان واجب نموده، سه جمله است که از همه آنها تعبیر به «جمله» شده است. منظور از این جمله غیر از جمله مصطلح نحویون است؛ بلکه اصطلاح خاصی است که به‌طور اجمال مشتمل بر معانی متعددی است. تقسیم آنها به سه جمله، به‌خاطر اشتمال بر سه رکن است که هر رکن از آنها با رعایت اصطلاح نحوی، جمله مستقلی است. ارکان سه‌گانه عبارت است از ایمان به خدا و ایمان به رسالت حضرت محمد(ص) و نیز ایمان به کتابی که بر او نازل شده است؛ پس اولی متضمن جمله «أشهد أن لا إله إلا الله» و جمله دوم مشتمل بر «و أشهد أن محمدا رسول‌الله» و جمله سوم مشتمل بر «و أشهد أن ما جاء به محمد هو الحق من عند الله» است؛ لذا تعبیر به سه جمله به جهت آن است که هریک از آنها مفهوم مستقلی دارند و تعبیر به جمله واحد برای آن است که همه به یک غایت بازمی‌گردند که عبارت از خروج از سرپرستی کفر و داخل شدن در سرپرستی اسلام است و این محقق نمی‌شود مگر برای کسی که هر سه را به‌جا آورد. نویسنده در آغاز تبیین «تفسیر جمله اعتقادی»، تعبیر به «اله عرش» کرده است. دلیل این تعبیر آن است که اله عرش همه مخلوقات ذیل آن را در بر می‌گیرد؛ پس این‌گونه تعبیر کرده و مثلاً «اله خلق» نگفته است. وی عرش را اعظم مخلوقات دانسته است. در بحث ایمان، قواعد دین، ارکان دین، مسالک دین، ولایت و برائت مطرح شده است. در موضوع ولایت و برائت حقیقی، نص قطعی دال بر سعادت یا شقاوت فردی معین، شرط دانسته شده است؛ خواه آن فرد معین با اسم ذکر شده خواه با کنیه یا وصف. سپس شواهدی از قرآن کریم ارائه شده است. شارح همچنان‌که ولایت امام عادل را واجب می‌داند، تبری از امام جور را نیز به جهت فساد و جورش لازم می‌خواند.در رابطه با کفر نیز دو بخش قواعد و ارکان مطرح شده است. معنای لغوی قاعده همان اصل است و اصول کفر در هر دو قسم کفر شرک و کفر نعمت عبارت است از: جهل، حمیت، کبر و حسد. شارح پس از توضیح هریک از این صفات رذیله، چنین نتیجه می‌گیرد که از هریک از آنها، هریک از دو قسم کفر (کفر شرک و کفر نعمت)، ناشی می‌شود. شارح در انتهای کتاب چنین می‌نویسد: «این آخر مباحثی است که خداوند متعال میسر نمود از تهذیب تعلیقه‌ای که بر این منظومه مبارکه پیش از این املا کرده بودم و فرصت و مجالی برای کتابت شرحی شایسته در حد این منظومه فراهم نشده بود. من این شرح را - جز در موارد نادر - ‎بدون رجوع به منبع علمی نوشتم. هدف من از این نوشتار آن بود که دانشجویان را بر فهم مراد از غاية المراد کمک کنم تا آموزش آن برای آنها آسان شود و اهدافش را به‌خوبی بفهمند
نور التوحید
نویسنده:
علی بن محمد بن علی المنذری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عمان: ذاکره عمان,
چکیده :
ترجمه ماشینی: متنی عالی درباره اصول توحید; نوشته شیخ علی بن محمد بن علی المندری؛ عمانی اصل؛ متولد و متوفی زنگبار است. شامل جمله ای و تفسیر آن است: صفات خداوند، تفسیر متشابه، قضا و قدر، ولایت و برائت، امر به معروف و نهی از منکر، خلود و شفاعت، وعد و وعید، بهشت و جهنم. این اثر در 24 محرم 1318 هجری قمری به پایان رسید. این کتابچه قبلاً چندین بار مستقل چاپ شده بود که اولین آن در زمان حیات مؤلف آن در سال 1319ق / 1901م در چاپخانه بارونیال مصر بود. همچنین با شرحی به نام «إيضاح التوحيد بنور التوحيد» از شیخ سعید بن ناصر الغیثی چاپ شد.
النور الواضح
نویسنده:
سيف بن راشد بن نبهان المعولي؛ تحقیق: عبدالرحيم بن محمد المعولي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عمان: خزائن الآثار,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتاب «النور الواضح» را شیخ سیف بن راشد المعالی در عقیده اباضیه نوشته است و ردیه رساله شخصی است که شیخ در آن شبهه‌های فراوانی را پاسخ داده است از جمله: مسأله بیرون آمدن از آتش و مسئله آفرینش قرآن و غیر آن. که نوه اش عبدالرحیم بن محمد المعالی آن را تحقیق کرده است.
شرح القصيدة البلكفية
نویسنده:
سعيد بن خلفان الخليلي(ناظم)؛ ناصر بن سالم بن عديم الرواحي (شارح)؛
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: مكتبة السيد ,
چکیده :
چکیده فارسی: کتاب حاضر شرح بر منظومه بلکفیه است که ناظم آن شیخ سعید بن خلفان الخلیلی اباضی بوده و شارح قصیده شیخ ناصر بن سالم بن عدیم الرواحی اباضی می باشد. این قصیده در اعتقادات و توحید باری تعالی و صفات الهی بر اساس دیدگاه و اعتقادات اباضیه می باشد.
تاریخ و اعتقادات اباضیه
نویسنده:
علی‌اکبر ضیائی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: نشر ادیان‏‫,
چکیده :
مروری بر تاریخ پیدایش «فرقه اباضیه» و نگاهی به عقاید آنان و فراز و نشیب‌های مربوط به آنان از ابتدای قرن اول تا عصر کنونی است. در این کتاب تاریخ و عقاید مذهب اباضی که در واقع همان خوارج صدر اسلام هستند به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و سعی شده است با دیدگاهی بی‌طرفانه و با استناد به اسناد و مدارک مورد قبول اباضیان تحولات تاریخی و نیز اعتقادات و فقه این فرقه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. نویسنده قصد دارد با مطالعه اعتقادات این فرقه و تاریخ آن‌ها قدمی هر چند کوچک در جهت وحدت بین مسلمانان و تقریب مذاهب اسلامی بردارد. بررسی چگونگی پیدایش گروه قاعدین و مذهب اباضیه، معرفی شخصیت‌های معروف این فرقه، گسترش اباضیه در مصر و شمال آفریقا و برخی از کشورهای عربی، فراز و نشیب‌های اباضیه در عصر عباسیان و امویان، تاسیس دولت‌های اباضی در برخی از ادوار تاریخی در عمان، مصر و مغرب و حکومت کردن مقطعی آنان، بیان اعتقادات اباضیه در زمینه توحید و اسما و صفات الهی، ادله آنان در نفی رویت خدا و اعتقادات آنان در زمینه امامت و همچنین برخی از دیدگاه‌های فقهی آنان در زمینه اجتهاد و احکام نماز از برجسته‌ترین مندرجات این کتاب است.
عمرو بن عبيد والأصول الخمسة: دراسة مقارنة بين فكر المعتزلة والإباضية
نویسنده:
زینی، محمد عبد الرحیم
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
مكتبة الأنفال,
الإباضية عقيدة ومذهباً
نویسنده:
صابر طعيمة
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: دار الجيل,
چکیده :
بررسی تاریخی فرقه اباضیه از جهت اعتقادات و بررسی انتساب اباضیه به خوارج با محوریت مباحث امامت،توحید،صفات خداوند،رویت خداوند،تکفیر اصحاب معاصی کبیره