مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
3. مذاهب Religious denomination
>
مذاهب اسلامی
>
خوارج (مذاهب اسلامی)
>
اباضیه (خوارج)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 153
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء الخامس عشر (الممتحنة - المرسلات)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: الشیخ ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: عمان - وزراة التراث والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
اباضیه (خوارج)
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
,
کتب تفسیر اباضیه
,
کتب تفسیر خوارج
,
6- اباضیه
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء الرابع عشر (ق - الحشر)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: الشیخ ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: عمان - وزراة التراث والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
اباضیه (خوارج)
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
,
کتب تفسیر اباضیه
,
کتب تفسیر خوارج
,
6- اباضیه
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء الثالث عشر (الشوری - الحجرات)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: الشیخ ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: عمان - وزراة التراث والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
اباضیه (خوارج)
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
,
کتب تفسیر اباضیه
,
کتب تفسیر خوارج
,
6- اباضیه
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء العاشر (المؤمنون - القصص: 50)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: عمان - وزراة التراث والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اباضیه (خوارج)
,
مفسران اهل سنت
,
تفسیر اهل سنت
,
اباضیه (خوارج)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
تفسیر قرآن اهل سنت
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
,
کتب اباضیه
,
کتب تفسیر اباضیه
,
کتب تفسیر خوارج
,
کتب خوارج
,
4- خوارج
,
6- اباضیه
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء التاسع (أول مریم - آخر الحج)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: الشیخ ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: عمان - وزراة التراث والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
اباضیه (خوارج)
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
کتب تفسیر ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
کتب تفسیر اباضیه ,
کتب تفسیر خوارج ,
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 12 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. کتاب دارای 12 جلد است. جلد اول دارای مقدمه محقق و تفسیر سوره حمد و البقره تا آیه 203 است. تفیسر سایر آیات و سور در سایر مجلدات دنبال میشود. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء الثالث (آل عمران: 133 - المائدة: 26)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
اباضیه (خوارج)
,
تفاسیر اباضیه
,
تفسیر اباضیه
,
6- اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
کتب تفسیر ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
کتب اباضیه ,
کتب تفسیر اباضیه ,
کتب تفسیر خوارج ,
کتب خوارج ,
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير التفسير - الجزء الاول (الفاتحة - البقرة: 203)
نویسنده:
الشيخ محمد بن يوسف اطفيش؛ تحقیق: الشیخ ابراهیم بن محمد طلای؛ تراجم و تخریج احادیث: کروم احمد, بازین عمر؛ فهرستبندی و امور چاپ: مصطفی اشریفی, محمد بباعمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مسقط - عمان: عمان - وزراة التراث والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر خوارج
,
اباضیه (خوارج)
,
تفسیر اباضیه
,
6- اباضیه
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
کتب اباضیه ,
کتب تفسیر اباضیه ,
کتب تفسیر خوارج ,
کتب خوارج ,
چکیده :
تيسير التفسير، اثر محمد بن یوسف اطفیش (متوفی 1332/1914م)، اثری تفسیری است در 17 جلد به زبان عربی با موضوع تفسیر و علوم قرآن. شیخ ابراهیم بن محمد طلای به کمک جمعی از اساتید، به تحقیق و تصحیح این اثر پرداختهاند. تراجم و تخریج احادیث، توسط کروم احمد و بازین عمر انجام شده و فهرستبندی و امور چاپ، توسط مصطفی اشریفی و محمد بباعمی. کتاب دارای 17 جلد است. جلد اول دارای مقدمه محقق و تفسیر سوره حمد و البقره تا آیه 203 است. تفیسر سایر آیات و سور در سایر مجلدات دنبال میشود. نویسنده در مقدمهاش بر کتاب پس از حمد الهی مینویسد: این اثر را پس از «هميان الزاد إلی دار المعاد» که اثرش در سنین رشد بوده و «داعي العمل ليوم الأمل»، بهعنوان سومین اثر تفسیری خودش نگاشته است. نویسنده آن را پس از هشتادسالگی، یعنی در سنین پختگی علمی، به اتمام رسانده است. البته نظر محقق کتاب، ابراهیم محمد طلای، در مقدمه این است که نویسنده در شصت و چند سالگی و پس از افزون بر چهل سال تدریس و تحقیق و تألیف، دست به نوشتن این اثر زده است. خود محمد بن یوسف اطفیش، این کتاب را بسیار گرامی میداشت و شاگردانش را بر اقبال و رجوع به آن تحریک و تشویق میکرد. وی این کتاب را «تيسير التفسير» نامید و بهحق میتوان گفت: این اثر، آسانکننده فهم وجوه مختلف نص قرآنی است؛ وجوهی که صناعت و اسالیب لغت عربی پذیرای آن است. اطفیش، در این اثر چونان مدرسی ماهر شاگردانش را بر فهم معانی محتمل از متن ارشاد میکند، ولی نظر خودش را بر آنان تحمیل نمیکند. بااینحال، از بیان وجوه راجح و مرجوح نص غفلت نمینماید. این اثر، از جنبه دیگر، خواننده را از مراجعه به بسیاری از تفاسیر، اعم از تفاسیری که بر نقل و روایت اعتماد کردهاند یا تفاسیر اعتمادکننده بر رأی و دلالت لغوی، بینیاز میکند؛ نویسنده این اثر بین هر دو روش تفسیری پیشگفته، در اسلوبی مختصر و مفید، جمع کرده است. وی درعینحال، وجهی از وجوه اعراب یا بیان را جا نیانداخته و در همه موارد هم به قواعد نحو و بیان اشاره کرده است. وی همچنین هیچ مسئلهای از مسائل فقهی و اصولی را وانگذارده مگر اینکه متعرض حکم آن شده و وجه صواب و قول مختار خودش یا جمهور علمای امت را هم با آن بیان کرده است. ابراهیم محمد طلای، درباره علت اختیار این کتاب برای تحقیق مینویسد: ارتباط من با این کتاب به زمان شاگردیام در حلقات درس استاد ابراهیم بن ابیبکر در معهد جابری، یعنی حدود پنجاه سال پیش برمیگردد. ما در دروس تفسیرمان به این کتاب مراجعه میکردیم. اما ازآنجاکه نسخه مورد مراجعه ما بهصورت سنگی چاپ شده بود، گاهی ما را خسته میکرد. در آن زمان آرزو میکردیم که کاش این کتاب با امکانات فنی امروزی و بهصورت جدید چاپ میشد. این امر ماند تا زمانی که من با گروهی از شاگردانم مشغول ترتیب «الجامع الصحيح» ربیع بن حبیب در حدیث شدیم و کار تحقیق و تخریج آن را به یاری خدا در سال 1415ق، معادل با 1995م، به پایان رساندیم. برخی از برادران اهل علم و فضل، پس از این امر، از من درخواست کردند که به این کتاب تفسیر، یعنی تيسير التفسير هم پرداخته و کار تحقیق و تخریج آن را هم انجام دهم تا خواندنش برای مطالعهکننده آسان شود. آنان در اینباره اصرار کردند، ولی من چون ضعیف شده بودم و امکاناتم هم کم بود و از طرفی هم این اثر، طولانی بود و تعداد صفحاتش هم زیاد، ترسیدم که پرداختن به این کتاب با این شرایط، به قیام به حق آن و اینکه کارم خوب از آب دربیاید ضربه میزند و حق کتاب و نویسنده آن ضایع میشود؛ ازاینرو در ابتدای امر از این کار امتناع کردم، ولی در نهایت استخاره کردم و بر خدای متعال توکل کردم و شروع به کار کردم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه مذاهب کلامی (امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اباضیه، اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث) در افضلیت حضرت علی (ع)
نویسنده:
پدیدآور: علی عالمی ؛ استاد راهنما: سید رشید صمیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
اباضیه (خوارج)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
عقاید معتزله
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
زیدیه
,
عقاید شیعه امامیه
,
اسماعیلیه ( جعفری )
,
احادیث افضلیت امام علی(ع)
,
افضلیت امام علی(ع) بر انبیا(ع)
,
افضلیت امام علی(ع)
,
افضلیت علی(ع) بر اصحاب
,
افضلیت علی ( ع ) بر ابوبکر
,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین
,
افضلیت امام علی(ع) بر شیخین
,
اباضیه (خوارج)
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
افضلیت امام علی(ع)
,
افضلیت امام علی(ع) بر ابوبکر
,
افضلیت امام علی(ع) بر اصحاب
,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین
,
اشاعره
,
ماتریدیه (پیروان ابوالحسن ماتریدی)
,
6- اباضیه
چکیده :
افضلیت، به معنای فزونتر بودن کرامت و ثواب در نزد خداوند و برجستگی در صفاتی که شرط امامت ظاهری میباشد، تعریف شده است. افضلیت یک فرد در حوزهی امامت و رهبری مسلمانان، در صفات منحصر به فرد شخصی، خانوادگی، اعتقادی، معرفتی، اجتماعی و سیاسی رهبر جامعهی دینی نمود پیدا میکند. حال پرسش اساسی این است که از دیدگاه مذاهب اسلامی، بعد از پیامبر اکرم (ص)، در حوزهی صفات و برجستگیهای شخصی، خانوادگی، اعتقادی، معرفتی، اجتماعی و سیاسی چه کسی بر دیگران افضلیت داشته است تا منصب رهبری مسلمین در وجود ایشان متعین گردد؟ تحقیق حاضر، تلاش کرده است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، پاسخ سئوال فوق را پیدا نماید. متکلمان شیعه بالجمله و متکلمان سنی فیالجمله بر این باورند که امام علی (ع)، در تمام حوزههای فوقالذکر، افضل صحابهی پیامبر خدا (ص) به شمار میآمده است. با این تفاوت که متکلمان شیعه، افضلیت در حوزههای مذکور را دلیل بر امامت بلافصل امیرالمؤمنین دانسته و سنیان، منکر دلالت فضائل بیشمار علی (ع)، در حوزههای مذکور، بر امامت بلافصل ایشان میباشند. به باور متکلمان شیعی، پس از رسول خدا کسی لیاقت امامت مسلمین را دارد که در تمام حوزههای یاد شده، افضلیت علیالاطلاق نسبت به سایرین را داشته و در دو حوزهی صفات کمالی و ریاست ظاهری از همه افضل باشد. به عبارت دیگر، از نظر آنان، امام، باید در آنچه بر آن ولایت مییابد، از تمام افراد امت، افضل باشد؛ زیرا ترجیح مفضول بر فاضل قبح عقلی داشته و در هیچ حال تقدم مفضول بر فاضل روا نمیباشد. اما متکلمان سنی، در این مسأله، دیدگاه واحد و ثابتی ندارند؛ گروهی در مقام نظر، از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی و اجتماعی صدر اسلام، نظریهی افضلیت ترتیبی خلفا را مطرح نمودهاند. در مقابل، اکثر معتزله، قاطبهی اهل حدیث، برخی از اشاعره و اباضیه، امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل، رأی دادهاند؛ هرگروه برای اثبات مدعای خود به دلایلی از کتاب، سنت، اجماع و عقل تمسک کردهاند. با عنایت به اینکه تعیین فرد افضل در حوزههای یاد شده، پس از رحلت رسول گرامی اسلام، تأثیر عمیقی در باورها و حوزهی احکام عملی مسلمانان دارد، افضلیت حضرت علی (ع)، در حوزههای فوقالذکر را از منظر مذاهب کلامی شیعی و نحلههای فکری اهل سنت مورد بررسی قرار دادیم و به نتایج مهمی نیز در این زمینه، دست یازیدیم؛ نیز در این تحقیق ثابت شد که از نظر ثبوتی، مذاهب کلامی، شیعی بالاتفاق و نحلههای اهل سنت اکثرا، بر افضلیت امام علی (ع)، در حوزههای یادشده باورمنداند و در مقام اثبات اختلاف نظرهای وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إمام جابر بن زيد و مواقفه الفقهية
نویسنده:
عبدالله محمود شحاته
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
جامعه القاهره: دار غریب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه (خوارج)
,
6- اباضیه
چکیده :
يقع كتاب الإمام جابر بن زيد ومواقفه الفقهية في مركز اهتمام الباحثين والدارسين المنشغلين بدراسة التخصصات الفقهية؛ حيث يقع كتاب الإمام جابر بن زيد ومواقفه الفقهية ضمن نطاق تخصص علوم أصول الفقه والتخصصات وثيقة الصلة من فلسفة إسلامية وعقيدة وعلوم قرآنية وغيرها من فروع التخصصات الإسلامية.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عمان و اباضیه معاصر
نویسنده:
ابراهیم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اباضیه (خوارج)
,
اباضیه (خوارج)
,
6- اباضیه
چکیده :
اباضیه از مذاهب پویای معاصر در جهان امروز است که صبغه تاریخی و کلامیاش نیز مد نظر پژوهشگران و محققان عرصه مذاهب واقع شده است. کشور عمان با سابقهای کهن، امروزه پایتخت این مذهب به شمار میآید. شخصیتهای سیاسی و مذهبی فعال در این کشور جزء رهبران ملی و مذهبی مردم عماناند و اباضیان در دوران معاصر از آنها به نحو شایستهای پیروی میکنند. عمان و اباضیه معاصر را در خلال مطالعه دو مرجع اساسی میتوان شناخت؛ حاکم اسلامی، و مفتی مذهب. وضعیت کنونی اباضیه معاصر مرهون تلاشهای این دو شخصیت است. سلطان قابوس، حاکم و پادشاه رسمی این کشور و از شخصیتهای مهم اباضیه در دنیای معاصر بود؛ شخصیتی که زعامت سیاسی آنها را بر عهده داشت و در امامتی شبیه به مرحله ظهور، با سیاستهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگیاش عهدهدار هدایت مردم در کشور عمان بود. از طرف دیگر، عنصر فعال و مفتی این کشور، احمد بن حمد خلیلی است که با شیوههای متنوع و راهکارهای فقهی سبب دوری مردم از بدعتها و تبیین مسائل و احکام جدید با روش اجتهادی خویش شده است. وی به سماحت و سهولت شریعت توجه بسیار دارد و مکتب جدیدی را در فتوادادن پایهریزی کرده است. این مقاله عهدهدار بررسی نقش و فعالیتهای این دو مرجع مهم در مذهب اباضیه در عمان معاصر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 153
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید