مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
فضایل اخلاقی
>
توحید(اخلاق اسلامی)
توحید افعالی (اخلاق)
توحید ذاتی (اخلاق)
توحید زبانی
توحید صفاتی(اخلاق)
توحید عبادی(اخلاق)
توحید فنایی(اخلاق اسلامی)
توحید قلبی
توحید کشفی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 181
عنوان :
بررسی و تحلیل آراء ابوحامد غزالی
نویسنده:
زین العابدین صفوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
امام محمد غزالی
,
علوم انسانی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات خدا
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
خداشناسی
,
فلسفه و منطق
,
غزالی، ابوحامد
چکیده :
نوشتار حاضر "شناخت خدا و صفاتش " را در آثار غزالی جستجو میکند و عهدهدار بررسی اندیشههای این اندیشهور بزرگ در زمینه خداشناسی است . این جستار کوتاه پس از گذر از مقدمات لازم، براهین اثبات وجود خدا و دلایل و راههای اثبات یگانگی حضرت حق را مورد بررسی قرار داده و به تحلیل اندیشههای غزالی در این باب پرداخته است . همچنین در این مقاله نوع نگرش غزالی به صفات حقتعالی و مشرب او در اثبات این صفات مورد تحلیل قرار گرفته و حتیالمقدور اختلافهای موجود در مباحث فوق ریشهیابی شده است . نظر به اینکه غزالی از شاخصترین چهرههای کلام اشعری است و نیز با توجه به اینکه مهمترین نزاعهای علمی با فلاسفه و معتزله بوسیله او انجام گرفته است ، بررسی نظراتش علاوه بر شناساندن آراء شخصی او آراء متکلمین را در برابر فلاسفه و افکار اشاعره را در مقابل معتزله میشناساند و بدین وسیله عملا مبانی نظرات علمی و یا تعصبهای مذهبی و فرقهای را نیز در لابلای بحثها تبیین میکند. گرایشهای عرفانی این متکلم برجسته و رویکرد عمیق او به خداشناسی قلبی در کنار سنگینترین مباحث نظری، این رساله را وادار کرده تا در ضمن بررسی مبانی نظری و استدلالهای عقلی او، از توجه به خداشناسی عملی و "راه دل" نیز غفلت ورزد و لذا میتوان گفت آشنایی اجمالی با شیوه خداشناسی و عرفا نیز عملا جزء دستاوردهای این گزارش قرار گرفته است . گرچه رسالت این رساله "نقد" آراء ابوحامد را در بر نمیگیرد ولی حالت ستیهندگی افکار و نظرات او خود به خود گزارشگر را گاهی از مقام گردآوری به صحنه داوری کشانیده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه و اعتبار عهدین در آیینه روایات اهل بیت علیهم السلام
نویسنده:
زهراسادات قهاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
امامت
,
اهل بیت(ع)
,
انجیل
,
تورات
,
قرآن
,
عهد قدیم
,
معارف اسلامی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
قرآن
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
اهل بیت: به عنوان جامع علوم انبیاء، در پاره ای از روایات خویش به بیان بخش هایی از کتب انبیاء سلف پرداخته و در احتجاجاتشان با اهل کتاب، به کتب آنان استناداتی داشته اند. پژوهش پیش رو به دنبال تشکیل مجموعه ای از منقولات ائمه: از تورات و انجیل و تطبیق آن با عهدین کنونی است. این پژوهشدر گام نخست روشن می کند که تورات و انجیل اصیل، نزد ائمه: موجود بوده و با آنچه نزد اهل کتاب بوده تفاوت داشته است؛ اگر چه در برخی از احتجاجات خویش درباره کتب آنان نیز اظهار نظر کرده اند که از نتایج این استنادات، روشن شدن ابهاماتی از تاریخ انجیل کنونی است. در بخش بعد، میزان قابل توجهی از منقولات ائمه: از تورات، در مجموعه ای گردآمده و براساسروایات، تورات به عنوان کتابی مشتمل بر احکام، اوامر ، نواهی، پندها و عبرت ها معرفی می شود . مصادیق تعالیم تورات در موضوعات اعتقادی، فقهی، اخلاقی، قصص و تعالیم مرتبط با سور قرآن قرارگرفته که آموزه های اعتقادی، بیشترینسهم را در این مجموعه داراست. در گام بعدی مجموعه ی تعالیم انجیل در روایات فراهم آمده وبر مبنای احادیث، انجیلبه عنوان کتابی مشتمل بر مواعظ معرفی می شود. این روایات در دو بخش مواعظ و بشارات جای گرفته است و بیشترین سهم از آنِ مواعظ می باشد. از تطبیق کلیه این منقولات با عهدین کنونی روشن می گردد که اناجیل اربعه و تورات کنونی در زمان ائمه: با همین ساختار اما با جزئیاتی بیشتر، کتب اهل کتاب بوده است وبرخی از مطالب آن توسط ائمه: تأیید شده است و اثری از انجیل برنابا – یکی از اناجیل مورد توجه مسلمانان- در روایات نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی تفسیرآیات توحیدی، باتأکید بر احادیث امام رضا (ع)
نویسنده:
احمد آقایی زاده ترابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام علی بن موسی الرضا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
صفات ثبوتیه
,
صفات سلبیه
,
اهل بیت(ع)
,
علم الهی
,
معارف اسلامی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
حدیث
,
تفسیر قرآن
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
خداشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
روششناسی(تجزیه و تحلیل داده)
,
علیبن موسی (ع)، امام هشتم
,
علیبن موسی (ع)، امام هشتم
,
روششناسی(تجزیه و تحلیل داده)
,
علیبن موسی (ع)، امام هشتم
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
توحید به گواهی آیات قرآن، محوریترین پیام وحی الاهی وعترت به گواهی پیامبر اسلام (ص) مطمئن ترین مرجع فهم وتفسیر قرآن است،چه این که رسول اعظم،قرآن وعترت را دومیراث گرانسنگ خویش معرفی کرد تا امّت پس از او با تمسّک به آن دو از اختلاف وکجی بدورمانند،امّا دریغ! که کم توجّهی به عترت پس از رسول خدا، سبب گردید تا امّت اسلامی درفهم دین وتفسیر قرآن- حتی درمباحث توحیدی-گرفتار اختلاف شوند!اختلافی که برون رفت ازآن راهی جز بازگشت به قرآن وفراگیری«روش فهم وتفسیرقرآن» از عترت پیامبر ندارد.پژوهش حاضر، تلاشی است برای روش شناسی فهم وتفسیر آیات توحیدی،باتکیه بر روایات امام رضا(ع) که طی آن530 مبنا، قاعده، منبع وروش تفسیری،شناسایی شده که شامل موارد ذیل است:61 مبنای بنیادین(شامل مبانی هستی شناختی ومعرفت شناختی)مانند: «امکان شناخت» ،«جایگاه محوری عقل در مقوله شناخت»،«اعتبارواهمیت انتخاب طبیعی انسان»،«ارزش سیره عملی عقلا»و...266مبنای کلامی-تفسیری مانند؛ «امکان شناخت انسان از خدا»،«عقل با همه حجّیت، دارای محدودیت در شناخت کُنه ذات خدا»، «کنه وحقیقت ذات خدا،فراعقل، فرا تصّور وفرا حسّ »و...89 قاعده(که برگرفته از مبانی کلامی- تفسیری است) مانند؛«لزوم پایبندی به ملازمات عقلی ،در مباحث توحیدی»،«ضرورت متکی بودن، ایمان واعتقاد به خدا، برعقل و مبانی عقلی»و...44 نکته در باره منابع قابل استناد(شامل معرفی، نقد وتحلیل منابع) «عقل وادراکات عقلی، منبعی معتبربرای شناخت خدا وصفات الاهی»،«هستی شناسی تجربی، از منابع شناخت خدا»و... 70روش به کار گرفته شده از سوی امام(ع)که دارای کاربرد درتفسیر آیات کلامی است،مانند؛«اعتماد امام(ع)به عقل نظری، رفتار فطری و سیره عملی عقلا» و...بدیهی می نماید که بسیاری از موارد یاد شده، دارای تکرار وهمپوشانی است، امّا تکراری که از یکسو دارای مستنداتی متفاوت است واز سوی دیگراهمیت یک مبنا،قاعده،منبع یا روش را می رساند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلالت برهان نظم بر توحید و صفات خدا
نویسنده:
مهدی آقامیرزایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم خدا
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
برهان نظم
,
معارف اسلامی
,
براهین خداشناسی
,
صفات خدا
,
برهان نظم
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
سوال اصلی در این تحقیق، این است که آیا میتوان با استفاده از برهان نظم، صفات الهی را اثبات کرد. نتیجهای که از بررسی منابع اسلامی و غربی و با روشی تحلیلی توصیفی در ضمن این تحقیق به دست آمد این است که درباره میزان دلالت برهان نظم بر وجود خداوند بايد گفت اين برهان از طریق وجود نظم در عالم وجود ناظم را اثبات میکند. افزون بر این، این برهان با تمسک به وحدت رویه مشهود در سراسر عالم توحید ناظم عالم را نیز اثبات می کند. آری با برهان نظم میتوان برخی از صفات خداوند را اثبات کرد. برای نمونه برهان نظم از توانایی لازم برای اثبات برخی صفات ذاتی مانند حیات و قدرت و برخی صفات فعلی مانند خالقیت برخوردار است. البته اين برهان توانايي اثبات صفت علم ذاتی خداوند را ندارد، زیرا اثبات صفت علم به وسيله برهان نظم متوقف بر تحقق متعلق علم در خارج است كه در آن صورت صفت مذکور از جمله صفات فعل و خارج از ذات خواهد بود. همچنین برهان نظم از اثبات علم و قدرت نامتناهی الهی عاجز است. افزون بر اين بايد گفت که آیه شریفه (لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا) بر توحید ربوبی دلالت میکند، همان معنایی که از برهان نظم نیز انتظار میرود.همچنین به اشکالات فخر رازی و دیوید هیوم در باب دلالت برهان نظم بر صفات الهی پاسخ گفته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید الهی (خالقیت) در کلام امیرالمومنین علی (علیهالسلام)
نویسنده:
حکیمه وحدانی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
1- توحید خالقی (کلام)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
الهیات و معارف اسلامی
,
علی بن ابیطالب ، امام اول
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
در این رساله، سعی ما بر این است که به حول و قوه الهی موضوع: توحید الوهی یا توحید خالقیت را در کلام امیرالمومنین (ع) بررسی نمائیم. البته لازم به ذکر است که چون موضوع ما، یک بحث فلسفی است لذا در ابتدا از دیدگاه فلسفه مورد بررسی قرار میگیرد و سپس در کلام امیرالمومنین (ع).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد کتاب التوحید ماتریدی
نویسنده:
عبدالریوف مصباح
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد
,
علوم انسانی
,
ماتریدی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
کلام
,
معتزله (اهل سنت)
,
الهیات(کلام جدید)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
کلام
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
فرقه (مذهبی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
PHILOSOPHY
,
book review
,
محمد بن محمد
,
philosophy
,
theology
,
فرقه شیعه
,
التوحید ماتریدی (کتاب)
,
محمد بن محمد
,
3333 ق.
,
philosophy
,
book review
,
theology
,
denominations
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
Theology
,
محمدبنمحمد
,
denominations
,
فرقه شیعه
,
التوحید ماتریدی (کتاب)
چکیده :
این پژوهش تحت عنوان "بررسی و نقد کتاب "التوحید" ماتریدی نگارش یافته است سوالی که برای نگارنده مطرح بوده این است که اندیشه کلامی ماتریدی چه تفاوتها و اشتراکات با تفکر کلامی شیعه امامیه دارد؟ برای دستیابی به پاسخ صحیح برای این پرسش و آشنایی با جایگاه و شخصیت علمی ماتریدی، ابعاد مختلف زندگی وی مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است، از جمله: 1- زندگی و شخصیت ماتریدی، وضعیت جامعه اسلامی و بستر فرهنگی و علمی که شخصیت او در آن شکل گرفته و رشد و نمو یافته است. 2- تاثیرپذیری ماتریدی از ابوحنیفه و مکتب عقلی معتزله در حوزه اندیشه دینی، تآثیر ماتریدی بر اندیشه های کلامی متکلمان متآخر و معرفی کتاب "التوحید" که نظریات کلامی او در آن ترسیم یافته است. 3- بررسی آراء کلامی ماتریدی، که سعی شده است با نگاه تطبیقی و مقایسه ای با اندیشه کلامی شیعه امامیه بدان نگریسته شود و مورد نقد قرار گیرد. ماهیت تحقیق به گونه ای بوده است که به صورت اجمالی اندیشه کلامی معتزله واشاعره نیز مورد کاوش قرار بگیرد، در فرآیند تحقیق علاوه بر آثار ماتریدی از آثار مهم اندیشمندان و متفکران اسلامی اعم از ماتریدیه، امامیه، اشاعره و معتزله در حوزه دینی و اعتقادی مورد بهره برداری قرار گرفته است. دست آورد و حاصلی که در سیر پژوهش بدان دست یافته ایم عبارتند از: 1- مکتب کلامی ماتریدی، یک مکتب تنزیهی بوده گرچه چالشهایی نیز در آن به چشم می خورد. 2- این مکتب کلامی مبتنی بر عقل و وحی بوده که نقش عقل در آن پر رنگ تر به چشم می خورد. 3- مکتب فوق در اهم مسائل کلامی با اندیشه کلامی شیعه امامیه، اشتراکات قابل توجهی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل روایات شناخت خدا با خدا
نویسنده:
الناز برزگر ماشک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
برهان
,
روایت
,
آیات آفاقی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
فطرت(کلام)
,
شناخت
,
آیات آفاقی
,
معارف اسلامی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
حدیث
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
خداشناسی
,
شناخت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
شناخت خدا و رسیدن به آن از نخستین رهنمودهای پیامبر درونی (عقل) و پیامبر بیرونی (پیامبران و اوصیای ایشان ) بوده و مهمترین وظیفهی انسان در قبال خود و خداوند است. به همین دلیل علاوه بر قرآن، در کتب و جوامع حدیثی به راههای مختلفی برای رسیدن به این امر اشاره شده است. در این میان، بخشی از روایات معصومان (?) در باب شناخت خدا، با عنوان«شناخت خدا با خدا» مطرح می-شود. این پژوهش که با روش توصیفی و تحلیلی و با رویکرد کتابخانهای و اسنادی، شکل گرفته است، در صدد تحلیل و فهم معنای این دسته از روایات میباشد. با بررسی روایات باب«معرفه الله بالله» این نتایج حاصل میشود،که نخستین مولفه، در روایات شناخت خدا با خدا، عدم تصوّر ذهنی و خارجی و شباهتانگاری در رابطه با شناخت خداوند متعال است. علاوه بر این، شناخت خدا با خدا، با استفاده از ابزارهایی که خداوند در اختیار بندگان قرار داده است، حاصل میشود. تفاسیر دیگری که توسط محدّثان و شارحان کتابهای حدیثی، در رابطه با این شناخت، مطرح شده است، توجّه به فطرت خداجو و شناخت خدا با خدا از طریق عرفان و کشف و شهود است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای و نقد آراء ابنتیمیه در توحید در اسماء و صفات با استفاده از نهج البلاغه
نویسنده:
الهه شاهزیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اسماء الهی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
توحید صفاتی
,
توحید نظری
,
تشبیه
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
صفات خدا
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید صفاتی(فلسفه))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
ابنتیمیه در توحید و اسماء و صفات الهی، آراء و بیانهای خاص دارد. سلفیون امروز آراء و اندیشههای او را زیر بنای عقائد قرار دادهاند. روایات ما به طور خاص در این مسئله وارد شده و جوانب امر را به تفصیل و مشروح بیان کردهاند. گفتار امیرمومنان (علیهالسلام) در این میان سهم ویژه دارد. بررسی این دو دیدگاه و عرضه آرای ابنتیمیه به آنچه در روایات ما و بویژه کلام علی (علیهالسلام) آمده است، معیارهایی در تکمیل و پالایش عقاید به دست میدهد. ابنتیمیه معتقد است: خدا دست و پا و چشم صورت و سمع و بصر به صورت حقیقی دارد.علی (علیهالسلام) معتقد است: که این صفات عین ذات و ازلی است و در عین حال این صفات در مورد خداوند، متصف به خلق نیست و تأویلی مطابق با شأنیت ذات اقدس الهی دارد.ابنتیمیه معتقد است: رویت خداوند در قیامت امکان پذیر است در این دنیا هم مانع بر دیدگان هست. علی (علیهالسلام) معتقد است: چشمها او را آشکار درک نمىکند، لکن دلها بوسیله حقائق ایمان او را درک مىنمایند.ابنتیمیه معتقد است: خداوند در جهت فوق و مکان او در عرش است؛ و با علم خود با اشیاء است.علی (علیهالسلام) معتقد است: مکان مستلزم جسمانیت است و نیز مخلوق خداوند است که خالق در مخلوق محاط نمیشود. در ضمن خداوند در همه جا هست و موجودات قائم به اویند. ابنتیمیه معتقد است: خداوند در ثلث سوم شب از عرش به آسمان دنیا میآید. علی (علیهالسلام) معتقد است: نزول و حرکت و سکون از جمله خصوصیات جسم است که در خداوند راه ندارد و تأویل را جایز میدانند.آنچه از کلام علی (علیهالسلام) استفاده میشود اثبات صفات بدون تشبیه و تعطیل است، که با مدرکات واضح عقل و تصریحات نقل هماهنگ است، و تعمق در کلام ابنتیمیه حقائقی جز امر پیش گفته آشکار میکند؛ که گاه خلاف مسلمات عقل و محکمات قرآن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شگفتیهای آفرینش در آیینه نهجالبلاغه
نویسنده:
سیدحسین احمدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
آفرینش (اِبداع)
,
پرندگان
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
ملائکه
,
انسان
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
معارف اسلامی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
حشرات
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
هدف خلقت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
در منطق قرآن کریم گسترۀ هستی آیینۀ تمام نمای اسماء و صفات آفریدگار و به عبارت دیگر آیینۀ آیات الهی است و سفیران آسمانی و انبیای الهی از هر فرصتی برای متوجّه نمودن و حسّاس کردن مردمان نسبت به تأمّل در آیات پروردگار بهره بردهاند تا از این رهگذر، فطرت خدا آشنا و خداگرای انسانها را برآشوبند و بالنده و شکفته کنند.امام خداجویان و پیشوای پرواپیشگان حضرت علی بن ابیطالب × نیز به موازات قرآن در کلام سحرآسا و زیبای خویش در نهج البلاغه این مهم را پی گرفته و فراوان و با عبارات گوناگون، مردمان را متوجّه آیات الهی و شگفتیهای آثار صنع پروردگار کرده است.در این نوشته تلاشی صورت گرفته تا اشارات خانهزاد خداوند، حضرت امیر المؤمنین × در باب شگفتیهای آفرینش در نهج البلاغه با توجه به نظرات شارحان این کتاب و جمعی از صاحب نظران مورد بررسی قرار گیرد و به این پرسشها پاسخ داده شود که چرا امام × در کلام خود به این شگفتیها اشاره کرده و بیان آنها چه رابطهای با محتوای اصلی کلام آن حضرت داشته و مخاطبان چه پیامهایی از آن میتوانند به دست آورند.با بررسی این موضوع روشن شد که امام با بیان این شگفتیها از یک طرف پایههای اعتقادی مخاطبین خویش را به وجود آفریدگار استحکام میبخشد و از دیگر سو بلندای بیکران صفاتی همچون علم فراگیر خداوند، تدبیر و حسابگری بینهایت و اتقان صنع او را جلوهگر میسازد و در همین احوال با مطرح کردن راز و رمز وجودی و رفتاری این پدیدهها، درسها و پیامهای اخلاقی، تربیتی، عرفانی و علمی بیشماری را به مخاطب القا میفرماید و میآموزد و افزون بر این همه، امام از این آثار صنع و پدیدهها و آیات شگفت الهی در جهت تشبیه معقول به محسوس و تفهیم یک مطلب بهرهها برده است.نیز از خلال این بررسی دریافتیم که آن حضرت × با بیان شگفتیهای جهان آفرینش یکی از بهترین راههای خداشناسی را برای بشریت تبیین کرده که هر انسانی میتواند با تفکر در آنها بر معرفت الهی خود افزوده و ایمان خود را تقویت کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهداف حکومت از منظر قرآن و حدیث (با تأکید بر مقایسه ای با حکومت های رایج)
نویسنده:
نسیم السبطین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
شیعه
,
وهابیت
,
علوم انسانی
,
الوهیت
,
تفسیر
,
شیعه
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اولیاء الله
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
حکومت
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
شرک
,
مردم سالاری
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شبهات
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
انسانشناسی
,
interpretation
,
government
,
وهابیه
,
policy
,
Anthropology
,
anthropology
,
وهابیه
,
policy
,
Anthropology
,
وهابیه
,
policy
,
Anthropology
,
وهابیه
,
Policy
,
Anthropology
,
وهابیه
,
policy
,
Anthropology
,
policy
,
وهابیه
,
policy
,
Anthropology
,
policy
,
anthropology
,
anthropology
چکیده :
نوشتار حاضر با توجه به ماهیت حکومت در آموزههای قرآنی و روایی، تفاوت حکومت در دین اسلام و جوامع ادیان دیگر و نیز مولفههای اصلی حکومت در اسلام و غرب را تجزیه و تحلیل میکند. نویسنده ویژگیهای حکومت اسلامی از جمله خدامحوری و محوریت توحید در ارکان حکومت اسلامی را بازگفته و با ویژگیهای حکومت در غرب، مانند سکولاریسم، امانیسم و لیبرالیسم مقایسه کرده است. وی همچنین ضمن مقایسه اهداف حکومت در اسلام و غرب، تفاوت ماهوی حکومت و سیاست در اسلام و غرب را نتیجه گرفته است. از نظر وی فلسفه و هدف حکومت در اسلام تأمین عدالت در همه عرصهها و رشد و تعالی انسانها است، در حالی که هدف اصلی حکومت کشورهای غیراسلامی، تأمین آزادی، معاش، امنیت و رفع نیازهای مادی آنهاست. وی در چهار فصل به بررسی تطبیقی حکومت در اسلام و غرب میپردازد. در فصل اول به بررسی مفهوم حکومت اسلامی و جایگاه حکومت در اسلام پرداخته و بر جنبه الهی داشتن حکومت، طبق آیات و روایات تأکید کرده و ادله عقلی و نقلی ضرورت حکومت را ذکر میکند. در فصل دوم اصول و مبانی حکومت از منظر اسلام و حکومتهای غیر دینی را بررسیده و توحید محوری، غایتمندی خلقت، انسان شناسی، عدم جدایی دین از سیاست و امامت و رهبری را از مولفههای حکومت اسلامی و سکولاریسم، امانیسم، لیبرالیسم و دموکراسی را از مولفههای حکومتهای غیر دینی و لاییک میشمارد. وی در فصل سوم هدف حکومت در اسلام را دعوت به توحید و احیای ارزشهای دینی و انسانی و مبارزه با بدعتها خوانده و دفاع از محرومین، رفع ظلم و مظاهر طاغوت و گسترش عدالت اجتماعی را در حکومت اسلامی یک اصل دانسته، در حالیکه اهداف اصلی حکومت در حکومتهای غیر دینی فقط تأمین نیازهای دنیوی مردم عنوان شده، که آن هم در حد شعار است و در بسیاری مواقع به عمل منجر نمیشود و واقعیت ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 181
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید