مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فقه
>
احکام ( وظایف )
>
کلام
استرجاع ( گفتن انالله..)
تحیت
کلام بعد از اقامه
کلام به زبان عجم در مسجد
کلام بین اذان و اقامه
کلام بین تکبیرات عیدین
کلام بین دو خطبه جمعه
کلام بین نماز مغرب و نافله
کلام خطیب هنگام خطبه جمعه
کلام در اذان
کلام در اقامه
کلام در ذات خدا
کلام در طواف
کلام در نماز
کلام دنیوی در مسجد
کلام کفر آمیز هنگام خشم
کلام مأموم هنگام خطبه جمعه
کلام نرم
کلام هنگام تخلّی
کلام هنگام جماع
گفتن بعض اذان
گفتن سه مرتبه الصلاة
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 121
عنوان :
کلام باری از دیدگاه فلاسفه و متکلمین اسلامی
نویسنده:
محمدرضا حیاتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
قدیم
,
حادث
,
ذات (منطق)
,
علوم انسانی
,
کلام
,
فَعل
,
کلام
چکیده :
همه مسلمانان به پیروی از قرآن و سنت متفقاند که یکی از صفات خداوند متکلم بودن او است و اما این که حقیقت کلام الهی چیست و آیا کلام خداوند حادث است یا قدیم اختلاف دارند.نخستین کسانی که از ماهیت کلامِ خدا و کیفیت هم سخنیِ او با پیامبران سخن گفتند متکلمانِ معتزلی بودند که از دیدی فلسفی، خداوند را عاری از صفات ثبوتی دانستند و با نفی صفت کلام از ذات باری، قرآن را آفریده ی وی قلمداد نمودند.اما حنبلیان اهلِ حدیث، کلام را صفتِ ذاتیِ خدا خواندند و قائلانِ به آفریده بودنِ قرآن را از جغرافیای مسلمانی بیرون راندند. درکشاکشِ نزاع حنبلیان و معتزلیان، کلابیه، اشاعره، ماتریدیه، امامیه، کرامیه و دیگر فرقه های کلامی سربرافراختند و در راستای تبیین چیستیِ کلام و کیفیت تکلم خدا تئوری هایی مختلف و گاه مخالف پرداختند. سپس فیلسوفان و عارفان مسلمان نیز به موکب متکلمان پیوستند و کلام و تکلم خدا را با مایه های فلسفی و عرفانی تحلیل نمودند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاههای مختلف در باره تجرد نفس در فلسفه اسلامی
نویسنده:
محمدتقی شهاب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
علوم انسانی
,
ادراک
,
کلام
,
فلسفه اسلامی
,
حرکت جوهری
,
کلام
,
ادراک
,
تخیل(راه های معرفت)
,
تخیل(مراتب علم)
,
spirits
,
spirits
,
imagination
,
spirits
,
imagination
,
spirits
,
imagination
,
spirits
,
imagination
,
spirits
,
imagination
,
تجرد نفس (فلسفه)
چکیده :
در این نو شتار، تحقیقات خود را در دو فصل و یک خاتمه تنظیم کردهام:فصل اول: در مورد بررسی کلیات و تعاریف است، در این فصل به پیشینه و تاریخچه تجرد نفس و اعتقاد به موجود مجرد در بعضی ادیان پرداخته بعد مفهوم نفس و تعاریف نفس از نظر فلاسفه اسلامی آورده شده سپس مفهوم مادی و مجرد و احکام آنها بررسی شده و در ادامه فصل اول سخن ازجوهریّت نفس و همچنین اثبات آن با ادلّه در میان آمد. فصل دوم: که اصل پایاننامه را تشکیل میدهد به «تجرد نفس ناطقه» اختصاص دارد در اصل تجرد نفس ناطقه بین فلاسفه اسلامی اختلاف نظری وجود ندارد ولی در اینکه گستره این تجرد در چه حد میباشد، اختلاف نظر جدی و عمیقی بین دو فیلسوف نامدار اسلامی شیخ الرئیس و صدرالمتألهین به وجود آمده است. ملاصدرا اولین فیلسوفی است که تجرد همه صورتهای علمی اعم از حسی، خیالی، وهمی و عقلی را اثبات نموده که در برخی از ادلهها آورده شد. در صورتی که شیخ الرئیس تنها تجرد صورتهای عقلی را اثبات میکند صورتهای حسی وهمی و خیالی را مادی میداند. طبق این بیان از نظر صدرالمتألهین همه حیوانات و انسانهایی که درک عقلی ندارد ولی از ادراکات حسی برخوردارند مجرد مثالی هستند در حالی که از نظر ابن سینا مادی هستند. و در ادامه بحث دلایل متعدد تجربی بر اثبات تجرد نفس مطرح شد بعد از اثبات تجرد نفس ناطقه از طریق دلایل عقلی و تجربی به سخنان منکرین تجرد نفس پرداختم از آنجایی که مادیون و تجربی مذهبان به هیچ حقیقتی ورای ماده قائل نیستند و تلاش میکنند هر حقیقتی را با تجربههای حسی و شواهد مادی اثبات نمایند نظر آنها را بیان کردیم و معلوم گردید که آنها در توجیه و تفسیر مادی آثار و افعال نفس و پدیده روحی ناکامند بعد از بررسی ادلهی موافقین و مخالفین تجرد نفس ناطقه در نهایت تجرد نفس ناطقه ترجیح داده میشد سپس به کیفیت پیدایش وجود نفس پرداختیم که آیا جسمانیه الحدوث است یا روحانیه الحدوث و در صورت حادث بودن، چگونه به مرحلهای تجرد میرسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات القاضی
نویسنده:
- الحضرمی ون
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
اصول دین
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
امامت
,
شفاعت
,
کلام
,
معاد(کلام)
,
تقیه
,
علی (اسماء ذات الهی)
,
قضا و قدر
,
زبان اردو
,
معاد(فلسفه)
,
حقوق اسلامی
,
قضاوت
,
کلام
,
judgment
,
شیعه شناسی (کتاب)
,
ربانی گلپایگانی
,
1334-
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
آیین دادرسی قانونی
,
legal procedure
,
رسیدگی کیفری
,
criminal proceedings
,
شیعه شناسی (کتاب)
,
ربانی گلپایگانی
,
1334-
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
آیین دادرسی قانونی
,
legal procedure
,
رسیدگی کیفری
,
criminal proceedings
,
رسیدگی کیفری
,
آیین دادرسی قانونی
,
آیین دادرسی قانونی
,
legal procedure
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
شیعه شناسی (کتاب)
,
ربانی گلپایگانی
,
1334-
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
آیین دادرسی قانونی
,
legal procedure
,
رسیدگی کیفری
,
criminal proceedings
,
رسیدگی کیفری
,
ویژگی شخصیت
,
personality traits
,
آیین دادرسی قانونی
,
شیعه شناسی (کتاب)
,
ربانی گلپایگانی
,
1334-
,
legal procedure
,
criminal proceedings
چکیده :
در این پژوهش، ضمن بیان تاریخچهای از قضاوت در اسلام و اهمیت منصب قضا در فقه اسلامی، به بررسی اوصاف قاضی و بایستههای قضاوت در فقه امامیه پرداخته شده و شرایط لازم برای احراز مسند قضاوت تبیین گردیده است. نویسنده در سه فصل شرایط قضاوت و قاضی را در فقه امامیه بررسی نموده است. در فصل اول، ابتدا به تعریف لغوی و اصطلاحی و فقهی قضا پرداخته و فرق بین قضا و فتوا را بیان نموده است. آن گاه تاریخچهای از قضاوت در اسلام ارائه نموده و تاریخ قضا را قبل از اسلام، در یونان باستان، روم، دوران جاهلیت و تاریخ آن از صدر اسلام تا عصر کنونی و از دوران بنیامیه، بنیعباس، دوران حکومت عثمانیها، فاطمیها و ایوبیها شرح و بررسی کرده است و در خصوص فراز و نشیبهای قضاوت در این دوران، تحقیقی تاریخی انجام داده است. در فصل دوم، به تفسیر و اثبات دلایل مشروعیت قضاوت در فقه اسلامی پرداخته شده و مستندات قرآنی، روایی، اجماع، دلیل عقلی، سیره و بنای عقلا در این زمینه مطرح شده است. در فصل سوم ابتدا شرایط قاضی و دلایل مربوط به این شرایط بیان شده و ویژگی های لازم برای قضاوت، مانند بلوغ، عقل، ذکوریت (مرد بودن)، اسلام، ایمان، طهارت مولد (حلالزاده بودن)، عدالت، ضبط (حافظه خوب داشتن)، علم استقلال در فتوا، کتابت (خواندن و نوشتن دانستن)، حریت (آزاد بودن) و سایر شرایط فردی عنوان گردیده است. اصناف قضاوت، مانند قاضی تحکیم و قاضی منصوب و شرایط و ویژگیهای هر یک از این قضات مباحث دیگر این فصل است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العداله فی الکتاب و السنه
نویسنده:
علیمحمد الدرّیع
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
گناه
,
قرآن
,
حقوق اسلامی
,
حدیث
,
عَدلٌ
,
قرآن
,
سنت
,
کلام
,
قصد
,
گناه
,
justice
,
traditions
,
ترس از خشم خدا
,
sins
,
Traditions
,
islamic law
,
Islamic law
,
sins
,
ترس از خشم خدا
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسلامی در کلام شیعه
نویسنده:
ابراهیم افتخاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان
,
شیعه
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
کلام
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اسلامی
,
کلام
چکیده :
کلام، علمی کاملا اسلامی و علمی است که درباره اصول دین اسلام بحث کرده و گزاره های دینی را توضیح و از شبهات وارده دفاع می کند. غیر از راه عرفان، برای رسیدن به خدا و شناخت او باید استدلال کرده و با تعقل و تفکر و تدبر و تفلسف او را شناخت. فلسفه و استدلال عقلی در اسلام کاملا مورد تایید بلکه مورد تاکید است و فراگیری و کاربرد استدلال و تفلسف لازم و واجب است و بر این مطلب هم دلیل عقلی موجود است و هم دلیل نقلی که آیات فراوانی دستور به تفکر و استدلال می دهد و پیام اکرم و ائمه معصومین (ع) نیز با استدلال و تفلسف آن را مورد تاکید قرار داده و همواره مشوق اندیشمندان برجسته شیعه بوده اند بطوری که شناساندن کلام اسلامی توسط امام اول شیعیان امیر المومنین (ع) به همراه استدلالهای عقلی و فلسفی فراوان بر وجود و وحدت و نفی شریک خدای متعال است و سایر ائمه نیز با دستورات مستقیم و غیر مستقیم خود همواره بر این مطلب تاکید داشته اند. شاهد بر مطالب فوق موارد متعددی در قرآن کریم است که حاوی استدلالهای فلسفی بوده و نمایانگر اهمیت استدلال فلسفی است. همچنین در متون روایی شیعه نیز موارد استدلال فلسفی کم نیست. بنابراین ائمه در هر فرصتی با تربیت کردن شاگردانی متخصص و کارآمد در تمام زمینه ها ازجمله در زمینه کلام، افراد برجسته ای همچون هشام بن حکم تربیت کرده اند حاصل این تلاشها و تاکیدها در کتبی ارزشمند، همچون "الکافی" و آثار شیوخ عصر آل بویه بروز و ظهور یافته است. چون قبل از آل بویه اوضاع و شرایط بر علیه شیعیان بوده و فرصتی جهت بروز عقاید وجود نداشت. به هر حال اندیشمندان شیعه در عهد آل بویه کلام شیعی را بطور آزادانه تری تدوین و مکتوب نمودند و بعد از آن متکلمین و فیلسوفان شیعه بر غنای کلام شیعی و استفاده از تفلسف و فلسفه در کلام اسلامی نهایت تلاش خود را بکار برده اند و اکنون شاهد کلامی متقن، مدلل و همراه براهین عقلی و فلسفی هستیم که در کتبی همچون "تجرید الاعتقاد" ظهور یافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توکل از دیگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
جلیل قلیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
کلام
,
معاد(کلام)
,
معاد جسمانی
,
قرآن
,
کمال انسانی
,
معاد(فلسفه)
,
معاد جسمانی
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
کلام
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
عقل(منطق)
چکیده :
توکّل بهمعنای اظهار عجز از خود، و اعتماد کردن بر دیگری است؛ و در اصطلاح، بهمعنای تکیه بر حول و قوّه الهی میباشد. توکّل در نظام اعتقادی اسلام، بر توحید افعالی مبتنی است، و هر فردی در مراحل زندگی به توکّل نیاز دارد. در قرآن کریم و روایات متعدّدی نسبت به توکّل بر خدا سفارش شده است. بر این اساس، ایمان به خدا و یقین، از اسباب و پیشنیازهای رسیدن به مقام توکّل است. توکّل شرط ثبوت ایمان بوده، و حقیقت یقین نیز در توکّل است. بدین ترتیب، هر فردی که دارای حالت توکّل نیست، میتوان منشأ آن را سستی ایمان و ضعف یقین او دانست. اگر در توکل حالت انسان نسبت به خدا، همانند حالت موکّل نسبت به وکیل باشد، این درجه اوّل توکل محسوب میشود؛ و اگر حال او با خدا همچون حال کودک با مادرش باشد این درجه دوم توکّل، و اگر خود را در برابر قدرت خدا هیچ پندارد، عالیترین درجه توکل میباشد، که در همه امور به خدا اعتماد نموده، و کارها را به او واگذار میکند. قدرت در تصمیمگیری، رهایی از سلطه و غلبه شیطان، محبوبیت الهی، مقاومت در برابر مشکلات، آرامش و اطمینان قلبی، اعتماد به نفس، رشد و کمال انسانی، کفایت الهی، پیروزی بر دشمن، عزّت و کرامت، حسن ظنّ به عاقبت خود و بهرهمندی از امدادهای غیبی، از آثار و برکات دنیوی و اخروی توکل به خدا میباشد. جدا بودن مرز توکّل از مرز تسبّب و تواکل، که بهمعنای اعتماد بدون تلاش و کوشش است، و همچنین پناه بردن به انزوا، از برداشتهای غلطی است که از توکّل شده است؛ در حالیکه توکل به خدا مستلزم کار و تلاش است. چنانکه امام سجّاد( به خداوند عرض میکند که خدایا چنانم کن که فقط به تو چنگ اندازم و از تو بخواهم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علائم آخرالزمان در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
شبیه حیدر حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
شیعه
,
ظهور
,
علوم انسانی
,
سرنوشت
,
شیعه
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
کلام
,
مهدویت
,
آخر الزمان
,
کلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
christianity
,
christianity
,
انتظار منجی
,
christianity
,
انتظار منجی
,
انتظار منجی
,
christianity
,
christianity
,
انتظار منجی
,
Christianity
,
انتظار منجی
,
Christianity
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
این پایاننامه تحت عنوان «علایم آخرالزمان در اسلام و مسیحیت» تدوین شده است و دارای شش فصل میباشد.در فصل اول: خود درباره زمان و آخرالزمان، مراد از آخرالزمان و مفهوم آخرالزمان در اسلام و مسیحیت، بحث شده است.فصل دوم: این فصل به عنوان، منجی موعود در قرآن و عهدین است که (الف) آن منجی موعود در قرآن است که از بعضی از آیات قرآنی استفاده شده است و (ب) آن عهد عتیق (تورات) و (ج) آن عهد جدید است که کلماتی و آیاتی درباره منجی موعود بکار رفته و اشارهای دارد.فصل سوم: به نام مهدی باوری در اهلسنت است که در این فصل (الف) به عنوان باور رایج اهلسنت به مهدویت است و روایات اهلسنت آورده شده و بعضی از روایات مورد نقد و بررسی قرار گرفته و (ب) در مورد بعضی از فرقههای اهلسنت است.فصل چهارم: به عنوان مهدویت و تشیع است که در این فصل اکثر فرقههای شیعی بحث شده است و بالاخص فرقه اثناعشره بحث شده است.فصل پنجم: در این فصل درباره علایم آخرالزمان بحث شده و این فصل هم دو بخش دارد که یکی از آنها علایم آخرالزمان در اسلام و دیگری علایم آخرالزمان در مسیحیت است و درباره فرقههای مسیحی (منجی باوری نزد کاتولیک، پروستان و ارتدوکس) که اینان درباره منجی باوری چه اعتقادی دارند، مورد بحث قرار گرفته است.فصل ششم: در این فصل مفهوم آخرالزمان در اسلام و مسیحیت است که این دو دین بزرگ دنیا از آخرالزمان چه تصوری دارند که آیا آخرالزمان همان ظهور منجی موعود است یا مراد از این، روز قیامت است.هدف: هدف بنده از این عنوان این است که شخصیت منجی عالم بشریت که اکثر ادیان عالم بر او اعتقاد دارند، بیشتر در دلهای جوانان منعکس گردد و از خداوند منان میخواهم که این آخرین تحقیق نباشد بلکه راه ذهن بنده که بسته بود باز شود تا بنده بتواند که گام بهتری در راه مقدس بردارم و نحوههای گوناگونی به امام زمان4 خدمت کنم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت وحی در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
اسماعیل دانش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
کشف و شهود
,
علوم انسانی
,
رسالت
,
کلام
,
نبوت
,
وحی
,
الهیات(کلام جدید)
,
شبهات
,
کلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
philosophy
,
وحی
,
philosophy
,
philosophy
,
Christianity
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
philosophy
,
بارث
,
کارل 1886
,
christianity
,
philosophy
,
christianity
,
christianity
,
PHILOSOPHY
,
Christianity
,
Christianity
,
PHILOSOPHY
,
بارث
,
کارل 1886
,
christianity
,
philosophy
,
philosophy
,
بارث
,
کارل 1886
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
پایاننامه موجود به عنوان حقیقت وحی در اسلام و مسیحیت با اهداف سهیم شدن در توسعه و تعمیق بخشیدن به پژوهشهای دینی و پاسخ کاملتری به شبهات در حوزهی حقیقت وحی در اسلام و مسیحیت در دورانهای مختلف، تتبع و تدوین شده است که در نوع خودکار جامع و در خصوص وحی مسیحی قبل از قرون وسطی پژوهشی جدید میباشد. این تحقیق به یک سوال اصلی که حقیقت وحی در اسلام و مسیحیت چیست؟ و به چند سوال فرعی، طی چهار فصل پاسخ داده است در فصل اول واژگان کلیدی تعریف شده است. از اقسام هشتگانه وحی در قرآن، مشخص شده که وحی به معنای رسالت و نبوت مورد بحث است. و گونههای وحی نبوی، نحوهی دریافت وحی، فرق وحی با الهام و وسوسه و ویژگیهای وحی تبیین شده است. در فصل دوم از حقیقت وحی در فلسفه و الهیات غرب در چهار دورهی مختلف بحث شده است. در دوران قبل از قرون وسطی وحی در عهد جدید بر اساس دادههای اناجیل و کتابهای تفسیری پیرامون آن به این نتیجه رسیده است که عیسی تجسم وحی و کلمهی خدا است، عیسی وحی کامل است، و یا اینکه عیسی وحی منزل و تجلی کلمه در دنیا است، در دوران قرون وسطی در سرشت وحی سه دیدگاه یعنی نظریهی گزارهای، زبانی و تایخ نجاتبخشی مطرح بوده است، و به این نتیجه دست یافته است که وحی گزارهای و زبانی مجموعهای از حقایق است که خداوند بر پیامبر القاء کرده است. بر اساس دیدگاه تاریخ نجاتبخشی وحی از مقولهی فعل و حادثه است که به وسیلهی آن خود را در عیسی نشان داده و با مصلوب شدنش نجات را عهدهدار شده است. در دوران نوین نظریه شایرماخر که وحی را تجربهی دینی دانسته است بررسی گردیده و در قرن نوزدهم عدهای که وحی را نتیجهی بروز شخصیت درونی خوانده است. همچنین به تبیین دیدگاه کارل بارت که وحی اصلی شخص مسیح است پرداخته و مشخص کرده که کلام بارت بر تفاوت خدا با سایر جهان بنیان نهاده شده است. در دوران معاصر وحی اصلی شخص مسیح است و وحی در عیسی تجسم یافته است، و یا اینکه وحی مکاشفه مخصوص خدا برای نجات انسان است. در فصل سوم حقیقت وحی در فلسفه و الهیات اسلامی از نگاه فیلسوفان، متکلمان، عرفا و وحی از نگاه وحی مورد بررسی قرار گرفته است. و به این نتیجه دست یافته که فارابی و ... وحی را نتیجه عقل فعال دانستهاند. از نظر متکلمان بطورکلی وحی با دو رویکرد یعنی زبانی و غیر زبانی بحث شده و مشخص شده که دیدگاه تجربه دینی زبانی نیست. از نظر عرفا وحی کشف و شهود عرفانی است، برخی از مفسران وحی را نتیجه بلوغ دانستهاند. وحی از نگاه وحی به عنوان درک ویژه و سرشت زبانی داشتن آن، به این نتیجه دست یافته است که حقیقت وحی برای غیر پیامبران، قابل درک و فهم نیست دیگران تنها میتوانند به آثار آن پی ببرند. در فصل چهارم که مقایسهی وحی بین اسلام و مسیحیت است اشتراکها و اختلافهای آن تبیین گردیده است و روشن شده است وحی مسیحی قبل از قرون وسطی با وحی اسلامی، در معنا، ماهیت، وحی مکتوب، و ... اختلاف دارد. اشتراکها و اختلافهای وحی مسیحی در دورانهای قرون وسطی و نوین بیان گردیده و روشن شده است که تجربهی دینی قابل تطبیق بر وحی نیست.وحی نتیجه بروز شخصیت درونی، در فهم کارل بارت، نتیجهی نبوغ و کشف و شهود عرفانی مورد نقد قرار گرفته است. از دیدگاههای متکلمان پیرامون وحی، به دست آمده است که نظریهی کلام حادث، کلام لفظی و شعور مرموز قابل قبول است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و دین از دیدگاه غزالی و ملاصدرا
نویسنده:
ظاهر اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
دین
,
علوم انسانی
,
کلام
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق اسلامی
,
کلام
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
mysticism
,
Religion
,
اصطلاحنامه عرفان
,
صدرالدین شیرازی
,
محمد بن ابراهیم979-1050 ق.
,
صدرالدین شیرازی
,
محمد بن ابراهیم979-1050 ق.
,
محمدبنمحمد
,
450-505 ق.
,
صدرالدین شیرازی
,
محمد بن ابراهیم979-1050 ق.
,
محمد بن محمد
,
محمد بن محمد
,
450-505 ق.
,
صدرالدین شیرازی
,
محمدبنمحمد
,
450-505 ق.
,
عقل و دین از دیدگاه ملاصدرا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
بررسی رابطه عقل و دین یکی از بحثهای دین یکی از بحثهای دیرینه در میان دین پژوهان و فلاسفه بوده است که هر کدام نسبت به سازگاری و ناسازگاری آنها پرداخته و به کارکردهای عقل در رابطه با دین اظهار نظر فرموده اند. در این رساله دیدگاه اختصاصی غزالی و ملاصدرا که هر دو نقش مهمی در این میان داشته اند مطرح شده است. آنچه مطالب این رساله را در برخواهد داشت چهار فصل است. در فصل اول به تاریخچه این بحث در میان اندیشمندان مسلمان و مسیحی پرداخته شده همچنین در این بخش واژه های کلیدی عقل، دین توضیح داده شده و مراد اصلی از واژه مورد نظر در این بحث تبیین گردیده است. در فصل دوم به شرح حال و آراء غزالی در پیوند عقل و دین پرداخته شده و عمده دلایل مخالفت غزالی با فلاسفه مورد پژوهش قرار گرفته است. هرچند غزالی در مخالفت با فلاسفه مشهور گشته ولی خودش لحظه ای از تفکر عقلانی غافل نشده و به هماهنگی عقل و شرع اصرار ورزیده است. غزالی از متکلمان اشعری و فقهای نامدار شافعی است که دیدگاه وی را باید از این دو زاویه مورد بحث و کنکاش قرارداد ایشان عقل را به عنوان مفتاح شریعت می پذیرد و بعد از اثبات شرع به آن توجه و اعتنایی نمی کند. در فصل سوم گزیده زندگانی و آثار ملاصدرا معرفی و دیدگاه او در رابطه با عقل و دین بیان شده است ملاصدرا از حکمای شیعه است که حکمت متعالیه را بنیان نهاده و به تطابق حکمت و شریعت اصرار ورزیده است. در نظام حکمت صدرایی قرآن برهان عرفان موید یکدیگر خوانده شده است. از دیدگاه ملاصدرا هم قبل از شرع و هم بعد از شرع ما نیازمند استدلالهای عقلی و مکاشفات ذوقی هستیم و هیچگاه مکاشفات ذوقی با قوانین برهانی در تضاد و ستیز نخواهد بود. در فصل چهارم میان دیدگاه غزالی و ملاصدرا مقایسه انجام گرفته است. خلق آثار عدیده تاثیر نفوذ افکار آنها بر متأخران اهتمام به کشف و شهود عرفانی پای بندی به استدلالهای عقلی و برهانی تدریس و تحقیقاز جمله امتیازات مشترک این دو دانشمند بزرگ است. اماآنچه حکیم متاله صدرای شیرازی را از حجت الاسلام غزالی امتیاز می بخشد ابتکارات جدید او و بنیانگذاری حکمت متعاله است. او نسبت به حکمای مسلمان و فلاسفه یونان باستان با دید مثبت نگاه می کند برخلاف غزالی که به بیان تهافت آراء آنها پرداخته و برخی از آراء فیلسوفان مسلمان را موجب کفر آنها می داند. غزالی و ملاصدرا برای عقل نقش و جایگاه ویژه ای را در نظر می گیرند. غزالی کاربرد عقل را تا زمان دسترسی به شرع برجسته دیده و پس از آن آنرا کنار می گذارد ولی ملاصدرا هیچگاه عقل را کنار ننهاده بلکه هم قبل از شرع و هم بعد از شرع از آن مدد می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه تثلیت
نویسنده:
حسین مبارز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
کلام
,
تثلیث
,
هستیشناسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
کلام
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
Ontology
,
christianity
,
philosophy
,
philosophy
,
Christianity
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
philosophy
,
Theology
,
philosophy
,
Christianity
,
Christianity
,
philosophy
,
christianity
,
PHILOSOPHY
,
theology
,
christianity
,
christianity
,
Theology
,
Christianity
,
باور دینی
چکیده :
آموزه تثلیث که از اصول دین مسیحیت شمرده میشود، خداوند را دارای سه اقنوم متمایز و دارای الوهیت کامل بهنامهای پدر، پسر و روحالقدس میداند که در ذات خود، دارای جوهر واحد است. پژوهش حاضر با روش تاریخی تحلیلی، چگونگی شکلگیری آموزه تثلیث و شیوه توجیه آن از سوی مسیحیان را مورد بررسی قرار میدهد. گزینه توحید را مسیحیان از یهودیت به ارث بردهاند ولی مفهوم تثلیث را از فلسفه و فرهنگ یونانی اخذ کردهاند. در باور آنها عیسی، کلمه متجسد خداست که از طرف خدای پدر، مأموریت یافت تا به واسطه روح القدس در رحم مریم قرار گیرد و در جسم انسان ظاهر شود، و پس از نبوتش برای برداشتن گناه نخستین انسان، خود را فدیه کند. چندین قرن بعد از مسیح، فرهنگ چند خدایی یونان به کمک برخی از اصطلاحات موجود در کتاب مقدس مانند "پسر خدا"، و همچنین تبلیغات گسترده فردی بهنام "پولس"، زمینههای شکلگیری و گسترش تثلیث را در مسیحیت فراهم آورد؛ این مسأله تا مدتها با مباحث و کشمکش های خونین در جوامع مسیحی همراه بود و قرائتهای مختلفی از این آموزه در میان مسیحیان پدید آمد، اما تبیین و تفسیرهای چندگانه از وجود واحد بسیط، اساساَ متضاد بوده و در هیچ یک از جوامع علمی بشر، قابل توجیه نیست. بهعلاوه، عهد جدید هم به صراحت موضوع تثلیث را بیان نکرده است و در نتیجه، پذیرش آن برای نسل های جدید که باید کتاب مقدس را بخوانند و ایمان بیاورند ظاهراَ ممکن نیست. قرآن کریم هم حضرت عیسی را یکی از رسولان خدای یکتا میداند، و با صراحت، مسأله تثلیث را رد کرده و مسیحیان را بهخاطر این اعتقاد مورد نکوهش قرار میدهد. از منظر قرآن، تولد غیرطبیعی عیسی بن مریم، سبب نمیشود تا او پسرخدا باشد، زیرا خلقت او عجیبتر از خلقت حضرت آدم نیست. هیچ کس پیوند وجودی، نسبی و فعلی با خداوند ندارد و او در همه امور هستی بهتنهایی "صاحب امر" است و همه هستی مخلوق اوست. در کل هدف نهایی این تحقیق ثابت کردن این حقیقت است که اعتقاد به آموزه تثلیث باطل بوده و از آموزه های دینی مسیحیت راستین نیست، چون در زمان حضرت عیسی وجود نداشته است بلکه نظریه ای است که در تاریخ کلیسا پدید آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 121
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید