مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تاریخ قرآن
>
نزول قرآن
نزول تدریجی
نزول خاص
نزول دفعی
نزول عام
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 150
عنوان :
نزول وحی قرآن بر پیامبر اسلام از منظر امام خمینی(س)
نویسنده:
عبدالمجید طالب تاش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نزول قرآن
,
وحی
,
وحی
,
امام خمینی
,
پیامبر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نزول قرآن
,
علمای علوم قرآنی
,
امام خمینی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
خداوند سبحان بر پیامبر اسلام وحی فرستاد همچنان که بر پیامبران پیش از ایشان وحی فرستاده بود. چگونگی نزول وحی بر پیامبر اسلام یکی از سؤالات حائز اهمیت در حوزه علوم قرآنی است. این پژوهش به روش کتابخانه ای، دیدگاه امام دربارة چگونگی وحی بر رسول اکرم را بررسی نموده و تفاوت آن را با دیدگاه های دیگر بررسی کرده است. روشن شد که دیدگاه امام خمینی با دیدگاه رایج در میان علمای علوم قرآنی تفاوت دارد و به دیدگاه ابن خلدون درباره چگونگی ارتباط وحیانی پیامبر نزدیک است؛ امّا امتیازهایی در دیدگاه امام یافت شد. بر اساس دیدگاه امام خمینی، پیامبر اسلام با رهایی از جلباب بشری، در افق اعلی حضور می یابد و جبرئیل امین، وحی قرآن را بر قلب مبارک ایشان القاء می کند. بر این اساس، دیگر انسان ها راهی برای اتّصال به عالم غیبیّه ندارند؛ در نتیجه حقیقت وحی و آنچه در عالم علوی برای رسول الله اتفاق می افتد را درک نمی کنند. از این رو تعبیرهایی که دربارة چگونگی حالت وحیانی به ما رسیده، ظواهری در خور فهم ما انسان های گرفتار در عالم طبیعت است که با حقیقت وحی که در عالم ملکوت رخ داده است فاصله دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن در یک زمان محدود و کوتاه (23 سال) توسط پیامبر مسلمین بیان شده اما کتاب مقدس در مدت 1500 الی 1600 سال نوشته شده است پس کتاب مقدس بر قرآن مزیت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از هر چيز لازم است توضيحات مختصر پيرامون كتاب مقدس بيان شود. كتاب مقدس متشكل است از دو بخش عهد قديم و عهد جديد، عهد قديم به مجموعه كتب و رساله هايي گفته مي شود كه پيروان دين يهود آن را پذيرفته اند و عهد جديد به مجموعه كتب و رساله هايي گفته مي شود
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مقایسه اسلام با سایر ادیان
کلیدواژههای فرعی :
نزول قرآن ,
نزول تدریجی ,
قرآن و کتاب مقدس ,
نزول کتاب مقدس ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه ما می توانیم ثابت کنیم که تورات و انجیل و قرآن از طرف خدا فرستاده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با پاسخ به اين پرسش، آسماني بودن هر يک از کتابها را جداگانه مورد بحث قرار مي دهيم: الف: تورات: یهودیها ادعا دارند که پنج سفر عهد عتيق که مورد توجّه و احترام خاص يهود و حتي نصارا است از طرف خدا بر حضرت موسی (ع) نازل شده است. اما از دیدگاه اسلام و قرآن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انزال انجیل
,
انزال تورات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نزول قرآن
کلیدواژههای فرعی :
کتب آسمانی ,
انزال کتب ,
کتب آسمانی ,
کتب آسمانی پیشین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نام گذاری سوره های قرآن چگونه و توسط چه شخصی صورت گرفته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در باب نامگذاری سوره های قرآن دو نظریه میان مفسرین وجود دارد: الف- توقیفی بودن ، ب- عدم توقیفی بودن. آیت الله معرفت«رحمه الله» در کتاب علوم قرآنی می نویسند[1]: اسامی سوره ها مانند تعداد آیات هر آیات هر سوره توقیفی است « یعنی از طرف شارع مقدس است
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نزول قرآن
,
سوره های قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا آیات و سوره ها به ترتیب بر پیامبر (ص) نازل شده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خیر قرآن به ترتیبی که الان موجود است بر پیامبر «صلی الله علیه وآله» نازل نشده ،مثلا از سورۀ حمد شروع شده وبه سورۀ ناس ختم شود. بلکه آیات قرآن به تدریج برپیامبر«صلی لله علیه وآله» نازل می شد و حضرت دستور می دادند که آن آیات در کجا قرار بگیرند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
ترتیب نزول سوره ها
,
رجال حدیث
,
آداب باطنی تلاوت قرآن
,
ترتیب صعود قرآن(در مقابل ترتیب نزول قرآن)
کلیدواژههای فرعی :
نزول قرآن ,
نزول قرآن ,
نزول تدریجی ,
نزول دفعی ,
اعجاز نزولی قرآن ,
آغاز نزول قرآن ,
نزول منظم قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به آیات قرآن، بیان کنید که این کتاب آسمانى چندبار بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با توجه به آيات (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لّلنَّاسِ وَ بَيّنتٍ مّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَان)[1]؛ و (إِنَّآ أَنزَلْنهُ فِى لَيْلَةٍ مُّبرَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ)؛[2] و (إِنَّآ أَنزَلْنهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْر)[3
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
نزول قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نزول قرآن ,
ترتیب نزول قرآن ,
مراتب نزول قرآن ,
نزول تدریجی ,
نزول دفعی ,
اعجاز نزولی قرآن ,
نزول قرآن در شب قدر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر مقاله «نگاهی به تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول»
نویسنده:
محمد اخوان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تاریخ قرآن
,
قرآن
,
جمع قرآن
,
نزول قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مصحف امام علی (ع) ,
مهدویت ,
ترتیب نزول ,
علم واجب ,
اعجاز قرآن ,
کلمات قرآن ,
کلمات ظاهر قرآن ,
تفسیر ترتیبی ,
تفسیر موضوعی ,
نزول تدریجی ,
نزول دفعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
قرآن کریم برآمده از علم بی نهایت الهی است و برای آنکه بخواهد در ظرف دانش محدود انسان قرار گیرد، جهت زدودن ابهام ها، نیازمند به تفسیر است. برای تفسیر کلام الهی، دو شیوه تفسیر موضوعی و تفسیر ترتیبی وجود دارد. تفسیر اخیر خود به دو روش تفسیر بر اساس ترتیب آیات مصحف و ترتیب نزول آیات تقسیم می گردد. مقاله پیش رو در نقد مقاله «نگاهی به تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول» ـ که به مخالفت با تفسیر قرآن بر اساس ترتیب نزول برخاسته است ـ نگارش شده است و بر این نکته تاکید دارد که هیچ منع و محدودیتی برای تفسیر بر اساس ترتیب نزول وجود ندارد؛ زیرا این سبک تفسیر، نوعی تفسیر موضوعی است که به کشف مهندسی ترتیبی قرآن که در همه زمان ها و مکان ها قابل اجرا است، می انجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر نوشتار «القرائات فی نشأتها و تطورها»
نویسنده:
عباس همامی، احسان پوراسماعیل
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
التهمید فی علوم القرآن
,
قرآن
,
قرائت قرآن
,
آیت الله معرفت (ره)
کلیدواژههای فرعی :
علم نحو ,
تواتر قرائات ,
تاریخ قرآن ,
قرائت صحیح ,
قرائات سبع ,
نزول قرآن ,
نقل قابل اعتماد ,
عوامل اختلاف قرائات ,
بدایت خط ,
عاری بودن از نقطه ,
خالی بودن از شکل ,
اسقاط الف ممدود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
چکیده :
«القرائات فی نشأتها و تطورها» عنوان بخشی از کتاب «التمهيد فی علوم القرآن» نوشته آيت الله محمد هادی معرفت است. در اين مقاله، ديدگاه های نامبرده در زمينه موضوعات قرائت های هفت گانه، کيفيت نزول قرآن، عدم تواتر قرائات، ملاک های پذيرش يک قرائت صحيح و عوامل به وجود آمدن اختلافات قرائات بررسی و نقد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد آراء سیوطی در اسباب نزول با تأکید بر آراء علامه طباطبایی
نویسنده:
زینب نقوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث قدسی
,
نقد
,
معارف اسلامی
,
نزول قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
سیوطی، عبدالرحمنبن ابیبکر
,
الاتقان (کتاب)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
روایات اسباب نزول به عنوان میراث گران بهای صدر اسلام و چراغ فراسوی مفسران، هماره نقشی محوری در تبیین معارف قرآنی داشته است؛ بدون شک قرآن پژوهان برای استفاده از روایات اسباب نزول، معیارهایی را در نظر داشته اند. این پژوهش، مبانی و معیارهای مورد نظر سیوطی در به کارگیری روایات اسباب نزول را با تأکید بر آرای علامه طباطبایی مورد نقد و ارزیابی قرار داده است.اعتبار سند، صراحت تعبیر راوی، حسی بودن گزارش و تعدد اسباب از جمله معیارهایی است که سیوطی در گزینش روایات اسباب نزول به کار بسته است. با توجه به این مبانی می توان گفت سیوطی در ارزیابی روایات اسباب نزول، سند محور بوده است و بدون توجه به متن و محتوای روایات، آن ها را پذیرفته است. اما علامه طباطبایی با روایات اسباب نزول، به سبب فراوانی وضع و تحریف با احتیاط برخورد نموده است. ایشان به محدودیت نقد سند توجه داشته و هرگز به صرف ضعف سند، روایتی را بی اعتبار نمی خواند و در کنار ضعف سند، نااستواری متن روایت را نیز بیان می دارد و تنها در این صورت است که روایتی را کنار می گذارد. دستاورد نگرش جامع علامه طباطبایی به روایات اسباب نزول، داوری منصفانه و واقع بینانه نسبت به این نوع روایات است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر ساختاری سورههای انفال و توبه براساس اهداف آنها
نویسنده:
قاسم ستوده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
توبه
,
اعجاز قرآن
,
انفال
,
معارف اسلامی
,
اعجاز قرآن
,
تفسیر قرآن
,
نزول قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سوره الانفال
چکیده :
تفسیر ساختاری به آیات و سوره های قرآن که به شکل یک مجموعه نمایان می شود، در فهم اهداف سوره ها کمک قابل توجهی می کند. از اینرو می توان به نظمی منطقی در بین آیات قرآن پی برد؛ نظمی که خداوند حکیم در این سوره ها قرار داده و باید آن را کشف نمود. با دانستن این که آیات بر اساس حکمتی کنار هم چیده شده اند، و هر سوره از قرآن پیامی دارد و دارای محوری اصلی و خاص است که مجموع آیات آن سوره در پیرامون آن انسجام یافته اند؛ در واقع جوابی به برخی محققان داده ایم که قرآن را از هم گسیخته و ناهماهنگ می دانند و قائل به هیچگونه ارتباطی بین آنها نیستند. سوره های انفال و توبه هم از نظم منطقی پیروی می کنند و هر کدام دارای محوریتی واحدی هستند و یک هدف را دنبال می کنند که دیگر آیات این سوره ها بر اساس آن موضوع و هدف واحد حول محور آن قرار دارند. سورهمبارکه انفال، که در واقعه اولین جنگ مسلمانان نازل شده، نبردی میان حق و باطل است که اگر مسلمانان در این جنگ شکست می خوردند ادامه رسالت با مشکل مواجه می شد. بنابراین خداوند به کمک امدادهای غیبی به سراغ آنان می رود و در پیروزی شان شریک می شود و راهکارهایی را برای دستیابی به پیروزی در نبرد های آتی آموزش می دهد. سوره مبارکه برائت، بیان نقض عهدی است که مورد نارضایتی شدید و بیزاری خدا و حضرت رسول(صلی الله علیه و آله)قرار گرفته است. در این سوره از گروه های مختلفی بحث می شود مثل مشرکان، اهل کتاب یهود و نصاری، منافقان و بادیه نشینان اطراف مدینه که به نحوی عهد و پیمانی را که بسته بودند و می بایست بدان پایبند باشند شکستند، و مورد نکوهش و وعده عذاب قرار گفته اند. خصوصیات و نحوه برخورد با هریک را به مسلمانان بیان می دارد. همچنین از گروهی یاد می کند که به عهد و پیمانی که بسته اند وفادار بوده و به موجب این وفاداریشان، مستحقنعمت ها و یاری الهی اند در دنیا و در آخرت هم، بهشت و رضایتمندی پروردگار را نصیب روزی خود نموده اند. در آخر گوشزد می نماید که اگر هیچ کسی هم برای یاری پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر نخیزد، خداوند همانطورکه او را در صحنه های مختلف زندگی تنهایش نگذاشته؛ تنها نخواهد گذاشت. که وفادارترین وفاداران نسبت به عهد و پیمان ها، خداوند می باشد و پیامبر هم به او توکل دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 150
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید